Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såriga kattrampdynor.  (läst 9567 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
såriga kattrampdynor.
« skrivet: 02 mar-11 kl 19:51 »
Vår ena katt har alltid haft lite torra trampdynor. Nyss så såg jag blodspår i badrummet (han dricker ur handfatet) och vi kollade upp honom. Ena baktassens stora trampdyna är sprucken. Ser inte inflammerat ut men möjligen lite svullet. Finns det något vi kan göra? Sy en liten kattsko och sätta på honom? Smörja med olja? Smörja med vasselin? Just nu är de inne för det blev för kallt att ha kattluckan i dörren öppen så den monterades ner. Ge mig tips! Inte så att han verkar ha ont eller så men det känns som om jag borde göra något men jag vet inte vad.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Elcyion

• Uppland
SV: såriga kattrampdynor.
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 20:40 »
Det första jag tänkte börja fråga dig är vad du ger honom för foder? Fodret spelar oftast mycket större roll än vad vi människor förstår. Du skriver att han är torr på ena trampdynan. Är han torr någon annanstans också? Mjällig i pälsen? Har han några andra problem/sjukdomar? Ålder?

Jag kommer gärna med lite tips och råd, men jag vågar inte säga särskilt mycket utan mer information.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 21:44 »
Min ena katt fick problem med att det stack ut lite från analsäckarna. Så jag ringde Agrias veterinär (som alla kan ringa - även de utan försäkring - kostar runt 25 kronor per samtal). Då fick jag rådet att smörja (!) in rumpan på kissen med en helt vanlig fet handkräm för att få det att släppa. Så jag tog Locobase Repair som jag alltid har hemma. Problemet löste sig snabbt. (Även om det kändes märkligt/bisarrt att göra att smörja in henne.  ;D ) Men vad jag vill komma till är att det måste funka lika bra att smörja in tassarna som rumpan. Det gjorde inget att katten slickade på det, sa veterinären. Även om min katt inte hade samma åsikt.  ;D
Tant inte fru, om jag får be. :D

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 22:14 »
Han är 1½ år gammal. Bara den foten han är torr på. Äter Iams torrfoder. Frågade en veterinär ang fodret och enligt henne så var Iams ett minst lika bra val som det de saluförde (hon är veterinär med specialinriktning på katter -om jag förstått det rätt). Hans kullbror bor här hos oss också och han har inga problem. Skulle tro att det blir lite möss också då vårt hus är stort och nästan 250 kvm är oinredda salar där katterna gärna håller till,  och möss vet ajg att vi hade iallafall innan katterna flyttade in.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 23:12 »
Vi använde tass-salva till hundar på vår katt när den fick problem med torrhet.
men det är inte så att den bränt sig?

Visserligen extremfall men mammas golden försvann en gång. Hon hittades utan hud på bägge trampdynor fram inne i skogen. Troligtvis har hon hoppat upp med tassarna på nån grill, fått stora blåsor som sen sprack. Vi tyckte inte als det såg ut som brännmärken men vetrinären var helt säker.

Blev skor för henne :(

http://www.idbrickor.com/index.php?main_page=product_info&products_id=176
Googlade lite, det var den här vi hade. Funka jättebra :)

Elcyion

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 23:17 »
Veterinärer kan oftast ingenting alls om foder! Iams torrfoder är inget bra foder (även om det finns de som är bra mycket sämre). Det finns två anledningar till det:

1: Torrfoder innehåller bara ca. 8% vatten (jämfört med bytesdjur som innehåller ca. 75-80% vätska)
2: I princip alla torrfoder (med några få undantag) innehåller stora mängder spannmål.

Alla veterinärer är helt överens om att katten är en carnivor = strikta köttätare och är konstruerade att få i sig större delen av sityt vätskebehov via maten (som de ökendjur de är från början). Ändå rekommenderar de foder som innehåller stora mängder spannmål och minimalt med vätska.
Det finns bra mellanlösningar (jämfört med torrfoder och att göra egen mat) och det är burkmat utan spannmål (tex Mjau, Ica, Euroshopper, Bozita och några till).De innehåller runt 80% vatten och de flesta kan du köpa på vanliga mataffären.
Personligen skulle jag rekommendera att du tar dig en funderare på det. Jag kan gärna komma med mer information om du vill veta mer.

Men eftersom det bara är en tass (och inget annat) finns det inget tecken på att något annat kan vara fel. Jag skulle smörja med helosansalva. Den är milt antiseptisk och ordentligt fet. Helosansalva använda bl.a på kors juver. http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/slickar-helosan/5558 Är det inte giftigt för hundar, ser jag ingen anledning till att det ska vara det på katt när det är utformat för djur från början. Helosan borde du kunna köpa på apoteket. Annars har landmännen/granngården det.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 23:20 »
Bisalva funkar helt suveränt. Finns att köpa på hälsokostaffärer. LÄKER ALLT!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 23:22 »
Veterinärer kan oftast ingenting alls om foder! Iams torrfoder är inget bra foder (även om det finns de som är bra mycket sämre). Det finns två anledningar till det:

1: Torrfoder innehåller bara ca. 8% vatten (jämfört med bytesdjur som innehåller ca. 75-80% vätska)
2: I princip alla torrfoder (med några få undantag) innehåller stora mängder spannmål.

Alla veterinärer är helt överens om att katten är en carnivor = strikta köttätare och är konstruerade att få i sig större delen av sityt vätskebehov via maten (som de ökendjur de är från början). Ändå rekommenderar de foder som innehåller stora mängder spannmål och minimalt med vätska.
Det finns bra mellanlösningar (jämfört med torrfoder och att göra egen mat) och det är burkmat utan spannmål (tex Mjau, Ica, Euroshopper, Bozita och några till).De innehåller runt 80% vatten och de flesta kan du köpa på vanliga mataffären.
Personligen skulle jag rekommendera att du tar dig en funderare på det. Jag kan gärna komma med mer information om du vill veta mer.

Men eftersom det bara är en tass (och inget annat) finns det inget tecken på att något annat kan vara fel. Jag skulle smörja med helosansalva. Den är milt antiseptisk och ordentligt fet. Helosansalva använda bl.a på kors juver. http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/slickar-helosan/5558 Är det inte giftigt för hundar, ser jag ingen anledning till att det ska vara det på katt när det är utformat för djur från början. Helosan borde du kunna köpa på apoteket. Annars har landmännen/granngården det.

Eftersom det inte bara är vatten katter har stort behov av skulle nog inte de flesta rekommendera billigt blötfoder.
Håller helt med om det du skriver ang. spannmål och vätska men man ska hellre ge hyfsat torrfoder och friskt klart vatten än dåligt blötfoder.

Funkar torrfoder behöver man inte ha dåligt samvete över maten man ger! Speciellt inte när de kan jaga med :)

Elcyion

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 23:47 »
Eftersom det inte bara är vatten katter har stort behov av skulle nog inte de flesta rekommendera billigt blötfoder.
Håller helt med om det du skriver ang. spannmål och vätska men man ska hellre ge hyfsat torrfoder och friskt klart vatten än dåligt blötfoder.

Funkar torrfoder behöver man inte ha dåligt samvete över maten man ger! Speciellt inte när de kan jaga med :)

Vad klassificerar du som dåligt blötfoder? Alla helfoder på marknaden idag är kontrollerade av jordbruksverket innan de får lov att släppas ut på marknaden. Med andra innehåller de allt de en katt behöver (+ganska stora mängder spannmål i torrfodret). En katt som äter torrfoder och har friskt vatten sidan om dricker fortfarande inte tillräckligt mycket för att kompensera den mängden vätska de inte får i sig via fodret!
Enligt veterinär Elizabeth M Hodgkins ser hon klara samband mellan torrfoder och de vanligaste kattsjukdomarna så som diabetes, tandproblem, övervikt, Hepatic Lipidosis (fettlever?) och pancreatitis (inflamerad bukspottkörtel), urinproblem...
Kastrerade hankatter löper även större risk för att drabbas av urinsten än okastrerade. Där spelar mängden vätska ganska stor roll.
Tittar du sedan till Torbjörn Lundström som är en av Sveriges bästa djurtandläkaren (den bästa?) rekommenderar han så rovdjursanpassad kost som möjligt vid vissa tandsjukdomar (tex FORL).

Så nej, jag kan tyvärr inte hålla med dig någon stans ang. torrfodret. Det finns inga bra torrfoder. Bara mindre dåliga.

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 23:55 »
Vad klassificerar du som dåligt blötfoder? Alla helfoder på marknaden idag är kontrollerade av jordbruksverket innan de får lov att släppas ut på marknaden. Med andra innehåller de allt de en katt behöver (+ganska stora mängder spannmål i torrfodret). En katt som äter torrfoder och har friskt vatten sidan om dricker fortfarande inte tillräckligt mycket för att kompensera den mängden vätska de inte får i sig via fodret!
Enligt veterinär Elizabeth M Hodgkins ser hon klara samband mellan torrfoder och de vanligaste kattsjukdomarna så som diabetes, tandproblem, övervikt, Hepatic Lipidosis (fettlever?) och pancreatitis (inflamerad bukspottkörtel), urinproblem...
Kastrerade hankatter löper även större risk för att drabbas av urinsten än okastrerade. Där spelar mängden vätska ganska stor roll.
Tittar du sedan till Torbjörn Lundström som är en av Sveriges bästa djurtandläkaren (den bästa?) rekommenderar han så rovdjursanpassad kost som möjligt vid vissa tandsjukdomar (tex FORL).

Så nej, jag kan tyvärr inte hålla med dig någon stans ang. torrfodret. Det finns inga bra torrfoder. Bara mindre dåliga.

Blir lite trådkapning det här känner jag.
Jordbruksverkets krav är ganska låga om de är på samma nivå som när jag sist fördjupade mig i ämnet.
Som sagt höll jag med dig.
Men jag är väldigt emot hackandet på kattägare som faktiskt har katter med tillgång till jakt.

Elcyion

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-11 kl 00:03 »
Blir lite trådkapning det här känner jag.
Jordbruksverkets krav är ganska låga om de är på samma nivå som när jag sist fördjupade mig i ämnet.
Som sagt höll jag med dig.
Men jag är väldigt emot hackandet på kattägare som faktiskt har katter med tillgång till jakt.

Jag ansåg inte att jag hackade. Men samtidigt blir jag irriterad på veterinärer som uttalar sig om saker de inte har kunskap om. Jag predikar inte att alla ska barfa. Däremot pekar jag på bättre alternativ än spannmålsfyllda torrfoder. Bara att byta till ett torrfoder utan spannmål är bättre. Även om blötmat (enligt mig) är det bästa alternativet om man inte vill/kan/orkar göra egen mat. Samt visa på att de bättre blötfodersorterna inte är särskilt svåra att få tag på.
Vill sedan personen inte göra det, är det upp till dem. Men då har de gjort ett medvetet val.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #11 skrivet: 03 mar-11 kl 14:45 »
Jag har haft en smådjursbutik och jag vägrade sälja IAMs . När jag gick igenom ingredienserna så innehöll den ungefär samma som de billigaste fodren så jag ansåg att det fanns ingen anledning med ett så hutlöst pris för ett billigt foder!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Intricate

« Svar #12 skrivet: 03 mar-11 kl 18:04 »
Det är inte så att ni saltar mycket såhär på vintern och att kissens tassar förstörs av det?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 03 mar-11 kl 18:49 »

Det som skiljer billiga och dyra blötfoder(eller för den delen torrfoder) är oftast att tiamin är tillsatt hos de billiga och kommer inte naturligt från köttbiprodukterna:) Så näringsmässigt kan man köpa billigt burkfoder med gott samvete, själv blandar jag vilt med mina katter, strömming, egen fångade möss (nja, min 20 åriga gubbe har gått i pension), torrfoder, hundmat mm.

Dock har kastrerade hankatter en tendens till njursten om de får billigt torrfoder, dock har detta blivit mycket bättre under åren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser