Kan du inte odla någon böna mellan de två gråärtssorterna? Problemet med korsningar är ju att du inte ser det på utsädet, de ser lika dana ut som vanligt. Det är först nästa säsong, när du sår utsädet, som du ser om det råkat bli några korsningar.
Ja men det där varierar. Fröet är den nya individen, och på den/det kan korsningen synas direkt, om den påverkar fröets utseende och om det inkorsade anlaget är dominant. (Finns fler och krångligare varianter också.) Men det vi i dagligt tal kallar frö är ofta frukter. En frukt har något från moderplantan, d v s från blomman, som omsluter den. Det kan såvitt jag minns variera vad det är, men jag tror det alltid är någon mer eller mindre omvandlad del av pistillen. Tydligast är detta hos de frukter vi verkligen kallar frukter, som äpplen, och även grönsaksfrukter som tomater och pumpor. Där sitter fröna omgivna av fruktkött. Eftersom fruktköttet kommmer från blomman ser man aldrig korsningen på frukten. Däremot ser man den i kommande generationer av frukter, om den påverkar utseendet på frukterna. (Det kan t.o.m. vara så att den syns först i andra generationen efter korsningen.) Fruktköttet kan också vara förhårdnat kring fröet och uppfattas som en del av fröet. Även då kan man inte se någon korsning på den första omgången "frö" (som egentligen är frukt med frö inuti). Jag kan vid tillfälle leta fram lite uppgifter på hur det ligger till med detta för en del vanliga växter.
När det gäller baljväxter så tror jag bönor och ärtor är frön. Rester av pistillen utgör baljor respektive skidor. Så det skulle kunna synas direkt.