Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nya elverktyg  (läst 26254 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Köpa nya elverktyg
« Svar #60 skrivet: 27 jan-11 kl 22:14 »
Här ser ni mitt senaste projekt med endast handverktyg och borrmaskinen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=53577.msg926288#msg926288
Dåså, du behöver ju inte köpa några verktyg alls  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #61 skrivet: 27 jan-11 kl 22:18 »
Jo minsan jag var invalidos i nästan en vecka efteråt....... så kul ska vi inte ha det igen  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #62 skrivet: 27 jan-11 kl 22:31 »
Jag tror det är en Black&Decker borrmaskin vi har liggande i källaren så det har vi. Går bra att borra skruvhål med. I fjol höstas var första gången jag vågade röra den och den bet mig inte.  :-[

Å i förrfjor vågade jag klippa gräset med bensinklipparen. Har alltid varit rädd för bullriga saker. :-[

Efter att ha hållit på med att försöka såga av en spånplatta med handsåg och hela armen stasade sig och jag trodde jag fick åka akut till lasarettet för blodpropp så insåg jag att nu var det på tiden att skaffa elsaker. Så jag är verkligen nybörjare på detta.

Jag siktar alltid in mig på att köpa det ultimata.
Men sen kommer verkligheten dvs plånboken med i spelet.
Får tänka till lite innan jag drar i väg å handlar något..

Era råd här inne är toppen och man får upp ögonen för vad som är bra o dåligt.  :-*
Och det är fler fruntimmer än jag som undrar. Fick ett PM av en tjej som gillade tråden.  :)

Och det är ni som gör den så bra  :-* :-*
Jag börjar ju närma mig 50 så många misstag har man gjort under åren. ;D
Dom andra som skriver i denna träd är nog inga tonåringar heller förutom i sinnet. ;)
Så varför inte hjälpa till så att du slipper göra samma misstag som man själv gjort när man köpte fel verktyg.
Eller köpte för dålig kvalite till saker som man använder ofta och för bra kvalite på saker som man sällan använder.

Om du vill dra sladd så kan du använda din Black&Decker som skruvdragare om du har 2 hastigheter på den.
Ställ hastigheten på den lägsta och skruva fast bits i chucken så funkar det.

getalina

• Halland
« Svar #63 skrivet: 27 jan-11 kl 23:45 »
Det är en BD561

Hade jag haft BD562 så hade det varit 2 hastigheter
eller BD564 så hade jag haft skruvdragning ( efter att jag gjort ett pilothål)

Ja det var ju synd men det är en bra maskin. Krånglar aldrig.  :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #64 skrivet: 01 feb-11 kl 18:53 »
Kap och geringssågen är verkligen lätt att använda tom för "fruntimmer" av Getalinas kaliber.
Sticksågen därimot är svårhanterad och det krävs både handlag och viss planering av arbetet som skall utföras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 01 feb-11 kl 22:35 »
På en gammal gård är en rejäl borrmaskin en bra investering, en rejäl sladdmaskin från tex Bosch blå sortiment (högre kvalitét än det gröna) med utbytbar chuck för borrning i trä/stål och sds-chuck för borrning i betong.

Black och decker har jag mycket dålig erfarenhet av, inklusive skruvdragare som har gått av på mitten  :o skitgrejjer på ren svenska.

En kap och gersåg är nästan oumbärlig vid byggen.

Vid rivning och saftiga renoveringar är en rejäl tigersåg otroligt bra att ha, satsa på lite rejälare grejjer som De Walt, jag har gålig erfarenhet av billiga grejjer från COOP där jag har kört slut på 3 sågar inom 2 dagar  :o

Skruvdragare är en annan bra grej, även där ska man köpa lite bättre kvalitet - det är i princip bara Makita och De Walt som har riktiga växellådor med metallkugghjul - billigt skräp med glappande plastkuggar kan man köra slut på flera st per dag  :o
Bosch blå har ju nån skruvdragare också som är bra.

Min erfarenhet är att om man har tänkt sig att använda grejjerna mer än 1-3 dagar så är det bättre med rejäla doningar, ska man bara ha nån enstaka gång kan det vara bättre att hyra från nån maskinuthyrare än att åka i skytteltrafik till affären för att kräva nya maskiner på garantin  >:D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 01 feb-11 kl 23:01 »
Min första borrmaskin var en Black&Decker inköpt 1984 på Domus i Katrineholm för 218 kronor. Den höll i 15 år tills den dog en söndagkväll av att blanda kakelfix. Då åkte jag till ICA Maxi i Botkyrka - det enda ställe som sålde borrmaskiner så dags -  och köpte en nonamehistoria som jag har kvar ännu.

Min första vinkelslip köptes på Biltema i Linköping 1987 eller så. Den fungerar fortfarande men används inte så ofta längre, då den DeWalt jag köpte för att kapa upp oljetanken härom året är bättre.

Planslipen och värmepistolen är också gamla, 20 år sådär. Den första sticksågen likaså. Även dessa tre är B&D.

Billiga skruvdragare har jag haft ett gäng. De har varit klumpiga, klena och haft usla batterier. Nu har jag en blå Bosch som jag gillar skarpt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 04 feb-11 kl 15:25 »
En Hitachi är det jag har. Den är helt underbar <3.
//Lina

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #68 skrivet: 04 feb-11 kl 18:25 »
Ps.
Sågen du köper skall också vara utdragbar. D.v.s. den skall finnas 2 kromade stänger som står rakt ut på baksidan. Så att du får lång slagläng.
Se bild.

Hrmm! Min Dewalt är utdragbar, men stängerna ligger inne i sågkroppen och syns inte innan man drar ut sågen...  :)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #69 skrivet: 04 feb-11 kl 20:22 »
Jag kör med dewalt skruvdragare och gerings såg sedan många år tillbaka på jobbet och dom funkar helt ok,mvh

challe:)

• Småland
« Svar #70 skrivet: 04 feb-11 kl 20:29 »
jag använder aeg skruvdragare och bosch blå sticksåg och bosch grön kap och geringsåg är jätte nöjd med dom
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

andtol

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 09 feb-11 kl 09:09 »
Getalina: Köp inte för dyra verktyg. Spara pengar. Ofta klarar man sig med det man har. En vass ny handsåg kan vara lika effektiv som en dyr maskin. Lite sandpapper kan absolut vara lika effektivt som en liten "slipmus".

Så strunta i de flesta råden ovan. Kan vara bra att veta när räkningarna hopar sig... :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #72 skrivet: 09 feb-11 kl 18:19 »
Du kan inte borra krävande borrhål med en billig och klen maskin eller för hand... vissa elverktyg kan man klara sig utan men att det istället blir avsevärt mycket krångligare och tar ofantligt mycket längre tid - men tex borrmaskin går inte bra att fuska med.

Man kan spika istället för att skruva... men det kräver att man verkligen kan spika vilket inte många kan nuförtiden.

Alternativet kan som sagt vara att hyra maskiner, vilket ofta kan vara ett bättre alternativ än köpa egna av för dålig "kvalisort".

getalina

• Halland
« Svar #73 skrivet: 10 feb-11 kl 22:13 »
Jag har aldrig varit något fan av elektriska vidunder men vad gör man med axlar som knakar när man rör dem runt och händer som somnar när man jobbar och styrkan är sämre när det gäller att skruva, sandpappra och såga- allt blir snett o vint. :-\ man är ju ingen ungdom längre. Även Stenmark blir gammal  ;)

Men jag har förstått att ska man ha kvalitet så kostar det. Så jag kommer att vara mycket försiktig när jag lägger pengar på saker. Kan man låna så ska jag göra det.  Har kommit på att grannen har en sticksåg och brorsan har en tigersåg. Sen får vi se vad som är bra att äga själv. Det är ju inte väder ännu att börja med något större projekt.

TW

• Finland
« Svar #74 skrivet: 11 feb-11 kl 16:44 »
Men jag har förstått att ska man ha kvalitet så kostar det. Så jag kommer att vara mycket försiktig när jag lägger pengar på saker. Kan man låna så ska jag göra det.  Har kommit på att grannen har en sticksåg och brorsan har en tigersåg. Sen får vi se vad som är bra att äga själv. Det är ju inte väder ännu att börja med något större projekt.

Vettigt.
Det är bättre att ha få maskiner av god kvalitet och göra mycket med enkla handverktyg än att ha massor med billighetsgrejor som inte fungerar ordentligt. Så har jag alltid gjort. Satsat på kvalitet och prutat på antal.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Luffsen

• -
« Svar #75 skrivet: 21 mar-11 kl 00:32 »
Skruvdragare Ferm, köptes på Jula för sex år sedan, har följt med på massor av jobb på hästgård, och den gör sitt jobb ännu.

Skruvdragare från RUSTA klarade av exakt 960 skruv när jag la nytt plåttak, sen stannade den bara...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Rosten

• Närke
« Svar #76 skrivet: 21 mar-11 kl 20:00 »
Jag har aldrig varit något fan av elektriska vidunder men vad gör man med axlar som knakar när man rör dem runt och händer som somnar när man jobbar och styrkan är sämre när det gäller att skruva, sandpappra och såga- allt blir snett o vint. :-\ man är ju ingen ungdom längre. Även Stenmark blir gammal  ;)

Bor man i lägenhet så klarar man sig utan verktyg.
Bor man i ett renoveringsobjet och vill förbättra det så klarar man sig inte utan.
Speciellt när ålderna gör sig påmind.

Den största besparing av kroppen som jag köpt till gården var våran lilla minitraktor med alla redskap till.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=69142.0
Den är ca 1 meter bred och tar sig fram mellan buskar och träd på tomten med lekande lätthet.
Som mest har jag haft ca ½ ton på flaket. Vilket inte var några problem.
Det mesta som jag dragit var en biltransportkärra med en bil på.
Tyvärr så går den sönder ofta så jag får skruva mycket med den.
Tillslut så har jag fixat allt gammalt och slitet på den.

getalina

• Halland
« Svar #77 skrivet: 21 mar-11 kl 23:41 »
Jösses en sådan vill jag oxå ha till gubben.  :o

Men nu blev det en kapsåg istället. Gjord av en smed. Å med en extra klinga på köpet. Så nu kan vi såga ner träd, kapa o klyva. Viktigaste sakerna införskaffade när man har vedpanna.

getalina

• Halland
« Svar #78 skrivet: 21 jul-11 kl 14:54 »
I går var vi å dregla på Jula i Halmstad.  :P

Det var så mycket som jag ville ha och gubben med så vi höll inte på att komma ur affären.  ::) ;D

Men det blev lite köp till sist.

En tigersåg till mig å en vinkelslip till gubben.

Jag hade sett att de sålde en Meec tigersåg för 299:- och det kan man nog inte pruta på. Den är på 710w, steglös med snabbfäste. Ska bli roligt att prova att såga upp en ny dörr i uthuset med.

Å gubben ska slipa rost på bakluckan på vår Volvo med sin apparat. En 800w Ryobi vinkelslip för 249:- normalpriset ligger på över 400:- men det var en nylansering i Sverige så det var ett kampanjpris.

För några månader sedan köpte vi en skruvdragare Black&Decker å den har varit toppenrolig att skruva med.  :D Den kostade ca 1200:- om jag mins rätt.

Ja när man kommit över den första våndan över vad man ska välja så infinner sig insikten att plånboken får bestämma +lite sunt förnuft om hur mycket man kommer att använda grejen.

Sällan använd- billig grej, ofta använd- satsa lite mer kulor på det!

Vedkapen var dyrast men oj vad vi sågat på den.  Den låter som ett reaplan och har 2 växlar så man kommer upp i toppfart. Brorsan gjorde allt för att köra fast veden - han ska alltid testa grejerna vi köper- men det skar som en varm kniv i smör hur han än gjorde. Så han fick erkänna att vi gjort ett kap;) ;D

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #79 skrivet: 21 jul-11 kl 15:34 »
Har en bladning av märken - men slutsatsen är om jag använder verktyget mycket så köper jag dyrare annars så blir det Meec på jula och dom maskinerna levererar enligt min användning väldigt bra....

Jag gillar meec helt enkelt 

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Robertaporo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser