Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stressad labbtik  (läst 4560 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Stressad labbtik
« skrivet: 18 apr-11 kl 10:57 »
En god vän har en labbetik snart 2 år.
Hon har fortf inte löpt, enl ultraljud finns inga ägg ???
Hunden är´så lättsressad går bra på träning  men
kopplar aldrig av i bilen m.m.
Rädd för ljud ex hosta, nysning.
Går på hunddagis nästan heltid,
Vad kan matte göra för att få en lugnare hund. ??
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 21:02 av Lycka »
Hedemorahöns

Staaf

• Gäst
SV: Stressig labbtik
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 12:13 »
Usch vad jobbigt :(
Hur mycket tränar dem och vad? Har de lagt ned något tid på att träna passivitet? Annars låter det som att tiken behöver hjälp med att lära sig att koppla av och helt enkelt inte göra nånting.

Fick de inte veta vad det kunde bero på att hon inte hade några ägg? Att hon är stressig skulle ju kanske kunna ha något med hormoner och sådant att göra?

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 12:26 »
Det kan va att hon är ranglåg till sin natur, men tvingas va flockledare. Då visar sig den typen av beteende. Skäller hon när hon blir lämnad hemma/gnyr när nån går?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 15:43 »
det går mycket bra att lämna henne.
Sitter upp i bilen hela tiden under resa.
men då hon blir lämnad lägger hon sig ner.

Hedemorahöns

Andromedae

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 20:20 »
Skulle prova någon form av "ångestdämpande" för hund, om det är så att det är utrett att hon är frisk i övrigt.

Hos veterinär och på vissa apotek finns DAP, lugnande feromoner (ska likna de tiken utsöndrar när valparna diar) på syntetisk väg som verkar lugnande på hunden. Inte så den blir trött, men att den blir mer harmonisk.
Finns som spray, tex att ha i bilen, eller som adapter att sätta i ett eluttag.
Inget man som människa märker av, ej heller övriga djur än hundar.

Finns även Serene-um, ett liknande preparat, ges i tablettform eller som spray på maten.

Zylkene är också det ett preparat, gjort på mjölkprotein om jag inte minns fel. Något "starkare" än DAP men fortfarande inte så hunden blir trött utan så den blir mer harmonisk inombords.

DAP och Zylkene brukar kombineras vid skotträdsla tex på nyårsafton.

Lycka

• Ångermanland
SV: Stressad labbtik
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 21:03 »
har provats utan resultat
Hedemorahöns

Staaf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 21:11 »
Har de kollat med veterinär vad stressandet och rädslorna kan bero på?

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 21:19 »
Nåt är det ju, helt klart.
När jag har ont är jag uppe och vankar...
Urinvägsinfektion...
Att ge lugnande kan va bra, men det kan även kamoflera grundproblemet
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Idalun

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 21:39 »
Jag skulle prova att avgränsa hennes synfält under bilfärden. Att se hur hela världen passerar utanför bilen kanske gör henne stressad.
Vår labbetik hade svårt för att åka bil i början (i bur). Buren sov hon i inne på nätterna så den var inte problemet, men i bilen gick det inte bra. Vi testade att lägga halkskydd under pläden och då blev hon lugn. Förmodligen kasade pläden vid inbromsningar och i svängar. Vi åkte korta sträckor till roliga händelser & ställen.

Vad det gäller rädsla för hosta så går det ju att träna genom att hosta till och i samma ögonblick ge en godis. Snart lär hon sig att koppla hosta med godis och då är det säkert inte lika läskigt längre... ;)

Lycka till!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 06:35 »
Ja nu har jag bara tagit några exempel.
Hon tar gärna kontakt med främmande människor/hundar  verkar inte hispig.
Men hela hon är mystisk.

Tror att hon inte skulle aktiveras  utan bara få vara , slippa dagis.
Hon kanske inte alls passar att bo i stan.
ja synd är det om både hund och familj.

Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 11:50 »
Har jobbat på några olika, små hunddagisar och man märker snabbt att LÅNGT ifrån alla hundar klarar av miljön där. Eftersom många mattar/hussar vägrar pröva något annat för sin hund beprövas en massa andra mediciner, anti-skallhalsband osv. Personligen är jag emot såna "hjälpmedel" eftersom de bara tar bort effekten, inte orsaken till problemet. Vissa hundar stressar dessutom mer inåt än utåt (har för mig att det är vanligt hos retriever), det vill säga dom mår sämre än man kan avläsa och då måste man ju vara ännu mer uppmärksam och noggrann att åtgärda PROBLEMET.
Att börja med att ordna en annan lösning för hunden än dagis tror jag är en bra början. Det kanske till och med är så att den trivs bättre ensam hemma några timmar, att allt det sociala dygnet runt blir för mycket för den då det hela tiden väntas något av den och det alltid händer nåt runtomkring. Så tror jag!

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #11 skrivet: 15 maj-11 kl 19:41 »
Vilken typ av labrador är det?
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #12 skrivet: 15 maj-11 kl 19:57 »
Har hunden ont i öronen? Eventuellt kan det vara en öroninflammation, då de kan få problem med bilfärder, höga ljud osv.

Sen kan det ju vara så att jycken inte passar i stan, har en sån hund själv, så hon får stanna hemma med hundvakt om jag åker till sthlm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser