Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelledsen  (läst 3843 gånger)

Bäckaryd

• Småland
Äppelledsen
« skrivet: 26 feb-11 kl 17:28 »
En snabb sväng 16 mil till landet för att lämna lite grejer och kolla att allt var okej.
Nej - allt var inte okej. Efter att ha gjort allt för att skydda äppelträden från älgar har istället våra harar på något djävulusiskt sätt lyckats ta sig innanför alla viltstängsel och fullkomligt skalat barken från samtliga äppelträd från 5 cm höjd och upp till en meter. Därefter har dom flygit ut igen.
 :'(
När jag har planterat nya äppelträd blir det elstängsel runt dem. Alternativt skaffar jag en räv.

-anneli-

Jan lindgren

SV: Äppelledsen
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 18:05 »
Hej!
Försök att ympa om träden med de grenar som var över harhöjd.
MVH
Jan

Bäckaryd

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 18:09 »
Tror du man kan ympa på 5 cm höjd? Hur många ympar ska man i så fall fästa innanför barken eller ska man snedympa (eller vad det heter?)? I och för sig kan jag tänka att med ett färdigt utvecklat rotsystem ger man en god skjuts åt ymparna.
Om man nu ska se något positivt...
-anneli-

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 15:31 »
En snabb sväng 16 mil till landet för att lämna lite grejer och kolla att allt var okej.
Nej - allt var inte okej. Efter att ha gjort allt för att skydda äppelträden från älgar har istället våra harar på något djävulusiskt sätt lyckats ta sig innanför alla viltstängsel och fullkomligt skalat barken från samtliga äppelträd från 5 cm höjd och upp till en meter. Därefter har dom flygit ut igen.
 :'(
När jag har planterat nya äppelträd blir det elstängsel runt dem. Alternativt skaffar jag en räv.

-anneli-
Någon hare (kanske) har rundbarkat mitt fina Aromaträd  :( :'(
Ser här att man skulle kunna ympa på någon/några av grenarna på den kvarvarande stumpen och hoppet tänds att rädda trädet men - ska jag ta grenar nu eller direkt när jag ympar? Bor i Blekinge. ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 15:50 »
Ta grenar nu och stoppa i frysen i en plastpåse. Ympa sen när våren kommit och trädet savar.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 15:57 »
Ta grenar nu och stoppa i frysen i en plastpåse. Ympa sen när våren kommit och trädet savar.
Tack, jag beger mig omgående iväg och gör så :D

turlar

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 15:59 »
I frysen ?
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 16:02 »
Du ökar chansen för att få ympen att klara sig om den fortfarande är i vinterdvala (fryst) när du sätter dit den.

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 16:49 »
Hej!
Man brukar inte frysa ympar utan hålla dem svalt ca +1. Förmodligen fungerar det med frysen också. Det brukar gå bra att gräva ner ympriset på ett skuggigt och skyddat ställe. Jag har testat vid husväggen och det gick utmärkt.
MVH
Jan

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 feb-11 kl 17:01 »
Hej!
Man brukar inte frysa ympar utan hålla dem svalt ca +1. Förmodligen fungerar det med frysen också. Det brukar gå bra att gräva ner ympriset på ett skuggigt och skyddat ställe. Jag har testat vid husväggen och det gick utmärkt.
MVH
Jan
jag har tagit ett gäng grenar och lagt en omgång i skyddad sandlåda utomhus och ett gäng i kylen, resten får sitta kvar - ska pröva ympa med en gren av vardera så får vi se om något tar sig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 12 apr-15 kl 10:42 »
Hur gick det med ditt Aromaträd christelle? Gick det att ympa?

Tråden dök upp som slumpad och jag blev nyfiken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 12 apr-15 kl 12:08 »
Jag hade fel, det var ett Katja som blev rundbarkat och det blev sedan ympat med Katja som vi har på annan ort och det ser ut som det tagit sig. Dock ännu ingen frukt men det kanske blir i år?

Aromaträdet (som står bara några meter ifrån den avbarkade Katjan) har gett massor av fina äpplen i ett par års tid nu  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 12 apr-15 kl 13:00 »
Vad bra att det verkar ha tagit sig även om det var ett Katja.    ;)  Har ett Katja här också som blev illa åtgånget av får för några år sedan och sedan flyttat. Fick faktiskt ett äpple på det fjol.  :) Aroma har jag inget men, ett Amorosa som bara är något år gammalt så gissar inte på någon frukt på det än på ett tag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MissT

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 apr-15 kl 13:48 »
Någon sorts gnagskydd runt stammen, hjälper inte det? Jag sätter alltid nät runt mina träd på hösten, och än så länge har ingen harusling lyckats ta sej igenom.
Bryggympning heter den metoden som man skall ympa med om barken är bortgnagd runt om trädet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser