Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nya elverktyg  (läst 26277 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Köpa nya elverktyg
« Svar #40 skrivet: 26 jan-11 kl 18:15 »
Vi köpte vår på ÖoB för runt tusenlappen. Det var inte deras billigaste variant men, av okänt märke. Vi hade redan ett bord som vi kunde ha till den. Den har funkat jättebra nu i några år och har använts flitigt periodvis bl a så har vi klätt stora hallens väggar med råspont och byggt platsbyggda skoskåp och garderober också de i råspont och klätt gamla skafferiets insida med pärlspont. Sen har den använts till allehanda lister, socklar och foder. Minns inte riktigt om vi hade den när vi byggde boxar i stallet men, jag tror det. Ett bra köp har det i alla fall varit.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 26 jan-11 kl 18:58 »
Köpe nyss en Dewalt-kap på nån sorts kampanj: 3900:- Inkl moms Trivs väldigt bra med den, den känns väldigt gedigen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

• Finland
« Svar #42 skrivet: 26 jan-11 kl 19:08 »
Här hemma har vi en Elu (heter numera DeWalt) kap som girar 45gradet åt vart håll och är utdragbar. Kapdjup litet på 50 mm och bredd omkring 250mm vid 90 grader. Den har vi haft i 15 år och är väldigt nöjda. Samma modell finns ännu men jag minns inte vad de har för modellbeteckning.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #43 skrivet: 26 jan-11 kl 19:19 »
Ekonomiskt kanske du skulle titta på en begagnad profsmaskin och kompletera med en ny klinga, privat använder jag en snart 20 år gammal ELU och jag vill inte byta mot en ny från ÖB eller Rusta i samma prisklass (under tusenlapen)

I dag heter DeWalts efterträdare DW 707
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #44 skrivet: 26 jan-11 kl 19:36 »
begagnat finns det ju, frågan är bara om man litar på säljarens garanti om att det fungerar som det ska. Och hur mycket som är för mycket när man budar. Och man får ju ingen instruktionsbok med då heller.

http://www.tradera.com/search/result.aspx?header=true&search=proffsmaskin

getalina

• Halland
« Svar #45 skrivet: 26 jan-11 kl 19:39 »
Men det här kanske är något ska jag buda? Bjärnum ligger inte så långt härifrån heller.

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=lasercirkels%E5g&search_category=-1&x=72&y=7

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #46 skrivet: 26 jan-11 kl 19:49 »
Men det här kanske är något ska jag buda? Bjärnum ligger inte så långt härifrån heller.

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=lasercirkels%E5g&search_category=-1&x=72&y=7

Det är inte den typen av såg jag menar. Det där är en cirkelsåg (tror jag i alla fall...). Jag menar en sån här,

www.jula.se/kap-gersag-med-dubbelgering-1500-w-134738

Bra pris också tycker jag.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 26 jan-11 kl 19:55 »
Ja, det är en kapsåg man behöver och inte en cirkelsåg. Cirkelsågen använder man mest bara för att kapa skivor, typ spånskivor

TW

• Finland
« Svar #48 skrivet: 26 jan-11 kl 20:37 »
Jag menade en sån här:
http://www.blocket.se/landskrona/Kap__och_geringssag_el_elu_ps174_31808845.htm?ca=2&w=3
Ny version:
http://www.blocket.se/goteborg/Dewalt_kap___geringsag___sagbank_31807331.htm?ca=2&w=3

Sågbänken kan du spika ihop av fyratumsbräder. Den behöver ju inte flyttas från en arbetsplats till nästa eftersom du inte är proffs.

Om du kan hitta en begagnad som är i skick så är de här bra maskiner. Lyftaren på klingskyddet brukar bli utsliten men den kan man byta själv. Jag har gjort det på våran kap men det är enda reparationen den har behövt på 15 år.

....fast det här är bara min åsikt. Allt är en fråga om hur mycket maskinen skall användas. En hobbypulare i riktigt liten skala kan klara sig med sämre.
« Senast ändrad: 26 jan-11 kl 20:48 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

getalina

• Halland
« Svar #49 skrivet: 26 jan-11 kl 22:43 »
Här hittade jag en bra översiktssida

http://www.viivilla.se/bygg-och-byggmaterial/gor-det-ratta-kapet-marknadsoversikt.aspx

Kom på att jag för några år sedan köpte en sådan här på Bejers Bygg

http://www.jula.se/geringssag-proman-110-124118 

Ska kanske nöja mig med den så länge eftersom vi ska börja med lister inomhus?
Om jag lyckas hitta den efter flytten.  ::) Var nere i verkstan å hittade den inte.

Efter det ska vi bygga getskjulet/lekplatsen (till sommarhagen så getterna kommer ut ur vinterhagen och uthuset- som ska fixas till) och då behöver vi kunna kapa skivor( finns väl skivor som är vattenbeständiga?) och bräder. Å då är det en cirkelsåg som gäller om jag förstått Hugorm rätt? Då går det väl inte med kap o girermaskin?

Ska visa er hur jag tänkt,  så blir det nog lättare. Och där behövs en maskin till att dra skruvarna. Annars blir det för jobbigt.

När det är klart kommer fönster och dörrar - reparera o måla.

Om det blir tid över ska vi försöka göra ett växthus. (Och kanske ett staket till grönsakerna. får väl bli hönsnät och rör så länge.) Trapphuset får väl bli nästa år.

Så nu har jag preciserat lite mer i vilken ordning jag behöver verktygen också. Det kan ju vara en fördel.
« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 00:31 av getalina »

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 27 jan-11 kl 10:08 »
Kom på att jag för några år sedan köpte en sådan här på Bejers Bygg

http://www.jula.se/geringssag-proman-110-124118 

Jag hade en lika dan men slängde den är jag köpte min kap och girsåg.
Problemet med den du visar är dessa.

1. Blev listen 2 mm för lång så går det inte att kapa bort 2 mm. Du måste ta minst 4-5 mm annars så viker bladet ut sig och kapningen blir snett på flera mm.
Vilket innebär attt du sedan måste fylla fogen med byggsilicone eller fila in listen med hjälp av en fil. Vilket tar massor av timmar om man skall sätta många lister.
2. Har du en golvlist och skall såga den så är den urfräst på baksidan vilket gör att dom korta anhållen inte räcker till på höjden så att brädan kommer endera bli snett sågad eller också kommer den att vicka vid varje sågtag.
3. Du kommer känna dig som en klåpare med tummen mitt i handen när inget du sågar blir bra. Allt du monterar upp ser bedrövligt ut.
Så till slut tröttnar du och ger upp. (vilket jag gjorde)

Med en bra kap och girsåg med stativ så kommer du plötsligt innse att Matrin Timell är en klåpare och du är ett proffs! ;)
Och att bygga blir plötsligt lätt och kul. Samt attt gubben kommer att älska att stå vid sågen.
Vi killar har ju en förkärlek till maskiner som låter och är farliga. När vi får på oss skyddsglasögon och hörselskydd då trivs vi. ;D
Så då har ni plötsligt en sak som ni kommer att slåss om. ;)

När du köper kap och girsåg så är det bra om man åker till en affär som har många uppställda.
Prova att ställa om alla vinklar som går på sågen så kommer du snart att inse att dom billiga sågarna är betydligt svårare att ställa in och flytta tillbaka till rätt läge än vad dom dyrare är. Själv så tycker jag att gränsen går vid ca 3000:- för sågen. Under det så är sågen krångligare och då också tråkigare att jobba med.
Vilket sänker arbetsmoralen. Speciellt på en svårstartad gubbe. ;)

Efter det ska vi bygga getskjulet/lekplatsen (till sommarhagen så getterna kommer ut ur vinterhagen och uthuset- som ska fixas till) och då behöver vi kunna kapa skivor( finns väl skivor som är vattenbeständiga?) och bräder. Å då är det en cirkelsåg som gäller om jag förstått Hugorm rätt? Då går det väl inte med kap o girermaskin?

Precis som Huggormen skriver så kan man inte kapa skivor i en kap och girsåg.
Fast jag har kapat bänkskivor i min men dom är ju bara 62 cm breda.  Men då fick jag kapa från två håll.
Så därför finns det 2 lösningar på problemet.
1. Du köper också en billig cirkelsåg för några hundralappar på exemelvis RUSTA.
2 Eller som jag skulle ha löst problemet. Råspånt! Du vet dom där bräderna som man knackar ihop. Dom är billiga än skivor. lätta och och går fort att bygga med.
Just att dom inte väger något är en stor fördel. Speciellt om du är själv. För stora tunga skivor är inte så lätta att fixa ens om man är två äldre personer.

Ps.
Sågen du köper skall också vara utdragbar. D.v.s. den skall finnas 2 kromade stänger som står rakt ut på baksidan. Så att du får lång slagläng.
Se bild.
« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 10:26 av Rosten »

getalina

• Halland
« Svar #51 skrivet: 27 jan-11 kl 17:34 »
OK. Nu börjar det klarna lite mer. Vad tror ni om det här?

Billigt - cirkelsåg   http://www.rusta.se/cirkelsag_med_laser_p31301071.html

Dyrt - gireringssåg ...................

Den här vill jag ha  :-* http://www.tradera.com/Ny-Bosch-GST150CE-Professional-sticksag-auktion_301792_126542267

Men jag får väl koncentrera mig på de andra sågarna först.

17 oxå det gäller att se upp. Jag vill ha en skruvdragare med sladd. Höll på att falla för den här då jag insåg efter att ha läst på fotot av instruktionsboken att den var för GIPS!

http://www.tradera.com/HILTI-Nastan-NY-Skruvdragare-SD-45-Anvand-3-tim-auktion_302432_126348670
« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 18:35 av getalina »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 27 jan-11 kl 19:19 »
Jag vill ha en skruvdragare med sladd.

Kolla på Jula.

Jag skulle inte köpa verktyg på Tradera. Risken att man köper utsliten skit är överhängande. Hellre Blocket i så fall.

Huggorm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 27 jan-11 kl 20:18 »
17 oxå det gäller att se upp. Jag vill ha en skruvdragare med sladd. Höll på att falla för den här då jag insåg efter att ha läst på fotot av instruktionsboken att den var för GIPS!

http://www.tradera.com/HILTI-Nastan-NY-Skruvdragare-SD-45-Anvand-3-tim-auktion_302432_126348670
Det är en sån som jag skrev om i början av tråden. Det finns också ett magasin för skruv att koppla på. Går skitsnabbt att skruva upp gipsplattor, men jag tror inte dom är något vidare för att skruva annat eller för att borra

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 27 jan-11 kl 21:47 »
OK. Nu börjar det klarna lite mer. Vad tror ni om det här?

Billigt - cirkelsåg   http://www.rusta.se/cirkelsag_med_laser_p31301071.html

Dyrt - gireringssåg ...................

Exakt, en billig cirkelsåg till spånskivor. Om du nu inte vill bygga i råspont som jag gör istället pga att jag tycker bättre om riktigt trä, det är billigare och kroppen orkar inte med att bära skivorna.
Och en dyr kap och girsåg som du använder till nästan allt inom bygge. Har t.o.m kapat aluminiumlister med min.

Jag skulle aldrig köpa en skruvdragare med sladd. Bättre att köpa en hyffsat dyr batteridriven borrmaskin med 2 batterier och en vanlig borrmaskin med sladd på Rusta ifall du skall gör ett stort hål någon gång eller något liknade. För du kommer att använda den sladdlösa till allt. Eftersom du snart kommer på att du inte orkar dra långa kablar över tomten och inne i skogen. För långa kablar blir tungt, vänder du ryggen åt djuren så är dom snart framme och tuggar på kabeln. Får du fukt i kablarna så är dom livsfarliga om du inte har jordfelsbrytare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 27 jan-11 kl 21:50 »
Det går ju faktiskt att kapa både råspont och reglar också med en cirkelsåg, men det är inte optimalt

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 27 jan-11 kl 21:57 »
Det går ju faktiskt att kapa både råspont och reglar också med en cirkelsåg, men det är inte optimalt
Där kommer verkligen kap och girsågen till sitt rätta. ;)
Kapningar blir vinkelräta iställer för att ingen kapning bli vinkelrät och det ser ut som en blind med tummen mitt i näven har varit på besökt ock byggt. ;D

Jag har en del erfarenhet på det ämnet eftersom jag köpte en cirkelsåg och med den byggde ett garage på 77 kvadratmeter på mitten av 90-talet.
När garaget var klart och ekonomin hade återhämtat sig så fick jag äntligen råd att köpa en kap och girsåg.
Det först jag byggde med den var en sandlåda.
Gissa om det kändes bittert när man insåg att sandlådan som man skulle ha några få år var perfekt byggd med supersnygga girningar.
Medan garaget såg ut som skit. :'(

getalina

• Halland
« Svar #57 skrivet: 27 jan-11 kl 22:06 »
Jag tror det är en Black&Decker borrmaskin vi har liggande i källaren så det har vi. Går bra att borra skruvhål med. I fjol höstas var första gången jag vågade röra den och den bet mig inte.  :-[

Å i förrfjor vågade jag klippa gräset med bensinklipparen. Har alltid varit rädd för bullriga saker. :-[

Efter att ha hållit på med att försöka såga av en spånplatta med handsåg och hela armen stasade sig och jag trodde jag fick åka akut till lasarettet för blodpropp så insåg jag att nu var det på tiden att skaffa elsaker. Så jag är verkligen nybörjare på detta.

Jag siktar alltid in mig på att köpa det ultimata.
Men sen kommer verkligheten dvs plånboken med i spelet.
Får tänka till lite innan jag drar i väg å handlar något..

Era råd här inne är toppen och man får upp ögonen för vad som är bra o dåligt.  :-*
Och det är fler fruntimmer än jag som undrar. Fick ett PM av en tjej som gillade tråden.  :)

Och det är ni som gör den så bra  :-* :-*

getalina

• Halland
« Svar #58 skrivet: 27 jan-11 kl 22:11 »
Här ser ni mitt senaste projekt med endast handverktyg och borrmaskinen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=53577.msg926288#msg926288

Huggorm

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 27 jan-11 kl 22:12 »
Där kommer verkligen kap och girsågen till sitt rätta. ;)
Kapningar blir vinkelräta iställer för att ingen kapning bli vinkelrät och det ser ut som en blind med tummen mitt i näven har varit på besökt ock byggt. ;D

Jag har en del erfarenhet på det ämnet eftersom jag köpte en cirkelsåg och med den byggde ett garage på 77 kvadratmeter på mitten av 90-talet.
När garaget var klart och ekonomin hade återhämtat sig så fick jag äntligen råd att köpa en kap och girsåg.
Det först jag byggde med den var en sandlåda.
Gissa om det kändes bittert när man insåg att sandlådan som man skulle ha några få år var perfekt byggd med supersnygga girningar.
Medan garaget såg ut som skit. :'(
Jag vet hur det är, jag använde enbart fogsvans när jag byggde min stuga, eftersom jag inte hade ström. Där blev det en och annan ful vinkel också, och vilket slitjobb att såga allt för hand

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser