Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på 4wd pickuper?  (läst 18027 gånger)

louise

  • Gäst
Tips på 4wd pickuper?
« skrivet: 10 feb-11 kl 21:08 »
Fan, måste bilar vara så dyra!

Finns det nån vettig pickup som är 4wd och kan dra ett hästsläp (blir ofta med e-kort, jag vet,men då får jag väl ta det då)?

Hur gamla av diversemodeller vågar man satsa på? Hur långt är för långt i mil de har gått? Vad är billigast billiga alternativ om man inte vill att den rasar ihop alldeles när som helst?




nanna85

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 21:32 »
Sambon och jag köpte en nissan navara för drygt en månad sen. En 01, gått 16000. Helt underbar att köra, dricker inte alltför mycket. Vi vägde mellan många olika bilmodeller men fastnade båda två för denna.
Sen beror det ju på vilken prisklass man vill lägga sig på
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 21:40 »
Var gick navaran på? Jag har tittad efter lite större pickis som får dra 3,5ton men det blir så förbannad jävla dyrt. Man köper ju en hygglig lastbil för betydligt mindre pengar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 21:45 »
Ja priser måste vara med i era inlägg, det  var liksom det som var dilemmat. Klart man kan sitta och räkna upp en massa bilar som är kul å äga..

En Navara, 01 16000 mil skulle enligt blockets annonser kosta minst 60.000. Det är aaaasmycket pengar.

torbjorn

  • Inlägg: 13765
    • Medelpad
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-11 kl 21:53 »
Min uppfattning är att om man köper begagnade fordon av det slaget så får man vara beredd på mekaniska haverier även på exemplar som inte har gått så långt, verkar välskötta och är av märken med gott rykte. Mitt förslag är att du köper något billigt och samtidigt sätter av en rejäl summa till en reparations/förnyelsefond. Det minskar risken för dyra överraskningar.

Några saker att fundera över:
-Bensin eller diesel? Diesel ger ju visserligen lägre bränsleförbrukning men å andra sidan dåliga kallstartegenskaper (i synnerhet när motorn börjar bli sliten) och man får känna sig som en stor miljöbov pga partikel- och kväveoxidutsläpp. Underhållskostnaderna blir något högre för diesel pga tätare oljebyten och att det är mer viktigt än för en bensinare att batteri och startmotor alltid hålls i perfekt skick om man ska ha en hederlig chans att få igång eländet.
-Finns det någon lokal verkstad eller folk i din bekantskapskrets som är vana att meka med något visst märke? I så fall kanske just det märket kan vara att föredra.
-Stel framaxel eller individuell framvagn? Stel framaxel kan vara att föredra för svår terrängkörning men en individuell framhjulsupphängning ger betydligt bättre komfort och trevligare egenskaper på landsväg.
-Med tanke på släpvagnsdragande så får ekipaget mycket olika egenskaper beroende på överhänget (avståndet mellan bakaxel och dragkrok). Man kan säga att ju större överhäng, desto lättare går det att få släpvagnen att gå dit man vill när man backar. Men vid körning framåt på landsväg blir alltsammans stabilare, wobblingsrisken mindre, känslighet för högt kultryck mindre osv, ju kortare överhänget är.
-Hur mycket folk vill du få plats för i hytten? Är dubbelhytt ett krav eller räcker det med att kunna ta en enda passagerare?

Xoot

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-11 kl 21:55 »
Känns som att du letar efter en Cheva S10. Sök på blocket. Finns med spännande motoralternativ och 2wd/4wd.
Annars är dagens Santa Fe ganska billiga, blir det mer och mer tydligen. Men fyrhjulsdriften är tyvärr inte så bra.

louise

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-11 kl 22:15 »
varför en cheva istf King cab?

nanna85

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 22:23 »
Var gick navaran på? Jag har tittad efter lite större pickis som får dra 3,5ton men det blir så förbannad jävla dyrt. Man köper ju en hygglig lastbil för betydligt mindre pengar.
73000 gick den på.
Bor på en gård med min sambo, hundar, katter och ett gäng höns. Och nu även Gotlandskaniner =)

Xoot

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 23:02 »
varför en cheva istf King cab?

Varför en Kingcab istället för en S10? Smaken är som baken, betyder alltså delad. Du frågar och jag tipsar.  ;D
En S10 är ett bra alternativ bland alla dessa "billigare" val som finns på marknaden men dricker tyvärr ganska mycket.

louise

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 23:07 »
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?

Xoot

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #10 skrivet: 10 feb-11 kl 23:11 »
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?

Som en Kingcab? Beror på bilmodell och säljare helt klart. Exakt likadana tror jag knappast att man upplever det som.

Vad är du ute efter egentligen?  Bilmodeller? Prisklasser?

torbjorn

  • Inlägg: 13765
    • Medelpad
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #11 skrivet: 10 feb-11 kl 23:21 »
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?

Om du skulle börja med att ta ställning till frågorna i inlägg #5, när vi har bra svar på dem kan det vara mening att diskutera enskilda märken och modeller.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #12 skrivet: 10 feb-11 kl 23:23 »
dom två bilar vi haft med 4x4 och som varit både pålitlig och driftbillig er toyota landcruiser och taro den ena dyrare i inköp och den andra billigare men båda tar sig fram i alla veder.

tenk på att eger man en 4x4 så er det något företag som skickar ut erbjudande titt som oftast att köpa bilen i vilket skick som helst för 20 k så får du den billigare en så har du tur
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-11 kl 23:46 »
Fan, måste bilar vara så dyra!

Finns det nån vettig pickup som är 4wd och kan dra ett hästsläp (blir ofta med e-kort, jag vet,men då får jag väl ta det då)?

Hur gamla av diversemodeller vågar man satsa på? Hur långt är för långt i mil de har gått? Vad är billigast billiga alternativ om man inte vill att den rasar ihop alldeles när som helst?

Ska jag ge dig ett tips, så är det Toyota Hilux. Jag hade en som gick 45000 mil utan strul. Tyvärr så var jag lite snål när jag bytade och tog en King Cab istället och det är i jämförelse en traktor och sketbil. Toyotan gick tyst, jämt och fint, King Caben däremot har en stenåldersmotor, som ska förvärmas och som låter allt annat än bra. Sedan har man växlat upp King Caben för att sänka bränsleförbrukningen (vilket förvisso är bra), men man har växlat upp den på alla växlarna, så den är tämligen kraftlös även på 1:an och 2:an hög.

Existens?

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 07:30 »
Jag tycker man måste kolla vad man har för behov, och hur ofta, innan man väljer en stor bränsleslukande pickup. Ska man köra hästsläp en gång i veckan, fullastat, eller en gång varannan månad, med 500 kilo i?
I det första alternativet väljer man naturligtvis en rejäl bil och lever med att den drar soppa.
I det andra alternativet kollar man vilken som är den minsta, men som ändå får dra ett dylikt släp.

Dessutom tycker jag att de flesta av dom stora pickuperna är riktiga skitbilar vad gäller lastförmågan på själva bilen. De flesta ligger såvitt jag minns runt 500-700 kg, dvs bara lite mer än en liten Caddy, och bara hälften av vad en Mazda 2500 får lasta.
Det ÄR rätt praktiskt att kunna ställa på en hel 1000-kilos pall på flaket.

Sen när det gäller kostnaden så får man ju tänka på att detta är hårt slitna arbetsbilar, hittar man en runt 10 000 så får man räkna med reparationer, om man inte har en osannolik tur.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16996
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #15 skrivet: 11 feb-11 kl 19:42 »
Hur mycket får den kosta?
Hur mycket skall den dra?
Då kan jag nog hjälpa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Calle

  • Inlägg: 104
    • Västmanland
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #16 skrivet: 11 feb-11 kl 19:54 »
En röst till på Hilux!

Kolla in Top Gears specialprogram:

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #17 skrivet: 11 feb-11 kl 19:56 »
Jag är jätte nöjd med min Ford Ranger, den är suverän, köp en sån!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #18 skrivet: 11 feb-11 kl 21:30 »
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html

funderar jag på, lättare att lasta, billigare i underhåll och helt enkelt mer bil för pengarna än vad man får betala för en pickup med vettigt släp.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Tips på 4wd pickuper?
« Svar #19 skrivet: 12 feb-11 kl 04:48 »
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html

funderar jag på, lättare att lasta, billigare i underhåll och helt enkelt mer bil för pengarna än vad man får betala för en pickup med vettigt släp.


Och du är medveten om att skatten på en sådan är ganska kostsam och att den troligen dricker 4-6 liter/mil


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser