Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på innan man skaffar katt?  (läst 13562 gånger)

Lejon i skogen

Vad ska man tänka på innan man skaffar katt?
« skrivet: 15 apr-11 kl 23:40 »
Har velat skaffa katt länge.
Har inte haft någon sedan jag själv blev vuxen, men hela min uppväxt var fylld av olika kattkompisar.
Nu har jag tre barn som jättegärna vill katt! Men; vi bor i lägenhet mestaldels av året, tre månader sommar på landet så katten/ katterna skulle behöva flytta emellan tillsammans med oss.
Vad behöver jag tänka på? Vad innebär åtagandet? Om vi får en honkatt och en hankatt som är syskon, kommer de para sej då? Vad kan man ge som är bra mat? Är det okej för en katt att leva på rester från oss? Vi äter fisk och kött? Jag kan komma på tusen frågor, men hoppas någon med erfarenhet besvarar något av det jag undrar.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på innan man skaffar katt?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 23:51 »
Åtagandet innebär att du tar hand om katten/katterna i ca 15 år (om inget sjukdom eller olycka händer). Du ger dem näring, tar dem till veterinären och ser till att de har det bra i övrigt.

Ja, kattsyskon av motsatt kön kommer att para sig - se till att kastrera dina katter.

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 16 apr-11 kl 00:11 »
Det finns många sätt att ha katt. Det jag kan säga något om är ett sätt som någorlunda respekterar kattens natur, som en halvvild-halvtam varelse, och bara delvis ett flockdjur. Alltså inte inne-katt eller katt i koppel eller nåt sånt. När jag växte upp hade vi katt under liknande villkor som du har nu. Det gick väl hyfsat. Katten var en steriliserad honkatt. (Jag tycker inte sterlisieringen respekterade hennes natur, men det fanns förstås praktiska skäl för den.) Utanför hyreshuset i stan fanns hyfsat med grönytor. Katten fick komma och gå lite som hon ville. Ofta var hon ute på natten, även i stan. Det funkade där, med den katten och med de grannar vi hade, men funkar inte överallt i stadsmiljöer. Jag tror också att folk blivit petigare med att det ska vara ordning och reda även på såna varelser som katter. Katten kan ju t.ex. uppfattas som ohygienisk av en del. På landet kunde hon springa bort ibland och vara borta i veckor. Det var svårt att få tag på henne när vi skulle åka till stan. Hon tyckte inte om att åka bil. Jag tror detsamma gäller praktiskt taget alla katter. De blir lätt åksjuka t.ex. Lugn körning i max 70 km/h kan underlätta enligt erfarenhet med en annan katt jag haft några år. Enligt vissa kattägare gäller kattbur vid bilresa, men vi använde inte sådan.

Egentligen tycker jag det är en nödlösning att ha katt om man bor som du gör och vi gjorde.

Katter kan äta rester av t ex kött och fisk. Vår katt åt massor med rå strömmning. Sen kanske de behöver något mer också, eller att man inte alltid har lämpliga rester. Jag är ingen expert på kattmat precis, men friska katter bör egentligen kunna klara sig på det de får inom rimliga gränser plus vad de kan fånga. En del är dock mer kräsna än andra. De äter förstås mest animalier.

Om de skulle para sig? Ja troligen. Eller med andra katter. Eller både och.  ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 16 apr-11 kl 07:34 »
Katter är gjorda för att äta smågnagare, inte rester från människomat. De behöver kött, inälvor, mat från hela djuret. Om man inte vill köpa kattmat så får man skaffa kött/inälvsmat åt dem. Sen finns det katter som äter lite allt möjligt,  men det innebär inte att man kan räkna med att de kan leva på matrester. Ofta är det för mycket kolhydrater i vår mat.

Om fisk till katter finns det olika åsikter. Mjölk tål en del katter, inte alla. Min ena katt gillar en slurk tjock grädde då och då, den andra ratar det.

Mina katter är ute mycket och fångar en hel del mus/sork. Inomhus har de fri tillgång till torrfoder och vatten, ibland får de mjuk kattmat, ssk på vintern när de jagar mindre.

Och, ja, de kommer att para sig  ;D Kastrera om du inte vill/kan ta hand om ungar.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-11 kl 07:57 »
Jag vill tillägga: Kom ihåg att vaccinera! Då jag var ung och dum så förlorade jag en jättevacker, ung katthona bara för att jag inte tagit reda på vad kattpest var för något... Hon fick det och dog. Passa på att chipmärka eller öronmärka katten/katterna samtidigt som du vaccinerar. Sedan kan du gärna vänja den vid att ha reflexhalsband. Det går att skriva tele nr direkt på halsbandet med vattenfast penna. Visst finns risken att katten fastnar i halsbandet, men risken att den blir påkörd i mörker eller att någon tror att den är hemlös och tar hem den är mycket större utan. Unga katter brukar ha lätt för att flytta. Om någon ger den mat och den trivs bättre där så gör den gärna det. Det brukar vara lagom att kastrera då dom är ett halvår. Enstaka katt kan börja intressera sig för det andra könet ännu tidigare, men det går att kastrera en hona som nyss blivit dräktig också. Om du tar en hona och en hane så ska du vara medveten om de flesta hanar, kastrerade som okastrerade, är glupskare än honor. Det kan vara jobbigt i längden att sära på dom så fort dom ska äta och kanske till och med ge olika sorters mat. De flesta sorters kattmat på konsum och ICA innehåller för mycket vegetabilier och katter är inte skapta för att äta vete, majs och sånt... Det kan ge dom problem med urinvägarna. Då brukar dom få ont och börja kissa på fel ställe, inget vidare. Vet behandling är ju inte billigt heller så i längden lönar det sig att ge lite dyrare mat. Mjau blötmat i tetrapack är bra, köttfärs på extrapris, strömming i måttliga mängder... Orijens och Olivers kattmat innehåller mycket kött och är rätt bra. Men till ex Royal Canin som säljs i så snygga förpackningar är inte lika bra som jag först trodde.
Jag brukar hjälpa min katt lite med musjakten genom att sätta ut fällor där hon inte kommer åt att jaga! Hon älskar mig då jag säger mus i falsett... blir jättestolt och glad över sin jägar-matte.
Och till syvende och sist -du har flera barn. Välj helst kattungar från en barnfamilj så att dom är vana vid barn ända från början. Och fråga om dom vet vem som är pappa till ungarna. Inavel är aldrig bra!
Du kan fråga om dom är avmaskade, annars gör det snart! Titta lite i öronen, svart mojs i öronen betyder öronskabb och det är inget vidare. Kika lite i lådan, det ska vara klumpar och inte löst...
Det går att se vilket temperament en kattunge har om man tittar på dom då dom leker och leker med dom själv. Du som bor i stan kanske inte ska välja dom allra livligaste och jakttokigaste... Alla leker, men en del sitter och tittar på det dinglande snöret och petar litegran... Andra hänger i det o s v.
Lycka till med att få ett par friska och fina kattevänner!
« Senast ändrad: 16 apr-11 kl 08:06 av Nina W »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-11 kl 08:11 »
Har velat skaffa katt länge.
Har inte haft någon sedan jag själv blev vuxen, men hela min uppväxt var fylld av olika kattkompisar.
Nu har jag tre barn som jättegärna vill katt! Men; vi bor i lägenhet mestaldels av året, tre månader sommar på landet så katten/ katterna skulle behöva flytta emellan tillsammans med oss.
Vad behöver jag tänka på? Vad innebär åtagandet? Om vi får en honkatt och en hankatt som är syskon, kommer de para sej då? Vad kan man ge som är bra mat? Är det okej för en katt att leva på rester från oss? Vi äter fisk och kött? Jag kan komma på tusen frågor, men hoppas någon med erfarenhet besvarar något av det jag undrar.

Katter är underbart mysiga, tycker verkligen att du ska skaffa katt. :) Jag tänker direkt på att du ska välja katt utifrån att de ska passa i lägenhet (dvs vara lugna inte förstöra för dig) och passa med barn (snälla och tålmodiga, alltså bra temperament) annars kommer du troligtvis inte bli nöjd med ditt kattköp. Räkna med att kastrering av hankatt kan kosta 500-700kr och för honkatt kostar det det dubbla, pengar som du måste lägga ut när katterna blir könsmogna (helst tidigare för hankatt).

Mvh Helena R (kattuppfödare)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 16 apr-11 kl 08:16 »
En viktig sak att tänka på också, om katten blir kastrerad/steriliserad så är det specialkost som gäller resten av livet. Kastrerade katter kan nämligen inte bryta ner vissa ämnen lika bra som okastrerade/osteriliserade och får således problem med urinsten/urinvägarna. Detta foder kostar några kronor mer men håller din katt frisk resten av livet och ser till så den inte blir så fet efter ingreppet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lejon i skogen

« Svar #7 skrivet: 16 apr-11 kl 10:33 »
WOW! Tack för alla svar! Det var ju verkligen en hit att lägga ut frågan här och få massor av respons från olika kattvetare. Jag känner mej både inspirerad och orolig för det stora åtagandet.
Kattungarna som är aktuella bor granne med oss nu så vi har chans att lära känna dem och mamman innan vi får dem vilket känns som ett jätteplus.
Jag tänkte direkt att vi borde ta två, det finns tre, så att de har varann- att det skulle bli ensamt att vara den enda katten i en människofamilj. Men jag vet inte, vad har ni för erfarenet där ute?

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 16 apr-11 kl 10:42 »
GLÖM INTE ATT KOLLA ATT ALLA I FAMILJEN TÅL KATT , det är största andledningen till att folk behåller sina djur tills dom blivit gammla.. det var så jobbigt med katthåren.. ALLERGI 
och glöm inte försäkeringen.. guld värd när katten blir sjuk..
Katter är underbara djur och ger oerhört tillbaka så lycka till med kattsökandet...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #9 skrivet: 16 apr-11 kl 10:45 »
perfekt med två kattor. Då kan du få nöje av olikheterna Jag har sjäv 4 kattor nu.  2 över 12, en över åtta och lillkatten. En katt blev 23 år.
Min tanke är att en katt inte kan anpassas då far de illa utan vi får anpassa oss till dem. 
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 apr-11 kl 10:48 »
Har du möjlighet att ha två katter, så är ju det allra trevligast för katterna. De övriga i familjen får också glädje av att se hur kattungarna leker med varandra  :D!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 16 apr-11 kl 10:54 »
De har roligare om de är två, så du tänker rätt där.

Sen om du väljer att mata katterna med rester, ska du tänka på att ge dem färskt kött eller fisk, då taurin (essentiell aminosyra) förstörs vid frysning. Jag blandar vilt med maten här, de får ganska mycket strömming men ibland burkmat, rester osv, nått har man ju gjort rätt med en 20 åring kattgubbe som inventarie.

Sen ett tips angående kastrering. Det är ofta billigare att kastrera på landsbygden än i stan. Här betalade jag 550 för en honkatt och 350 för en hane.

Jag har haft som du förut, dvs bott i stan och varit här i stugan på helger och semester, gick alldeles utmärkt. Dock hade jag en granne som säkerhet, som matade katterna om de inte kom hem när jag skulle åka. Huset har kattlucka och jag lämnade då ett element på.

Jag tycker du ska ta en pigg katt, en som sitter och hänger kan vara sjuk.

Tröttis

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 13:30 »
Katten är ett underbart djur!
Jag har en gubbe på 5-6 år, vet inte så noga hur gammal han var när jag tog över honom, runt året gissar jag.
Han är innekatt, och trivs prima med livet på balkongen och självklart är balkongen nätad för hans skull.
Han har fri tillgång till vatten, och lite torrfoder. Annars så får han mat 2 gånger om dagen, ibland rester och ibland blötmat.
Fisk, älgkött, broccoli och sånt går hem.
Katter sköter sig ganska bra själva, bara dom får en ren låda, klösbräda, mat och vatten. Kattungeperioden kan dock vara lite krävande, men den varar ju inte så länge :)
Jag har aldrig ångrat att jag skaffade katt, man har alltid någon att prata med och dela soffan med. Man får skratta en hel del, och gråta en skvätt när finaste blomkrukan åker i golvet.

Önskar dig lycka till :)

mt_knot

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 13:57 »
Håller med om det viktiga att kolla upp eventuella allergier, katter gillar ju att sova  i sängar och på kuddar när de kan, och ska en känslig person sova där sedan kan det ju bli problem. Kolla även med goda vänner och nära släktingar för det är inte kul när tex föräldrar eller barnbarn slutar hälsa på pga allergi.

Sen kan det vara bra att veta vad grannarna tycker om de får en katt i grannskapet vilket kan förstöra grannsämjan genom att döda grannens favorit rödhake, koltrastungar, bajsa i grönsakslandet eller barnens sandlåda, kissa i rabatten utanför köksfönstret ( luktar fan när solen står på), kissa på bildäck, göra fotavtryck och i värsta fall repor på grannens nyvaxade bil. Och även om lagen om tillsyn av hundar och katter är tandlös så säger den trots allt att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn att den ej kan jaga eller förfölja vilt, försök lära utekatten det den som kan.

Om det finns barn inblandade i "uppfostran" av kattungen var noga med att den visas respekt och inte leks våldsamt med för att undvika folkilsken tåbitande katt. ;)

Ledsen att bara låta negativ men dessa dilemman har jag själv eller nära vänner råkat ut för.

256:an

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 14:10 »
Bor ni på landet tidvis är det viktigt med halsband och id-märkning! De kan bli så fästa vid friheten på landet att de inte vill följa med hem, eller helt enkelt är på promenad då. Jag har valt öronmärkning före chip eftersom många som hittar en katt tänker "jaha, vildkatt" istället för "undrar om vi ska ta den till vet för att kolla efter ett chip?" såvida det inte syns tydligt att det är en raskatt. En öronmärkning syns ju liksom mer.
Vad gäller halsband så tror jag inte det säljs katthalsband utan en bit resår, som gör att katten kan ta sig ur om den fastnar. När jag haft halsband på någon katt har jag trätt på halsbandet istället för knäpp fast det, då vet jag att det går att få av.
Vaccinering är viktigare till innekatter än utekatter eftersom innekatter inte bygger upp samma försvar och smittan lätt följer med skor och sånt in, talade veterinären om för mig.
Eftersom våra katter äter sork och sånt får de matrester och billighetstorrfoder, men hade de inte den möjligheten skulle jag absolut kosta på näringsriktig mat.
Innekatter klipper man ju ibland klorna på, men ska de vara på landet emellanåt så klipp INTE klorna, då kan de inte klättra upp i ett träd om de skulle bli jagade av en räv eller nåt.
Och till sist, har ni små barn så se till att katterna kan komma undan någonstans, det kan bli för livat även för den busigaste kattunge ibland.

Lycka till!

Elcyion

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 21 apr-11 kl 22:33 »
Katter mår oftast inte bra av att leva enbart på de rester som kommer från oss människor! Som någon annan skrev ovan innehåller vår mat ofta alldeles för mycket kolhydrater. Tillagad mat förlorar även massor med näringsämnen som katten skulle må bra av att få!
Jag håller inte med om det som någon annan skrev här ovanför om att alla kastrerade katter bör äta specialmat. Visst, de har en ökad risk för att få urionsten/grus (allrahelst hankatter), men det kan du förebygga väldigt enkelt genom att ge spannmålsfri burkmat istället för torrfoder. Tex mjau, bozita, euroshopper...
Ang. fisk till katter finns det en/flera studier som visar att ungefär 40% av alla katter är/blir allergiska/intoleranta mot fisk. Därför anser jag att man ska ta det försiktigt med fisk. Men det är upp till var och en.

Att ha katter som innekatter kan kräva en hel del av dig. Är de ute kan de aktivera sig själv. De perioder de är innekatter behöver du erbjuda dem aktivering som ersätter den de får ute. Tex:

* Näta in ev balkong/uteplats
* koppel promenader
* aktiveringsleksaker att pilla fram mat ur
* Leksaker till egen lek (föredragsvis med kattmynta i)
* Leksaker för att leka tillsammans med er
* Många gömställen

När du har flera katter rekommenderas det att du har 1 låda/katt + 1 extra. Detta för att det alltid ska finnas en ledig låda och att den andra katter inte ska köra bort den första när den vill gå på toa.

En hona och en hane KOMMER att para sig, vare sig de är syskon eller inte. Jag tycker att det är helt förkastligt att medvetet avla fram fler (bond)katter när det finns så fruktansvärt många hemlösa.

http://kattbeteende.se/ har en hel del läsvärt.

Lycka till med ditt beslut!
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 21 apr-11 kl 23:10 »
Om du har tre ungar att välja bland så välj inte av olika kön! Visserligen kan man med fördel låta kastrera åtminstone hankatter vid tolv veckor förutsatt att de är friska och inte undernärda, men föredrar man att vänta så bör katterna vara av samma kön. Jag har innekatter, men också en utekatt som jag skaffade innan jag insåg att grannarna inte uppskattar kattbesök. Dessutom förlorade jag hans syskon i trafiken. Bor man i tätort får man i praktiken inte släppa ut sin katt om den tex kan tänkas gå in till grannen, fånga fåglar eller kissa i sandlådor. Vilket den naturligtvis kan.

Våra katter får en blandkost av rå mat s.k. BARF, burkmat (Mjau) och torrfoder (Eukanuba). Inget specialfoder till kastraterna varav den ene har en viss rondör (utekatten) medan innekatten (en sphynx) i bästa fall når upp till normalvikt.

En katt med bra temperament behöver inte vara barnvan då man tar hem den, lika lite som en hundvalp behöver det. Rätt gener och en normal uppväxt duger gott.
Man måste skynda sig medan man har lust

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 28 maj-11 kl 00:16 »
Ang maten:
Katter bör INTE äta människomat, som i tillagad/hel/halvfabrikat. Rått kött går bra (om katten inte blir dålig i magen av det) men tex tonfisk som man köper på burk till människor är för salt för katter. Det finns ett test som Råd och Rön har gjort om kattmat så gå in på deras hemsida och kolla olika märken där. Tänk på att katter behöver vääääldigt mycket protein i sin kost - mer än vad hundar behöver.

De är ju från början ökendjur och hushåller därför väldigt med vatten. Jag brukar alltid blanda ut blötfoder (eller den råa nötfärsen som min katt får) med några msk vatten för att se till att han får i sig vätska. Ett tips är att ha vattenskålen på ett annat ställe än matskålen (tex badrummet) så dricker katten mer.

Kasterara: JA! Absolut! Alla gånger! :)

Lycka till med kattskaffandet!! :)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 maj-11 kl 00:26 »
Ska man skaffa katt så får man se till att de inte är i grannars trädgårdar eller hönsgårdar. Stor risk att man inte har någon katt mer då...

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 maj-11 kl 00:34 »
Ska man skaffa katt så får man se till att de inte är i grannars trädgårdar eller hönsgårdar. Stor risk att man inte har någon katt mer då...

Heh...hur gör man det  ????

Katter är underbara. Mat och kärlek  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 4 användare (4 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser