Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På hur lite matpengar kan jag och sonen(bebin) klara oss på?  (läst 6161 gånger)

Gurkan82

• -
Ja det är min fråga. Jag känner att jag vill börja spara lite pengar och undrar hur mycket/lite jag måste lägga ner på mat för en månad. Jag är semi vegetarian men ska nog satsa på helt vegetariskt och kommer göra egen barnmat,fast jag nu mest kör med plock mat..
Kan det räcka med 1000kr eller kan jag klara mig på mindre?
Några bra tips på billig men ändå god mat?
Sen ska det vara lite varierat då sonen måste få i sig alla vitaminer och järn eftersom han inte kommer få nån kött och helst inte fisk.
Du är så fin. Jag tycker om dig.

Djinn

• Gäst
SV: På hur lite matpengar kan jag och sonen(bebin) klara oss på?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 20:47 »
Testa en månad, att leva så snålt du bara kan, och se vad som blir över.

Mat. Räknas allt som köps i mataffären in i det? Ex. diskmedel, toapapper, tandkräm?

Fullgod vegetarisk kost till bebis är inga omöjligheter. Inte ens billig sådan. Kommer ni att äta ägg? Ägg innehåller nästan allt man behöver. Komplettera detta med bra säd (spelt exempelvis), broccoli, bönor och linser så bör det vara lugnt. Mer protein till sonen, mindre till dig (dryga ut med potatis och ris, oskalat båda två, för näringens skull). Hur är det med mjölk?
Näringsmässigt är riktigt smör och kallpressad rapsolja värt att lägga pengar på, medan det är lite skit samma (ur näringssynpunkt) um du köper billighetslinser eller dyra kravmärkta, sen får fanatikerna säga vad de vill...

Gurkan82

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 21:31 »

Mat. Räknas allt som köps i mataffären in i det? Ex. diskmedel, toapapper, tandkräm?

Fullgod vegetarisk kost till bebis är inga omöjligheter. Inte ens billig sådan. Kommer ni att äta ägg? Ägg innehåller nästan allt man behöver. Komplettera detta med bra säd (spelt exempelvis), broccoli, bönor och linser så bör det vara lugnt. Mer protein till sonen, mindre till dig (dryga ut med potatis och ris, oskalat båda två, för näringens skull). Hur är det med mjölk?
Näringsmässigt är riktigt smör och kallpressad rapsolja värt att lägga pengar på, medan det är lite skit samma (ur näringssynpunkt) um du köper billighetslinser eller dyra kravmärkta, sen får fanatikerna säga vad de vill...

Jaa men det lät som en bra ide,det ska jag testa den här månaden.
Ja då räknar jag med toa papper,blöjor diskmedel..
Och jag tänkte storhandla linser(billiga sådana)
massa krossade tomater
kidney bönor
kikärtor
kokos mjölk

Av det kan man göra bön och kikärtsburgare
linsgryta och linssoppa
hummus..

Fler tips?

Djinn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 21:34 »
Glöm inte bra fett!!! Jätteviktigt för bebisen!!!

Gurkan82

• -
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 21:35 »

Angående ägg,ja vi kommer äta ägg:) En av hans favvo,äggröra:)
Sen dricker jag soja mjölk och använder antingen soja eller havre grädde för jag får ont i magen av vanlig mjölk.

Gurkan82

• -
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 21:38 »
Glöm inte bra fett!!! Jätteviktigt för bebisen!!!
Vad menas med bra fett?
Han äter avvocado,bra fett där va?
sen brukar jag ha smör i smårgåsrånen och i maten.

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 22:05 »
Vad menas med bra fett?
Han äter avvocado,bra fett där va?
sen brukar jag ha smör i smårgåsrånen och i maten.

Härdat fett = dåligt = billig olja, margarin.
Bra fett = Smör, kallpressade oljor.
Avocado, nötter och dylikt = bra fett.

Du har koll, det är jag säker på, och jag tror du klarar det.  :)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 22:14 »
Ett tips är boken Grön Barnmat av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund - billiga hemlagade vegetariska rätter med koll på vad bebisen behöver!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gurkan82

• -
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 22:15 »
Fler tips? :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 14 mar-11 kl 22:18 »
Dumpstra...
//Lina

Djinn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 22:21 »
Dumpstra...

Ja! Vafasen, det står Uppsala på din profil! Stan ju! Då funkar det alldeles utmärkt!

Gurkan82

• -
« Svar #11 skrivet: 14 mar-11 kl 22:23 »
Dumpstra...

Gjorde det lite smått innan jag fick barn. Nu skulle jag inte orka,eller våga för rädsla att åka dit.. Dålig förebild.. :-[
Fast bra tips. Och klart billigaste levnadssättet..

Gurkan82

• -
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 06:21 »
Finns det ingen som har fler goda tips? ser att det är många som läser iaf :o ???

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 07:04 »
Jag skulle resonera tvärtom: Riktigt bra och god mat till sig själv och ett barn är väl det viktigaste. Så skulle jag istället kunna leva nästan utan möbler, använda ärvda tygblöjor, arvda/begagnade kläder, inga tv, tidningar mm, sota skortenen själv,...  allt möjligt men inte känna att jagbehöver snåla på maten  :)

Misse

• nr 9424
« Svar #14 skrivet: 15 mar-11 kl 07:45 »
Gjorde det lite smått innan jag fick barn. Nu skulle jag inte orka,eller våga för rädsla att åka dit.. Dålig förebild.. :-[
Fast bra tips. Och klart billigaste levnadssättet..
Det gjorde jag (och exet) jättetidigt i VackerGossens Liv, tog med honom på containerrundor. Hängde honom på magen eller ryggen.
 Jag såg det som jätteviktigt att vara en god förebild. Att veta att det kan vara rättatt ''åka dit'' och inte vara snuträdd.
Nu är han snart elva och vet massor om resurssnålhet, och att i lek å glädje ta tillvara på det som andra slänger :-[

Jag har klarat mig på typ en femhundring i månaden som bäst, men då har det varit mycket nudlar och ris. Äta en tonfiskburk (i olja) då och då för att få i sig någotsånär vettigt fett varjendaste dag.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Djinn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 mar-11 kl 09:27 »
Jag skulle resonera tvärtom: Riktigt bra och god mat till sig själv och ett barn är väl det viktigaste. Så skulle jag istället kunna leva nästan utan möbler, använda ärvda tygblöjor, arvda/begagnade kläder, inga tv, tidningar mm, sota skortenen själv,...  allt möjligt men inte känna att jagbehöver snåla på maten  :)

Gissar (utan att alls veta) att Gurkan redan övervägt det. Gissar oxå att Gurkan bor i lägehet, med många fasta kostnaader som måste betalas.
OM det är så är maten liksom det enda kvar att spara in på.

Gurkan:
*Prioritera dyrt protein till sonen, du klarar dig på mindre något år, men han gör åt med massor när han växer och hjärnan utvecklas.
*Kolla om du kan få frukt och grönsaker i villaträdgårdar på hösten.
*Handla på torget just innan de stänger för dagen och pruta hejvilt.
*Ta en promenad ut till stormarknaden en gång i månaden.
*Impulsköp ingenting.
*Gör upp en budget för vad allt får kosta varje månad.
*Dumpstra.
*Håll ögonen öppna efter gratisbjudningar.
*Håll ögonen öppna efter nedsatt pris pga "bäst före datum", framför allt på ägg!!!
*Baka eget bröd.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #16 skrivet: 15 mar-11 kl 10:01 »
Nu äter vi vare sig vegetariskt eller med tanke på att spara pengar. Men vi började för några år sedan att göra ordentliga veckomatsedlar, för att allt vi köpte skulle bli använt och inget gå till spillo. Detta hjälper jättemycket i vårt liv, både för att spara tid och pengar. Men i vårt kosthåll verkar det som att alla färska grönsaker är det dyraste. Så när vi ska ha en billigare vecka, blir det mer rotfrukter, och minder gröna sallader och frukter. Alla ekologiska grönsaker är tyvärr svindyra och jag vill helst inte köpa något annat.
Annars kan man ju också spara på att göra storkok på sådant som är billigt för stunden, och frysa ned.
Lycka till!
Malin

Gurkan82

• -
« Svar #17 skrivet: 20 mar-11 kl 11:28 »
Fler tankar och ideer?
skulle uppskattas o:) :-[

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #18 skrivet: 20 mar-11 kl 11:53 »
Snart växer ju nässlorna! Jag använder dem som substitut för spenat, så det går ju att göra annat på dem än soppa.

Hämta mat ur naturen, finns böcker om det att låna på biblioteket tex Brügge, Anne, - Ätliga växter i skog och mark. Svamp funkar ju alltid.

Sen kan du lägga lappar i villaägares brevlådor om att du gärna kommer och plockar deras frukt, för övermogen frukt är utmärkt att göra sylt på.
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 11:59 av Grönavågen »

Znibban

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 20 mar-11 kl 11:53 »
Håller fullständigt med dig. Maten är det viktigaste, där har du förebyggande hälsovård. Ibland är det dyrt att "vara snål", det kan föra med sig konsekvenser på sikt. :'(
God och riktig mat skapar ett bra immunförsvar och god hälsa.
Skulle låta min baby äta både kött, mjölkprodukter och fisk. När han är gammal nog att själv avgöra om han vill bli vegetarian eller allätare så har han fått bästa möjliga start i livet. Är du vegetarian av etiska skäl så kan du ju  föda upp djuren själv så de får ett lyckligt liv.

En extrem på matvanor:
Det finns hemska berättelser om fanatiska personer som gör allt för att bli så gamla som möjligt och därför lever på bara avokado (tror det var avokado) och ingenting annat. Det skulle innehålla allt man behöver men deras barn fick bristsjukdomar. Fan det är väl inte att leva?! >:D

Det ska vara gott att leva också, ge ditt barn en bra start och njut av god mat!
 >:DOj vad jag kommer få skäll nu  ;D
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 12:03 av Znibban »

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser