Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimligt pris?  (läst 4183 gånger)

Cees

• Närke
Rimligt pris?
« skrivet: 09 mar-11 kl 15:24 »
Tänkte bara rådfråga lite om va man kan ta betalt för att byta bromsbelägg och en bromsskiva?
Sker helt privat och vill inte va för dyr men ändå inte ta för lite.

Nån som brukar laga eller få bilen lagad privat?

statustrött

SV: Rimligt pris?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 22:37 »
 Jag tycker att det beror på åt vem man gör det, och hur besvärligt det kan vara, vilket beror på bilmodellen. I mitt fall så brukar jag föreslå en middag eller en kasse pilsner som ersättning när jag hjälper goda vänner med något besvärligt, är det enkelt så är det gratis.

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 23:00 »
Jo så gör jag med när det gäller vänner och så:)
Men nu va det en i byn som ville ha hjälp, ingen jag känner, han hade hört på omvägar av nån.

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 03:58 »
Sist jag "bara" skulle byta belägg tog det en vecka :/
Oket var i så dåligt skick att det gick sönder! Rost överallt, fick byta bromsrör med då de inte höll tätt efter jag bytt oket. Var tvungen att montera ner en bensinvärmare och vänta på delar från butik... Blev dyrt men tog framför allt tid.

Är det inte en massa rost byter man på en timme om man kan hissa upp bilen så två däck kan tas av på en gång. (om man är lite småklantig och slår sig på tummen då och då som jag)
2 timmar om man har lika stor oreda bland verktygen som den jag bytte åt sist  ;D

Skulle göra det för 150/200kr kanske för en främling om jag ändå har tid.
På verkstad här tar de 800kr/påbörjad timme så dem går det ju inte att jämföra sig med :/

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 22:02 »
Sist jag gjorde det så var det åt en man med en nittiotals-Astra.
Tror jag tog 300 spänn men då duschade jag även hjulhus och främre underdel med spillolja för å bromsa rostens flitiga framfart i framvagnen :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 mar-11 kl 10:41 »
Jag brukar säga 100 spänn i timmen.  Kan jag inte prylen så sjunker timmpriset och e det ett dödstråkigt jobb så stiger det rejält.
Måste jag köpa specialverktyg så får kunden stå för det om jag inte finner eget behov för det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Cees

• Närke
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 18:37 »
Tack för alla råd:) nu har jag lite riktlinjer att gå efter.
Lägger det väl på ca 100kr i timmen beroende på hur smidigt det går;)

Mvh Cees

malarmaster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 mar-11 kl 19:22 »
Sist jag gjorde det så var det åt en man med en nittiotals-Astra.
Tror jag tog 300 spänn men då duschade jag även hjulhus och främre underdel med spillolja för å bromsa rostens flitiga framfart i framvagnen :P
spillolja är helt förkastligt till rostskydd då den ofta innehåller syror efter att den gått i en motor. den fräter med andra ord.
sysslat med bilar förr då det var ett vanligt sätt att rostskydda,o det är sant rosten stoppas upp men plåten kan bli tunn ändå.har slagit hål på mer än en sparklåda till följd av detta.
det finns riktiga rostskyddsmedel använd dem istället. ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 13 mar-11 kl 21:56 »
spillolja är helt förkastligt till rostskydd då den ofta innehåller syror efter att den gått i en motor. den fräter med andra ord.
sysslat med bilar förr då det var ett vanligt sätt att rostskydda,o det är sant rosten stoppas upp men plåten kan bli tunn ändå.har slagit hål på mer än en sparklåda till följd av detta.

Normal spillolja är inte så korrosiv i sig (om den hade varit det skulle man ju ha sett frätskador överallt inne i gamla bilmotorer). Men problemet med all motorolja är att den är för tunnflytande för att fungera som rostskydd, den stoppar inte för väder och vind utan försvinner från ytorna ganska snart. Se bara på gamla oljiga motordelar som är slängda på ett skrotupplag, det dröjer inte många veckor innan de är helt täckta med rost. Växellådsolja är något bättre men inte heller den är bra.
"Riktiga" rostskyddsmedel för hålrum består av en vaxartad olja blandad med lösningsmedel, den är alltså tunnflytande när den sprutas på men stelnar när lösningsmedlet har avdunstat.

Tänk på att ALDRIG lägga på oljebaserade rostskyddsmedel på ytor som är behandlade med PVC-plast "body"! Oljan förstör nämligen mjukgörarna i plasten så att den blir spröd och lossnar från plåten, sedan rostar det mycket snabbt därunder. Det finns många exempel på bilar som har rostat bort i förtid just för att osakkunniga rostskyddsbehandlingar har förstört det i och för sig inte särskilt bra rostskyddet från fabrik.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 14 mar-11 kl 00:18 »
Tittar man i gamla Haynesböcker så rekommenderas en blandning av Tectyl och spillolja och diesel som man då fyller trösklarna med t.ex. ,botar många ökända rosthögar enligt boken. Sågkedjeolja som klibbar och spillolja och lite diesel kanske kan vara något.  (:)

Imp

« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 17:28 »

Vilken syra menar du att det skulle vara? Och vad är riktiga rostskydd? Vax?

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 18:06 »
Jag lämnade in min bil för att få rostskydd. De använde vax.
Pappskallarna skyddade inte bromsarna så jag fick byta allt då det var vax IN I oken. Det förstörde även våra bälten som fick monteras bort och rengöras från vax. :(

Dock håller länge länge och vår gamla volvo som vi köpt fick vaxskydd för ca 10 år sen och är än idag helt rostfri i underredet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 26 okt-14 kl 19:19 »
Vilken syra menar du att det skulle vara? Och vad är riktiga rostskydd? Vax?

Nu tror jag att det finns en förklaring till det gamla ryktet om syror i spillolja. Förr i tiden innehöll ju både diesel och bensin en hel del svavel, vid förbränningen i motorn bildas svaveldioxid som sedan i kombination med vattenångan i avgaserna bildar svavelsyra (åtminstone så länge motorn är kall och vattenångan kondenserar på cylinderväggarna). Det mesta av svavelsyran blåste nog ut med avgaserna, men en del av den tog sig förbi kolvringarna och ner i oljetråget, där den så småningom anrikades i oljan.

Men idag (och sedan åtminstone 15 år tillbaka) är svavelhalterna i både bensin och diesel så låga, åtminstone i alla civiliserade länder, att det knappast bildas några nämnvärda mängder svavelsyra i en bilmotor.

När svensk trupp är ute på FN-uppdrag och måste köra fordon, elverk mm på tvivelaktig s k FN-diesel, så byter man olja och oljefilter mycket oftare än hemmavid. Jag har också sett ett dokument från Cummins där det föreskrivs tätare oljebyten om man i nödfall måste köra motorn på högsvavlig diesel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 5 användare (1 dolda)
Petter B, Hans Hultén, alternaiv, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser