Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring hundmat...  (läst 43633 gånger)

nunnunn

• Bohuslän
SV: funderingar kring hundmat...
« Svar #40 skrivet: 17 maj-11 kl 08:54 »
SJÄLVKLART!!!  ;D

På en så liten kanin skulle tarmarna förmodligen slinka med av bara farten, men generellt äter hundar inte tarmar. Magsäck med innehåll och alla andra inälvor äter de.

Till mina hundar, som är vana att äta rå mat med ben, skulle jag avbloda och flå kaninen de första gångerna. Sen skulle jag servera kaninen öppnad i buken och med skinnet lite lossat här och där för att till sist kunna ge dem hela.

Om jag hade hundar som inte var vana att äta kött med ben och/eller stora köttstycken skulle jag ha delat kaninen i 4-5 bitar, beroende på hundens storlek först. Vissa hundar blir lite ställda när de första gången serveras en portion mat som är i ett stycke...

Ett hett tips om man ger hundar djur utan att avbloda (en så liten kanin behöver man ju enl. lag inte avbloda, utan slag mot huvudet eller bultpistol räcker) är att utfodra utomhus! Hade jag långhåriga hundar skulle jag nog skippa det helt!  ;D

Bara för att hunden är van vid rått kött är det långt ifrån säkert att de äter allt rått kött. Jag har vid otaliga tillfällen försökt servera hunden rå kanin, men alltid fått nobben. Nöt, lamm, kyckling, fisk och gris äter hon däremot glatt i rå form. Kanske ser hon kaninerna som flockmedlemmar?
Man måste skynda sig medan man har lust

Vilse

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 17 maj-11 kl 09:06 »
Att starta en tråd om hundfoder är att be om 756 olika åsikter, och alla anser att just den egna åsikten är rätt.

Mår hunden bra och tycker om sin mat, då är det en bra mat till den hunden. Punkt. 
Det är försvinnande små skillnader på torrfodren, det är mest hur fancy säcken är och om det är ett känt märke.
Min gamla hund har ätit torrfoder, pizza, hamburgare, pannkakor i hela sitt 10-åriga liv, alltid kärnfrisk och kommer förmosligen att leva i många år till, hon älskar starkt kryddad kebab.
En annan däremot blev dålig i pälsen av spannmålsbaserat foder, så den fick ett annat, medan de andra klarade det fodret utmärkt.

Hundar är individer, precis som vi, en del tål och gillar en sak, en annan tvärtom.

Alla våra hundar får pannkakor, är det nåt de inte har mått dåligt av så är det pannkakan... :-)  Med tanke på allt dom käkar när dom är ute, så är en diskussion om en pannkaka då och då egentligen löjlig. Jag är alltid så förundrad över att det kan finna så mycket smaskigt mitt ute på en åker.
Hundar är ju egentligen ena riktiga äckelpäckel.. :-) Hittar dom ett fint smaskigt gammalt ruttet djurkadaver, så nog ska det smakas på. 
Dom har ju sin patentlösning på om det är nåt som var FÖR vidrigt.. äta upp och sen spy.

Hundar äckelpäckel,,,ha ha ha ha ha

Mina åt ko, häst o fårskit när vi bodde down under,,oj glömde dom stora hönssskitarna på gräsmattan som ivrigt eftersöktes :)
Det jag utfodrade dom med var brisket bones,,jag vet inte vad det heter på svenska,,och stora häst o koben.
Jag gav dom kycklingskrov nån gång men skrämdes av att dom bajsade ut benen hela!!!
hundbajs med avtuggade vassa hönsben som stack rakt ut!!
Jag har inte vågat ge dom fågel igen förutom kycklinghalsar.
Kanin vet jag inte om jag vågar ge dom av samma anledning som ovan.
Vidare så fick dom något som hette "mighty mix"
http://www.mightymix.co.nz/frozen_concentrate.html

nu här så vet jag inte vad jag ska ge dom.
köpte nånting dyrt,,,sen något billigt,,,känner mej vilsen i hundmatsutbudet här i sverige,,

en sak jag vet är att min tik haltat lite granna men vet inte varför,,hört att hundar kan få lite hälta av vissa foder som inte passar dom,,
jagf hittar inte orsaken till hennes hälta,,

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #42 skrivet: 18 maj-11 kl 20:43 »
Huvudsaken är att hunden mår bra av fodret tycker jag! ;)
Min leonberger får Magnussons meat&bisquits och mår kanon av det. För mig är det viktigt att det är svenskt och utan biprodukter.  ;D
Vilse: om du inte nån direkt orsak till hältan så tycker jag att du ska gå till hundfysioterapeut och få en ordentlig koll på henne. Synd om vovven som går och har ont..... :P

Vilse

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 maj-11 kl 21:32 »
Huvudsaken är att hunden mår bra av fodret tycker jag! ;)
Min leonberger får Magnussons meat&bisquits och mår kanon av det. För mig är det viktigt att det är svenskt och utan biprodukter.  ;D
Vilse: om du inte nån direkt orsak till hältan så tycker jag att du ska gå till hundfysioterapeut och få en ordentlig koll på henne. Synd om vovven som går och har ont..... :P

Kollat det mesta,,nu glucosamin,,
(hon är röntgad och kommer från röntgade linjer så det bör inte vara nån rastypisk åkomma)
Ska se veterinär pga annan orsak och då ta upp det här igen.
Är mera noga med mina djur än mej själv.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #44 skrivet: 19 maj-11 kl 14:23 »
Kollat det mesta,,nu glucosamin,,
(hon är röntgad och kommer från röntgade linjer så det bör inte vara nån rastypisk åkomma)
Ska se veterinär pga annan orsak och då ta upp det här igen.
Är mera noga med mina djur än mej själv.

Har dom röntgat ryggen samt nacken? Jag har några missbildade kotor i min rygg som gör att jag ibland får ont i mitt högra ben..... ???

Vilse

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 maj-11 kl 14:31 »
Har dom röntgat ryggen samt nacken? Jag har några missbildade kotor i min rygg som gör att jag ibland får ont i mitt högra ben..... ???

Har inte råd med stora röntgenundersökningar just nu.
Har kollat igenom hennes leder och hon får mjukdelsmassage varje dag och hon simmar,,
promenader bara på mjukt underlag och tillfällen att gå ofta utan koppel,,

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #46 skrivet: 19 maj-11 kl 14:37 »
Ger du massage eller en utbildad hundmassör? För de bör kunna känna på musklerna i ryggen och nacken var problemet ligger om det är det jag föreslog.

Lite billigare än en röntgenundersökning.  :)

Vilse

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 maj-11 kl 14:47 »
Jag har gått axelssons massagekurs för många år sen,,masserade hästar,,och egna hundarna,,

Hade jag haft ett "normalt" liv så hade jag röntgat hela jycken,,men utan någonsomhelst inkomst sen 6 månader,
(mina vikarie timmar ska ge utdelning snart,,men det är bara typ halvtid)
Hundarna var alltid oförsäkrade när jag bodde utomlands och har inte peng att starta upp sånt nu.
Hemtransporten för mina jyckar kostade lika mycket som at köpa 12 nya rasvalpar,,,,,,,,,,,säjer lite om min ekonomi i dagsläget :)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 19 maj-11 kl 15:18 »
Helt OT men nu till sommaren behövs det alltid en vansinnigt massa personliga assistenter, vilket brukar kunna ge en längre anställning. Erfarenhet brukar inte behövas, utan man utbildas på plats för den brukare man ska jobba för.

Vilse

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 19 maj-11 kl 15:36 »
Helt OT men nu till sommaren behövs det alltid en vansinnigt massa personliga assistenter, vilket brukar kunna ge en längre anställning. Erfarenhet brukar inte behövas, utan man utbildas på plats för den brukare man ska jobba för.

Helt OT :)

men det är brukaren själv som anställer och jag har anmält mej till ett otal bolag som förmedlar vad som förr i världen kallades hemtjänst och jag kan säja som så att det är svårt att ens bli kallad till intervju.
för några år sen så var jag anmäld till administrationsföretag,,manpower adeco osv,,dom brukade rycka häftigt i mej,,
har inte haft ett enda ryck sen jag kom hem och de som anställs för kortare uppdrag o timvikarier är oftast studenter via studentförmedlingsvikariat,,
hoppas den fot jag fått in ska räcka vidare,,,,

Gronavagen

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 19 maj-11 kl 15:41 »
Jag jobbar numera för kommunal personlig assistans. När det är kommunalt så vill de gärna att man jobbar hos flera olika, så då kan du få komma på interju där arbetsledaren funderar på hos vem du passar, sen få du komma på intervju hos de brukare arbetsledaren tänkte på.

Så ring din kommun och hör.

Vilse

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 maj-11 kl 16:08 »
Är anställd som tf sommarvikarie där,,,men får inte ihop till heltid,,det är MÅNGA som är vikarier sen länge där,,en hel drös,,,
dom gamla har förkörsrätt så fort det behövs nån,,,,

Gronavagen

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 19 maj-11 kl 16:23 »
Flytta till Norrtälje?  o:)

Annars finns det säsongsöppna krogar i närheten? Gå in och säg att du är villig att göra allt, från att diska till att servera.

Lokattan

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 19 maj-11 kl 17:01 »
Vilket är bäst att göra med märgben? Jag brukar koka dem i 10 minuter, men jag har hört att man ska ge dem råa.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #54 skrivet: 19 maj-11 kl 17:16 »
Vilket är bäst att göra med märgben? Jag brukar koka dem i 10 minuter, men jag har hört att man ska ge dem råa.

De kan ges råa. På sommaren ger jag dem frysta (råa) som en slags hundglass!
Man kan ge dem kokta men man ska vara medveten om att benet blir skörare efter upphettning och alltså lättare för en hund att bita itu.

Själv kokar jag aldrig men speciellt till hundarna, men om jag har märgben i koket när jag lagar tex kalops får de såklart dem.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Lokattan

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 19 maj-11 kl 17:20 »
Tack för svaret, ska testa att ge ett fryst nästa gång, då får hunden lite att jobba med...

Vilse

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 19 maj-11 kl 17:34 »
Jag hade både ko o hästben i frysen som dom fick under varmare årstid när jag gick till jobbet,,underhållning och näring,men aldrig kokta ben,,

sen hade jag brisket bones i mängder,,det blir j inget kvar utan dom äter allt vilket är praktiskt,,vad nu brisket bones är på svenska,,

Attes matte

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 19 maj-11 kl 17:58 »
Jag hade både ko o hästben i frysen som dom fick under varmare årstid när jag gick till jobbet,,underhållning och näring,men aldrig kokta ben,,

sen hade jag brisket bones i mängder,,det blir j inget kvar utan dom äter allt vilket är praktiskt,,vad nu brisket bones är på svenska,,

Brisket är bringa på svenska. Kan det vara revbenen kanske?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anders50

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 19 maj-11 kl 18:26 »
Plutten får rökta oxben, rejäla saker, bruka räcka ett bra tag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
dreadspice1, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser