Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sitter med ennyslaktad gris och behöver hjälp!  (läst 3649 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Sitter med ennyslaktad gris och behöver hjälp!
« skrivet: 19 mar-11 kl 17:41 »
Har just köpt en nyslaktad och styckad gris. Kottletterna ligger i frysen och det gör även karren. Ena skinkan är skivad i flintastekar och den andre är på väg ner i saltlag för att sen torkas (måste ju försöka). Fötterna får svärmor så de ligger i kylskåpet för transport härifrån på mådag.

Problemet är att jag inte vet vad resten är

Jo jag vet vad fläskleggen är vad jag gör med de vet jag inte!
Jag ser på bitarna att det är bogbitar och så men vad gör jag med det? Grytbitar? Fryser in hela bitar och använder som stek?
Vad gör jag med all svål? Steker i ugen till såndär gott knaprig svål som danskar äter som godis? Hur gör jag då för att få det bra?
Det var en massa hårt vitt fett med också och det har jag ingen aning om vad jag ska göra med det?

Tänkte koka buljong på de benen som var med men vad gör jag med påsen  som det ligger lever (och något annat, har itne öppnat den ännu) i?

Jag vill ta till vara så mycket jag kan men jag vet ju inte hur jag ska göra så HJÄLP!!!!
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sitter med ennyslaktad gris och behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 17:52 »
Vilket underbart problem, massor av god mat!  :D

Jag är inte heller så hemma på bitarna, men om Du har tur, så ligger det tunga och hjärta tillsammans med levern.  Somliga föraktar svinlever, men jag brukar njuta av den liksom av allt det andra!  Hjärta och tunga har ungefär samma koktid, och kan med fördel koka tillsammans.  Sen skalar man tungan som om den vore en potatis, och resten är förträffligt smörgåspålägg!

Du har antagligen även en radda mumsiga revben, som Du kan skära tjocka eller tunna.

Buljongkok är tidsödande, men ack, så gott när det blir klart!

Om det vore min halva gris, så skulle jag försöka frysa så mycket som möjligt, för att spara tid idag.  Redan i morgon är ju griskött mindre fräscht, och "det blir aldrig bättre när man tinat det, än det var när man frös in det".

Att stycka bog är en hel vetenskap.  För egen del brukar jag stycka så mycket som möjligt benfritt, och koka den där buljongen så fort som möjligt, för att spara plats i frysen.  På gris är bogbladet lite hopkrullat, och det kan vara knepigt att få loss allt köttet.  Enklare att slänga det i buljongkoket lite slarvigt avskrapat än att slöa kniven för mycket.

Hoppas Du lyckas ta vara på allt det goda!

Svål är jag inte hemma på.  Jag har för det mesta flått "mina" grisar, inte skållat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Sitter med en nyslaktad gris och behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 00:01 »
Nu är nästan allt packeterat. Har några kilonkvar som ska malas imorgon (kvarnen låter så mycket och barnen sover). Tärnat fett ligger i kastrullen och ska smältas imorgon så det blir ister. Svålen ska kokas och sen skrapas ren. Torkas i ugen och sen kan man fritera den (i ister om man vill). Buljongen står på spisen och sjuder. Skinkan som ska saltas och sen torkas får vänta tills imorgon för nu är jag trött!
Var hemma vid13-tiden och sen dess har jag på något sätt pysslat med köttet hela tiden.

har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Kristofer

« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 21:00 »
Nu kommer jag för sent. Allt framdelskött, som bogen, passar bra att göra korv på. Skär fritt från senor och ådror så mycket du orkar. Det hårda ryggspäcket är hårdvaluta! Använd det i korvsmeten så att en fjärdedel av smeten är fett. Det är också perfekt att använda om du gör lufttorkad korv. Du kan också torrsalta det och krydda det till Lardo att avnjuta i papperstunna skivor. Men istret som du gjorde är ju också gott. Du kan fritera munkar i det, eller krydda det och göra Schmaltz.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 03 apr-11 kl 21:05 »
Hugh FW har ju gjort mycket om hur man tar vara på gris :).

RiverCottage-Pig-In-a-Day-DVDRIP (P1/11)

(River Cottage Pig In a Day, finns som DVD eller nedladdning om man vill ha bättre kvalla än tuben)
//Lina

Kristofer

« Svar #5 skrivet: 03 apr-11 kl 22:45 »
Åh, nu hamnade jag på båda sidor om Hugh! ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser