Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga slaktkropp  (läst 1876 gånger)

moppe

Hänga slaktkropp
« skrivet: 16 mar-11 kl 20:08 »
Jag tänkte låta min slaktade bagge hänga ca 40 dygnsgrader men jag tycker att köttet torkar ganska mycket, men det kanske är normalt?

ulfg

SV: Hänga slaktkropp
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 20:19 »
Ja, det är normalt. Kallas för hängmörning. Ytskiktet skall torka. Det skall hänga torrt och svalt med mycket luftväxling, typ upphängd från en bjälke i en oisolerad lada. Med 1-3 plusgrader behöver det hänga ganska länge för att uppnå 40 plusgrader. Använd gärna en viltsäck för rådjur att svepa in kroppen i och skydda det från fåglar, mm.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

moppe

« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 20:29 »
Ja det hänger i en lada men där kommer inte in några fåglar eller katter.
Temperaturen varierar mellan 0.5 till 5 grader så man kan nog låta det hänga till helgen? Jag slaktade i lördags.
Vad händer om temperaturen skulle gå under nolla en stund? Det har nog varit ganska nära men köttet har inte frusit.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 19:32 »
Visst kan du låta det hänga till helgen och stycka på söndag, typ. Eller helgen därpå. Går temperaturen under 0 avstannar mörningsprocessen och vid långvarig kyla börjar köttet frysa. Hängmörning av köttet funkar bäst mellan 4 till 10 plusgrader, som man har företrädsvis vårar och höst. Under 4 plusgrader tar det så fasligt lång tid. Men lammkött är mört i sig, visst kan det räcka med att komma upp i en 30 dygnsgrader. De riktiga konnässörerna kan låta kött hänga i upp till 50 dygnsgrader. Men det gäller väl mest nöt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, javill, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser