Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsningsrisk - gråärtor  (läst 3918 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Korsningsrisk - gråärtor
« skrivet: 07 apr-11 kl 21:54 »
Ska odla två sorter i år, vill gärna ha dem brevid varandra eftersom det passar min odlingsplanering bra. Jag vet att ärtor är så gott som självpollinerande, men att det potentiellt kan finnas en risk.
Vad säger ni? Och visst borde väl ärtornas utseende avslöja korsningar? Detta är Orust och Biskopsärt och de skiljer sig rätt mycket från varandra i utseende.
Jag vill gärna fröodla på dem för att behålla dessa lite ovanligare sorter så att jag kan dela med mig.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Korsningsrisk - gråärtor
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 22:24 »
Hmm, har för mig att gråärter har lite högre korsningsrisk. Har dock aldrig varit nån större ärtodlare. Fler bud?

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 07:30 »
Jag tror att du kommer kunna se vilka som är korsningar i och med att ärtorna har både olika färg och olika storlek, men för att vara säker skulle jag ändå inte odla dem precis intill varann, om det gick att låta bli. Bara nån meter ökat avstånd minskar risken avsevärt, har jag fått för mig.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 07:38 »
Kan du inte odla någon böna mellan de två gråärtssorterna? Problemet med korsningar är ju att du inte ser det på utsädet, de ser lika dana ut som vanligt. Det är först nästa säsong, när du sår utsädet, som du ser om det råkat bli några korsningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 09:18 »
Kan du inte odla någon böna mellan de två gråärtssorterna? Problemet med korsningar är ju att du inte ser det på utsädet, de ser lika dana ut som vanligt. Det är först nästa säsong, när du sår utsädet, som du ser om det råkat bli några korsningar.

Ja men det där varierar. Fröet är den nya individen, och på den/det kan korsningen synas direkt, om den påverkar fröets utseende och om det inkorsade anlaget är dominant. (Finns fler och krångligare varianter också.) Men det vi i dagligt tal kallar frö är ofta frukter. En frukt har något från moderplantan, d v s från blomman, som omsluter den. Det kan såvitt jag minns variera vad det är, men jag tror det alltid är någon mer eller mindre omvandlad del av pistillen. Tydligast är detta hos de frukter vi verkligen kallar frukter, som äpplen, och även grönsaksfrukter som tomater och pumpor. Där sitter fröna omgivna av fruktkött. Eftersom fruktköttet kommmer från blomman ser man aldrig korsningen på frukten. Däremot ser man den i kommande generationer av frukter, om den påverkar utseendet på frukterna. (Det kan t.o.m. vara så att den syns först i andra generationen efter korsningen.) Fruktköttet kan också vara förhårdnat kring fröet och uppfattas som en del av fröet. Även då kan man inte se någon korsning på den första omgången "frö" (som egentligen är frukt med frö inuti). Jag kan vid tillfälle leta fram lite uppgifter på hur det ligger till med detta för en del vanliga växter.

När det gäller baljväxter så tror jag bönor och ärtor är frön. Rester av pistillen utgör baljor respektive skidor. Så det skulle kunna synas direkt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 13:08 »
Verkar som om jag får odla dessa avskilt då.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 12:09 »
Oj! Vad bra att den här frågan kom upp!

Jag hade helt missat det där med korsningsrisken för gråärtor men som tur väl är har jag bara odlat en gråärtsort i taget varje år så då borde de ha hållt sig sortrena. Eller kan de korsa sig med någon annan typ av ärtor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 4 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser