Kom på att jag för några år sedan köpte en sådan här på Bejers Bygg
http://www.jula.se/geringssag-proman-110-124118
Jag hade en lika dan men slängde den är jag köpte min kap och girsåg.
Problemet med den du visar är dessa.
1. Blev listen 2 mm för lång så går det inte att kapa bort 2 mm. Du måste ta minst 4-5 mm annars så viker bladet ut sig och kapningen blir snett på flera mm.
Vilket innebär attt du sedan måste fylla fogen med byggsilicone eller fila in listen med hjälp av en fil. Vilket tar massor av timmar om man skall sätta många lister.
2. Har du en golvlist och skall såga den så är den urfräst på baksidan vilket gör att dom korta anhållen inte räcker till på höjden så att brädan kommer endera bli snett sågad eller också kommer den att vicka vid varje sågtag.
3. Du kommer känna dig som en klåpare med tummen mitt i handen när inget du sågar blir bra. Allt du monterar upp ser bedrövligt ut.
Så till slut tröttnar du och ger upp. (vilket jag gjorde)
Med en bra kap och girsåg med stativ så kommer du plötsligt innse att Matrin Timell är en klåpare och du är ett proffs!

Och att bygga blir plötsligt lätt och kul. Samt attt gubben kommer att älska att stå vid sågen.
Vi killar har ju en förkärlek till maskiner som låter och är farliga. När vi får på oss skyddsglasögon och hörselskydd då trivs vi.

Så då har ni plötsligt en sak som ni kommer att slåss om.

När du köper kap och girsåg så är det bra om man åker till en affär som har många uppställda.
Prova att ställa om alla vinklar som går på sågen så kommer du snart att inse att dom billiga sågarna är betydligt svårare att ställa in och flytta tillbaka till rätt läge än vad dom dyrare är. Själv så tycker jag att gränsen går vid ca 3000:- för sågen. Under det så är sågen krångligare och då också tråkigare att jobba med.
Vilket sänker arbetsmoralen. Speciellt på en svårstartad gubbe.

Efter det ska vi bygga getskjulet/lekplatsen (till sommarhagen så getterna kommer ut ur vinterhagen och uthuset- som ska fixas till) och då behöver vi kunna kapa skivor( finns väl skivor som är vattenbeständiga?) och bräder. Å då är det en cirkelsåg som gäller om jag förstått Hugorm rätt? Då går det väl inte med kap o girermaskin?
Precis som Huggormen skriver så kan man inte kapa skivor i en kap och girsåg.
Fast jag har kapat bänkskivor i min men dom är ju bara 62 cm breda. Men då fick jag kapa från två håll.
Så därför finns det 2 lösningar på problemet.
1. Du köper också en billig cirkelsåg för några hundralappar på exemelvis RUSTA.
2 Eller som jag skulle ha löst problemet. Råspånt! Du vet dom där bräderna som man knackar ihop. Dom är billiga än skivor. lätta och och går fort att bygga med.
Just att dom inte väger något är en stor fördel. Speciellt om du är själv. För stora tunga skivor är inte så lätta att fixa ens om man är två äldre personer.
Ps.
Sågen du köper skall också vara utdragbar. D.v.s. den skall finnas 2 kromade stänger som står rakt ut på baksidan. Så att du får lång slagläng.
Se bild.