Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svetsa avgassystem när man är nybörjare?  (läst 35761 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-11 kl 22:45 »
Den delen av avgas som 940-kat sitter på är i rostfritt så den går det sällan/aldrig hål på.

TVÅ givare på 940 :o :o  Har jag aldrig sett! Intressant.
kontakterna/skarven till lambdasond sitter en bit upp på karossen, följ sladd bortåt så hittar du den.

Original avgassystem brukar sällan/aldrig ha tjockare godstjocklek än 1,25 mm. Därför livslängd är så kort.

Feltemas 700-spänns katalysatorer har ett mycket ''litet'' innehåll, det är därför de är så billiga. Men funkar nån eller några besiktningar där det gasas så otroligt lite, bara 2500 varv en stund.
Går faktiskt att få igenom en bil UTAN kat-innehåll i vissa fall :-[
Men en FelTema-kat skulle aldrig klara en normal körcykel/avgastest.

Själv köper jag alltid en beg kat på skroten, kostar ca 6-700 spänn här på min skrot.

Men din klarar sig nog fint antar jag.

Svetsa och försök, har du en människa som kan hjälpa dig så har du lärt dig att svetsa hjälpligt på någon timme eller 2.  Skaparglädje!! :D :D

Om bakre ljuddämpare är kass på 940 så går det utmärkt att ersätta den med ett rakt rör som är ca 2 tum och 70 cm långt, ljudnivån blir då mera lagom. INTE högljudd. Gjorde det nyss på en väns bil och hon blev jättenöjd. Speciellt yngste sonen hennes som sa: Äntligen hör man motorn någonting, mamma!!  ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 jan-11 kl 22:51 »
Om bakre ljuddämpare är kass på 940 så går det utmärkt att ersätta den med ett rakt rör som är ca 2 tum och 70 cm långt, ljudnivån blir då mera lagom. INTE högljudd. Gjorde det nyss på en väns bil och hon blev jättenöjd. Speciellt yngste sonen hennes som sa: Äntligen hör man motorn någonting, mamma!!  ;D
Men jag tycker nog ljudet blir bättre om man byter de andra ljuddämparna mot raka rör, men behåller den sista. Det ekar så konstigt annars.

Misse

• nr 9424
« Svar #22 skrivet: 22 jan-11 kl 23:53 »
Jo Huggis, oftast är det så. Men på just 940 så är den sista av ''motståndstyp'' och har dåligt flöde. Och lustigt nog så blir det inte den där trista ekande ''klangen'' som blir så ofta annars när man tar bort den sista burken?
Kanske beror på att deras kat dämpar ljudet ovanligt mycket ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 22 jan-11 kl 23:55 »
Undrar förresten varför den sista ljuddämparen är olika på 940 beroende på om bilen har bensin- eller dieselmotor? Olika nummer, även hos piratfirmor, men vad jag vet så ser de likadana ut och har samma rördimensioner.

Misse

• nr 9424
« Svar #24 skrivet: 23 jan-11 kl 00:01 »
En gissning: Dieseln behöver mindre motstånd. 
Turbon har också en annan ljuddämparmodell har jag för mig ???

För övrigt är det så gott att sätta väääldigt grovt avgas (3-4 tum..) med lågmotståndsljuddämpare på en turbobil, ända från turbon och bakåt hela vägen. Gäller både diesel och bensindrivna.
Laddtrycket kommer långt långt tidigare (vid ett mycket lägre varvtal) då än annars så det går mums att köra sådär lågvarvsgott liksom :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 23 jan-11 kl 00:11 »
Turbon har väl grövre rör efter katalysatorn?

Misse

• nr 9424
« Svar #26 skrivet: 23 jan-11 kl 00:14 »
Tror det. De har väl 2,5 ungefär?  Den vanliga har 54-55 mm om jag minns rätt.
Mitt minne är inte att lita på.
Troligen minns jag fel.
Troligen minns jag helt galet.
Får vara glad att jag minns öht.
Glad att jag minns fel ;) :P ;)

Just_me

• Småland
« Svar #27 skrivet: 23 jan-11 kl 00:16 »
Hehe, jag har ingen turbo i min, är en vanlig bensindriven sak med ett väldigt ogrymt ljud ;)

Fick just en tanke dock, kan man få nedslag på besiktningen pga ljud? Att det låter för mycket dvs?

Misse

• nr 9424
« Svar #28 skrivet: 23 jan-11 kl 00:21 »
Ja, absolut. Hsr hänt mig ett flertal ggr. Speciellt när jag har bes helt utan ljuddämpare, med bara en katalysator..

Men just 940 är rätt tysta med bara den första dämparen och ett rör istället för den sista.
Tänk på att låta röret gå ut bakom bilen  om du gör så. Om röret slutar innanför sista karossläppen så får man resonansljud i kupén, det är kul en stund men jobbigt i längden.
Jag låter röret gå ut minst 3-5 cm utanför bakre karosslinjen eller hur 17 man nu beskriver det..

Just_me

• Småland
« Svar #29 skrivet: 23 jan-11 kl 00:23 »
Ja, absolut. Hsr hänt mig ett flertal ggr. Speciellt när jag har bes helt utan ljuddämpare, med bara en katalysator..

Men just 940 är rätt tysta med bara den första dämparen och ett rör istället för den sista.
Tänk på att låta röret gå ut bakom bilen  om du gör så. Om röret slutar innanför sista karossläppen så får man resonansljud i kupén, det är kul en stund men jobbigt i längden.
Jag låter röret gå ut minst 3-5 cm utanför bakre karosslinjen eller hur 17 man nu beskriver det..

Aha, tack för tippset! Man lär sig mycket nytt idag :)

Jorlan

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 jan-11 kl 00:30 »
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jo! Man bör absolut dra lite färg på fogarna och eventuella delar som inte är av "avgasrörsstandard". Obehandlad fog rostar snabbt.
Fast man behöver ju inte typ hellackera avgassytemet s.a.s.

Misse

• nr 9424
« Svar #31 skrivet: 23 jan-11 kl 00:37 »
Japp.
Färgen bromsar rostfarten en liten aning där den stannar kvar, alltså inte bränns bort.

Flitigt duschad spillolja på de svalare delarna av en slött körd otrimmad bils avgassystem har samma funktion. Eller kanske lite bättre än färg ???

Jorlan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 23 jan-11 kl 00:50 »
Japp.
Färgen bromsar rostfarten en liten aning där den stannar kvar, alltså inte bränns bort.

Flitigt duschad spillolja på de svalare delarna av en slött körd otrimmad bils avgassystem har samma funktion. Eller kanske lite bättre än färg ???

Jag brukar dra på kallgalv på fogarna när det fortfarande är varmt så att det redigt bränner in. Det funkar bra. Och då kör jag ofta turbosaabar med glödande förstahalvor  ;D

brainghost

• Småland
« Svar #33 skrivet: 29 jan-11 kl 01:31 »
Har svetsat på gamla avgas i många år ,biltema eller liknande blir billigare att köpa nytt o lägga ner tiden till lönearbete i stället mvh Mats

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 31 jan-11 kl 18:26 »
Jag har roat mig ett flertal gånger med att lappa avgassystem.  Det är inget som gör en speciellt glad.
För det går säkerligen sönder någon annanstans.

Kolla var du kan hitta billiga delar , mekonomen har ett bra kundkort som ger 10% och under vissa kampanjvecjkor ännu mer.
Biltema har även pirat katalystorer till vettoga pengar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 03 feb-11 kl 17:49 »
Nu är det helt och tätt i alla fall. Mer jobb än jag trodde men var riktigt kul, haha
Det tycker jag säkert bara för att svetsning är nått helt nytt för mig ;)
Ang de där givarna så VAR det två lambdasonder :S
Den ena var inte isatt någonstans. Gick bara sladdar till motorutrymmet och där hängde de helt lös.
Vette tusan varför men jaja, det ska väl vara så då

Allt funkar som det ska i alla fall!

Huggorm

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 feb-11 kl 18:03 »
Nu är det helt och tätt i alla fall. Mer jobb än jag trodde men var riktigt kul, haha
Det tycker jag säkert bara för att svetsning är nått helt nytt för mig ;)
Ang de där givarna så VAR det två lambdasonder :S
Den ena var inte isatt någonstans. Gick bara sladdar till motorutrymmet och där hängde de helt lös.
Vette tusan varför men jaja, det ska väl vara så då

Allt funkar som det ska i alla fall!
Kanske lambdasonden gick sönder en gång i tiden, och så fick dom inte lös den. Så dom kanske borrade och svetsade dit ett nytt fäste, och monterade den nya sonden i det i stället?

Just_me

• Småland
« Svar #37 skrivet: 03 feb-11 kl 18:20 »
Kanske lambdasonden gick sönder en gång i tiden, och så fick dom inte lös den. Så dom kanske borrade och svetsade dit ett nytt fäste, och monterade den nya sonden i det i stället?

Mycket möjligt med tanke på hur det ser ut men, den som inte sitter ipluggad sitter ju i katalysatorn. Den andra, som funkar sitter bara i avgasröret före katalysatorn.
Hur kan en givare funka lika på så skilda placeringar? :/

Huggorm

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 03 feb-11 kl 18:38 »
Mycket möjligt med tanke på hur det ser ut men, den som inte sitter ipluggad sitter ju i katalysatorn. Den andra, som funkar sitter bara i avgasröret före katalysatorn.
Hur kan en givare funka lika på så skilda placeringar? :/
Sitter den bara någonstans mellan motorn och katalysatorn fungerar det. Den skall ju mäta syrehalten i avgaserna för att motorn skall kunna justera bränsleblandningen för att ge katalysatorn optimala reningsförhållanden. På nyare bilar sitter det ofta en sond även efter katalysatorn, för att kontrollera att den gjort sitt jobb. Men om den som inte var inkopplad sitter i katalysatorn tyder ju det på att katalysatorn blivit bytt någon gång i tiden, mot en begagnad som råkade ha inbyggd lambdasond

Just_me

• Småland
« Svar #39 skrivet: 03 feb-11 kl 18:48 »
Sitter den bara någonstans mellan motorn och katalysatorn fungerar det. Den skall ju mäta syrehalten i avgaserna för att motorn skall kunna justera bränsleblandningen för att ge katalysatorn optimala reningsförhållanden. På nyare bilar sitter det ofta en sond även efter katalysatorn, för att kontrollera att den gjort sitt jobb. Men om den som inte var inkopplad sitter i katalysatorn tyder ju det på att katalysatorn blivit bytt någon gång i tiden, mot en begagnad som råkade ha inbyggd lambdasond

Aha, okej! Låter som en trolig teori! Katalysatorn och delen före den var i väldigt bra skick, tror det blivit bytt.
Resten var som ett durkslag så det tog ett tag att få till det :/
Blir ett nytt i sommar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser