Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 90928 gånger)

Bullerybo

• Närke
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #100 skrivet: 22 mar-11 kl 07:06 »

Jag vill också vara med i frökedja!

Om ni kört ett varv borde det väl kunna fungera att proppa in nya deltagare i varv två? Eller blir det bökigt för er?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #101 skrivet: 22 mar-11 kl 07:45 »
Oj, kom just på en sak! Om du bara vänder på listorna så får ju den som var sist i förra listan tillbaka nästan samma som den skickade iväg. Det är ju inte så kul. Kan du inte blanda runt litegrann iaf? Fast det kanske räcker med några nykomlingar emellan?

johena

• Dalarna
« Svar #102 skrivet: 22 mar-11 kl 21:12 »
tjohoo! nu sitter jag och väljer och vrakar bland alla fröer som kom med posten idag :) skickar vidare imorgon!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #103 skrivet: 23 mar-11 kl 06:48 »
Förslag:  Vänd inte på listan, utan låt Varv Två börja ungefär i mitten, och när försändelsen nått slutet, låt den gå till början!  Vid det här laget har Ni ju ändå blandat ihop fröerna, så ingen kan anses vara "ägare"!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johena

• Dalarna
« Svar #104 skrivet: 23 mar-11 kl 11:33 »
nu har jag skickat brevet till dig vicky. går med posten idag.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Bullerybo

• Närke
« Svar #105 skrivet: 23 mar-11 kl 13:54 »

Går det att lägga i halva påsar också, eller hur har ni sagt? Jag har massor av fröer som jag bara sått hälften av för att ej få för många plantor av varje sort.

christelle

• Blekinge
« Svar #106 skrivet: 23 mar-11 kl 14:29 »
Går det att lägga i halva påsar också, eller hur har ni sagt? Jag har massor av fröer som jag bara sått hälften av för att ej få för många plantor av varje sort.
Det är nog inget sagt -  tror de flesta bifogade både hel- halv- och kvartsfulla påsar och egna fröer. Det är ju det som är så roligt - att få prova så mycket olika sorter - ser redan fram mot nästa runda :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #107 skrivet: 23 mar-11 kl 15:52 »
Bra att båda listorna snart är imål. Då kan jag blanda lite mellan de olika listorna så att det blir lite variation. Senast i helgen hoppas jag att hinner få till listorna. Är det några nykomlingar som vill vara med är det bara att PMa er adress till mig.

bullerbybo: Det är överskottet man skickar. Skvättar, halva, kvartar eller hela spelar ingen roll. Eget odlat frö är också välkommet. Oftast så är det inte hela påsar. Vem köper frön för att bara ge bort? Man måste ju testa lite själv också. Men visst förekommer även nya påsar. Ibland får man t.ex. bonusfrö som man inte har nytta av. Eller så köper man något man redan har... talar inte alls om mig själv och mitt dåliga minne.  ;D

Bullerybo

• Närke
« Svar #108 skrivet: 23 mar-11 kl 15:59 »
Det låter bra det! Jag gillar bäst att så lite av mycket.

Fast jag har en del hela påsar också...som du säger: bonusfrö, sådant som kommit med frökataloger eller tidningar, sådant jag fått när jag köpt "paketerbjudanden" med kryddfrön, sådant jag fått... sådant jag köpt för att det var rea trots att jag inte behöver..ja ni anar...det bor en hel del fröer hemma hos mig.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #109 skrivet: 24 mar-11 kl 06:13 »
Nu har jag gjort en sammanställning på läget inför nästa omgång.

Nya som anmält sig:
Anemona
bullerbybo
Klararara
Linamarie
HP
Tallgrinden
KAJ
Grönöga
Ilahinoor

Från första omgången som skrivit att de vill vara med en omgång till:
Tindrah
christelle
Januschka
Jakobsson
tuulis

Från första som inte sagt något, misstänker att de flesta vill vara med igen, men hojta gärna så att inte fröna skickast till någon som redan är frönöjd:
Soshila
Jessie Hillbilly
Sara zon 7
tinna.m
ingelaopeter
snöängel
kollotrollet
johena

Sen har jag skickat en lista på frön som fanns med i första paketet till Christinaki men jag har inte hör något från henne så jag vet inte om hon är intresserad av att byta något. Meningen var ju att jag skulle skicka med frön från henne i den här omgången, men vi kan ju inte vänta hur länge som helst på att få iväg breven.
Hade planer på att få iväg fröna senast söndag. Har dock blivit sjuk så jag hoppas jag orkar. Gillar inte sjukdommar. De är så dumma. :P

Har jag glömt någon eller har någon ångrat sig?

johena

• Dalarna
« Svar #110 skrivet: 24 mar-11 kl 09:05 »
jag vill absolut vara med! det är så roligt att man kan prova sorter man inte velat köpa frön av.. t.ex. kronärtsskocka. det vet jag inte hur det funkar häruppe oh är liet tveksam om det hinner klart, så därför har jag tyckt det varit onödigt att köpa frön. men nu har jag 4-5 frön  tt etsa nästa år! och jag förlorar inget på det. plus 5-6 olika tomater, paprika, chili.. fantastiskt!

snöängeln

• Skåne
« Svar #111 skrivet: 24 mar-11 kl 09:37 »

Jag är gärna med en runda till.

Jakobsson

« Svar #112 skrivet: 24 mar-11 kl 09:44 »
Jag håller med Johena här ovanför att man blir lite mer, hmm, mer tuff på att
pröva på nytt. Sånt man kanske e sugen på att köpa & pröva men inte vågar riktigt.  :)

Så jag e jätteglad att jag hittade denna tråden  :D & jag ser verkligen fram emot en runda
till då vi ska flytta i juni & då får ett jättestoooooooort växthus!  ;D

//
Jakobssons fru

Klararara

« Svar #113 skrivet: 24 mar-11 kl 22:32 »
Åh, vad roligt att det blir en vända till!
...särskilt för oss som missade första... :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 24 mar-11 kl 22:37 »
Jag är med  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vicky-g

• Västmanland
« Svar #115 skrivet: 25 mar-11 kl 06:42 »
Ingen som känner igen Böna utan namn? Frö i kaffefilter. Står Störböna köpt Bäst före 12/2012. Undrar så vad det är. Funderar på att odla den själv eller låta den gå vidare. Men eftersom jag redan har några olika störbönor så hoppas jag på att det inte är något jag redan har.

christelle

• Blekinge
« Svar #116 skrivet: 25 mar-11 kl 06:47 »
Ingen som känner igen Böna utan namn? Frö i kaffefilter. Står Störböna köpt Bäst före 12/2012. Undrar så vad det är. Funderar på att odla den själv eller låta den gå vidare. Men eftersom jag redan har några olika störbönor så hoppas jag på att det inte är något jag redan har.
Skicka över den i denna kedjan om du bestämmer dig för att inte behålla den - den måste nog kommit med efter mig annars hade den fastnat redan här ;D
« Senast ändrad: 25 mar-11 kl 07:38 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jakobsson

« Svar #117 skrivet: 25 mar-11 kl 07:49 »

Kan vara från mg med, ligger den i mammas vita kaffefilter med blå bläckpennaskrift på tro? Ska kolla efter vad det står på störbönapåsen, minns det inte i huvudet  ::)

//
Jakobssons fru

Nu har jag varit & kollat- Phaseolus vulgaris e det latinska namnet. :) Så ifall det e den som kommer härifrån så vet du vilken sort det e nu ;)
« Senast ändrad: 25 mar-11 kl 08:49 av Jakobsson »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #118 skrivet: 25 mar-11 kl 10:28 »
Har den inget sort namn? Är det vanlig grön?

Jakobsson

« Svar #119 skrivet: 25 mar-11 kl 10:31 »
Har den inget sort namn? Är det vanlig grön?

Det e nog vanlig grön. Det e första åre jag köpt störböna så jag kan tyvärr inget om dom.
Men det enda som står på påsen är Störböna, samt det latinska namnet jag skrev ovan &
så en bild på gröna bönor liksom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser