Beträffande lambdasondens placering så är huvudsaken att den sitter någonstans mellan motorn och katalysatorn. På tidiga Volvo B230F satt den ingängad i grenröret men tydligen flyttades den längre från motorn på senare årsmodeller. Varför är jag osäker på - kanske man fick något lägre avgastemperatur en bit bort så att lambdasonden fick längre livslängd. På tidiga katalysatorbilar (dock ej svensksålda Volvo) som inte hade elektriskt förvärmd lambdasond, var det vanligt att man satte den i grenröret för att den snabbt skulle bli varm efter kallstart, men Volvo har ju, så länge lambdasonder har varit aktuella på svenska marknaden, använt sådana med förvärmning.
Om man flyttar lambdasonden en lång sträcka (låt säga uppåt en halvmeter) så kan det bli reglertekniska problem - svajig tomgång och sånt. Detta för att när motorn går på tomgång och avgasflödet är litet, så kan det ta någon sekund från att bränsleblandningen ändras tills den ändrade blandningen märks på avgaserna vid lambdasonden. Om nu reglersystemet är tänkt för en kortare löptid, så riskerar man att bränsleblandningen hinner ändras alltför mycket innan lambdasonden upptäcker vad som har hänt och ger signal till styrdonet att börja reglera åt andra hållet.