Hej och hå här öste det nästan fram ungar i sommar

Nu senast var det min fina myskankshona som kläckte fram småttingar, elva små raringar fick hon, av tolv ägg, och det tolfte kollade jag, ett dött foster, tyvärr. Men så härliga de små är!
En av mina sussexhönor lade sig, efter ett experiment från min sida, på ägg. Hon var mycket bestämd om att detta är mina ägg, kom inte hit! Hon blev nästan dubbelt så stor så fort man kom nära. Men av upp till sexton ägg blev det bara tre små kycklingar, dessa fick jag tillslut kläcka inne. Hittade en död nykläckt baby i redet, och tidigare, kanske mitt i ruvningen, observerade jag henne med att, jag vet inte exakt vad hon pysslade med, men hon hade ett foster i näbben hon stökade runt med i alla fall. Efter det insåg jag att hon hade trasiga ägg i redet. Det verkar som att hon råkat trampa sönder dem.
Och det luktade inte trevligt där inne, efter det flyttade jag äggen till maskin, men trots att jag tvättade dem noga så hjälpte det inte, bara tre kläcktes, och i resten av äggen var det döda, till synes färdiga ungar. Mkt trist.
Är sussex hönor för stora för att ruva? Dör kycklingen i ägget mkt fort om redet förorenas? Klart man börjar ifrågasätta om man ska låta damen ruva fler gånger. Men nu är hon en helt underbar mor till de tre små hon har, och resten av sussexflocken har accepterat dem också, så nu är de inte i eget utrymme längre utan tillsammans med de andra. Så man kanske borde ge henne en ny chans senare.
Gjorde om här hemma i grupperna så nu har jag tre ungdomsgäng i olika åldrar här som förgyller tillvaron för både oss och besökande.
Det är ju rätt mysigt när det kommer en skock små, drygt 1,5 månader gamla, söta små kycklingar farande för att se om man har något gott med sig...
Hm just det, ankungarna får kross och lite tamfågel, samma som de vuxna, är det bra eller bör man ge något annat? De går ut varje dag givetvis, så de plockar väl åt sig lite av vad de hittar då.
De är bara tre dagar gamla nu, och helt otroligt charmerande. Deras mamma är helt underbar, hon accepterar att jag kommer och pysslar med dem, men ibland hotar hon om det kommer främmande, men bara man hälsar på henne först så går det bra. Det känns bra då, då borde hon ha fullt förtroende för matte tycker man.
Ska ta bild på de små och lägga in snarast, vill gärna dela med mig lite av härligheterna.
mvh MJ