Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 78196 gånger)

kanka

• Västerbotten
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #120 skrivet: 10 jun-11 kl 20:56 »
Har man inte ett spännande liv så går det bra att skapa ett med lite öl  ;D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #121 skrivet: 10 jun-11 kl 20:58 »
Kunde inte sagt det bättre själv.

Hälsar vi från Skogen ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

KZ

• Västmanland
« Svar #122 skrivet: 13 jun-11 kl 19:48 »
Ett litet "öltips" bara!
När jag gör öl (finns färdiga satser att köpa - goda!) låter jag alltid ölet jäsa ut helt i jäskärlet. Inga bubblor i jäsröret. Låt jästen sjunka några dagar och tappa sen försiktigt upp på flaska! Se till att inte bottensatsen följer med. Sen "matar" jag  jästen med ca 150 g socker per 20 liter öl. Det motsvarar 6-8 g per liter. Funkar jättebra med sockerbitar direkt i flaskan! Det står på sockerpaketet hur mycket varje bit väger. På med korkar och låt jäsningen ta fart igen och inom två veckor har du ett skummande öl! Det borde ju fungera lika bra med ditt nässelöl, eller hur!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #123 skrivet: 13 jun-11 kl 20:00 »
Detta tips har vi nu fått från flera håll, så det verkar beprövat. En annan vi hörde från tog en tesked socker per liter öl, löste det i en kopp av ölet och hällde tillbaka innan han tappade upp och korkade.

I afton ska vi hälla upp på flaska..... igen ::) Nu har ölet ingen smak av jäst kvar alls och det är betydligt mindre sött. GOTT :P

Sedan e det dax att sätta nästa sats.... har fått lite blodad tand o:)..... Denna gången ska vi testa en ale-jäst.... åsså har jag införskaffat lite humle...... man kan ju inte göra samma två gånger ;D

För övrigt börjar många växter gå i blom i denna delen av landet, så nu känns det som sista rycket att torka blad-örter. Nässlorna slår jag av nu snart, så att jag kan fortsätta skörda hela säsongen ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #124 skrivet: 17 jun-11 kl 17:32 »
Nu sitter jag och njuter av ett glas väl kylt nässelöl :P ...... Något jag varmt kan rekomendera! ..... om det beror på att det verkligen är gott eller om det beror på att jag gjort det själv kan jag inte riktigt säga ännu o:) ..... jorå.... det är riktigt gott. Något mittemellan öl och cider. Fruktigt, sött, och starkt :P

kanka

• Västerbotten
« Svar #125 skrivet: 17 jun-11 kl 21:13 »
Jag har tappat upp mitt nässelöl i dag, men inte tyckte jag det var så gott.
Hoppas på att det mognar till sig i flaskorna, eftersmaken var ju helt okej.
Så nästa lördag kanske det bär till  ;D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

mychro

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 06 nov-11 kl 12:37 »
kommer man över stenbär är det värt att blanda dem med andra bär (om man inte hittar så många) eller göra sylt på bara dem, jag har två burkar i frysen nu - smakar lite som en blandning mellan lingon, tranbär och hallon och är gott till bland annat söta pajer tillsammans med en klick grädde :)

Livspusslet

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 14 nov-11 kl 23:52 »
Ända sedan jag var liten har jag velat lära mig mer om vilda ätliga växter; vad man kan plocka/gräva upp, när man bäst bör göra det, vad det innehåller (som t.ex fibrer och vitaminer...), hur man bäst tillagar det osv osv... Men nu får det vara nog! I år tänker jag inte bara drömma om att skörda vilda växter, i år tänker jag banne mig ge mig ut i skog och mark och faktiskt göra!

Jag utgår från den här underbara sidan [url]http://www.skogsskafferiet.se/]http://www.skogsskafferiet.se/] [url]http://www.skogsskafferiet.se/ [/url], och eftersom jag är en otroligt försiktig människa kommer jag bara ta sådant som absolut inte kan förväxlas med något giftigt, och jag kommer även försöka dubbelkolla allt med andra källor så att jag inte råkar bli felinformerad.

Nu är det ju april... och enligt min plan borde jag redan ha kunnat hitta späda björklöv och nässlor, men åtminstone här hos mig (Uppland) så ser allt fortfarande väldigt dött ut. Var ute nyss och kikade - björkarna hade inte ens knoppar än... :-\ Så det dröjer nog lite...

Är det fler som är intresserade av att haka på? Ge er ut i skog och mark och plocka allt möjligt ätbart, och berätta gärna om det här i den här tråden! Det vore väl kul att byta lite erfarenheter? :)

Det jag redan nu har tänkt mig pröva i år är följande:

Björk - späda löv och knoppar
Brännässla - blad
Daggkåpa - blad (enligt skogsskafferiet rätt svår men eftersom den inte verkar kunna förväxlas med något giftigt så vågar jag nog mig på den! Dessutom känner jag redan igen den...)
Gran - skott
Groblad - blad och frön (?)
Harsyra - blad
Kirskål - blad
Maskros - blad, blomma och rot
Rönn - bär
Ros - blomma och frukt (nypon)
Stensöta - rot
Kaveldun - rot mm

Detta utöver det jag tidigare har plockat: kantareller, lingon, blåbär och smultron... Skulle gärna lära mig känna igen fler svampar också men där är jag lite nervig faktiskt, rädd att plocka fel. :-\
hej ,utan att ha läst i tråden-har du testat:
www.skogsskafferiet.se

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #128 skrivet: 15 nov-11 kl 00:30 »
Jag brukar plocka granskott på våren och blanda i sallad, sen funkar de bra i kall sås till fisk eller kyckling med lite mer kryddor, blanda bara med yoghurt. Våtarv kan man ha på mackan också, och den växer dessutom nästan hela vintern om det bara är frostfritt. Rölleka kan man också ha i sås
Västgötamor

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #129 skrivet: 15 nov-11 kl 01:07 »
Åh vad bra. Jag har alltid undrat hur man kan använda granskott till mer än dricka.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #130 skrivet: 17 nov-11 kl 11:29 »
Jag har gjrot granskottsirap.
Funkar riktigt bra och enkelt.

Man tar granskott max 2cm långa.
Man varvar granskott och vanligt socker som man packar hårt, i en glasburk.
På med locket och låt stå i ett fönster,,,,, rakt i i soljuset ca 2 månader.
Granskotter kommer att vattnas ur och allt blir till en sockersaft/sirap med granskottsmak.
Färgen på granskotten kommer ändras till ljusbruna, vilket är som det ska.

Sen får fantasin råda till vilken maträtt man vill anväda detta.
Jag har också läst att sirapen tillsammans med lite vodka (40% sprit) som man blandar i, kan bli hostmedicin.
Det prövade jag,,,, men är lite osäker om det fungera.
Många skulle va fega om dom bara våga.

idalinda

« Svar #131 skrivet: 17 nov-11 kl 21:23 »
Tjahas, nu kommer även jag att boa mig här!

Jag har blivit inspirerad av "gröna smoothies".  ( http://www.hallbarhalsa.nu/?q=h%C3%A4lsonyheter/gr%C3%B6na-smoothies )

Kortfattat innebär det att man blandar alla möjliga gröna blad med frukt/bär + vatten och mixar till en dryck.
För mig låter det helt fantastiskt att kunna dricka alla nyttigheter som allt grönt innehåller i god källskap.
Många gröna nyttigheter är ju inte alltid det godaste i smaken och man tuggar inte i sig så mycket som man skulle önska.
Jag har under många år experimenterat med grönkål, och har till slut hittat ett maträtt ( fisksoppa) där smaken smälter in.
Men när jag mixade grönkål med jordgubbar, blåbär, vinbär och lite päron tyckte hela familjen att det blev riktigt gott.

Jag började testa detta med familjen 2 veckor sedan och vi har druckit nu 3-5dl / person/ dag.
Allt har gått att äta och det mesta har blivit riktigt gott!

Man kan använda alla ätbara grönt från naturen ( vi har kunnat använda lite kirskål och rätt mycket våtarv nu under november) på trädgården har jag fortfarande spenat, grönkål, persilja, kålblad. och mangold. vi har även testat rättikablad, men det är inte det godaste. Jo, jag hade även frösådda små palsternackablad.
I frysen har jag blast av morot och rödbeta och groddningen är på startgroparna.
Lika så funderar jag vinterodlingar under lampan i förrådet och växthuset....

Till nästa vår räknar jag med att vi ska ut och plocka mängder av godingar och torka till vintern!

Tror ni att de små färska grantillväxten skulle kunna användas till drycker eller innehåller det  mycket av något som inte är bra att "överdosera" ?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #132 skrivet: 18 nov-11 kl 00:45 »
Jag tror att de kan dricka ganska mycket med granskott i i Finland. Jag vet inte om det kan överdoseras, kanske någon med känslig mage kan protestera mot garvsyrorna? Jag har druckit såna saker utan att känna något men jag har plåtmage. Tänkte föreslå litet fler grejor som är goda att blanda i smoothies: Gurka och squash! Gurkan är oerhört läskande och har en egen smak. Squashen/pumpan får gärna vara litet förvälld. Mynta är gott som smakbrytare. Har jag ingen färsk hemma så brukar jag ta litet från en tepåse.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #133 skrivet: 18 nov-11 kl 08:14 »
idalinda - blir det bra att frysa blasten till morötter och rödbetor? Förväller du dom innan frysning eller?
Mixar du ner dom frysta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tur-Johan

• Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #134 skrivet: 18 nov-11 kl 10:29 »
När det gäller granskott så gjorde jag inlaggda granskott.
Och det gjorde jag utan förvällning eller något sådant.
Det ledde till att jag fick obehag i magen.
Troligtvis så är det syran som spökade.

Jag är amatör och vill lära mig så jag gjorde nog lite fel där.

"Idalinda" att använda morotsblasten var en kul grej. Där skulle jag vilja veta mera.

idalinda

« Svar #135 skrivet: 18 nov-11 kl 11:27 »
idalinda - blir det bra att frysa blasten till morötter och rödbetor? Förväller du dom innan frysning eller?
Mixar du ner dom frysta?

Jag fryste morotsblasten som det var, det kändes som persilja som går att frysa in som den är.
Rödbetor förvälde jag för dom kändes som spenat/mangold....
Jag mixade inte dom, hackade bara lite mindre bitar så att det blev smidigt att stoppa dom i påsar.

Det var bara fingertoppkänsla ingen vetenskap. Jag har ännu inte testat dessa i smoothies, för det finns fortfarande färska blad ute.
Förvällningen lär ta bort mycket av det nyttiga....

I mina tankar experimenterar jag med rötter i hinkar i växthuset, gödar dom med massa kväve och struntar i rötter och samla bara bladen  ;D
« Senast ändrad: 18 nov-11 kl 11:31 av idalinda »

Tur-Johan

• Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #136 skrivet: 21 nov-11 kl 13:04 »
Är det någon som provat lav?
Renlav
Islandslav
skägglav.

pålle

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 21 nov-11 kl 13:36 »
Renlav
Islandslav
skägglav.
Vet inte om det är något att äta  men bra att rena grumligt vatten i .

idalinda

« Svar #138 skrivet: 21 nov-11 kl 22:25 »
jo, de är att äta  ;D, jag är också nyfiken om någon har smakat!

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #139 skrivet: 22 nov-11 kl 00:15 »
Renlav
Islandslav
skägglav.

På Noma, världens bästa restaurang serverar de renlav. Även Fäviken kör renlav.
Man kan koka den ca 10 minuter och sedan friterar man snabbt. Men om det innehåller nån sort näring vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser