Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använder era höns sittpinnarna?  (läst 11910 gånger)

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
använder era höns sittpinnarna?
« skrivet: 05 apr-11 kl 09:12 »
I vårt hönshus så har vi en lång sittpinne som går över halva hönshuset samt en bred hylla högre upp . Alla hönsen föredrar att ligga på hyllan.  Tycker dom inte om sittpinnen eller kan det vara att dom gillar komforten av att kunna vila hela kroppen?

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 11:46 »
Höns brukar gilla att sitta så högt som möjligt på natten.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 14:34 »
fast mina vill inte sitta alls, dom vill ligga och vila hela kroppen ;)
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 15:03 av Midsommaren »

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 14:36 »
Höns brukar gilla att sitta så högt som möjligt på natten.

Tror också att det är så...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 10:31 »
jag har också funderat på det här med sittpinnarna, har en brahma tupp och höna och båda har alltid använt golvet.
Försökte nyss att introducera pinnen för att se om han ens kan sitta på den, mest panik tyckte jag det blev.
Är det olika från person till person eller?
Är det både tuppar och hönor som använder pinnarna annars eller hur ligger det till? Har ju inte så mycket att jämföra med precis ;)

Xoot

  • Gäst
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 10:43 »
Kanske så sitter pinnen lite löst och vippar? Mina höns är lite känsliga mot sådant.
Likadant om pinnen är för smal. Hur tjock den är verkar vara okej i alla storlekar.

Prova lyft upp hönsen ett par gånger och visa. :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 10:55 »
Alla mina höns  (och tuppar) sitter på pinnen. När jag hade hönsen i hönshuset innan det var klart (man är ju lite tokig och börjar i fel ände...  :-[) så hade jag inte hunnit montera upp någon sittpinne. Då satt hönsen alltid i träden på kvällen och var svåra att jaga in i hönshuset. Så fort som jag satt upp en bra pinne, den första var en björkgren med en diameter på 6-8 cm, så satt alla hönsen inne och väntade på mig på kvällen.

Min erfarenhet är att höns inte trivs om de inte får sitta på en pinne. Och pinnen ska vara stabil och ha en tillräcklig tjocklek. Hellre för tjock än för tunn, de sitter stabilare på en grov pinne. Dessutom har jag läst att för tunna pinnar ökar risken för deformerat bröstben hos tyngre raser.

Så kanske ska man prova att sätta upp en grövre pinne om ens höns inte vill sitta på den pinnen man har?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 16:02 »
Mina brahma vägrar att sitta på pinnar. De sover tätt ihop på golvet i ett hörn.
Har lyft upp dom ett antal gånger till olika pinnar men de blir alldeles skräckslagna och vet inte hur snabbt de ska komma ner.

Kanske jag ska sätta en pinne typ 1 dm ovanför golvet, tror ni att det kan vara nåt????
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 16:04 »
Nix, mina höns slaggar i värpredena eller på anflygningsbrädan till redena. Bara ett par stycken som använder pinnarna tyvärr.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 10:18 »
det är en rejäl pinne dom har med avrundade kanter som är fastspikad. Har prövat att flytta på den, men dom föredrar att ligga på sin halmade hylla där dom kan ligga ner och sova :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 10:30 »
det är en rejäl pinne dom har med avrundade kanter som är fastspikad. Har prövat att flytta på den, men dom föredrar att ligga på sin halmade hylla där dom kan ligga ner och sova :)

Har du provat med en pinne i samma höjd som hyllan? Kan tänka mig att de blir rätt skitiga när de ligger där på hyllan. Jag hade nog tagit bort den (hyllan alltså) av den anledningen. Inget kul när hönsen ligger i bajs. :-X
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #11 skrivet: 07 apr-11 kl 15:38 »
Jag hade också plockat bort hyllan...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #12 skrivet: 07 apr-11 kl 16:01 »
Mina höns vill sitta på nedersta pinnen (ca 1dm ovan mark) hela bunten. Knasbollar! Tuppen  :o har ibland sovit i ett rede.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Majasmamma

  • Inlägg: 276
    • Gästrikland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #13 skrivet: 07 apr-11 kl 19:19 »
Utav mina 21 höns + 3 tuppar sitter väl ca 15 alltid på pinne och
resten vägrar. Istället kurar de ihop sig i en tät klunga i ena hörnet under gödselbordet...

Har provat att lyfta upp dem som brukar vara på golvet och vissa finner sig i den behandlingen  ;)
men defenitivt inte alla.  >:(

Stortuppen, Brahma-kille, sitter dock alltid på högsta pinnen, uppe under taket. Brahma-hönan sitter ibland
på lägsta pinnen men oftast på marken. De tre Favoerolle-flickorna vägar pinne helt och kastar sig oftast handlöst
ner om man försöker lyfta upp dem...

Det verkar finnas gott om rastypiska egenskaper men minst lika stor individuella egenskaper... ::)
Vill man så kan man ;P

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #14 skrivet: 07 apr-11 kl 21:08 »
Mina brahma vägrar att sitta på pinnar. De sover tätt ihop på golvet i ett hörn.
Har lyft upp dom ett antal gånger till olika pinnar men de blir alldeles skräckslagna och vet inte hur snabbt de ska komma ner.

Kanske jag ska sätta en pinne typ 1 dm ovanför golvet, tror ni att det kan vara nåt????
Prova att bygga en hönsastege med sittpinnar i stigande höjd! Den lägsta typ 2 dm över golvet och sen med mellanrum så långt upp du vill, kom ihåg att stegen ska luta så at de höns som sitter långt upp inte kommer åt att skita på dem som är på en lägre nivå. Alla höns kan inte flyga direkt upp om pinnarna sitter för högt, de kan behöva klättra uppåt ett pinnhål i taget.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #15 skrivet: 07 apr-11 kl 21:32 »
Fast om de kan flyga upp till en hylla så kan de nog flyga till höga pinnar också.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #16 skrivet: 09 apr-11 kl 11:32 »
Stora höns måste ofta lära sig att sitta på pinne. Dessutom föredrar de många gånger brädor (ca 10cm breda) istället för runda pinnar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Livia

  • Inlägg: 61
    • Ångermanland
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #17 skrivet: 09 apr-11 kl 11:48 »
Jag har olika raser, tyngre och lättare, när jag köpte de sa hon att de inte satt på pinnar. Jag har byggt ett gödselbord som är på ca 110 cm högt 180 cm brett och 80 djupt. Ovanför har jag byggt sittpinnar, 3 rader i olika höjder, så att den översta är en bit under taket, så pass att de får plats. Jag hämtade träd från skogen, ca 7-10 cm i diameter. Under sittpinnarna har jag spännt upp hönsnät så att de inte kan ramla ner på bordet. Lämnat en glipa i framkant på ca 10 cm från bordet så att jag kan skrapa ut gödslet. Alla bara älskar det, från första dagen, till och med de klumpigaste flaxar upp än fast jag byggt en trapp till dem. Sitter ihop på ena sidan i alla tre höjderna och är väldigt lyckliga.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #18 skrivet: 10 apr-11 kl 00:21 »
sittpinnen som dom har är i samma höjd som hyllan.  Skitiga blir dom då rakt inte då jag städar och lägger ny halm varje dag ;)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: använder era höns sittpinnarna?
« Svar #19 skrivet: 10 apr-11 kl 00:30 »
Mina höns knör ihop sig på den översta pinnen på nätterna, de sitter på kvistade granstammar, typ gärdesgårdsstörar med barken kvar. De sitter på den tjockaste delen av pinnen ihoptryckta på en meter... Ser lite knäppt ut men de tycker väl att det är mysigt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser