Vilken syra menar du att det skulle vara? Och vad är riktiga rostskydd? Vax?
Nu tror jag att det finns en förklaring till det gamla ryktet om syror i spillolja. Förr i tiden innehöll ju både diesel och bensin en hel del svavel, vid förbränningen i motorn bildas svaveldioxid som sedan i kombination med vattenångan i avgaserna bildar svavelsyra (åtminstone så länge motorn är kall och vattenångan kondenserar på cylinderväggarna). Det mesta av svavelsyran blåste nog ut med avgaserna, men en del av den tog sig förbi kolvringarna och ner i oljetråget, där den så småningom anrikades i oljan.
Men idag (och sedan åtminstone 15 år tillbaka) är svavelhalterna i både bensin och diesel så låga, åtminstone i alla civiliserade länder, att det knappast bildas några nämnvärda mängder svavelsyra i en bilmotor.
När svensk trupp är ute på FN-uppdrag och måste köra fordon, elverk mm på tvivelaktig s k FN-diesel, så byter man olja och oljefilter mycket oftare än hemmavid. Jag har också sett ett dokument från Cummins där det föreskrivs tätare oljebyten om man i nödfall måste köra motorn på högsvavlig diesel.