Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Jaga" utan vapen??  (läst 30869 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: "Jaga" utan vapen??
« Svar #20 skrivet: 21 apr-11 kl 14:20 »
Jag har plockat åt mig 2 kanadagäss på utkanten av isvaken i parken i Östersund, ni vet där man håller öppet för fåglar och slåss om vem som ska betala spannmålet till fåglarna som bor kvar vid det öppna vattnet. Sluta hålla med vak så försvinner fåglarna.

Men i alla fall, mitt i natten har jag varit ute på iskanten och plockat åt mig 2 kanadagäss och brutit deras nacke samt tagit hem dem och tillagad. När man plockar gäss i sin lägenhet (lite svårt att göra utomhus, nån kan ju ställa frågor) så expanderar dem, det blev väl en 50 cm fjädrar i badrummet och jag hittar ibland fortfarande fjädrar bland mina grejer trotts 6 flytt sedan det hände.

Jag bröt nog mot alla jaktlagar som finns.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Wizard

• Arrendegården
« Svar #21 skrivet: 21 apr-11 kl 16:16 »
1. Man behöver ingen utbildning. Man behöver inte alls jaga i skyddsjaktssyfte. Men man får inte åtla fällan så att den är till för vildsvin. Utan man kan åtla den för grävling.
Skulle vildsinet gå in i fällan så har man rätt att avliva det om det är under godkänd jaktperiod.

2. På vilket sätt skulle det vara mera stressande för ett vildsin än för andra djur? Med dom nya fällorna så funkar ju jakten bättre.
På dom filmer som jag sett så verkar t.o.m vilsvinen lugnare än vad dom grävlingar som jag fångat har varit.
Vildkatter brukar också kunna vara mycket mera uppjagade när man kommer i närheten av fällan.
Den allmänna åsikten inom jägarkåren är att det inte är en ok metod och jag med många arbetar för att stoppa fällfångsten av vildsvin om det inte råder speciella omständigheter som problematik vid skottlossning etc.
Nu är det inte förbjudet men man har hittat döda grisar i fällor när fler än en har tagit sig in i fällan och har kvävts/stressats ihjäl och det är inte ok anser jag med flera.

Vad gäller levandefångst i fälla så är det inget jag förespråkar alls när inte selektiv jakt på grävling eller motsvarande är det som idkas men här går nog våra filosofier isär och det är ingen mening att älta.

Har varit med och vittjat fällor med vildsvin och det är inget jag gillade direkt.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #22 skrivet: 21 apr-11 kl 16:18 »
Jag bröt nog mot alla jaktlagar som finns.
Japp, tillräckligt för åtal med rätt ordentlig påföljd också...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 21 apr-11 kl 16:30 »
Japp, tillräckligt för åtal med rätt ordentlig påföljd också...

Ja, stackars canadagäss. Men det var gott.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 21 apr-11 kl 16:32 »
Den allmänna åsikten inom jägarkåren är att det inte är en ok metod och jag med många arbetar för att stoppa fällfångsten av vildsvin om det inte råder speciella omständigheter som problematik vid skottlossning etc.
Nu är det inte förbjudet men man har hittat döda grisar i fällor när fler än en har tagit sig in i fällan och har kvävts/stressats ihjäl och det är inte ok anser jag med flera.

Jag och flera med mig anser det vara dåligt debattteknik att hänvisa till flera icke namngivna andra.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #25 skrivet: 21 apr-11 kl 16:36 »
Jag och flera med mig anser det vara dåligt debattteknik att hänvisa till flera icke namngivna andra.
Det hör till kutym att inte outa människor på forum.

Sedan är de så många att de inte skulle få plats i varken ett, två eller tre inlägg ;)

Det gjordes en undersökning för inte så länge sedan på ett av de största jaktforumen huruvida man ställde sig till fällfångst av vildsvin och det var inte många som var ok med det.

Dock är det för tillfället lagligt och ett fåtal fällor är nu godkända för detta ändamålet. Hur man ställer sig till metoden är upp till var och en - jag har tagit min ställning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #26 skrivet: 21 apr-11 kl 16:56 »
Det hör till kutym att inte outa människor på forum.

Sedan är de så många att de inte skulle få plats i varken ett, två eller tre inlägg ;)

Det gjordes en undersökning för inte så länge sedan på ett av de största jaktforumen huruvida man ställde sig till fällfångst av vildsvin och det var inte många som var ok med det.

Dock är det för tillfället lagligt och ett fåtal fällor är nu godkända för detta ändamålet. Hur man ställer sig till metoden är upp till var och en - jag har tagit min ställning.

Att du har tagit ställning förstår jag, men argumenten blir inte bättre av "Jag och flera med mig".

Jag har inte tagit ställning i frågan alls.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #27 skrivet: 21 apr-11 kl 19:10 »
Att du har tagit ställning förstår jag, men argumenten blir inte bättre av "Jag och flera med mig".

Jag har inte tagit ställning i frågan alls.
Vad är du ute efter? Mucka gräl?

Har du inte koll på hur det funkar med fällfångst och hur det bl a gick till när en hel kull med vildsvin dog i en fälla så rekommenderar jag att du läser på lite i ämnet.
Jag har erfarenhet och förmedlar den här så andra som inte har det kan dra lärdom av detta. (om de så önskar)

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #28 skrivet: 22 apr-11 kl 00:38 »
Det knepiga är att det är så mycket motstånd mot vildsvinsfällorna.

Man hör aldrig att jägare är imot fällfångs av räv, grävling, kråkfåglar, harar eller rådjur. ???

Hare eller rådjur har jag då aldrig hört talas om att man använder fälla till, men orsaken till att skyddsjaga räv, grävling och kråkfåglar är just i viltvårdande syfte. Vad jag vet så är heller inte rävar eller grävlingar flockdjur (och blir stressade av den orsaken), men det är däremot vildsvin.

Vill man dock använda sig av levandefångstfällor så får man, men då skall man också titta till fällorna minst två gånger per dag. Detta då man inte kan få en felfångst och att det inte går att släppa ut det felfångade djuret, vilket är lite svårare när man jagar med ihjäl-fällor.... Är det en spendgaren grävling man fick i fällan, så skall man således släppa ut grävlingsmodern till sina ungar igen, basta.
Mvh
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

jay

• Gotland
« Svar #29 skrivet: 22 apr-11 kl 10:05 »
Ni får ursäkta min kanske helt idiotiska fråga,men vad får man "jaga" utan vapenlicens?? Fisk,sniglar,skaldjur samt de djur man själv föder upp är väl helt okej(?) undantaget stora djur som ko kanske? Råttfällor får man ju också sätta upp lite hur som helst,nu tror jag iof inte att någon känner sig sugen på att käka råtta  ;)  Men hur är det med djur som tex. ekorre,and och småfåglar? Måste de skjutas och måste man ha vapenlicens för att döda dem.Man nackar väl lika lätt en fågel som en höna? Hoppas någon kan svara så jag slipper grubbla över detta :P

Ekorre tror jag är fridlyst, iallafall i min kommun är jakten inte tillåten. And måste skjutas och småfåglar vet jag faktiskt inte hur det är legalt sett med. Men jag har ätit en hel del "småfågel" och det smakar bra, även om det inte är mycket mat på de små liven.

Du får jaga med metoder som är lagliga. Du får absolut inte (om du skulle kunna) springa ifatt en älg och brotta ner den utan dödandet ska vara direkt och metoden ska i jaktsituation (dvs. här inräknas inte avlivning av skadat/sjukt vilt eller vid självförsvar, om nu en älg skulle anfalla dig ;)) uppfylla de för jaktvapen klass 1. Speciella licenser, sk. skyddsjägarlicenser kan utdelas om där finns ett bestyrkt behov.

Du hamnar i en helt annan sits då du tex. fällfångar råttor då dessa räknas som skadedjur i ditt hem. Skulle du fällfånga råttor i sitt naturliga habitat hamnar du i en helt annan situation. Varför du nu skulle vilja göra det. Jag har ätit råtta och det är ingen delikatess direkt även om det faktiskt kan rädda livet på dig i en nödsituation.

Jakt med pilbåge och liknande licensfria vapen eller armborst som är licensbelagt är strängeligen förbjuden så jag skulle finna det konstigt om du fick använda muskelstyrka, även om just du skulle vara otroligt stark.

När jag var barn brukade jag och mina kamrater jaga kanin med iller och nät, dvs man lägger nät över grytets utgångar och släpper ner en iller i grytet. När kaninen kommer upp fastnar den i nätet och man kan knäcka nacken på djuret eller på annat humant sätt avliva denne. Detta har en polis upplyst mig om är strängeligen förbjudet, även om jakträtten innehas på området.

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 22 apr-11 kl 13:46 »
Har du inte koll på hur det funkar med fällfångst och hur det bl a gick till när en hel kull med vildsvin dog i en fälla så rekommenderar jag att du läser på lite i ämnet.

Har inte du koll på att den typen av fälla nu är ombyggd för att det inte skall hända igen?
Samt att det bara har hänt en gång på själva testandet av den gamla fällan som inte finns längre.
Det kanse är dax att läsa på lite och då menar jag inte på skitstället Robsoft.

Där alla är imot fällfångs av vildsvin men samtidigt protestrerade alla våldsamt när man förbjöd fällorna för lodjur pga att man hittade träflisor i lodjurets magar och avbrutan tänder/klor. Snacka om sjuk dubbelmoral på det forumet!

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 22 apr-11 kl 14:01 »
And måste skjutas
Sedan när blev det krav att man måste skjuta and?
Det finns ju minst 2 godkända andfällor i naturvårdsverkets lista.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 22 apr-11 kl 14:13 »
Vildsvin är ett nattdjur.
Därför skulle man kunna klassa varenda nattdödadt vildsvin som "speciell omständigheter" Då vi inte får använda mörkerkikare utan skjuter på svarta klumpar.

Visst kan man hänvisa till att den allmänna uppfattninga bland jägare är imot fällfångs av vildsvin. (men för fällfångs av lodur fast att man förbjöd den jakten pga alla skador som man hittade på lodjur) men det är igentligen rätt ointressant. Då dom inte har någon kunskap i ämnet utan bara sitter och tycker saker på nätet.

Frågan är istället vad markägarna som äger jakträtten tycker. Många av dom också är jägare!

Men till slut är det vad naturvårdsverket tycker som är dom som bestämmer vad som är okej eller ej. För det är dom som sitter med alla papper i slutänden om hur bra eller dåligt djuren mår.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 22 apr-11 kl 16:50 »
Har inte du koll på att den typen av fälla nu är ombyggd för att det inte skall hända igen?
Jag har hjälpt 2 jägare att förse dessa godkända fällor med gsm-larm, då kan man förutom de 2 gånger om dagen man ska kolla sina fällor även kolla direkt efter man får sms om händelse vid fällan. Så slipper man långvarigt stress.

Citera
Samt att det bara har hänt en gång på själva testandet av den gamla fällan som inte finns längre.
Det kanse är dax att läsa på lite och då menar jag inte på skitstället Robsoft.

;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 22 apr-11 kl 20:50 »
Jag brukar retas med mannen här hemma när bössan kommer fram o säja " En riktig man hade gått ut i skogen , spårat upp en älg o strypt den jäveln " Hahahaha Behöver jag tillägga att det inte uppskattas här hemma  >:D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

regnpipan

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 apr-11 kl 22:03 »
Hare eller rådjur har jag då aldrig hört talas om att man använder fälla till,

Jo, det finns faktiskt typgodkända fällor för fångst av såväl rådjur som hare. Två stycker för hare dessutom om jag inte missminner mig. Nu är de iofs främst avsedda för forskningsändamål.

Som kuriosa kan nämnas att de togs rätt många rådjur som bifångst när SVA utvärderade en bunt vildsvinsfällor under det gågna året.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 22 apr-11 kl 23:04 »
Jo, det finns faktiskt typgodkända fällor för fångst av såväl rådjur som hare. Två stycker för hare dessutom om jag inte missminner mig. Nu är de iofs främst avsedda för forskningsändamål.

Som kuriosa kan nämnas att de togs rätt många rådjur som bifångst när SVA utvärderade en bunt vildsvinsfällor under det gågna året.
det krävs tillstånd för att fånga rådjur och harar.. det finns speciella fällor för rådjursfångst..kolla naturvårdsverkets hemsida.. nyborgsfällan för räv användes i nåt projekt att fånga hare..300harar på en vinter blev resultatet med hö som bete.

att fånga vildsvin i fälla ser jag inte som nåt fruktansvärt..på vissa ställen kan fångsten behövas..det svåra är när en sugga går i fällan och kultingarna är kvar utanför..vad händer då? du kan ju inte skjuta en digivande sugga.. den delen av fångst debatten har jag inte hört nåt om.. en fälla som är rätt placerad dvs där den står ostört samt är mörk inuti lär inte stressa ett djur oavsett djurslag..min uppfattning..
Fjäderfän och kaniner

Wizard

• Arrendegården
« Svar #37 skrivet: 23 apr-11 kl 00:47 »
att fånga vildsvin i fälla ser jag inte som nåt fruktansvärt..på vissa ställen kan fångsten behövas..det svåra är när en sugga går i fällan och kultingarna är kvar utanför..vad händer då? du kan ju inte skjuta en digivande sugga.. den delen av fångst debatten har jag inte hört nåt om.. en fälla som är rätt placerad dvs där den står ostört samt är mörk inuti lär inte stressa ett djur oavsett djurslag..min uppfattning..
Jo behov kontra etik kontra bekymmer är individuellt så där kan man bara uttala sig om hur man har det på sina egna marker.
Jag har aldrig känt behovet av att fånga vildsvin i fälla, då finner jag det enklare med återbelysning eller tillstånd för rörlig belysning, men alla marker ser olika ut och vi har olika förutsättningar.

Det jag inte gillar med fällfångsten är att en del tror att man kan jaga från soffan hemma och det är inte min melodi. Då sitter jag hellre på åteln hela natten.

Att en sugga går i fällan och kultingarna blir utanför skulle inte vara en höjdare...

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 23 apr-11 kl 17:41 »
Problemet med motståndet att fånga vildsvin i fälla har att göra med många okunniga, korkade bakåtsträvande jägare inte vill förändra något.

Med dagens teknik kan man lätt hålla koll på fällan hemmifrån och få information blixtsnabbt om någon skulle gå i den.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 23 apr-11 kl 17:45 »
Problemet med motståndet att fånga vildsvin i fälla har att göra med många okunniga, korkade bakåtsträvande jägare inte vill förändra något.

Med dagens teknik kan man lätt hålla koll på fällan hemmifrån och få information blixtsnabbt om någon skulle gå i den.

Kostar cirka 1000kr + 89kr/månaden per fälla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser