Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 91115 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #340 skrivet: 07 jun-11 kl 17:13 »
Tejp låter bra. Jag satte ett extra frimärke där det syntes en stämpel men resten var ostämplat så de blev återanvända.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #341 skrivet: 07 jun-11 kl 17:18 »
Fick sätta helt nytt porto, men det kan kanske funka med tejp?

Hur ser listorna ut?  :)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #342 skrivet: 08 jun-11 kl 15:56 »
Tejp kan funka men risken e stor att man får ett fint vykort från posten där man blir fakturerad kostnaden för paketet. (har hänt mig) Och då blir ju Vicky ansv då hon står som avs. :(

Anemona

• Skåne
« Svar #343 skrivet: 08 jun-11 kl 16:08 »
Tejp kan funka men risken e stor att man får ett fint vykort från posten där man blir fakturerad kostnaden för paketet. (har hänt mig) Och då blir ju Vicky ansv då hon står som avs. :(

Ja, det är väl lika bra att frankera brevet, det kan det ju vara värt!  :)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #344 skrivet: 09 jun-11 kl 01:23 »

nej får du ett brev som är ofrankerat eller dåligt frankerat så lägger dom på 10 kr så får du "lösa" ut brevet(det kommer ett vykort som du måste sätta rätt porto på). gör du inte detta så skickas brevet tillbaks till avs.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #345 skrivet: 09 jun-11 kl 09:34 »
nej får du ett brev som är ofrankerat eller dåligt frankerat så lägger dom på 10 kr så får du "lösa" ut brevet(det kommer ett vykort som du måste sätta rätt porto på). gör du inte detta så skickas brevet tillbaks till avs.

Kan vara annorlunda med porto till utlandet
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

johena

• Dalarna
« Svar #346 skrivet: 09 jun-11 kl 13:49 »
jag har fått en räkning på 31 kronor en gång när jag glömde sätta frimärke på ett vanligt brev. 6 kr +exp. avgift  á 25 kr. blev det :(
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #347 skrivet: 13 jun-11 kl 09:06 »
....har haft icke fungerande laptop hemma och sjuk mycke jobb så har inte hunnit skriva att.....Paketet e i Grekland!!!!!! Tjoho!!! Asså herregu...98 fröpåsar!!!!! Asg!!! Underbart!!!
Då det varit storhelg me röda dagar här så kommer paketet åka vidare imorrn från posten mot Sverige. :)
Jag har haft fröerna under helgen...tittat på dem.... tänkt på dem.... Men jag känner mig själv. Det kommer att bli ett frö från vardera 98 sorter!!! hahahaha.....
Villle bara säga det att detta är Skiiiitkul!!!

Anemona

• Skåne
« Svar #348 skrivet: 13 jun-11 kl 18:13 »
....har haft icke fungerande laptop hemma och sjuk mycke jobb så har inte hunnit skriva att.....Paketet e i Grekland!!!!!! Tjoho!!! Asså herregu...98 fröpåsar!!!!! Asg!!! Underbart!!!
Då det varit storhelg me röda dagar här så kommer paketet åka vidare imorrn från posten mot Sverige. :)
Jag har haft fröerna under helgen...tittat på dem.... tänkt på dem.... Men jag känner mig själv. Det kommer att bli ett frö från vardera 98 sorter!!! hahahaha.....
Villle bara säga det att detta är Skiiiitkul!!!
:D

sway307

• Hälsingland
« Svar #349 skrivet: 16 jun-11 kl 23:43 »
Är det denna lista jag är uppskriven till eller hur ligger det till?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #350 skrivet: 17 jun-11 kl 12:05 »
By the way.... Hur kan det kosta 80 spänn att skicka paketet till Grekland när det kostade mig 50svenska kronor inklusive ett tjockt kuvert att skicka TILL Sverige??? :)
Nästa person på listan kan väl maila el skriva här vad det kostar att skicka inrikes så jag vet vad jag e skylldig. Kan ju tillägga att paketet väger mer nu än när jag fick den. Tog och tog men la massa nytt oxå. :) Vill odla nu!!!! Har 98 nya olika fröer som verkar så fiiina!!! :) Undrar om jag kan odla här även vintertid?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #351 skrivet: 17 jun-11 kl 12:34 »
Åkej, kan det här vara något:

Alla lägger ett par oanvända frimärken i paketet, i ett extra litet (tunnt) kuvert med adress "Vicky-g"  Så borde det inte göra något att Vicky-g har ont om sekiner?.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #352 skrivet: 17 jun-11 kl 13:31 »
Jag blir glad varje gång jag tänker på den här tråden, fast jag inte har några gröna fingrar.  :D

Men om Vicky-g ser att en påse kommer tillbaka efter att ha åkt ett helt varv runt, varför inte sätta ett särskilt märke på den?  Och den som får se en påse med märket på, vet att den här sorten lär inte komma ut och åka mera, bäst att ta för sig!

Likadant om en listmedlem (ska det heta så?) ser sin egen utskickade påse komma tillbaka, på med ett märke!

För det är ju flera listor igång redan, eller hur?

(Och hur det märket ska se ut kan vi väl spåna om ...  Ett överkryssat alternativ-A, kanske, med innebörden "Flera alternativare har avstått från att använda den här sorten" ...?)

En annan tanke jag har är att man kunde blanda om i listorna för varje omgång, så att inte Paketet åker runt till samma människor mer än en gång om året.

Min spådom är, att detta kommer att bli en tradition på alternativ!  Om jag har rätt, kanske det kan vara vettigt att alla som kan ger en liten present till organisatören, en sedel eller något annat platt som kan omvandlas till bensin, mat eller annat nödvändigt?

(Och hörni - Posten kanske inte kan åka på sina lantbrevbärarlinjer så länge till.  Det är en dyr service, men den är helt nödvändig för att vi ska kunna leva hyfsat på landet.  Så porto på, plis!)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #353 skrivet: 17 jun-11 kl 13:55 »
Ok, porto på  :) och jag lägger gärna till pengar eller extra frimärken i paketet för att underlätta. Inga problem.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #354 skrivet: 17 jun-11 kl 18:09 »
Vissa sorter var det ganska mycket fröer av så de kan nog åka några varv innan de tar slut, eftersom det tillkommer några nya varje vända så vore det synd om de gick miste om de som vi andra plockat till oss.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Trivial

• Gäst
« Svar #355 skrivet: 21 jun-11 kl 17:44 »
Nu har paketet landat i Sverige!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #356 skrivet: 21 jun-11 kl 22:35 »
Yaaaay!!! Äntligen!!!! Trevlig frö-lycka!!! :)  8)

Jakobsson

« Svar #357 skrivet: 21 jun-11 kl 22:37 »
Kan knappt bärga mig tills det dyker upp hos mig  :D

Så spännande!

//Jakobssons fru

Trivial

• Gäst
« Svar #358 skrivet: 22 jun-11 kl 11:03 »
Kan knappt bärga mig tills det dyker upp hos mig  :D

Så spännande!

//Jakobssons fru

Ja, det är verkligen spännande! Otroliga mängder frö!

Anemona

• Skåne
« Svar #359 skrivet: 22 jun-11 kl 17:20 »
Ja, det är verkligen spännande! Otroliga mängder frö!

Var blev listan/ -orna av?? Är det ett eller flera paket i cirkulation?
*väntar ivrigt*

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser