Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhetslängd rådjurskött i frys?  (läst 25108 gånger)

timjan86

• Västergötland
Hållbarhetslängd rådjurskött i frys?
« skrivet: 22 jan-11 kl 19:57 »
Hittade rådjurssadel från 2002 i svärföräldrarnas frys, det är rött och inga missfärgningar (inga gråa fläckar eller så...) är det bara att slänga eller finns det något sätt att testa om det fortfarande är ätbart?
Känns trist att slänga det och som sagt, det SER ok ut, men 2002 känns väldigt länge sedan...
Någon som har en aning?
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

anders50

• Gäst
SV: Hållbarhetslängd rådjurskött i frys?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 20:08 »
Många år var det....men tina upp det, ta en liten bit och lägg i kokande vatten. Luktar det ok då så är det ok att äta.
Jag har ätit älgkött som var 6 år, och det var helt ok. (fast sällan det blir så gammalt)  :)

Det är ju minimalt med fett i rådjurskött så det håller sig länge i frysen.

timjan86

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 21:53 »
Tack!
Ska prova.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jan-11 kl 05:14 »
Testa att äta den. Troligen är den helt ok

hayproducer

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-11 kl 06:18 »
Det är allmänt känt att man kan lagra älgkött i 4 år, på grund utav att det är "magert" kött lite fett.

Jag har ätit älg kött som har legat i frysen 4-5 år, troligen är Rådjurskött är lika magert, men köttet är 9 år gammalt och jag skulle inte äta utav det, ej mindre rekommendera någon annan att göra detsamma.

Är det inte bättre att skjuta ett nytt?? ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 25 jan-11 kl 06:56 »
Här på alternativ borde folk vara lite klokare än folk i allmänhet, kan man tycka. Självklart slänger man inte NÅGOT utan att ha tittat och luktat. Om det ser ok ut och luktar ok, så smakar man (efter tillagning, i detta fall). Om det även smakar ok, så är det med väldigt stor sannolikhet ok.

Att kasta något pga datummärkning eller ålder, utan att själv göra en bedömning av varans användbarhet är väldigt miljöovänligt och ett slöseri på resurser som bara kan känneteckna någon som är väldigt okunnig vad gäller råvaror.

Jag hade tveklöst tillagat köttet och provat att äta det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-11 kl 08:30 »
Jag tror inte att jag är okunnig när det gäller vad man kan äta eller inte.

Men att äta 9 år gammalt kött som man inte har haft någon som hellst kontroll över, det skulle aldrig falla mig in.

Hur många gånger är sannolikheten att det har varit strömavbrott på 9 år? köttet kan ha varit upptinat delvis, därefter fryst igen.

Jag tror inte att dina ögon är kapapel att se hur många bakterier som där finns, skulle du verkligen mata dina barn med 9år gammalt kött??   :o

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 08:51 »
Nu har jag inga barn, men har själv ätit kött som legat i frysen i över 10 år. Mina syskonbarn har också ätit det, och jag själv när jag var barn.

Den som äger frysen har såklart koll på om det varit några längre strömavbrott.

Vid tillagning av lite äldre kött ser man såklart till att det är helt genomvärmt, det gör jag även vid nytt kött, är inte förtjust i blodiga biffar. Och om man värmer köttet till minst 80o, eller allra helst kokar det i en gryta så att det är ca 100o, så är det i princip inga farliga saker som kan överleva.

Jag hävdar med bestämdhet att jag med en kombination av mina sinnen kan avgöra, med stor sannolikhet, om mat är bra eller dålig. Jag dricker ofta mjölk som är över 2 veckor för gammal, och börjar den surna så får man vänta en vecka till, då har man filbunke.

Vi är alldeles för rädda för att lita på våra sinnen. Syn, lukt och smak har skyddat våra förfäder i alla tider, men nuförtiden litar man bara på det påstämplade datumet på förpackningen.

Och jag är utbildad som Blå stjärna inom frivilligförsvaret, jag vet mer än tillräckligt om vilka farligheter som kan finnas i mat som hanteras på fel sätt. På grund av detta känner jag mig trygg med att mina sinnen, i kombination med min kunskap om hur man ska tillaga råvaror för att minimera risken för smitta, gör att jag sannolikt aldrig kommer att bli matförgiftad av något som jag själv tillagat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 08:58 »
Här på alternativ borde folk vara lite klokare än folk i allmänhet, kan man tycka. Självklart slänger man inte NÅGOT utan att ha tittat och luktat. Om det ser ok ut och luktar ok, så smakar man (efter tillagning, i detta fall). Om det även smakar ok, så är det med väldigt stor sannolikhet ok.

Att kasta något pga datummärkning eller ålder, utan att själv göra en bedömning av varans användbarhet är väldigt miljöovänligt och ett slöseri på resurser som bara kan känneteckna någon som är väldigt okunnig vad gäller råvaror.

Klokt ieenilorac  :-*
  Klart man smakar först. Efter tillagningen, när det har den åldern. 
Som gammal dumpstrare och frysinnehållsåtervinnare så tror jag knappast att det är något problem. (har ibland tagit hand om innehåll i andras frysar när de har ''moderniserat'' lite i onödan..)

Att mäta är att veta. Mäta med vårat fantastiska mätinstrument munnen och smaklökarna.
Att smaka är att veta   o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-11 kl 09:12 »
Har du smakat det än timjan86? Ja, jag hade - som flera här - absolut lagat till det. Tror inte att det är vare sig farligt el oätligt. Som sagt, det slängs alldeles för mycket! Har själv ätit kött som varit många år gammalt och inte varit nåt fel på.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 25 jan-11 kl 09:31 »
Jag skulle definitivt tillaga, gärna en gryta eller långkok. Har svårt att tro att det skulle vara dåligt, OM det nu inte har varit längre strömavbrott och liknande förstås.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 09:35 »
Har en varit ordentligt fryst hela tiden så är det garanterat inte farligt att äta. Men är det gott? Är det aptitligt?
Även om processerna i sakerna går mycket långsamt vid -20 så händer det ju nåt.  Inte smakar det lika gott som färskt,och nog finns det nån liten "frys smak" på det.  Vi är ju olika känsliga för sånt, min man skulle garanterat äta upp det men för egen del skulle jag inte vilja äta det. Enligt mig ska mat lagas av färska råvaror, bara tanken om 9 år skulle få mig att tappa aptiten, så jag skulle ta en extra vegetarisk dag och ge köttet till katten eller nåt annat djur.

turlar

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 15:07 »
Förr när jag gjorde rekryten fanns det konserver som säkert var 25 år gamla,
o vi lever änn
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 15:20 »
Förr när jag gjorde rekryten fanns det konserver som säkert var 25 år gamla,
o vi lever änn

Men då var väl de ordentligt konserverade med vacuum etc?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jan-11 kl 18:53 »
Javisst. Det är väldigt välgjorda konserver och som har en extrem hållbarhet. Jag har själv ätit "kronkonserver" som var betydligt mer än 25 år gamla.
Angående rådjursköttet så tror jag att det är helt ok. Ta upp och tina, luktar det ok och inte är "frysbränt", så tillaga. Skulle det sedan inte smaka bra eller vara konstigt, så är det lämpligt som hundmat ändå.
Sedan är det så att det står ett "bäst före datum" på olika varor, det står inte "dödligt giftigt efter".
Vill man ha bra hållbarhet på sina frysvaror, så duger det inte med dagens "fåntemperaturer" i frysen. Många har inte mer än -16-17 grader och då tror tusan att maten blir dåligt. För att det ska klassas som djupfryst skall temperaturen vara under - 20 och gärna kallare.

kurt

« Svar #15 skrivet: 25 jan-11 kl 19:57 »

Konservering med vakuum? Det får du gärna beskriva hur det går till?

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-11 kl 07:46 »
Konservering med vakuum? Det får du gärna beskriva hur det går till?

Nämen inte vet jag hur det funkar, lufttätt är det väl i alla fall? Jag har aldrig sagt att jag är expert inom området.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 29 jan-11 kl 10:33 »
Det är en viss skillnad på att äta en köttbit som man råkar hitta i en annans frysbox, än att äta konserver som har tillverkats för att ha en hållbarhet i 10-tals år.

När det gäller rådjurssadeln, så är det många okända faktorer som spelar in, Hur, var och när blev det skjutet??  träffade något skott i buken? var det eftersök på djuret?? hur lång tid efter skott blev djuret omhändertaget??  mag och tarmbakterier går ut i kroppen ganska snabbt.

Hur många ggr har det varit strömavbrott under 9 år? hur var hygienen under slakten, var det hennes svärfar som sköt rådjuret? eller fick han det av någon annan?? var det kanske ett trafikskadat djur?? jag stannar här, men mitt råd är släng kött biten åt fanders, varför riskera hälsan med 9 år gammalt kött, hua!!

Att rekommendera någon att äta 9 år gammalt kött är inget annat än huvudlöst, ni har ingen susning om vad den köttbiten har varit med om.

Luvan

• Närke
« Svar #18 skrivet: 29 jan-11 kl 11:02 »

Har du katt, så varför inte servera katten först? Min erfarenhet är att katter är extrema finsmakare, är inte köttet ok, så ratas det. Sen att kattodjuren glufsar i sig äckliga sorkar och småfågel med ludd och ben, det är en helt annan sak...  :P

Jag skulle tro att den där köttbiten är ganska torr och smaklös, men om den inte smakar ok efter tillagning, får du väl hiva ut den åt räven och kråkorna. ( Hur svårt kan det va...   :-\)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 06 feb-11 kl 10:31 »
Jag har faktiskt testat att äta en 11 år gammal rådjursadel. Fryst i vaccum-pac och ingen "frostbränna". Den smakade förträffligt! Är det bara lufttätt så är det inga problem med så magert kött som viltkött. Luktar det också ok vi upptining så är det lugnt. Bakterier som eventuellt skulle orsaka magproblem dör som bekant vid korrekt tillagning.

På tal om konserveringsmetoder - jag tror att kronans konserver autoklaverades dvs upphettades över kokpunkten och därefter tillslöts. Det i kombination med konserveringsmedel kanske förklarar den långa lagringstiden? (men jag är inte helt säker)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser