Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Jaga" utan vapen??  (läst 30893 gånger)

Getpigan

• Dalarna
"Jaga" utan vapen??
« skrivet: 04 apr-11 kl 14:30 »
Ni får ursäkta min kanske helt idiotiska fråga,men vad får man "jaga" utan vapenlicens?? Fisk,sniglar,skaldjur samt de djur man själv föder upp är väl helt okej(?) undantaget stora djur som ko kanske? Råttfällor får man ju också sätta upp lite hur som helst,nu tror jag iof inte att någon känner sig sugen på att käka råtta  ;)  Men hur är det med djur som tex. ekorre,and och småfåglar? Måste de skjutas och måste man ha vapenlicens för att döda dem.Man nackar väl lika lätt en fågel som en höna? Hoppas någon kan svara så jag slipper grubbla över detta :P

Wizard

• Arrendegården
SV: "Jaga" utan vapen??
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 14:42 »
Har för mig att rent generellt om du lyckas brotta ner en älg eller motsvarande med bara händerna så är det helt ok men jag skall inte svära på det.

Sen har man de etiska dilemmat om att avliva djuret så snabbt som möjligt och det gör man inte med bara händerna.
Vidare skall du ha tag i djuren och det är inte många av våra "ätbara" arter som du springer ikapp.
Fällfångst kräver jägarexamen men undantag för skadedjur som husmus, åkersork och råttor finns.

Så utan vapen och licens är det inte mycket du kan "jaga" eftersom tillhyggen som spjut, pilbåge, nät eller hemsnickrade fällor inte är lagligt.

Kan leta fram lagtexten till detta om jag hinner senare...

Getpigan

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 14:46 »
Har för mig att rent generellt om du lyckas brotta ner en älg eller motsvarande med bara händerna så är det helt ok men jag skall inte svära på det.

Sen har man de etiska dilemmat om att avliva djuret så snabbt som möjligt och det gör man inte med bara händerna.
Vidare skall du ha tag i djuren och det är inte många av våra "ätbara" arter som du springer ikapp.
Fällfångst kräver jägarexamen men undantag för skadedjur som husmus, åkersork och råttor finns.

Så utan vapen och licens är det inte mycket du kan "jaga" eftersom tillhyggen som spjut, pilbåge, nät eller hemsnickrade fällor inte är lagligt.

Kan leta fram lagtexten till detta om jag hinner senare...

Så det är lagligt för mig att hugga mig en and och avliva den på samma sätt som man gör med tamfåglar som höns och ankor?? :P

Wizard

• Arrendegården
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 14:56 »
Så det är lagligt för mig att hugga mig en and och avliva den på samma sätt som man gör med tamfåglar som höns och ankor?? :P
Hur skall du fånga den?

Sedan avlivar man inte ankor med händerna och tillhyggen fick du ju inte använda på vilda djur...

Nej, jag måste kolla upp detta exakt eftersom jag känner mig osäker på vad som gäller nuförtiden.
Det är bättre att kolla upp fakta än att gissa!

Kan återkomma senare i kväll när jag har pratat med en juridiker.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 15:02 »
And kan du vri nacken av.
 Handmatade parkänder är om inte lätt så dock fångbara.
 Får jag det?
 Räknas det som vilt eller tamt om det går i ån i byn?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 15:21 »
Spännande fråga, jag har också funderat över var gränserna går. :)

Jag har inte helkoll på reglerna, men tror att det här gäller:

- du måste ha jakträtten eller fiskerätten på marken (du kan alltså inte gå till någon annans mark eller by-ån och plocka till dig det du vill ha, varken fisk, kräftor, fåglar eller annat vilt)
- du får bara använda godkända vapen för avlivning (tror inte varken kniv eller strypning med bara händerna räknas som godkända jaktvapen)
- man får bara jaga vissa sorters vilt under vissa perioder under året, en del av tiden är vissa arter fredade och olika regler gäller för olika delar av landet. En del vilt är helt fridlyst.

Så om du funderar på att jaga något levande överhuvudtaget så rekommenderar jag dig att ta jägarexamen först, då får du koll på alla regler och slipper göra nåt dumt i onödan.

Tindrah

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 15:24 »
Räknas det som vilt eller tamt om det går i ån i byn?

Tror att allt som inte är uppfött i fångenskap och inte hålls som tamdjur räknas som vilt. Även om du kan komma nära fåglarna så är de fortfarande inte tamdjur (eftersom de fötts vilt och lever vilt). 

Ipidia

« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 15:35 »
Det var ju en lustig fråga...
Som föregående skriver så har du inte rätt att ha ihjäl vad som helst bara för att du KAN göra det utan vapen. Enligt jaktlagstiftningen är allt vilt fredat (alltså alla vilda djur, även skogsmöss, stadsduvor och ekorrar). Sen finns det undantag för jakt - alltså särskild jakttid för vissa arter, typ älg, rådjur, gräsand, ringduva, grävling osv. Då måste du alltså ha jakträtten på marken, antingen genom att du äger marken eller att markägaren har upplåtit jakträtten till dig. Sen finns det dessutom undantag som gäller skyddsjakt. Det kan vara harar, möss eller till och med älgar som gör skada på växande gröda. Eller t.ex räv som kommer in på din gård och tar dina hönor. Allting står väldigt klart och tydligt i jaktlagen och jaktförordningen. Googla och läs på.

Vad gäller jaktmetoder så finns det i de flesta fall specat vilka metoder och vapen som får användas. Ett undantag är avlivning av skadade djur, då får man ta till alla till buds stående medel för att förkorta lidandet för djuret. Sen finns det även en paragraf som handlar om att viltet inte fårutsättas för onödigt lidande. Om du skulle lyckas överfalla en gräsand, (under rätt jakttid och med jakträtt förstås) och kvickt vrida nacken av den, så är du sannolikt helt inom lagens ramar.

Tindrah

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 15:43 »
Nu har jag kollat upp reglerna i boken "Nya jägarskolan - Lagen". Där står att allt vilt är i grunden fredat, det innebär att man bara får jaga vilt om bestämmelserna tillåter det. Även ägg och bon är fredade. Som jakt räknas inte bara själva dödandet, utan även förföljande av vilt för att fånga eller döda det.

Det står även att man får jaga följande arter (på tillåtna tider) även om man inte har jakträtt. Det gäller enbart för den som bor på en gård eller har en trädgård, men saknar jakträtt där. Det gäller enbart för vilt som kommer in på gården/trädgården och bara av de här sorterna:
-vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmöss, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink.

Hoppas det blev lite klarare nu. :)

kurt

« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 15:55 »
Ekorre och småfåglar är fridlysta, inte jaktbara oavsett vapen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 apr-11 kl 16:12 »
Ankor som kommer in i min trädgård och käkar nysått i trädgårdslandet, får jag ha ihjäl dom? Kan det kallas skyddsjakt?

Det kommer in ankor var vår och funderar på att bosätta sig. (jag tittar på med förtjusning och hoppas de äter sniglar)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dalton

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 16:25 »
Gråsparv och pilfink? Vad har de gjort för ont? Eller är tanken kanske att man har en stor odling av något slag och de äter upp fröna? Har ju svårt att se dem som några större skadegörare i en vanlig villaträdgård.  :)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 16:51 »
Har nu kollat och frågan verkar redan vara besvarad här.

All jakt är reglerad i jaktlagstiftningen.
I grund och botten så krävs det att man har jakträtten för att få jaga djur.
Vidare får endast jaktmedel enligt lagstiftningen användas.

Det finns givetvis vissa undantag men i grund och botten så gäller detta och då kan man svara trådskaparens fråga med: Nej, det får du inte.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 16:54 »
Ankor som kommer in i min trädgård och käkar nysått i trädgårdslandet, får jag ha ihjäl dom? Kan det kallas skyddsjakt?

Det kommer in ankor var vår och funderar på att bosätta sig. (jag tittar på med förtjusning och hoppas de äter sniglar)
Om du inte bor på stadsplanen, har jakträtten på marken, innehar svensk vapenlicens och gör det enligt jakttabellen så får du det.
Ankor/änder finns inte under §3 så skyddsjakt är inte tillåtet.

Det är nät som gäller för att skydda dina grödor eller annan form av anordning som skrämmer dem.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 apr-11 kl 20:45 »
för att jaga måste man dessutom betala jaktkort.. 300kr eller va det 250kr? denna kostnad blir en stor slant när 300 000 jägare betalt in ..används bland annat till viltvård och forskning...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 18:12 »
Visst kan du jaga utan vapen. Bara du har egen mark och betalat jaktkort.
Du behöver också ha koll på när olika djur får jagas.

Men i en trädgård, exempelvis en stad så kan du jaga rådjur och hare med fällor.
Skulle det komma vildsvin så får man fånga dom också i fälla.

Problemet är igentligen hur du avlivar dom. Men slaktmask är godkänd. Även om det kan vara ett problem att komma intill.

Och så har du ett litet problem till.  ;)
Det är vad grannarna tycker om att du dödar dom små fina djuren.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 20:43 »
Visst kan du jaga utan vapen. Bara du har egen mark och betalat jaktkort.
Du behöver också ha koll på när olika djur får jagas.

Men i en trädgård, exempelvis en stad så kan du jaga rådjur och hare med fällor.
Skulle det komma vildsvin så får man fånga dom också i fälla.

Problemet är igentligen hur du avlivar dom. Men slaktmask är godkänd. Även om det kan vara ett problem att komma intill.

Och så har du ett litet problem till.  ;)
Det är vad grannarna tycker om att du dödar dom små fina djuren.
Vill bara understryka att fällfångst av t ex vildsvin skall enbart göras av utbildade personer och ENBART i skyddsjaktsyfte när skjutvapen ej kan användas.
Det är ofantligt stressande för vildsvinen och det har varit en hel del tråkiga händelser med just vildsvin.

Personligen är jag negativ av icke ihjäl-fällor (med vissa undantag) eftersom jag finner det tveksamt till det etiska...

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #17 skrivet: 20 apr-11 kl 23:50 »
Vill bara understryka att fällfångst av t ex vildsvin skall enbart göras av utbildade personer och ENBART i skyddsjaktsyfte när skjutvapen ej kan användas.
Det är ofantligt stressande för vildsvinen och det har varit en hel del tråkiga händelser med just vildsvin.

Personligen är jag negativ av icke ihjäl-fällor (med vissa undantag) eftersom jag finner det tveksamt till det etiska...

+1

Även jag är lite skeptiskt inställd till sådana fällor och det är endast i undantagsfall och i när det inte finns annat sätt än just ickedödande fälla att tillgå problemet som jag tycker att dessa fällor bör användas. Tänk dig själv att sitta fast i en fälla och bara vänta på sitt öde... DÅ är det bättre att dö på en gång, även om det finns en viss risk för felfångst.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 21 apr-11 kl 13:48 »
Det knepiga är att det är så mycket motstånd mot vildsvinsfällorna.

Man hör aldrig att jägare är imot fällfångs av räv, grävling, kråkfåglar, harar eller rådjur. ???

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 14:07 »

1. Man behöver ingen utbildning. Man behöver inte alls jaga i skyddsjaktssyfte. Men man får inte åtla fällan så att den är till för vildsvin. Utan man kan åtla den för grävling.
Skulle vildsinet gå in i fällan så har man rätt att avliva det om det är under godkänd jaktperiod.

2. På vilket sätt skulle det vara mera stressande för ett vildsin än för andra djur? Med dom nya fällorna så funkar ju jakten bättre.
På dom filmer som jag sett så verkar t.o.m vilsvinen lugnare än vad dom grävlingar som jag fångat har varit.
Vildkatter brukar också kunna vara mycket mera uppjagade när man kommer i närheten av fällan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser