Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på 4wd pickuper?  (läst 20040 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #20 skrivet: 12 feb-11 kl 08:38 »
Skatten är litta hemsk men när jag kört dylika ting så har det gått att komma neråt 2 liter milen på längre sträckor om man är försiktig.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 12 feb-11 kl 10:47 »
Och du är medveten om att skatten på en sådan är ganska kostsam och att den troligen dricker 4-6 liter/mil

Ja, o andra sidan är underhållet betydligt enklare och dessutom färre saker som går sönder.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 feb-11 kl 11:51 »
Skatten är litta hemsk men när jag kört dylika ting så har det gått att komma neråt 2 liter milen på längre sträckor om man är försiktig.
Kör du en gammal FH 12 på 2 liter milen, då har du garanterat jobb på vilket åkeri som helst. Jag kör förvisso med tung last och släp, men under 4 liter kommer man sällan

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 feb-11 kl 11:53 »
Ja, o andra sidan är underhållet betydligt enklare och dessutom färre saker som går sönder.

???? enklare???? och inte går sönder????. Den har gått 130 000 mil. Jag skulle inte satsa några större summor på att den håller så bra

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #24 skrivet: 12 feb-11 kl 11:58 »
Funderar själv på en Navara, men tittare enbart på -(06)/07 eller nyare pga av erkänt många motorhaverier i den äldre mod.
Något att beakta för övriga som går i samma köptankar,,,,

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 feb-11 kl 12:00 »
Funderar själv på en Navara, men tittare enbart på -(06)/07 eller nyare pga av erkänt många motorhaverier i den äldre mod.
Något att beakta för övriga som går i samma köptankar,,,,
Köp hos en Nissanåterförsäljare, då är de dåliga lagren bytta. (På order av Nissan centralt)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #26 skrivet: 12 feb-11 kl 12:11 »
Köp hos en Nissanåterförsäljare, då är de dåliga lagren bytta. (På order av Nissan centralt)

Så man åtgärdar alltså felet "per automatik" numera när en gammal Navara byts in hos Nissan?.
Tyvärr så finns det väl indikationer på att motorn rasar rätt tidigt även om lagret är utbytt, och
hur är det egentligen med brustna vevaxlar?.
Finns det inte liknande indikationer på att även dessa är "undermåliga"?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 12 feb-11 kl 12:31 »
???? enklare???? och inte går sönder????. Den har gått 130 000 mil. Jag skulle inte satsa några större summor på att den håller så bra

Ja, det är bara tungt och så behöver man en blåslampa för att få loss bultar, har du mekat Navara nån gång?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Misse

• nr 9424
« Svar #28 skrivet: 12 feb-11 kl 12:32 »
Kör du en gammal FH 12 på 2 liter milen, då har du garanterat jobb på vilket åkeri som helst. Jag kör förvisso med tung last och släp, men under 4 liter kommer man sällan
Finns ju distr bilar som inte nödvändigtvis har denna storleken men ändå funkar fint att hämta prylar till husbehov..
 Med ett inte alltför stort skåp som är fyllt med nåt ton eller så, aldrig över 75-80 km/h, alltid köra med lång planering så man sällan/aldrig behöver använda broms/avgasbroms, och kopplingen nere i varjendaste nerförsbacke/de sista 2-300 meterna innan varje korsning så går det att köra snålt.

En gammal billig distr bil för 15-30K kr som tex FL6 eller större går med denna sortens körning att komma neråt 1,5-1,6 liter per mil. Med löjligt stora bakhjul går det ännu bättre.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 feb-11 kl 12:42 »
Så man åtgärdar alltså felet "per automatik" numera när en gammal Navara byts in hos Nissan?.
Tyvärr så finns det väl indikationer på att motorn rasar rätt tidigt även om lagret är utbytt, och
hur är det egentligen med brustna vevaxlar?.
Finns det inte liknande indikationer på att även dessa är "undermåliga"?
Det var väl just vevaxellagren, som strulade och när dessa gick, så for att i motorn på tok och ibland tom genom blocket

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #30 skrivet: 12 feb-11 kl 12:57 »
Finns ju distr bilar som inte nödvändigtvis har denna storleken men ändå funkar fint att hämta prylar till husbehov..
 Med ett inte alltför stort skåp som är fyllt med nåt ton eller så, aldrig över 75-80 km/h, alltid köra med lång planering så man sällan/aldrig behöver använda broms/avgasbroms, och kopplingen nere i varjendaste nerförsbacke/de sista 2-300 meterna innan varje korsning så går det att köra snålt.

En gammal billig distr bil för 15-30K kr som tex FL6 eller större går med denna sortens körning att komma neråt 1,5-1,6 liter per mil. Med löjligt stora bakhjul går det ännu bättre.

Kan hålla med dig misse till en viss del.
En  mindre distrubutionsbil med en totalvikt under 12 ton med tillkopplat evt släp är ett alternativ. 
Man har låg skatt och försäkring. men samtidigt så har man högre bränsleförbrukning och dessutom så behöver man rätt körkortsklass.  Men besiktningen kostar mer, har man lift så skall den oxå besiktigas.  Gamla bilar har en stor tendens att ställa till det, bromsar som måste renoveras 10K axel är inget konstigt alls.
Dessutom så går det att köra billigt, jag vet då jag är ganska duktig på det oxå även i orginalutförande.
De låga siffror du pratar om är bra mycket bättre än mina erfareheter.

För Stabon som kört en Skodapickis så är en 4x4 pickis vettig..
Jag har precis köpt ytterligare en Daihatsu Rocky Diesel, drar ca 1L/mil och släpet får väga 3000Kg.  MEN, det måste säkerligen lagas rost på den. i storleksklassen ½ golvet. 

Men som jag skrev innan så är det svårt att peka åt rätt håll om man inte vet vilken budget du har.
Och hur mycket du skall ha på kroken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Misse

• nr 9424
« Svar #31 skrivet: 12 feb-11 kl 13:18 »
När jag hämtat skrotbilar så är det ganska sällan pickuper.
Men när det är det så är det nästan alltid King Cab. Och då med felet *avbruten ram strax bakom hytten*  eller  *rasad motor'
Å andra sidan har de därför förhållandevis lågt andrahandsvärde.

Angående 4WD pickisar så är min erfarenhet att man får ganska lite för pengarna.
Om man tänker sig att man ger runt 10 k kr för en personbil i ett visst skick och med ett visst antal mil så kostar med samma förutsättningar en 4wd pickis runt 20-25 k kr.

Tycker det är dålig respekt Stabon att du inte fyller i de fakta som Torbjorn m.fl frågar efter här i din egen tråd där du ber om hjälp.  Rättså omöjligt att svara vettigt annars..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 12 feb-11 kl 13:21 »
Om jag behövde en fyrhjulsdriven pickup som får dra tre ton och dessutom tyckte att jag hade råd skulle jag köpa en Defender, enbart för att de är balla.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 feb-11 kl 11:05 »
Svar på torbjörns frågor:

diesel eller bensin kvittar än så länge. Milkostnaden ska vara så låg som möjligt.

Överhäng? Jag förstår inte vad Torbjörn säger.

Endast 2-sits så jag får mer lastningsplats på flaket.

Sen minns jag inte mer vad han frågade för mitt närminne har pajat. Och det blir inte helare för att Misse hetsar mig och tycker att jag ska jobba lika fort som friska människor.

Misse

• nr 9424
« Svar #34 skrivet: 13 feb-11 kl 11:19 »
Jag menade mera typ att det går att titta uppåt i det som skrivits i tråden ;)

Misseman/ Med bortsniffat och bortstressat närminne :P   Samma problematik.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 feb-11 kl 11:23 »
Nej det låg för långt tillbaka i tråden för att jag skulle kunna se det samtidigt som jag skrev.

Misse

• nr 9424
« Svar #36 skrivet: 13 feb-11 kl 11:34 »
Aha.
Jag brukar öppna en ny flik som jag sen skriver svaret i.  Jag behöver ofta gå tillbaka och kolla under tiden jag skriver. Både pga f.d närminnet,  och att det ibland har gått så lång tid från att jag var inne på någon viss tråd.

Xoot

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 feb-11 kl 14:41 »
Varför då inte använda "citera"-funktionen då finns ju allt med på ett och samma ställe.

Måste ju vara ett skämt!!  ;D  Ingen kan vara så speciell.  ::)

donderboss

• -
« Svar #38 skrivet: 13 feb-11 kl 15:02 »
Land Rover er et bra valg ,jeg vil rkomandere inte for ny model.
men om du skal kører på veg ,er der ingen grund for fyrhjuls drift ,det vil altid koste mere.
misubitshi er och bra ,jeg anvender en strada 200 til mit job ,naturvård ,der kører i skog hver dag och har kørt uden problemer på 3 år.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

brainghost

• Småland
« Svar #39 skrivet: 13 feb-11 kl 16:59 »
jeep cheroki disel har haft ett par stycken ,alltid funkat ,drar 3500 kg

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser