Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nya elverktyg  (läst 26258 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Köpa nya elverktyg
« skrivet: 22 jan-11 kl 21:45 »
Vi ( käring som vill bygga å gubbe med tummen mitt i handen) tänker köpa lite elverktyg men är inte insatta i vad som är bra och prisvärt.

I sommar ska vi slipa och måla fönster och dörrar, såga trälister, plankor, spånplattor med mera.
Bygga till djuren.

Jag kan inte hålla på att göra detta för hand på grunda av mina axlar och gubben har kool ( lungsjukdom) så vi behöver lätta maskiner. Och det ska helst vara med någon anordning så de inte sprider damm och spån överallt. Och med sladd. Inget batteridrivet.

Här är maskiner vi vill köpa:

Borr/skruvdragare,  slip( mus)maskin till fönsterna, Sticksåg, och ev. cirkelsåg.

Pelarborrmaskin skulle vara roligt att ha till hobby.

Är lite orolig om slipmusar är som damsugare. Att man har ett elände att hitta rätt sorts slippapper om man köper en maskin. (Jag vet ju inte vilka som är udda märken)

Funderar på om man ska skaffa julakort och köpa allt på en gång, lite dyrare maskiner eller köpa bara på kampanjpris skitbilligt.

http://www.jula.se/

Har ni några favorit maskiner som ni trivs med som ni kan rekommendera?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Köpa nya elverktyg
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 22:25 »
Vill ni ha sladd även till skruvdragaren?

Vad man skall ha för grejer beror ju på. En maskin som duger till att använda någon enstaka gång kostar en tiondel av en maskin som man skall stå ut med ofta.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 22:36 »
Jag är överlag jättenöjd med Makita.
Inte jättebilligt men kvalitet.
Finns ofta en del begagnat på blocket.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

melongurka

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 22:39 »
Jag brukar köpa ett bättre märke till ett dyrare pris om det är en maskin jag använder ofta på ett år. Om det är en maskin jag bara skall nyttja ett fåtal gånger kan jag köpa dessa på öb eller ett enklare märke på Jula tex. Detta funkar för mig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 22:43 »
För "lätt" arbete duger de billigaste kinamaskinerna gott och väl i de flesta fall.

Det enda undantaget är laddbara skruvdragare, billiga sådana blir dyra i längden eftersom batterierna brukar vara av dålig kvalitet och dessutom är ofta laddarna så ointelligenta att batterierna förstörs i förtid. Om man är ute efter lätta verktyg så bör man välja laddbara maskiner med litiumjonbatteri, inte nickelbaserade (Ni-MH eller Ni-Cd) som är en äldre och billigare teknik.
Nätanslutna skruvdragare utan batteri finns knappast på marknaden. En vanlig nätansluten borrmaskin är inte lämplig att skruva med eftersom de inte brukar ha någon slirkoppling eller momentbegränsning.

När det gäller sticksågar får man se upp för maskiner med udda fäste för bladet, det finns ett par tre olika standardfästen och något av dem är betydligt vanligare än de andra. Kolla att det är lätt att byta blad, på en del maskiner är det pilligt med små skruvar mm. Andra har snabbfästen som är ömtåliga och rätt vad det är sprutar det fjädrar och plastdelar om sticksågen.

Billiga pelarborrmaskiner av kinesisk standardtyp (de brukar kosta 400-700 kr) sköter sig utmärkt för lättare arbeten. Det är lite bökigt att ställa om dem mellan olika varvtal eftersom man måste lägga om en rem mellan olika skivor. Någon gång kan man reta upp sig på att det lägsta varvtalet är i högsta laget.
Det finns några kvalitetsbrister man ska se upp för. Först och främst om chucken eller borrspindeln är krokig så att borren kastar. På chuckar för chucknyckel händer det ibland att något av hålen för chucknyckelns styrtapp sitter i fel läge så att chucknyckeln kuggar över. På vissa maskiner är motorfästet i vekaste laget så att motorn ställer sig snett när man spänner remmen, följden blir att det går tungt och remmen slits fort - på ett sådant exemplar brukar det snabbt bli fullt med gummispån innanför remkåpan.

Beträffande slipmus eller "vanlig" oscillerande slipmaskin så finns det en del olika storlekar på slippapper, om man handlar på t ex Jula där det finns både lågprismaskiner och "riktiga" märken så är det lätt att kolla vad olika modeller har för storlek på papperet och välja en som inte är alltför udda.

Om man köper handborrmaskin, cirkelsåg och liknande maskiner med en kuggväxel i, av lågprismärken, så bör man själv plocka isär den nästan det första man gör och kolla att allt ser ut att vara i ordning - att det finns smörjfett på lager och kugghjul, alla blindaxlar etc låsta så de inte kan krypa ur läge.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 22:48 »
Nätanslutna skruvdragare utan batteri finns knappast på marknaden. En vanlig nätansluten borrmaskin är inte lämplig att skruva med eftersom de inte brukar ha någon slirkoppling eller momentbegränsning.
Det finns ju speciella nätanslutna skruvdragare som snickarna brukar ha när de skruvar gipsplattor. Hilti tillverkar dom bland annat. Men det är ju knappast intressant för hemmafixaren

_ingemar_

« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 23:06 »
ska ni kapa lite mängder av list & plank är ju en kap/ger såg bra att ha, cirkelsåg, sticksåg, kap/gersåg brukar ha ett utblås ni kan koppla en grovdammsugare till = mindre damm.
coop har ett märke som heter kellen de har iaf haft 5 år garanti, samt kostar inte så mycket. det jag har lärt mig att billigare maskiner har sämre nogrannhet av inställningar samt att de låter mera & skakar mera. men ska ni bara kapa lite så gör det inget att saker tar lite längre tid, jag har själv en 200 kr cirkelsåg samt en för 5000 med styrskena men jag köpte den dyra för att jag skulle göra en heldel som kräver stor nogrannhet. kap/gersågen är en billigare den har iaf dugit till dess uppgifter. skruvdragaren började jag med en billig men den hade bara 1 batteri som tog 16 timmar att ladda  :o, så den blev ersatt när jag började andvända den varje dag.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 00:06 »
Jag bygger hyffsat mycket och har bra grejor (dyra) Men som Melongurka skrev så har även jag några billiga maskiner pga att jag inte använder dom så ofta.
Så jag tycker inte att man skall fixera sig vid lika märken utan istället börja kolla. Vilka verktyg kommer jag att använda ofta och vilka kommer jag att använda sällan.
Så här der min lista ut. Det som står överst använder jag nästan jämt och det som står underst använder jag mera sällan.

1. Kap och Girsåg. Använder jag till allt från att bygga grishus/hönshus till att sätta lister och kapa bänkskiva. Helt klart min favoritmaskin.
2. Batteriborrmaskin. Använder jag till allt som behöver skruvas och borras i trä. Också min favoritmaskin.
3. Krysslaser och avståndsmätare. Här pratar vi lyxsaker men ibland så måste man få unna sig lite kul tekniksaker. (igentligen helt onödiga men jag använder dom till mycket.)

Sen kommer sakerna som jag använder mera sällan.
4. Flerfunktionsverktyg. Används när man vill borra fyrkantiga hål i trä, gips mm. http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lvare/Verktyg/SE/sv/hw/Flerfunktionsverktyg/95226/index.htm
5. Cirkelsåg. Används någon enstaka gång. Användes ofta innan jag köpte min kap och girsåg. Bra till att kapa skivor.
6. Slipmus/slipmaskin. Vi har inte hunnit börja slipa så mycket ännu så utan mest byggt nya saker.
7. Vanlig eldriven borrmaskin. Används när det är något riktigt stor och tungt som skall borras.
8. Sticksåg. Används väldigt sällan.
9. Överhandsfräs.

Så mitt råd är. Skall ni såga mycket trä. Köp en bra kap och girsåg. Jag använder Bosch blå. Men en sån här skulle nog funka lika bra.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lvare/Verktyg/SE/sv/hw/Kap-+och+geringss%C3%A5gar/167897/index.htm
Och var inte snåla utan köp till ett bort på en gång. Typ detta eller liknade.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lvare/Verktyg/SE/sv/hw/Arbetsbord/167900/PTA+2400/24111/index.htm

Köp också en bra skruvdragare med dubbla batterier och en uppladdningtid på max 1 timme. Även här använder jag Bosch blå.
Skall nu såga mycket skivor så är en cirkelsåg att föredra. Sticksågarna sågar åt alla håll utom rakt fram. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 00:15 »
Denna kanske känns dyr men med bra verktyg så blir det man gör bra och då är det kul att bygga.
Vilket gör att man bygger ännu mera i ren glädje. (ett tips får en som trodde att han hade tummen mitt i näven när det gälde att bygga i trä ;))
http://www.jula.se/kap-och-gersag-pcm-8s-210-mm-125572
Sen behöver du ett bord också.
http://www.jula.se/sagbord-kap-gersag-123416

Jorlan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 jan-11 kl 01:03 »
När det gäller verktyg som man inte använder så ofta, så kan man gott köpa lite billigare varianter.
Själv har jag bra erfarenhet av Claes Ohlsons billighetsmärke. Cooltech eller nåt..
MEN, vad jag går efter är då måtten på slippapper och sågklingor och liknande. Då jämför man helt enkelt storleken och utformningen på dessa med betydligt dyrare maskiner. Då kan man vara säker på att man får tag i grejor. Ofta står måtten på kartongen på maskinen eller kanske tom. i annonsen eller i produktbeskrivningen på någon hemsida.
Ett exempel är min egen sticksåg som jag köpte för en skitsumma. Deras sågblad visade sig vara ganska kass. Så då köpte jag dyra Bosch-blad som var oändligt mycket bättre.
"Billiga" maskiner och "dyra" sågblad-slippapper-borr-med-mera är ingen dum idé.

Rent generellt har jag god erfarenhet av blåa Bosch och Makita. Är det verktyg man använder mycket som kanske en kombinerad borr och skruvdragare, är det en fördel att handla en ordentlig sak. Makita är en personlig favorit.

För det allra mesta får man vad man betalar för när man handlar verktyg.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-11 kl 05:14 »
Om man köper sticksåg, så se till att köpa en av modellen där man håller runt maskinkroppen, och den ska ha pendelrörelse på bladet.  Det är en sån skillnad på avverkningstakt att man inte kan jämföra samma dag med en billig maskin. själv har jag en bosch som jag är helnöjd med.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jan-11 kl 11:20 »
själv har jag en bosch som jag är helnöjd med.

Vilken modell? Jag har aldrig varit nöjd med någon sticksåg.

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 20:40 »
Oj det här var mycket bra information. Nu får jag läsa och kolla.

Önskelistan på byggen är;

Flyttbart getskjul i sommarhagen.
Växthus i trä med "plastplattor".
Göra om vedskjulet till carport och därför förlänga dess tak till ett nytt vedskjul.
Installera dörr+ karm +ventiler i hönshusets vägg som är trä överst och betong ca en meter upp från golvet.
Byta en bit av dörrkarmen i getternas dörr ( ruttnat så nedre gångärnet inte sitter fast längre.
Fixa fönsterna i huset och uthuset som är torkade och spruckna.
Göra färdigt trapphuset inne i huset. Saknas gipsskivor, ledstång, staket runt hålet så man inte ramlar ner från vinden rakt ner på källartrappen (om man har otur).

Ja det finns hur mycket som. Bara man har ordentliga maskiner och ork.

Temeriaire

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 21:02 »
Vilken modell? Jag har aldrig varit nöjd med någon sticksåg.
Minns inte, men det är en grön som jag köpte för fyra-fem år sen...
Gillar dom blå något bättre, men nu är det en grön i verktygslådan.

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 21:58 »
Kollade sticksåg. För det priset måste den väl vara nästan profssgrejer? Högre i pris vill jag inte gå. Sedan är frågan hur långt ner man kan gå i pris innan det blir skräp.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134162747

Pendelsticksåg Bosch PST 700 PEL
med mjukt grepp och laser. Blåsfunktion för ren såglinje och spånutsug. SDS fäste (nyckellöst) för snabba sågbladsbyten. Steglös hastighet 500-3100 slag/min. Ställbar pendelrörelse i 4 steg. Ställbar fotplatta max. 45°. Sågkapacitet: trä 70 mm, stål 4 mm. Effekt 530 W. Levereras med sågblad (fäste T) och väska. Vikt 2,0 kg.
 Art. nr.       1-    Antal    Köp
 40-6726         949,00     st.    

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 23 jan-11 kl 22:03 »
Det här såg väldigt smäckigt ut eller?  http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156607943

Pendelsticksåg Cotech.
Anslutning för spånutsug. Steglös hastighet 800-3000 slag/min. Ställbar pendelrörelse i 4 steg. Sågbladsfäste typ T och U. Ställbar fotplatta max. 45°. Sågkapacitet: trä 65 mm, stål 8 mm. Effekt 600 W. Levereras med sidoanslag och sågblad. Vikt 2,2 kg.
Artikelnummer 30-1001
249,00

Temeriaire

• Småland
« Svar #16 skrivet: 23 jan-11 kl 22:08 »
Detta är en av dom bättre, fast kanske lite dyrare:

STICKSÅG GST 85 PE
Bosch SDS sågbladsbyte utan verktyg. Reglerbar fyrstegspendling. Elektronik för reglering av såghastigheten. Fotplattan kan vinklas upp till 45° åt båda sidorna samt flyttas bakåt vid sågning nära kanter. Snittdjup i trä 85 mm. Slaglängd 26 mm. Levereras i plastväska. Märkeffekt: 580W Slagtal: 500 - 3100 r/min Vikt: 2.4 kg.

Art.nr Pris 
VT-5433 1695,00 st +moms

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jan-11 kl 22:15 »
Den här ser bra ut, fast rätt dyr:

http://www.jula.se/sticksag-med-bodygrip-750-w-gst-150-ce-136871

Det kanske blir rea nån gång.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 23 jan-11 kl 22:18 »
En bra kap- och geringssåg med bänk bör ligga högt på listan. En sådan underlättar arbetet rejält.

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 23 jan-11 kl 22:23 »
En bra kap- och geringssåg med bänk bör ligga högt på listan. En sådan underlättar arbetet rejält.

Kanske jag ska börja med det då?

Sticksåg känns roligt å enklare för mig som är fruntimmer. Skulle ha den å leka med.  ;) Göra runda hål till hönsens ev. liggreden. å lite figurer.

Kap o girering törs jag inte hantera själv. Så då får gubben ta vid. Men det kanske man har mer nytta av om man ska bygga växthus o getskjul?

Kollade http://www.coop.se/Butiker-varor--erbjudanden/Vara-varor--varumarken/Kellen/
men såg inga apparater eller priser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare
Fridhemmet, ärt, Gabrielelale, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser