Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låg kvalitet på frukt och grönt  (läst 2498 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Låg kvalitet på frukt och grönt
« skrivet: 25 jul-06 kl 09:35 »
Svenska Dagbladet har testat kvaliteten på frukt och grönt som säljs i affärerna. Det visar sig vara mest vatten och inte mycket till smak eller näring. Orsaker:

• Skördas innan frukten mognat för att klara långa transporter och lagring.
• För lite sol, för varmt eller för kallt.
• Bristande ­mineralbalans i jorden.
• Drivs upp för snabbt med kvävegödsling.
• Drivs upp för snabbt med ökad koldioxidhalt i växthus.

Här är artikeln:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13287758.asp

Och mätresultaten:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13286891.asp

Kerstin Linnea

Re:Låg kvalitet på frukt och grönt
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 16:33 »
Ja det är inte kul att handla inte.. :(
Särskilt med tamke på att man ska äta mycket frukt och grönt,
Så man står där i grönsaksdisken och tittar på morötter för 14kr kilot som jag inte skulle villja mata kaninerna med en gång..
Det är vanligt att se skrumpna  , mögliga och blöta frukter ocg grönsaker till rent löjliga priser ( i alla fall där jag bor)
Jag har en affär som är bra här och det är coop forum men som sagt så är dom ganska dyra på en del grejej.. ;)

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-07 kl 22:17 »
Så man står där i grönsaksdisken och tittar på morötter för 14kr kilot som jag inte skulle villja mata kaninerna med en gång..
Det är vanligt att se skrumpna  , mögliga och blöta frukter ocg grönsaker till rent löjliga priser ( i alla fall där jag bor)
Jag har en affär som är bra här och det är coop forum men som sagt så är dom ganska dyra på en del grejej.. ;)

14kr/kg? det va dyrt.. :o jag ger 6.90 på ICA supermarket.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 22:18 av lite_av_varje »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-07 kl 22:27 »

vi handlar nästan allt på coop forum (shop express)
men så dyra morötter har jag nog aldrig sett..kanske om man köper kravmorötter, men jag tror inte ens då...

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 08:34 »

Nä, de där butiksmorötterna är inte bra. Vem har kommit på tanken att sälja foderrötter som människomat? Grova och träiga morötter är fanimej ingen höjdare att sätta tänderna i!  >:(
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 09:12 »
då är det bättre att köpa fodermorötter i lösvikt. då väljer du varje morot själv och undviker givetvis de stora ;)

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 09:38 »
Eller odla egna  :D

Slår butiksmorötter med hästlängder  :o
/Attis

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 09:48 »
Eller odla egna  :D

Jaja, självklart ska det vara egna morötter! Svärfar sprider morotsfrön som vore de gräsditon. Sedan har han små, späda morötter i tusental som smakar gudomligt. Godis!

Men angående kvaliteten på frukt och grönt i butikerna, så måste jag undra vem i hundan som köper av skräpet. Jag petar och väljer noga - och väljer bort - bland det som jag anser mig i behov av. När våra förvaringsmöjligheter har bättrat sig, kommer inköpen att röra mer exotiska saker än äpplen...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser