Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  22lr eller 17HMR  (läst 39942 gånger)

t_n

• Skåne
22lr eller 17HMR
« skrivet: 09 apr-11 kl 15:58 »
är lite sugen på en ny bössa... men kan inte bestämma mig för vilken jag kommer ha mest nytta utav! en 22 e ju bra på alla sätt o vis kanske inte på långa håll men att skjuta fåglar och skadevilt med. men så va jag hos en vapenhandlare i går och snackade runt lite, då va jag helt inne på en 22 men visste inte om jag skulle ha en h a eller en cyl.rep. så snacka vi glode i kataloger o sen kom frågan du ska inte ha en 17 hmr istället??

vad tycker ni?
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Wizard

• Arrendegården
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 16:03 »
22:an använder jag till mängdträningen eftersom det är billig ammunition samt helt ok precision i t ex en CZ453 eller liknande.
17 HMR är bättre i många avseenden med tanke på att man kan skjuta V-Max med den på långa håll men till en hela annan kostnad!

Pysslar man med mycket klass 4 skytte/jakt så skall man nog fundera på att skaffa en pipbytare så man kan ha båda kalibrarna!

Sako Quad eller BRNO/CZ 455 är riktigt bra bössor till rimlig kostnad.

22LR ammo kostar ören, 17 HMR kostar kronor - som jämförelse!

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 09 apr-11 kl 16:06 »
Kaliber 17 är en kul kaliber , har själv jagat med en sån och känner en av dem som introducerade kalibern i Sverige och som också byggt många sådana bössor .
Så kul leksak med hög precision , men ........

Men du kommer att ha mer nytta av 22an .

t_n

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 apr-11 kl 16:17 »
ja jo det är sant det är ju stor skillnad i ammo pris.

hur funkar det med en quad eller cz455 hur mycket belastar de i vapengarderoben? jag har redan dispens för fler än 6 vapen nämligen

Wizard

• Arrendegården
« Svar #4 skrivet: 09 apr-11 kl 18:05 »
ja jo det är sant det är ju stor skillnad i ammo pris.

hur funkar det med en quad eller cz455 hur mycket belastar de i vapengarderoben? jag har redan dispens för fler än 6 vapen nämligen
En pipbytare är ett vapen i garderoben, oavsett hur många pipor man har.

Nog lär de försöka stoppa detta i framtiden om man har otur men inte för tillfället.

Själv har jag lobbat för licensfri klass 4 ganska länge så att alla jägare kan ha en 22:a för mängdträning hemma men inget bifall än så länge...

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-11 kl 10:42 »
Är det någon som har mer uppgifter på 17 HMR ? Troligtvis så får jag ingen licens på ett sådant,men det låter som ett trevligt vapen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 10 apr-11 kl 10:55 »
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=92246&hilit=17hmr

tror du kan få många svar i denna tråden

Wizard

• Arrendegården
« Svar #7 skrivet: 10 apr-11 kl 15:31 »
Är det någon som har mer uppgifter på 17 HMR ? Troligtvis så får jag ingen licens på ett sådant,men det låter som ett trevligt vapen.
Har du fullt i garderoben eller?

Det är en ruskigt trevlig kaliber men ammunitionen kostar nästan lika mycket som V-Max i 6.5x55 så den går fetbort hos mig för min tätskjutande 22:a i stället!

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-11 kl 16:52 »
Ja det är nog mer än fullt i min vapengarderob.Jag tycker det är kostnaden för patroner som är avgörande för mitt vapenval.Det känns lite marigt att skuta av ett skott som kostar som två ölburkar eller  mer därtill,man är väll för snål för sådan amunition.Att ladda själv är inget alternativ för mig,jag är för slarvig för att ladda själv.För många år sedan så provsköt jag ett gevär som hade cal .177,men det var inte kanttändning,utan en vanlig patron,i storlek som 6,5x55 patron.Det var en riktig fart på kulan vad jag kommer ihåg,men jag mins inte  vad det var för gevär eller vad kalibern kallades.Är det någon som vet vad det skulle varit för vapen.
Jag brukar göra om patroner att skuta i .22 magnum,man tar en avskjuten patron och kapar bort botten.Sedan sticker man in en .22 lrf,det blir som en "insticks patron" Skulle tro det är olagligt,men det blir billigare i alla fall.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 11 apr-11 kl 17:53 »

Kan ha varit en .17 Remington eller en .17-223  ganska likvärdiga patroner med en hylslängd på ca 45mm

Wizard

• Arrendegården
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 19:06 »
Det finns ett flertal wildcats på .17 så det kan ha varit lite vad som helst.

Dock har man svårt att skriva av kostnaden för .17 HMR om man inte är kommunjägare eller motsvarande.
Jag klarar allt med .22LR men när vi skjuter duvor på tak i bebyggelse så blir det antingen luftgevär eller V-Max i .17 HMR med tanke på att man inte har kulfång.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 11 apr-11 kl 19:52 »
är lite sugen på en ny bössa... men kan inte bestämma mig för vilken jag kommer ha mest nytta utav! en 22 e ju bra på alla sätt o vis kanske inte på långa håll men att skjuta fåglar och skadevilt med. men så va jag hos en vapenhandlare i går och snackade runt lite, då va jag helt inne på en 22 men visste inte om jag skulle ha en h a eller en cyl.rep. så snacka vi glode i kataloger o sen kom frågan du ska inte ha en 17 hmr istället??

vad tycker ni?

Vad är det du ska ha den till? Måste väl vara första frågan...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

t_n

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 apr-11 kl 20:37 »
jag tänkte ha den till att skjuta skadevilt både inom och utom stadsplanlagt område. en bra småvilt-studsare. har en 22lr idag, är inte riktigt nöjd med den.
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 15:32 av t_n »

Wizard

• Arrendegården
« Svar #13 skrivet: 11 apr-11 kl 20:42 »
jag tänkte ha den till att skjuta skadevilt både inom och utom stadsplanlagt område kanske till pürsch jakt på hare. en bra småvilt-studsare. har en 22lr idag, är inte riktigt nöjd med den.
Eh... Har du jägarexamen eller?

Klass 4 på hare är jaktbrott så det sjunger om det!
Klass 3 eller högre och hagel är det som gäller för hare.

t_n

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 apr-11 kl 15:31 »
opps tabba mej där! tänkte inte på klassifiseringen tur du e med wizard! (:) ;)

jay

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-11 kl 10:13 »
Jag är inte skyddsjägare mer än att jag håller efter råttor på gården.

Jag har en 22 Hornet som jag är väldigt nöjd med. Det fina är att dessa går utmärkt att handladda och iallafall min bössa skjuter täta fina träffbilder. Studsaren är dessutom klass 3 och går utmärkt att jaga hare med.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 22 apr-11 kl 14:16 »
22 Hornet är bra men lite knökig att få tag på skott till ifall man inte handladdar.

Mitt tips annars kan vara 22 WM (22WMR) . Klarar klass 3 och är lättare att få tag på skott till.

blizzard

« Svar #17 skrivet: 02 okt-11 kl 14:01 »
Då frågan dök upp i en annan tråd så kan jag ju passa på att skriva vad jag har för erfarenheter av .17

Den första frågan man måste ställa sig är vad ska man jaga?

.17 är en nedstrypt.22 WMR och togs fram som  en särpräglad varmint kaliber,dvs att skjuta bort skadedjur så effektivt som möjligt
.17 får så att säga utgöra spjutspetsteknik när det gäller skytte på skadedjur,och tex fågel på lite längre håll då den har väldigt flack kulbana.Flackare än kaliber .22

22LR är ju en fantastisk kaliber för jakt enl klass 4 ,22WMR eller 22magnum som den kallas är klass 3 och kan användas till mycket.
22 magnumen kan i princip göra det .17 gör.
Jag tycker att om man har .22LR och behöver en mer potent klass 3 så är .22WMR eller .17 ett alternativ.
Man får dock inte glömma bort kostnaden,de större kalibrarna är mycket mer kostsamma.

Med pipbytes vapen ex Sako Quad och CZ 455 finns ju möjligheten att äga alla tre kalibrarna och använda dessa efter behov.
Till renodlat skadedjursskytte använder jag mig ibland av .17 men gillar nog.22 Magnumen bättre överlag iaf.
Den pipan som används mest är nog iaf .22LR

blizzard

« Svar #18 skrivet: 02 okt-11 kl 14:18 »
Ja det är nog mer än fullt i min vapengarderob.Jag tycker det är kostnaden för patroner som är avgörande för mitt vapenval.Det känns lite marigt att skuta av ett skott som kostar som två ölburkar eller  mer därtill,man är väll för snål för sådan amunition.Att ladda själv är inget alternativ för mig,jag är för slarvig för att ladda själv.För många år sedan så provsköt jag ett gevär som hade cal .177,men det var inte kanttändning,utan en vanlig patron,i storlek som 6,5x55 patron.Det var en riktig fart på kulan vad jag kommer ihåg,men jag mins inte  vad det var för gevär eller vad kalibern kallades.Är det någon som vet vad det skulle varit för vapen.
Jag brukar göra om patroner att skuta i .22 magnum,man tar en avskjuten patron och kapar bort botten.Sedan sticker man in en .22 lrf,det blir som en "insticks patron" Skulle tro det är olagligt,men det blir billigare i alla fall.

Att "göra om" patroner för att skjuta LR i en WMR är inte att rekomendera.Det är mycket riktigt olagligt,det ger även dålig precision
då LR kulor har mindre diameter än WMR.Att enbart göra detta pga av snålhet verkar inte sunt.
I nödfall att avliva något skadat djur,kanske...Men att förvandla en 22WMR till en 22LR är inte så smart.
Sälj hellre bössan om du inte har råd att skjuta med den...

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 03 okt-11 kl 09:01 »
Jag betalar 180:- för 50 skott hos Kjells Vapen. Det blir 3.60:-/styck
En ganska okej pris enligt mig.
Men 17 HMR är ingen bössa för mängdträning.

Vill man mängdträna mycket så är ett luftvapen bästa lösningen.
Då kan man skjuta i trädgården på sommaren och inomhus på vintern.
Själv så använder jag min luftbössa både till jakt och till träning.

« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 10:58 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 6 användare (2 dolda)
Schwartz kalle, nordictinkerer, ärt, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser