Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga slaktkropp  (läst 1933 gånger)

moppe

Hänga slaktkropp
« skrivet: 16 mar-11 kl 20:08 »
Jag tänkte låta min slaktade bagge hänga ca 40 dygnsgrader men jag tycker att köttet torkar ganska mycket, men det kanske är normalt?

ulfg

SV: Hänga slaktkropp
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 20:19 »
Ja, det är normalt. Kallas för hängmörning. Ytskiktet skall torka. Det skall hänga torrt och svalt med mycket luftväxling, typ upphängd från en bjälke i en oisolerad lada. Med 1-3 plusgrader behöver det hänga ganska länge för att uppnå 40 plusgrader. Använd gärna en viltsäck för rådjur att svepa in kroppen i och skydda det från fåglar, mm.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

moppe

« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 20:29 »
Ja det hänger i en lada men där kommer inte in några fåglar eller katter.
Temperaturen varierar mellan 0.5 till 5 grader så man kan nog låta det hänga till helgen? Jag slaktade i lördags.
Vad händer om temperaturen skulle gå under nolla en stund? Det har nog varit ganska nära men köttet har inte frusit.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 19:32 »
Visst kan du låta det hänga till helgen och stycka på söndag, typ. Eller helgen därpå. Går temperaturen under 0 avstannar mörningsprocessen och vid långvarig kyla börjar köttet frysa. Hängmörning av köttet funkar bäst mellan 4 till 10 plusgrader, som man har företrädsvis vårar och höst. Under 4 plusgrader tar det så fasligt lång tid. Men lammkött är mört i sig, visst kan det räcka med att komma upp i en 30 dygnsgrader. De riktiga konnässörerna kan låta kött hänga i upp till 50 dygnsgrader. Men det gäller väl mest nöt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser