Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56208 gånger)

Birgit

SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #140 skrivet: 11 aug-11 kl 06:44 »
Citera
Hundar domesticerades ju dock för länge sedan genom att oönskade beteenden sållats bort. Att bita ihjäl katter måste väl ändå kallas för ett oönskat beteende?
Var går skillnaden? Vi har många typer av hundar, eller hur, avlade för olika ändamål. En del ska ställa älgar andra hämta fåglar, ytterligare en del ska vakta hus och hem, medan andra ska hålla rovdjur borta från tamdjuren.
Vissa egenskaper föds de med, men mycket måste vi lära dem och prägla dem på som valpar för att de ska förstå sin plats. Jag kan ju bara tala för min typ av hundar, boskapsvaktare. De har ofta lätt att umgås med tamdjur, men de måste lära sig hur och var gränserna går. Många valpar bara fungerar, men andra måste få tid på sig att mogna. Det kan ta två till tre år.
Här missar många att även lära dem umgås med de djuren som i övrigt finns på gården, utöver de i hägnet de vaktar. T.ex. de vaktar får, men du har lösa höns på gården. Lär dem då tidigt att hönsen ingår i din flock och att de inte får röra dem.
Att hundar jagar och biter ihjäl katter är inte ovanligt. Däremot i det egna hemmet, är ovanligt. Men hur ouppfostrad och ranghög var hunden i förhållande till sina ägare t.ex?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #141 skrivet: 11 aug-11 kl 07:58 »
Ett hyfsat "ofarligt" sätt att bli av med främmande lösa hundar, utan synllg ägare, kan vara att fånga in eller på annat sätt identifiera hunden och dess ägare.

Sedan tar man på sig lite gamla kläder och gör revor i dem. Har man barn är det nog inte dumt att sätta på barnen lite gamla kläder som man river sönder lite här och där.

Sedan kontaktar man polisen och säger att man blivit angripen av en folkilsken hund, men lyckats fånga den eller lyckats driva iväg den innan något barn dödades eller skadats allvarligt, och att man vet vem som är ägaren.

När polisen kommer för att kolla säger man till barnen att det blir inget lördagsgodis nästa helg, så att de gråter vilt.

Den hunden lär inte få leva så länge till.

Om det mot förmodan inte skulle fungera på första försöket är det bara att upprepa nästa gång hunden dyker upp.
« Senast ändrad: 11 aug-11 kl 08:01 av sɹǝpuɐ »

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #142 skrivet: 11 aug-11 kl 16:03 »
Skojigt förslag  ;D

Men annars fånga besten och lämna den till polisen. Kan de inte identifiera den så hamnar den på en till polisen ansluten kennel eller pensionat och det kvittar om den bara har kommit in på stället o vänt så kan det kosta 600:- Ju längre den stannar ju saftigare räkning som ägaren får betala för att lösa ut hunden. Det avskräcker!!

Först oron för att hunden är borta och sedan räkningen gör att de kommer att vakta på den jätte noga.

http://www.polisen.se/Service/Hittegods/Upphittade-djur/

http://www.djurskydd.com/sida.asp?sida=7_Upphittade%20djur

tobotroll

• Uppland
    • Tobotroll
« Svar #143 skrivet: 12 aug-11 kl 16:41 »
Jag hade skjutet jakthundar om de dödat eller skadat mina djur. Med tanke på jägarna och deras organisationers snabba skrik på skyddsjakt på varg och andra rovdjur vid attacker på husdjur hade jag förväntat mig ett stort tack och blommor från hundens ägare.
Sällskapshundar hade jag inte skjutit men förväntat mig en ursäckt och ersättning för skadan.

VAD är skillnaden på en sällskapshund och en jakthund??? Vi har en västsibirisk laika i vår familj, gå gärna in och läs om rasen, den är en skarp jakthund som ställer allt från grävling till björn. Vi använder vår för att jaga grävling, vildsvin och älg.. Mao en jakthund, ja iaf mellan 1a augusti och 31 januari. Resten av året är han en sällskapshund som ligger och trynar på soffan eller ligger på golvet medans våra barn (5år och 20 mån) klättrar på honom, petar han i näsan eller klär på han kläder.
Så om jag ska hårddra det du skriver så skulle min hund komma fel under jakt och komma in på din gård då skulle du skjuta honom MEN om han skulle smita eller komma ut på annat vis ex i maj då skulle han få vara för då är han ingen jakthund??

Det är idag ingen skillnad direkt på  jakt och sällskapshundar för alla lever i familjer och den tid det jagas med dom är kort. Och det är många s.k sällskapshundar som används i eftersök på vilt för att de är otroligt duktiga spårare.. Jag har varit med och gått viltspår med en dvärgspets som vi fick lyfta över de värsta stockarna men hon spårade klockrent.
Det finns även dvärgpudlar, basenji, labrador som används i jakt. Så alla hundar har jaktlust sen är det upp till ägaren att prägla dom när de är valpar om de får jaga eller inte.

Och jag såg att det diskuterades värde djur kontra hund... Vår laika är 3 år, injagad, det har skjutits för honom och han är meriterad.. Hans värde hos försäkringsbolag idag är ca 35000 men som familjehund=ovärderlig..

Tänk helst 2ggr innan ni skjuter...
Ju fler desto bättre:)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #144 skrivet: 22 aug-11 kl 13:00 »
Schäfer ska absolut inte ha jaktlust. De är en vallhundsras.

OCH vallet hos en hund bygger till stor del på jaktlusten,

noll jaktlust = noll vallning =)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

pålle

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 22 aug-11 kl 13:01 »
OCH vallet hos en hund bygger till stor del på jaktlusten,

noll jaktlust = noll vallning =)
He jupp  :)

Snowy

• -
« Svar #146 skrivet: 22 aug-11 kl 13:19 »
Jag tycker personligen att man går för långt om man skjuter hunden, avlivar hunden för att de jagar tamboskap. Det är självklart ägaren ansvar för vad hunden gör- och om min hund skulle tex skada något djur så får jag naturligtvis stå för veterinärkostnaden, men att avliva hunden för det, eller att personen vars djur min hund skadat, skjuter hunden, skulle jag inte gilla. Om det skulle gå så långt, så är det ju träning, träning, och ännu mer träning som behövs!!!

pålle

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 22 aug-11 kl 13:23 »
 Här behövs inte inte skjuta för hästarna dom ombesörjer den saken skälva    ;D
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 14:02 av pålle »

Irmelinis

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 22 aug-11 kl 13:59 »

Att hundar jagar och biter ihjäl katter är inte ovanligt. Däremot i det egna hemmet, är ovanligt. Men hur ouppfostrad och ranghög var hunden i förhållande till sina ägare t.ex?

Det är ovanligt, men blir frestelsen för stor,så. Hundar (och andra däggdjur inklusive människan) utför beteenden som vi tjänar mest på. En del är inlärda, en del instinktiva.
Det är dessutom mycket tveksamt om hundar (och andra djur) överhuvudtaget ser någon rangording mellan individer utanför sin egen art, så att säga att hunden bestämmer över sin ägare och därför dödar katter, är nonsens. Den gör det för att belöningen var för stor helt enkelt.

Några artiklar från professorer och experter i Etologi:

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=7
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

"Den kände vargforskaren David Mech skriver att förhållandet mellan djuren i de viltlevande vargflockar han studerat inte karakteriserats av någon entydig dominansunderkastelserelation. Istället verkar flocken hållas samman av relationer, som närmast kan karakteriseras som vänskapliga och ömma."

"Det finns inga studier som stöder tanken att inlärning skulle gå lättare om ressören är dominant mot sin hund. Snarare är det möjligt att det går sämre, eftersom ett aktivt ”dominerande” dvs ett aggressivt uppträdande från ägaren, kan rubba förtroende för dressören och göra den osäker.
Det finns heller inget sakligt stöd för åsikterna att hundar som vaktar liggplats, matplats eller tuggben, eller hundar som morrar åt husse eller matte skulle vara offer för någon sorts oklara dominansförhållanden."

pålle

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 22 aug-11 kl 14:22 »
.
[/quote]Har alldeles nylige råka ut för att min ena hund bet i gäl den nya katten  den gamla fungera allt ypperligt  tills ja fick tabort den av ålderdom  till saken är att huden är väll uppfostrad  så ja tror det handla om matskålen då hon tidigare alltid var trea på maten   nu så har ja en kattunge som hon tycks ha anmanat som sin dom sover i hop dess utom får hoppas att det  fungerar  så det det kan va små grejer som triggar i gång saker hur bra kompisar dom var för övrigt.
« Senast ändrad: 13 sep-11 kl 10:34 av pålle »

Birgit

« Svar #150 skrivet: 13 sep-11 kl 10:24 »
Angående tidigare debatt om schäfer, så kommer ordet av schaf = får. Schäferier är var alltså fårens motsvarighet till stuterier. En typisk vakt- och vallhund. Den gamla typen används fortfarande på Lüneburgerheden som fårvakt/vallare.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #151 skrivet: 13 sep-11 kl 10:35 »

"Det finns inga studier som stöder tanken att inlärning skulle gå lättare om ressören är dominant mot sin hund. Snarare är det möjligt att det går sämre, eftersom ett aktivt ”dominerande” dvs ett aggressivt uppträdande från ägaren, kan rubba förtroende för dressören och göra den osäker.
Det finns heller inget sakligt stöd för åsikterna att hundar som vaktar liggplats, matplats eller tuggben, eller hundar som morrar åt husse eller matte skulle vara offer för någon sorts oklara dominansförhållanden."

Jag vet Irmilinis, att det inte var du som sa detta men du hänvisade till cititet ovan. Jag vill säga att dominans är inte ett aggressivt uppträdande, dominans är mer ett förhållningssätt eller en känsla (svårt att förklara). De som tror de är dominanta men inte är det, tar till aggressivt/våldsamt beteende för att tvinga fram sin vilja. En dominant ledare behöver inte använda våld.
« Senast ändrad: 13 sep-11 kl 12:16 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Birgit

« Svar #152 skrivet: 13 sep-11 kl 10:42 »
Klockrent Helena R ;)

Just_me

• Småland
« Svar #153 skrivet: 13 sep-11 kl 15:46 »
Jag vet Irmilinis, att det inte var du som sa detta men du hänvisade till cititet ovan. Jag vill säga att dominans är inte ett aggressivt uppträdande, dominans är mer ett förhållningssätt eller en känsla (svårt att förklara). De som tror de är dominanta men inte är det, tar till aggressivt/våldsamt beteende för att tvinga fram sin vilja. En dominant ledare behöver inte använda våld.

Jag håller med om det där. Dominans är ett extremt svårförklarat ord just för att alla lägger olika saker i ordet.
Jag anser att man måste vara dominant för att det är ända sättet att få en hund att känna sig trygg. Men jag är alldrig högljudd, aggresiv eller elak för det. Tvärt om så ska man vara just trygg, stabil, tålamodig och tydlig - en auktoritet helt enkelt.

Tänker tex på en gammal bok jag hade där det stod bla. att man ALDRIG fick vackla på ett beslut man en gång tagit. Tex om en hund inte får gnaga på skor får man inte köpa en leksak som liknar en sko. Eller om en hund inte får vara i en soffa får den aldrig någonsin vara i en soffa.
Jag tyckte mig se ganska snabbt att det var skitsnack!

Om jag bestämmer mig just nu för att Dess ben är mitt och att jag ska ha det så behöver jag bara säga "nej, inte nu" när hon tänker ta benet. Man får en frågande blick, kanske försöker hon en gång till för att vara säker på vad jag menar sen får benet ligga.
Efter några timmar kan jag ge henne benet. Och hon har inga problem att hämta benet själv senare när hon känner för det.
Hundar är bra mycket smartare än man tror

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #154 skrivet: 14 sep-11 kl 09:57 »
Jag håller med om det där. Dominans är ett extremt svårförklarat ord just för att alla lägger olika saker i ordet.
Jag anser att man måste vara dominant för att det är ända sättet att få en hund att känna sig trygg. Men jag är alldrig högljudd, aggresiv eller elak för det. Tvärt om så ska man vara just trygg, stabil, tålamodig och tydlig - en auktoritet helt enkelt.

Tack, du var bättre på att sätta ord på det ärn jag där.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Birgit

« Svar #155 skrivet: 15 sep-11 kl 06:58 »
Håller med här också. hundar är oftast intelligentare än man tror, det gäller bara att ge dem en chans att förstå vad vi vill. Konsekvens är bra, men samtidigt kan hunden skilja på orsak och sammanhang. Något jag upplever dagligen med mina boskapsvaktare.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #156 skrivet: 27 okt-11 kl 11:19 »
Tänkte starta en ny tråd men nu lånar jag den här istället. Jag ska inte skjuta någon hund men jag blir sur när jakthundar kommer in i min trädgård och skrämmer katter och jagar höns. Två gånger i morse kom det en sån där fjärrstyrd sak (med antenn) och skrämde livet ur katterna. Skulle precis släppa ut myskankorna när katterna kom i full fart men nu vågar jag inte. Den fick aldrig syn på de höns som går fritt och det var nog tur, har vid tidigare tillfällen haft jakthundar som sprungit efter mina höns fast husse sa att de har höns hemma som hunden inte rör.
Jag skrämde bort hunden båda gångerna. Vad är det för regler om min daghund hade bitit jakthunden? Hon kan vara lös på gården för hon går ingenstans, tur hon är inne nu för hon är så frusen, annars vet jag inte hur det hade gått.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #157 skrivet: 27 okt-11 kl 11:24 »
Biter en hund en annan hund, så är dess ägare/skötare ersättningsskyldig oavsett omständigheterna. Även om du skulle ha ett högt staket som en främmande hund tog sig över/igenom, så är du ersättningsskyldig om något händer. Så knasiga är reglerna.

Å andra sidan är ägaren till den främmande hunden också ersättningsskyldig för all skada den orsakar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #158 skrivet: 27 okt-11 kl 11:38 »
... Så knasiga är reglerna...
Ja det var verkligen knasigt, hur ska man kunna eliminera risken att t.ex. hästar i en hage sparkar en främmande hund som tar sig in där?!  >:(

Charlotte

• -
« Svar #159 skrivet: 27 okt-11 kl 11:47 »
Ja det var verkligen knasigt, hur ska man kunna eliminera risken att t.ex. hästar i en hage sparkar en främmande hund som tar sig in där?!  >:(
Reglerna skiljer sig mellan häst och hund, en hund har man något som kallas strikt ägaransvar för. Så om dina hästar är i en hage och en hund kommer in där får den skylla sig själv ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser