Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapen i olika kalibrar  (läst 13891 gånger)

Körven

• Värmland
Vapen i olika kalibrar
« skrivet: 14 apr-11 kl 15:14 »
Efter som jag är expert på att knycka andras trådar så startar jag en egen,om ovanliga vapen och kalibrar.Jag fick ärva vapen efter min morfar som i sin tur ärvde endel av dom efter sin  bror som var landsfiskal.Vete katten om det var beslagtagna vapen han behålt själv,eller hur det förhöll sig.Tyvärr så är dom märkligaste vapnen inlämnade till polisens vapenamnesti kanpanj.Min äldre kusin som söp i hjälsig för några år sedan,han tog dom mest udda vapnen.Kärringen hans fick inte behålla vapnen,hon trodde dom var värda en förmögenhet,men det var mer som ett kuriosum utan större värde.
Det fanns en Vierling två hagel cal 28 och två kulpipor cal 22,den skulle jag vilja haft.Även en drilling med tre hagelpipor cal 9mm,som det även gick att skjuta 9 mm kula i.En 5mm enskotts med rullblock,som dom gammla Remingtonarna.Jag fick en .22 med rullblock,som jag har kvar.
Han fick även en revolver Le Mat eller hur det stavas,det måste vara det mest optimala vapnet,8 kulor och en hagelpipa i mitten.
Han hade även ett hagelgevär cal 12 som hade slutstycke system Mauser,kommer inte ihåg vad dom heter.

Har någon något annat underbarat vapen ?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Wizard

• Arrendegården
SV: Vapen i olika kalibrar
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 08:44 »
Har haft en del roliga gamla bössor av både rullblockare, brytvapen och cylinderrepeterande varianter men jag har destruerat alla.
Ingen av dem hade något ekonomiskt värde och som vapen fann jag dem alla värdelösa.

Man kan alltid göra dem obrukbara och sedan behålla dem som kuriosa men att belasta garderoben med gamla bössor hoppar jag över.

Dock finns det säkert en massa läckerheter i form av gamla fina hagelgevär ute i stugorna som kan vara värt en peng eller två men eftersom det såldes få brittiska hagelbössor här kliver nog prislappen sällan över tusenlappen.

Vidare är det så att hittar man en gammal bössa i ett dödsbo som inte är registrerat så är det oftast bara att lämna in den för destruktion (om den inte är licensfri) för nyregistrering av svartvapen eller liknande gör de sällan eller aldrig. (på gott och ont)

Som exempel finns det en massa m/96 varianter ute i vapenskåpen fortfarande i kaliber 6.5x55 och de bör bara sågas ner i smådelar snarast eftersom de inte är byggda för dagens gastryck.

Dock hade jag hittat en Vierling eller en revolver som du nämner hade jag aldrig destruerat dem utan skaffat en samlarlicens för dessa vapen kan vara riktigt skojjiga och ha mycket intressanta mekaniska lösningar!
De är inte så vanliga faktiskt. Synd att du inte fick dem...  :(

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 09:43 »
Min morfars far kom över en Mosin Nagant (ryskt armégevär) på spel och dobbel uppe i den Värmländska finnmarken för länge sedan. Nu dog han iofs innan jag föddes men bössan hann jag se. Den lämnades dock in på den första vapenamnestin.

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 09:54 »
Vi hade en sk. länsmansrevolver i vår ägo länge , ett fynd ur en utriven trossbotten i ett hus .
Men den lämnades in för destruering vid första vapenamnestin den också .

Däremot har jag en mynningsladdare i oskjutet skick som är för fin för att destruera samt ett hemmabygge för enhetspatroner , ett brytvapen som hänger med .
Båda är dock licensfria idag . (även brytvapnet ?)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 13:57 »
Vi hade en sk. länsmansrevolver i vår ägo länge , ett fynd ur en utriven trossbotten i ett hus .
Men den lämnades in för destruering vid första vapenamnestin den också .

Däremot har jag en mynningsladdare i oskjutet skick som är för fin för att destruera samt ett hemmabygge för enhetspatroner , ett brytvapen som hänger med .
Båda är dock licensfria idag . (även brytvapnet ?)
Hemmabygget är troligtvis inte licensfri och bör således göras obrukbar... Men vilken kaliber pratar vi om?
Vilken avfyrningsanordning är det? Nåltändning, kantantändning, centralantändning?

Kan vara bra att kolla upp så du inte åker dit för vapenbrott i onödan...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 14:14 »
Det är centralantändning . slätborrad grov pipa .

Men det är kollat av SKL och godkänt som licensfritt .
Så det är inga problem med ett ev. vapenbrott det finns papper på att det är licensbefriat .

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 14:38 »
Om bössan är avsedd för papperspatroner, är den inte licensbelagd.

Jag jagar med en 8x58RD m/89 Rolling block. den är ju förstås civiliserad på 40-talet, men är i mycket gott skick. Det är ett förnämligt jaktvapen. Bra mycket mer användarvänligt än t.ex. Ruger #1, fast tyvärr inte lika stark i låset.

För originalkaliber duger den dock gott. Och det är alltid lika roligt att skjuta guldserier på älgbanan med den. Gubbsen brukar liksom tappa hakan lite.

Inte direkt ngt ovanligt vapen, men kanske ovanligt att de faktiskt används. Iof har jag lött på en söderindiopter på den, det gör den väl kanske lite mer ovanlig hehe. Förnämligt riktmedel för övrigt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 20:10 »
Det är centralantändning . slätborrad grov pipa .

Men det är kollat av SKL och godkänt som licensfritt .
Så det är inga problem med ett ev. vapenbrott det finns papper på att det är licensbefriat .
Jamen då är det ju solklart!

Många gamla vapen är ofta mest skrot (fast det är ju individuellt vad kan klassar som skrot eller ej) men finns det affektionsvärde eller om de är av ovanlig natur så kan det vara riktigt intressant!

Grattis!

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-11 kl 17:22 »
Det fans en stutsare 9,3x57 som var gjord av bakaxeln från en lanthandlares bil.En bysmed hade gjort detta underverk,hur han gjort vette tusan.Vapnet såg inte på något sätt hemmabyggt ut,det var proffsigt och ett vackert vapen.En "gubbe" som köpte stutsaren är kronojägare och en avlägsen släkting till lanthandlaren.
Ingår samlarvapen i vapengarderoben??

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 17:41 »
Samlingsvapen ingår inte i vapengarderoben.

Utan i vapengarderoben ingår bara vapen som du jagar med.
Men det kan vara struligt att få samlingslicens så därför väljer många att låta som ingå i vapengraderoben om dom är godkända för jakt.

Men riktiga karlar tar en dust med polisen och skaffar sig en samlingslicens. ;)

Själv så har jag licens på en sexskottsrevolver för jakt (fällfångst)
Och ett luftgevär med licens för jakt (skyddsjakt)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 01 maj-11 kl 03:25 »
Efter som jag är expert på att knycka andras trådar så startar jag en egen,om ovanliga vapen och kalibrar.Jag fick ärva vapen efter min morfar som i sin tur ...
Samma här. Men det ger fungeringar. Skulle röksvagt krut eller pyrodex (svartkrutsersättningskrut) fungera för en gammal antik mynningsladdare? Annars kan ju jag som är utpräglad labbråtta tillverka själv. Men då finge jag väl söka både "innehavs-, förvarings- och transporttillstånd"? För jag skulle ju då behöva transportera krutet fram till vapnet och ut till skjutbanan?

Det här är en djungel. Salutkanoner inklusive laddningar till dom är tillståndsfria. Men flintlåspuffran inte? Synd att jag inte ärvde en kanon då ...
(obs skämtsamt menat)

Vilken kaliber har förresten ett kulgevär typ "armens vapen" från ca år 1920-1927? Jag har det nedtecknat på licensen men har tappat lappen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 maj-11 kl 09:20 »
Det är med största sanolikhet  m/94 cal 6,5mm,det som man kallar mauser.Den har andvänds under större delen av 1900 talet.Det som ändrades på 30 talet är bajonetten,den gammla hade träskaft och var längre.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 02 maj-11 kl 00:22 »
Tack. 6,5 verkar stämma bra, dock är jag osäker om det kvalificerar för att kallas mauser. Har inte trots intensiv googling hittat ett likadant vapen på nätet. Det är slankare och har ett något ålderdomligare utseende. Svensktillverkat, om det nu har någon betydelse.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-11 kl 09:15 »
Det finns en viss begrepps förvirrning när det gäller vapenfabrikat och vapensystem.Mauser är ett fabriksnamn som Husquvarna,båda tilverkar gevärmed system "Mauser" där man gör mantelrörelse med slutstycket,det finns många fabrikat som tillverkar liknande och med varianter.Ett annat vapen som skapar förvirrning är Winchester,då tänker man oftast på cowboy gevär med bygelrepeter.Men det är systemet lever action eller bygelrepeter man menar.Samma förvåning kan man se när den oinvigde ser ett hagelgevär av fabrikatet Winchester.Eller en pistol av fabrikatet Mauser.
Ju mer man lär om saker o ting ju mer får man reda på att man inte vet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 03 maj-11 kl 00:08 »
Japp så är det. Man får reda på mycket intressant när man frågar i ett sånt här forum och även när man googlar. Det svåra är att komma fram till vad som är korrekt info. Men spännande är det. Jag tror inte det är en Husqvarna, det hade jag kommit ihåg. Jag har nämligen ett annat vapen som är tillverkat av dem. Jag har för mig att den här bössan var "armétillverkad". Kan det stämma?

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 maj-11 kl 08:40 »
Carl Gustaf kanske? De tillverkade väl också armémausers i 6,5x55 SE (aka Swedish Mauser) som kalibern väl heter internationellt.

Själv har jag en suverän helstockad smidig Carl Gustaf 2000 mk 2 i gubbkalibern 30-06.

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-11 kl 11:33 »
Jo det stämmer nog att det är gevärsfaktoriet Carl Gustaf i Eskelstuna som tilverkat arme geväret Mauser.
Men när det gäller Carl Gustaf 2000,så är jag mindre säker på om den tillverkats i Sverige äver huvud taget.Jag har en Carl Gustaf 3000 6,5x55,den är tilverkad i Tyskland,av vem har jag glömmt.Jag tycker den är ok.En kommpis specialladdade patroner med specialkulor,som vi jagade hare med.Tyvärr så hade vi mycket stor framgång i jagandet,haren försvann helt härifrån trakten.Det var någon form av pass skytte,så det var inget drev,annars så hade det nog varit svåra skott,i alla fall för mig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 03 maj-11 kl 23:42 »
Men när det gäller Carl Gustaf 2000,så är jag mindre säker på om den tillverkats i Sverige äver huvud taget.Jag har en Carl Gustaf 3000 6,5x55,den är tilverkad i Tyskland,av vem har jag glömmt.
Kan inte vara nåt annat än Sauer eller åtminstone byggt av delar av Sauer. Eskilstuna tog över ihopsättningen av någon (tidig?) modell som tillverkades i Italien och fick kvalitetsproblem. Kanske just 2000. Mer vet jag inte. Dom senare torde alla vara tyska. Dock får du ta mina uppgifter med en nypa salt, jag har egentligen noll koll på moderna vapen.

Jag vet inte vad som skiljer en mauser från en karabiner, men min kulpuffra räknas nog till s.k. precisions-karabiner. Kanske är det en Simson och jag helt enkelt har blandat ihop dom  ::)  Dom ser ju ut som kopior på min. Ett smäckert gevär, 70 rör och sedan kanske 35 kolv. Det är dock inget övningsgevär utan det användes i Högvakten i Kalmar slott exempelvis och även vid andra tillfällen och var tänkt att vara stridsdugligt. För egen del har jag bara övat prickskytte med det. Är väl inget mysterium att få fram rätt kaliber, har bara glömt det mesta som morfar berättade.  Litet spännande att forska i det dock  :) Privat så jagade han både större vilt och sköt minkar med det.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 04 maj-11 kl 00:06 »
Vad kan man stoppa för lämpligt i sin donderbus (blunderbuss på engelska) då för att skjuta kaniner, det verkar ett lämpligt vapen för mig som har taskigt motorik.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-11 kl 06:30 »
Geväret benämnes 6,5mm gevär m/96.Av karbinen finnas två modeller 6,5mm karbin m/96 och 6,5mm karbin m/94-96 som skilja sig från varandra endast genom anordningarna för remmens fästande. Allt enligt Soldatinstruktion för infanteristen 1933 års andra upplaga. Karbinen har vad man kallar helstock.Annars så är det ingen större skilnad mellan gevär och karbin,

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser