Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63261 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #100 skrivet: 28 jan-11 kl 11:15 »
Fast jag förstår inte riktigt hur ni kan säga att det inte blir nåt över när ni tar 3 kr/ägg, som är ett rent drömpris för mig.

Det går åt 2,5 kg foder för att producera 1 kg ägg. Även om man skulle köpa dyrt foder för 5 kr/kg så blir det alltså 12,50 i foderkostnad. Själva hönan kostar runt 2 kr per kg ägg som hon kommer att värpa under sitt liv. Kostnad för höna + foder är alltså 14,50kr/kg ägg.  Tar man 3 kr/st och det är 17 ägg på ett kg, så blir det 51 kr/kg, vinst alltså 36 kr.

Sen får man ju anpassa sina kostnader för hus etc,  efter hur stor besättning man har. Är det 30 hönor som producerar medelmåttigt, kanske 1 kg per dag så blir det ändå 250 kr i veckan över, och det är ju inga stora pengar, men den besättningen kräver ju heller inte mycket till hus och utrustning.
Ändå har jag då räknat på dyrt foder och medioker produktion.
Sin tid får man ju lägga förstås, men i övrigt..var är det såna enorma kostnader med att ha höns?
Mina första höns fick jag gratis och de fick bo i en befintlig rastgård. Jag kunde sluta köpa ägg och det lönade sig på en gång, fodret kostade mindre än vad köpeäggen skulle ha gjort. T.o.m. när jag köpte till några dyra rashöns jämnade det ut sig. Men nu har jag byggt hönshus och stor rovdjurssäker gård, de kostnaderna kan jag aldrig någonsin få tillbaka även om jag skulle börja sälja ägg.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #101 skrivet: 28 jan-11 kl 12:40 »
Jag kommer att börja räkna vad mina höns kostar/drar in från och med detta år. Då har jag redan köpt foderautomater, byggt reden, byggt hönshuset, byggt en kläckare, köpt en massa tillbehör, kläck-ägg osv, osv... Det är nog enda chansen för mig att få hönseriet att se ut som att det går mer eller mindre plus/minus noll.  ;D  Till våren ska jag bygga hönsgården. Bara den kommer väl att äta upp flera års eventuella inkomster på äggen...  ::)
Att bara räkna på vad fodret kostar tror jag är att lura sig själv. Men det är klart, ibland är det ju det man vill... för att inte få skrämselhicka av alla "dolda" utgifter.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 28 jan-11 kl 12:58 »
Att bara räkna på vad fodret kostar tror jag är att lura sig själv. Men det är klart, ibland är det ju det man vill... för att inte få skrämselhicka av alla "dolda" utgifter.  ;D
/Sara

Eller också genomsyras tråden av det ärke-svenska  synsättet att det är 'fult' att säga att man får nåt över. Och den alternativa synen att det är 'fult' att få nåt över på djurproduktion  ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #103 skrivet: 28 jan-11 kl 13:15 »
Eller också genomsyras tråden av det ärke-svenska  synsättet att det är 'fult' att säga att man får nåt över. Och den alternativa synen att det är 'fult' att få nåt över på djurproduktion  ;)

Så är det inte i mitt fall i alla fall. Om jag nu skulle våga räkna på det och upptäcka att jag faktiskt går med vinst så skulle jag basunera ut det över hela alternativ. nu  ;D

Men jag törs inte börja räkna...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jakobsson

« Svar #104 skrivet: 28 jan-11 kl 15:20 »
Så är det inte i mitt fall i alla fall. Om jag nu skulle våga räkna på det och upptäcka att jag faktiskt går med vinst så skulle jag basunera ut det över hela alternativ. nu  ;D

Haha, exakt så är det för mig med. Hela världen skulle få veta om mina pullor gjorde så jag kunde få in lite extrapengar! :)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #105 skrivet: 28 jan-11 kl 15:52 »

Men jag törs inte börja räkna...  ::)

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Hahaha! Den dagen jag tjänar pengar på mina höns så ska jag skaffa dubbelt eller tre gånger så många, och sen starta en stor skryttråd här om hur rik jag är ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

betsla

• Jämtland
« Svar #106 skrivet: 28 jan-11 kl 16:23 »
Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Hahaha! Den dagen jag tjänar pengar på mina höns så ska jag skaffa dubbelt eller tre gånger så många, och sen starta en stor skryttråd här om hur rik jag är ;D

Haha! Fram med fler skryttrådar!!  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #107 skrivet: 28 jan-11 kl 16:48 »
Säljer inte ägg själv, men köper i bland. Jag kan lätt betala 4 kronor ägget. Vad kostar affärsägg? 2kr ? Era höns har antagligen haft det 10gånger så bra som de hönsen som värper ägg för 2 kronor styck.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Rosten

• Närke
« Svar #108 skrivet: 28 jan-11 kl 17:06 »
Du menar att dessa höns inte har det lika bra som våra höns i sina hönshus med 10 000 kvadratmeter mark att knalla omkring på sommartid? ;)

Tycker faktist att Lilla Ys hemsida om ägg, höns och äggpriser säger det mesta.
http://www.123minsida.se/LOOS/30949714

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #109 skrivet: 28 jan-11 kl 17:16 »
Men de är frigående höns. Det låter väll bra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

betsla

• Jämtland
« Svar #110 skrivet: 28 jan-11 kl 19:12 »
Men de är frigående höns. Det låter väll bra.

Ja, det är ju positivt att de inte står fastbundna...

Säljer inte ägg själv, men köper i bland. Jag kan lätt betala 4 kronor ägget. Vad kostar affärsägg? 2kr ? Era höns har antagligen haft det 10gånger så bra som de hönsen som värper ägg för 2 kronor styck.

TACK! =) Härligt med människor som inte snålar när det gäller kvalitet  :-*

Triton

• Södermanland
« Svar #111 skrivet: 30 jan-11 kl 09:02 »

Samma situation, men jag måste säga att det sved i min fattiga arbetarsjäl första gången jag började betala dubbelt så mycket för äggen. Det räckte ju inte bara med äggen. Ska man ha kaviar på dem efter att man har kokat dem så får man allt punga ut för ekologisk kaviar också, annars pajjar man ju hela grejjen. Men det fungerar ju nu när man är van.
- "Hej, jag heter Triton och jag kan inte slänga saker som inte är trasiga."
- "Hej Triton."

Aklejan

• -
« Svar #112 skrivet: 30 jan-11 kl 14:54 »
Samma situation, men jag måste säga att det sved i min fattiga arbetarsjäl första gången jag började betala dubbelt så mycket för äggen. Det räckte ju inte bara med äggen. Ska man ha kaviar på dem efter att man har kokat dem så får man allt punga ut för ekologisk kaviar också, annars pajjar man ju hela grejjen. Men det fungerar ju nu när man är van.

Om det sved i den fattiga arbetarsjälen, så lindrades det nog av att din
fantastiska människosjäl lystes upp när du gjorde ett riktigt bra val!

solspjut

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 12 mar-11 kl 12:39 »
Ni som säljer ägg från egna hönsgården, hur mycket tar ni per ägg? Eller tar ni kilopris? Jag har ägg i olika storlek o färg (55-65 g) vita, gröna,beiga.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #114 skrivet: 12 mar-11 kl 12:42 »
Vad man kan ta betalt beror oerhört mycket på vad man har för efterfrågan. Vissa här inne verkar ha problem att bli av med ägg om dom så skänker bort dom, och vissa verkar kunna ta nästan hur mycket som helst per ägg.

Själv kommer jag att ta 25 kr för ett sexpack och 35 kr för ett tolvpack. Oavsett storlek.

/Sara

pyromanen

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 12 mar-11 kl 12:48 »
3 kr/st
alla färger och storlekar blandat.
Mannen säljer dom på sitt jobb och folk står på kö (mycket lättsåld)

fauve

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 12 mar-11 kl 12:54 »
Jag tar 3,33 kr/ägg.

Dvs 20 kr för 6-pack, 40 kr för 12-pack och 60 kr för 18-pack och det betalar de som köper äggen glatt för purfärska hemägg från hönor med bra levnadsvillkor och som får spankulera fritt både inne och ute :)

Dvärgäggen ligger på halva priset  ;D

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #117 skrivet: 12 mar-11 kl 13:02 »
Hej!

Oj, jag tar 30:- för 20 ägg, vet att det är lite men har inte fått ändan ur riktigt. :-[

Kommer att få ankägg i år, vad skulle man kunna ta för dom?
Kanske man skulle gå efter kg pris?

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Maddie

• Uppland
« Svar #118 skrivet: 12 mar-11 kl 19:49 »
Jag begriper bara inte hur ni bär er åt !!  :o
Jag måste truga och ge bort mina för att bli av med dem ! Folk vill hellre ha vita från affären  :-\ jag  har blandade storlekar och färg ... max 1 kr st har jag lyckats fått någon sällsynt gång. Hmmm.....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #119 skrivet: 12 mar-11 kl 20:08 »
Jag begriper bara inte hur ni bär er åt !!  :o
Jag måste truga och ge bort mina för att bli av med dem ! Folk vill hellre ha vita från affären  :-\ jag  har blandade storlekar och färg ... max 1 kr st har jag lyckats fått någon sällsynt gång. Hmmm.....

Ja, det verkar vara så otroligt olika beroende på var man bor.
Var i uppland bor du?

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare
Anders Flix, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser