Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63403 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
äggpris 2011 2012 ?
« skrivet: 19 jan-11 kl 19:43 »
Det vi undrar över är - Vad är rimligt pris per ägg?  ::)

Jag tar ca 3 kr/ägg, eller 20 kr/6-pack. Köper de 12-pack tar jag 35 kr för det. Men tror banne mig att jag ska höja till 4 kr/ägg då KRAV-äggen i affären kostar runt 4 kr. Det känns som att mina hönor har det bättre än KRAV-hönsen. Eller skryter jag då?  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-11 kl 19:52 »
Jag tar ca 3 kr/ägg, eller 20 kr/6-pack. Köper de 12-pack tar jag 35 kr för det. Men tror banne mig att jag ska höja till 4 kr/ägg då KRAV-äggen i affären kostar runt 4 kr.

TACK! :) för svar.
Är äggen i storlek med de i affären,eller...?
Eftersom vår är lite mindre är vi rädda för att ta för mycket
betalt Men det är ju alltid svårare att höja än sänka priset.

Jag håller med om att även våra höns har det bättre än de som
värpt fram äggen som finns i affären.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 19 jan-11 kl 19:57 »
Vi tar 2,50 per ägg och skulle kunna sälja mycket mer

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-11 kl 20:07 »
Jag tar ca 3 kr/ägg, eller 20 kr/6-pack. Köper de 12-pack tar jag 35 kr för det. Men tror banne mig att jag ska höja till 4 kr/ägg då KRAV-äggen i affären kostar runt 4 kr. Det känns som att mina hönor har det bättre än KRAV-hönsen. Eller skryter jag då?  ::)

Dom kravägg jag köper går på ca 3kr/styck. Pelle&Lisas 12-pack ekologiska medium-ägg har jag för mig kostar typ 36 spänn eller nåt sånt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 19 jan-11 kl 20:16 »
hej,

jag tar

15:- 6ägg
30:- 12ägg
40:- 15 ägg
45:- 18 ägg

vaktel ägg 8:- st

vi har alltid en underskott och har ett särskild grupp för husbehov.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 10:21 »
Hmm, jag ser att jag är rätt billig.. 1kr/ägg för små ägg och 40 kr för ett 30-flak normalstora.. Funderar på att höja till 25 kr/kg..men då blir det ju 50 spänn för ett flak..och det känns väldigt mycket..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 10:26 »
Jag tar 40kr för ett 12pack blandade ägg o jag har inte ägg till alla som vill ha ens.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 10:45 »
50 kr för flak på 30 ägg är INTE dyrt.

Tycker folk det så kan de handla de andra äggen i butiker som INTE är lika färska och goda och kommer från lyckliga höns.
Anser jag ialla fall.

Så kör på 50 kr/flak du.
MINST.

Lycka till
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-11 kl 11:17 »
Tycker folk det så kan de handla de andra äggen i butiker som INTE är lika färska och goda och kommer från lyckliga höns. Anser jag ialla fall.

Nu vill ju många inte alls ha superfärska ägg eftersom dom är så svårskalade..
Och vilka höns som är lyckliga eller inte, är väl rätt subjektivt, tycker jag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-11 kl 22:40 »
Jag tar 50 kr för ett flak med 24 ägg. Det är billigt. Jag har idag 3-4 kunder och skulle kunna sälja till fler men har så ojämn tillgång så jag vill inte ha folk tjatandes. Dom som får köpa idag är glada om jag har ägg till dom.
//Luff

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-11 kl 22:44 »
Vet inte om ja lägger tråden rätt men ja provar.  :)
Fick höra där jag köper foder att d ska bli en rejäl prishöjning på fodret nu när Australien har haft sin översvämning å spannmålet gått åt pipan.
Min undran e ni som säljer ägg, kommer ni höja nu eller ska man ligga kvar på sitt pris?
Tar ca 2:- ägget för dom nu.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 11:30 »
Jag kommer ligga kvar på samma pris men så tar jag ju 4kr ägget
Dom gör som dom vill och vi mé

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 11:37 »
Jag ger inte bara köpefoder till mina så jag stannar kvar på de 3 kr jag tar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 12:06 »
Alternativt så byter man bort köpfodret mot gratisfoder. Höns äter detsamma som oss och vi slänger väl upp mot 25% av våra livsmedel i det här landet. Det kallas att ta tillvara resurserna och borde praktiseras mera av oss alla. Speciellt av den som kallar sig alternativare. Således skulle äggen kunna säljas billigare fast med hela summan som vinst.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Martin-77

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-11 kl 12:11 »
Intessant tråd detta:)

Satt precis och funderade på vad vi ska ta för äggen som precis i dagarna börjat avyttras till grannarna...
Förstår på er som skrivit in att ni ligger på mellan 2 och 4 kronor ägget.
Vore intressant att höra med fler vilket pris ni ligger på?

Om det är nån som säljer ankägg vore det också av intresse att höra vilket pris ni ligger på?.....
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 25 jan-11 kl 12:15 »
Alternativt så byter man bort köpfodret mot gratisfoder. Höns äter detsamma som oss och vi slänger väl upp mot 25% av våra livsmedel i det här landet. Det kallas att ta tillvara resurserna och borde praktiseras mera av oss alla. Speciellt av den som kallar sig alternativare. Således skulle äggen kunna säljas billigare fast med hela summan som vinst.
Jo, men man ska ju hitta den där slängda maten, och veta att den är fräsch. Vill man sälja äggen får man ju inte ge kött och fisk till dem. Själv har jag nästan inga rester alls, lite skal som när det är lämpligt används som foder. Men maten, den äter jag upp själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Martin-77

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-11 kl 12:15 »
Låter mycket sunt resonerat!!!
Problemet kan ju vara att förutom hushållskomposten få tag i maten, om man inte dumpstrar då förståss;)
Själv bor vi granne med sopåkaren så han dumpstrar åt oss så att säga...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 25 jan-11 kl 12:38 »
Vi säljer endast 15-pack.
Tar 35:- för dom.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-11 kl 12:40 »
3kr ägg 6kr ankägg och ingen har klagat tvärtom. ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Aklejan

• -
« Svar #19 skrivet: 25 jan-11 kl 12:55 »
Jag tar 3 kr/st för mina ägg!
Mina hönor får nästan bara ekologisk mat och alla pengar
jag får in på ägg går tillbaka till hönsen!
Jag odlar och samlar mat i naturen till mina hönor,
men säd tex köper jag ekologiskt!
Tycker inte att 4 kr/st vore att ta i... ägg är riktigt bra mat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser