Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Babyboom! Och lite krångel..  (läst 2206 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Babyboom! Och lite krångel..
« skrivet: 28 jul-06 kl 21:23 »
Hej och hå här öste det nästan fram ungar  i sommar :)

Nu senast var det min fina myskankshona som kläckte fram småttingar, elva små raringar fick hon, av tolv ägg, och det tolfte kollade jag, ett dött foster, tyvärr. Men så härliga de små är!

En av mina sussexhönor lade sig, efter ett experiment från min sida, på ägg. Hon var mycket bestämd om att detta är mina ägg, kom inte hit! Hon blev nästan dubbelt så stor så fort man kom nära. Men av upp till sexton ägg blev det bara tre små kycklingar, dessa fick jag tillslut kläcka inne. Hittade en död nykläckt baby i redet, och tidigare, kanske mitt i ruvningen, observerade jag henne med att, jag vet inte exakt vad hon pysslade med, men hon hade ett foster i näbben hon stökade runt med i alla fall. Efter det insåg jag att hon hade trasiga ägg i redet. Det verkar som att hon råkat trampa sönder dem.
Och det luktade inte trevligt där inne, efter det flyttade jag äggen till maskin, men trots att jag tvättade dem noga så hjälpte det inte, bara tre kläcktes, och i resten av äggen var det döda, till synes färdiga ungar. Mkt trist.
   Är sussex hönor för stora för att ruva? Dör kycklingen i ägget mkt fort om redet förorenas? Klart man börjar ifrågasätta om man ska låta damen ruva fler gånger. Men nu är hon en helt underbar mor till de tre små hon har, och resten av sussexflocken har accepterat dem också, så nu är de inte i eget utrymme längre utan tillsammans med de andra. Så man kanske borde ge henne en ny chans senare.

Gjorde om här hemma i grupperna så nu har jag tre ungdomsgäng i olika åldrar här som förgyller tillvaron för både oss och besökande.

Det är ju rätt mysigt när det kommer en skock små, drygt 1,5 månader gamla, söta små kycklingar farande för att se om man har något gott med sig...

Hm just det, ankungarna får kross och lite tamfågel, samma som de vuxna, är det bra eller bör man ge något annat? De går ut varje dag givetvis, så de plockar väl åt sig lite av vad de hittar då.
   De är bara tre dagar gamla nu, och helt otroligt charmerande. Deras mamma är helt underbar, hon accepterar att jag kommer och pysslar med dem, men ibland hotar hon om det kommer främmande, men bara man hälsar på henne först så går det bra. Det känns bra då, då borde hon ha fullt förtroende för matte tycker man.

Ska ta bild på de små och lägga in snarast, vill gärna dela med mig lite av härligheterna.

mvh MJ

bea

Re:Babyboom! Och lite krångel..
« Svar #1 skrivet: 28 jul-06 kl 23:19 »
vet inte om det stämmer... men jag har hört att om ett ägg är ruttet avger det ångor som kan döda fostren i de andra äggen om man kläcker i maskin .
vet inte om det är samma under hönor men  någon annan kanske vet

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 29 jul-06 kl 13:31 »
jo jag har hört något om att förorenade ägg ska avlägsnas snarast. Logiskt, i ett varmt rede, eller varm maskin så luktar det snart skunk om man inte är vaksam och tar bort det dåliga/trasiga. Sen så kan det inte vara så hälsosamt med smuts bland kläckägg, men jag undrade mer hur fort fostrena egentligen dör i ett sånt läge. Här var det minst sex fullgångna men döda foster i äggen. Öppnade inte alla, det var för vidrigt helt enkelt.

Nu var det så att jag lät hönan vara helt ifred, bortsett från hennes dagliga behov som foder och vatten etc givetvis. Men så kände jag en dag att det luktade illa, och då var jag tvungen att ingripa. Fick bort en mkt upprörd höna tillslut, och märken på händerna fick jag med, men vad ska man göra. Borde haft handskar, men det blev som det blev...

mvh MJ

Dagoyurt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-06 kl 16:20 »
Jag tycker spontant att 16 ägg är väldigt mycket för en höna, speciellt första gången. Om det är ägg ifrån den ras som ruvar eller jämn stora ägg så är det lämligt att lägga 7-11 ägg. Jag tycker att du ska testa igen och med färre ägg för att ge henne fler chanser.

bea

« Svar #4 skrivet: 30 jul-06 kl 22:33 »
jo ge henne ett försök till :) men håller kanske med låt henne få lite färre ägg risken är ju att hon hackar upp dem men det går ju aldrig att förutspå min egen spontana tanke är att om hon hört att någon kyckling mått dåligt på något vis kanske intentionerna varit goda att vilja hjälpa.
men som sagt endast min egen tanke ;)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #5 skrivet: 31 jul-06 kl 18:13 »
 :) jo sexton ägg tyckte egentligen jag med var för mkt, men då jag väl insåg att hon var seriöst ruvsugen så låg hon redan på så många, platt som en pannkaka, så antalet var nog inga problem ändå. Däremot så är hon rätt tung och klumpig, så det kan vara så att hon trampat sönder ägg och sedan bara städat bort resterna. Det är svårt att veta. Har hört sägas att sussex inte brukar ruva, men min dam gör det så gärna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare
von tratt, Okulärbesiktning av Byrålåda, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser