Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skulle ni göra? Hund som skäller  (läst 8493 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« skrivet: 20 feb-11 kl 23:57 »
Vi har en tik, ca 7-8 år gammal från Rumänien som vi haft i 3 år.
Hon är en guldhund! Vi kan ha henne lös jämt, hon går fot på kommando lös utan att vi egentligen lärt henne det. Hon vaktar hönsen på sommaren och har till och med blivit vän med en höna och är otroligt lydig och lugn utan att vi egentligen kan ta åt oss äran för det :P

Men, nu har husägaren en hund här som hans barn äger. Den är här ca 1 vecka i månaden.
Så for de är ute tillsammans så skäller vår tik. Det räcker med att en fågel flyger förbi så springer hon och skäller.
Om vi däremot är ute är hon tyst. Inte ett ljud. Knackar jag på fönstret så tystnar hon en stund men skäller igen när nästa grej dyker upp.

Det är som om hon "visar upp sig" för den andra tiken som är unghund. Hon har också börjat jaga våra katter när de ska in, vilket hon aldrig gjort förr.

Klart vi kan vara ute när de är det jämt, inga problem det. Men jag blir nyfiken på vad tusan det beror på och om man kan göra nått åt det.

Att skälla på henne när man går ut hjälper inte alls. Hon skäms och sänker huvudet och ser ledsen ut men nästa gång hon är ute är det samma visa igen.

Några idéer om vad man kan ta sig till?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 00:03 »
Vår tik "beter" sig också när hon är själv ute. Skäller på saker i omgivningen och så. Sånt gör hon inte när vi är med.

Är det  bara när ungtiken är med?

Öppnar man dörren och frågar lite stängt "Vad håller du på med egentligen?" så underkastar hon sig totalt...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 00:06 »
Vår tik "beter" sig också när hon är själv ute. Skäller på saker i omgivningen och så. Sånt gör hon inte när vi är med.

Är det  bara när ungtiken är med?

Öppnar man dörren och frågar lite stängt "Vad håller du på med egentligen?" så underkastar hon sig totalt...

Ja, det är enbart när ungtiken är med. När hon är ensam är hon också försiktigare. Man kan se att hon liksom kikar runt för att se att inga monster är på ingång när hon är ensam :P

Vi kör också det där, öppnar dörren och försöker med myndig röst fråga vad hon sysslar med.
Men då skäms hon en stund, sen glömmer hon bort det och skäller igen när nästa fågel/fluga/löv rör sig :/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 00:29 »
Hon gör det hon ska ,.
Hon varnar ungtiken för faror , hon vaktar den yngre som en flockledare bör .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 00:31 »
Hon gör det hon ska ,.
Hon varnar ungtiken för faror , hon vaktar den yngre som en flockledare bör .

Hm. synd att allt ska vara så farligt då :P
Det är mest småfåglar hon skäller på just nu :(

Blir nog att vara ute med dem istället.
Det kan ju dock vara ett gott tecken att hon inte skäller när vi är ute. Då är det ju vi som ska varna... Kanske inte är helt tokigt ändå

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 00:34 »
Exakt när ni är där som flockledare då slappnar hon av och släpper kontrollen -ett mkt gott tecken .
Ni kan ju dock tydligt visa att ni har koll när dom är ute själva genom att sticka ut huvet då o då o lixom spana över området så hon ser att ni har koll.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 00:35 »
Exakt när ni är där som flockledare då slappnar hon av och släpper kontrollen -ett mkt gott tecken .
Ni kan ju dock tydligt visa att ni har koll när dom är ute själva genom att sticka ut huvet då o då o lixom spana över området så hon ser att ni har koll.


Ja det skulle man kunna göra oftare, bra tipps! Tack :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #7 skrivet: 21 feb-11 kl 00:41 »
Testa också att låta henne lära känna grannens hund. Ibland fungerar det enkla.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #8 skrivet: 21 feb-11 kl 00:43 »
Testa också att låta henne lära känna grannens hund. Ibland fungerar det enkla.

Vet inte om jag skrivit nå tokigt?
Grannarna här har inga hundar. Några en bit bort men de verkar de mest ha ute på sommaren. Har inte sett dem ute nu på vintern
:/

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #9 skrivet: 21 feb-11 kl 01:42 »
Man tolkar efter sin egen situation.... ;), husägaren är för mig grannen.


Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #10 skrivet: 21 feb-11 kl 01:44 »
Man tolkar efter sin egen situation.... ;), husägaren är för mig grannen.

Aha! okej nä vi bor med husägaren :P
Vi hyr två rum på övervåningen så hundarna är med varan hela tiden hans hund är här :)
När de är ute är hans hund i kätting på gården och vår lös

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #11 skrivet: 21 feb-11 kl 14:51 »
Antagligen så triggar kättingen situationen oxå .
Många hundar tycker att det är obehagligt med sådant .
vår tik skäller som en galning om jag sätter fast henne i en lina även om linan är 100m lång , är hon lös ligger hon på samma ställe men är tyst .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #12 skrivet: 21 feb-11 kl 16:22 »
Antagligen så triggar kättingen situationen oxå .
Många hundar tycker att det är obehagligt med sådant .
vår tik skäller som en galning om jag sätter fast henne i en lina även om linan är 100m lång , är hon lös ligger hon på samma ställe men är tyst .

Okej, det är inte vår hund som har kätting dock utan den andra :)
Men den är också rätt skällig ibland :/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 10:19 »
Men då är det ju inte så konstigt, hunden i kätting kan ju inte försvara sig om det kommer nåt så då tar TS hund över och beskyddar husägarens hund också, skällandet är ett sätt att säga "jag vaktar här, kom inte hit"

Alltså i förebyggande syfte. Om nu din hund stannar på gården, kan ni då inte koppla ihop dem korta stunder så att husägarens jycke också får springa lite löst, Då löser det sig nog med skällandet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #14 skrivet: 23 mar-11 kl 10:24 »
Men då är det ju inte så konstigt, hunden i kätting kan ju inte försvara sig om det kommer nåt så då tar TS hund över och beskyddar husägarens hund också, skällandet är ett sätt att säga "jag vaktar här, kom inte hit"

Alltså i förebyggande syfte. Om nu din hund stannar på gården, kan ni då inte koppla ihop dem korta stunder så att husägarens jycke också får springa lite löst, Då löser det sig nog med skällandet.

Kopplas ihop hans hund med vår?
Næ, det vågar jag inte, nog før at de ær goda vænner men det skulle kunna skapa en oknstig situation :/

Hans hund sticker också direkt, det ær mycket jakt i henne och tidigare har han fått hæmta sin hund inne i byn X antal gånger innan det blev kætting.
Kedjan ær ca 20 m lång så den har gått om plats men som du sæger kan det ju vara dærfør.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #15 skrivet: 23 mar-11 kl 11:31 »
Kopplas ihop hans hund med vår?
Næ, det vågar jag inte, nog før at de ær goda vænner men det skulle kunna skapa en oknstig situation :/

Hans hund sticker också direkt, det ær mycket jakt i henne och tidigare har han fått hæmta sin hund inne i byn X antal gånger innan det blev kætting.
Kedjan ær ca 20 m lång så den har gått om plats men som du sæger kan det ju vara dærfør.

Tror inte det är nån fara faktiskt, de första gångerna får ni har dem under uppsikt, en kort rem mellan dem så de inte kan trassla in sig nånstans. På det viset har jag tränat inkallning med mindre lydiga hundar med gott resultat, den olydiga gör ju som den andra hunden gör.

Vet inte var du bor men i sverige är det iaf förbjudet att ha hund i kätting längre än nån timme i taget. Så på lång sikt är det ingen bra lösning, kan han itne bygga en hundgård istället?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #16 skrivet: 23 mar-11 kl 11:44 »
Tror inte det är nån fara faktiskt, de första gångerna får ni har dem under uppsikt, en kort rem mellan dem så de inte kan trassla in sig nånstans. På det viset har jag tränat inkallning med mindre lydiga hundar med gott resultat, den olydiga gör ju som den andra hunden gör.

Vet inte var du bor men i sverige är det iaf förbjudet att ha hund i kätting längre än nån timme i taget. Så på lång sikt är det ingen bra lösning, kan han itne bygga en hundgård istället?

Vi bor i Norge, en 40x40 meyter hundgård blir svår at få till :P

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #17 skrivet: 23 mar-11 kl 12:38 »
Vi bor i Norge, en 40x40 meyter hundgård blir svår at få till :P

Det räcker med en 8x8 eller 10x10.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #18 skrivet: 23 mar-11 kl 13:18 »
Det räcker med en 8x8 eller 10x10.

Jo jag vet men det är just det jag menar.
Jag skulle själv hellre ha hunden bunden med 40x40 m att röra sig på.
än en hundgård på 8x8

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur skulle ni göra? Hund som skäller
« Svar #19 skrivet: 23 mar-11 kl 14:03 »
I erat fall hade jag nog pratat med husägaren om att stängsla in tomten . Behöver inte vara så dyrt faktiskt , vi stängslade med billigt fårstängsel .Men det beror ju på hundstl oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser