Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svetsa avgassystem när man är nybörjare?  (läst 35760 gånger)

Just_me

• Småland
Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
« skrivet: 22 jan-11 kl 18:05 »
Undrar om ni med erfarenhet vet hur svårt det är att svettsa avgassystem? Är det bara böjja till plåt och svettsa dit?
Har själv precis börjat träna på att svettsa bilplåt. Har aldrig hållt i en svetts innan det och vet egentligen inget om saken.

Nu visar det sig att volvons avgassystem läcker som ett såll. Och jag har inte råd att byta till nytt innan besiktning nästa månad. Deffenitivt inte råd att låta bilen stå heller.

Så tänkte plocka ner hela systemet imorgon för att se hur illa det är och om det går att svettsa till hålen.

Mina frågor är väl, vilken plåt bör jag använda? Vet jag bara vilken så kan han som äger huset här hjälpa mig hitta det och övervaka mitt svettsande (Är han som lär mig just nu)

Hur stora ytor vågar man laga, byta ut? Det behöver ju inte hålla i all evighet bara till i sommar då jag har råd att byta.

Nått tipps om rostbehandlare man kan rengöra/måla kanterna med? Helst nått billigt från biltema eller liknande.

Alla tipps och knep är välkommna!

Tack på förhand.
/ T

Huggorm

• Gäst
SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 18:10 »
Problemet är att plåten brukar ha rostat sig väldigt tunn runt där det slutligen gått hål, så man måste göra lagningarna större än man först tror. Jag lappade ihop några avgassystem på det viset för många år sedan, men det är något jag helst undviker. Men använd vanlig stålplåt, det går med nästan vad som helst. Beroende på hur skadorna ser ut kan det vara bättre att köpa en lös rörstump och svetsa dit. Exempelvis är det ofta rost i kröken som går över bakaxeln, och den kan vara bättre att byta ut än att laga. Akta dig för att andas in svetsröken, många avgassystem är galvade.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 18:16 »
Problemet är att plåten brukar ha rostat sig väldigt tunn runt där det slutligen gått hål, så man måste göra lagningarna större än man först tror. Jag lappade ihop några avgassystem på det viset för många år sedan, men det är något jag helst undviker. Men använd vanlig stålplåt, det går med nästan vad som helst. Beroende på hur skadorna ser ut kan det vara bättre att köpa en lös rörstump och svetsa dit. Exempelvis är det ofta rost i kröken som går över bakaxeln, och den kan vara bättre att byta ut än att laga. Akta dig för att andas in svetsröken, många avgassystem är galvade.

Okej, tack för tipsen.
Hm, frågan om man ska leta fram en gammal gasmask jag har sen jag målade båtar en sommar.
Har lungskador efter en olycka plus rökning, läkaren säger att det är ett väldigt tidigt stadie på kol. Så jag brukar vara rätt noga med vad jag andas in.. Är bara 24 så vill gärna att de funkar ett tag till :)

Jorlan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 18:35 »
Men har du inte tillgång till lite rör?
När jag bygger eller lagar och skarvar i avgasystem brukar jag först skära bort allt det dåliga.
På plats om det går, eller montera ner det som behövs.
Sen hänger jag tillbaka allt som går, och kapar till och punktar dit rörstumpar som behövs.
Har man inga böjar, så snedkapar man ett par raka rör tills man har en böj.
Sen plockar jag ner allt igen och helsvetsar det.
På många bilar går avgasröret Över bakaxlen. Då får man göra en skarv där så det går att montera igen.

Plåt är väl lite sisådär att laga avgassystem med eftersom det ofta är rostigt runt om där det är rostigt. så att det inte blir så värst bra att lappa.
Fast om inte tiden och jobbet är ett problem, kan du ju rulla lite plåt själv.
Du har kanske nåt runt och bra vedträ i lagom tjocklek att forma runt?
Och då är det ju bra om du inte har tjockare än 0,8 plåt eller kanske 0,6?

Jag brukar använda kallgalv på sprejburk på fogarna (biltemas billiga duger utmärkt här), och har jag någon färgslunt över i någon annan burk också, så sprejar jag det ovanpå. Och det håller länge.

Mig är lättast att avvända, och när du ändå är igång med kapen, så slipa av svetsytorna redigt ordentligt. Det går inte att svetsa i rost. Var också noga med att slipa av en punkt att sätta jordklämman på, så att det jordar ordentligt.

Och. Ta av jordklämman på batteriet om du svetsar när det sitter kvar i bilen.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 18:41 »
Men har du inte tillgång till lite rör?
När jag bygger eller lagar och skarvar i avgasystem brukar jag först skära bort allt det dåliga.
På plats om det går, eller montera ner det som behövs.
Sen hänger jag tillbaka allt som går, och kapar till och punktar dit rörstumpar som behövs.
Har man inga böjar, så snedkapar man ett par raka rör tills man har en böj.
Sen plockar jag ner allt igen och helsvetsar det.
På många bilar går avgasröret Över bakaxlen. Då får man göra en skarv där så det går att montera igen.

Plåt är väl lite sisådär att laga avgassystem med eftersom det ofta är rostigt runt om där det är rostigt. så att det inte blir så värst bra att lappa.
Fast om inte tiden och jobbet är ett problem, kan du ju rulla lite plåt själv.
Du har kanske nåt runt och bra vedträ i lagom tjocklek att forma runt?
Och då är det ju bra om du inte har tjockare än 0,8 plåt eller kanske 0,6?

Jag brukar använda kallgalv på sprejburk på fogarna (biltemas billiga duger utmärkt här), och har jag någon färgslunt över i någon annan burk också, så sprejar jag det ovanpå. Och det håller länge.

Mig är lättast att avvända, och när du ändå är igång med kapen, så slipa av svetsytorna redigt ordentligt. Det går inte att svetsa i rost. Var också noga med att slipa av en punkt att sätta jordklämman på, så att det jordar ordentligt.

Och. Ta av jordklämman på batteriet om du svetsar när det sitter kvar i bilen.

Tusen tack för alla bra tipps!
Jag måste dock ta ner allt för att se ordentligt. Har ingen billyft heller så det blir lite tajt att svetsa på plats.
Men ska definitivt se vad som är billigast, rör eller plåt. Kan vara att hern som äger huset här har en del skrot liggandes som han vill bli av med :)

Dock tror jag det är en vanlig gas-svets jag har att låna här om jag inte mins fel.
Är det någon som vet hur tjock plåten är på själva avgassystemet?
Kan ju vara enklast med rör för det blir ju lättast att kapa rätt av istället för kring rosten...

Jag tror inte systemet går över bakaxeln på den här, är en volvo 940, -91 kombi. Har för mig att jag sett att det går rätt rakt.

Sen undrar jag om man hittar hål på katalysatorn eller en ljuddämpare om det går att lappa det med? Bör man ha någon speciell plåt då? Tänker eftersom just katalysatorn blir sjukt varm.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 18:49 »
Tusen tack för alla bra tipps!
Jag måste dock ta ner allt för att se ordentligt. Har ingen billyft heller så det blir lite tajt att svetsa på plats.
Men ska definitivt se vad som är billigast, rör eller plåt. Kan vara att hern som äger huset här har en del skrot liggandes som han vill bli av med :)

Dock tror jag det är en vanlig gas-svets jag har att låna här om jag inte mins fel.
Är det någon som vet hur tjock plåten är på själva avgassystemet?
Kan ju vara enklast med rör för det blir ju lättast att kapa rätt av istället för kring rosten...

Jag tror inte systemet går över bakaxeln på den här, är en volvo 940, -91 kombi. Har för mig att jag sett att det går rätt rakt.

Sen undrar jag om man hittar hål på katalysatorn eller en ljuddämpare om det går att lappa det med? Bör man ha någon speciell plåt då? Tänker eftersom just katalysatorn blir sjukt varm.
Hål i katalysatorn lagar du inte, eftersom den då är skrot och då får du inte bilen genom besiktningen i alla fall.

Gassvets funkar fint till att svetsa avgassystem. Men då kanske du inte vill svetsa på plats under bilen, utan med systemet liggande på golvet så du kommer åt. Se i såna fall till att det inte ändrar form under arbetet, för då blir det jobbigt att sätta tillbaka  ;)

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 18:50 »
Hål i katalysatorn lagar du inte, eftersom den då är skrot och då får du inte bilen genom besiktningen i alla fall.

Gassvets funkar fint till att svetsa avgassystem. Men då kanske du inte vill svetsa på plats under bilen, utan med systemet liggande på golvet så du kommer åt. Se i såna fall till att det inte ändrar form under arbetet, för då blir det jobbigt att sätta tillbaka  ;)

Fasen också, det där med katalysatorn. Bara hoppas den är hel annars är jag körd :/
Okej, ja det låter vettigt. :)

Jorlan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 jan-11 kl 18:56 »
Svetsar du med gassvets är det en stor fördel om du kan göra det på marken ja. Lite vanskligt att göra det i bilen särskilt som du inte har en lyft eller höga bockar.

Jag har aldrig tänkt på hur tjockt gods det är i avgasrör. Men runt 1,5mm kanske?

Katalysator och ljuddämpare kan du laga med vanlig plåt. Måla så det inte rostar bara.
Och på katalysatorn får du vara lite försiktig med värmen och svetslågan så att du inte bränner sönder kärnan.
Du kan ju iof. bränna sönder ljuddämpningen i ljuddämparen också vid oförsiktighet, men det är inte så farligt för just besiktningen...

Jorlan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 jan-11 kl 18:57 »

Det är inte alls säkert. Hål som rostat utifrån är inte samma sak som att kärnan skulle vara uttjänt!
Man kan visst laga katalysatorer.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jan-11 kl 19:07 »
Katalysator och ljuddämpare kan du laga med vanlig plåt. Måla så det inte rostar bara.
Finns det verkligen färg som klarar en katalysators värme? Är den i såna fall billigare än att köpa en sprillans ny universalkatalysator för 699kr på biltema?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 21:08 »
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jag kan tänka mig att godstjockleken är 1,5 mm i rören och ljuddämparnas gavlar, och förmodligen 0,8-1,0 mm i plåtsvepen runt ljuddämparna.

Men ta en funderare extra om det verkligen är någon mening att börja svetsa, är det inte i så fall enklare att göra provisoriska lagningar med avgaspasta, konservburksplåt och ståltråd för att klara besiktningen och köp sedan ett nytt avgassystem på billigast möjliga piratfirma så snart du har råd. Ett komplett avgassystem efter katalysatorn på en 940 borde inte behöva kosta mycket mer än en full tank bränsle.
Har man lappat ihop ett gammalt avgassystem brukar det ändå vara dags att göra om jobbet inom ett halvår.

Om du ska elsvetsa, så var noga med att jorda svetsen i avgassystemet, INTE i karossen eller någon maskindel.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 22 jan-11 kl 21:12 »
Finns det verkligen färg som klarar en katalysators värme? Är den i såna fall billigare än att köpa en sprillans ny universalkatalysator för 699kr på biltema?

Finns det så billiga :O Jag kollade mekonomens hemsida, låg på 5000 kr för en ny.
Katalysatorn ser hyffsat okej ut, har skruvat ner avgassystemet nu, den böjda delen som blir två-delad upp mot grenrören måste bytas för den har de lappat förr, är så gott som inget kvar av den :(
Men resten tror jag går att laga! Men jag får se mer nogrant imorgon, tog ner det men måste såga isär den för att få bort den, satt som nån sa runt bakaxeln :/

Eftersom jag bor i Norge är det inte bara 200kr det handlar om vid en ombesiktning utan jag måste planera in en dag jag kan ta ledigt, plus soppapengar. Så jag får verkligen försöka få den att gå genom på första.

Hur som, nån som vet hur man enklast får bort de två givarna som sitter före katalysatorn? Sitt två st som det går sladdar från. Vill gärna inte förstöra dem genom att försöka utan att veta hur de sitter :/

Tack återigen för alla tipps!

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 jan-11 kl 21:15 »
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jag kan tänka mig att godstjockleken är 1,5 mm i rören och ljuddämparnas gavlar, och förmodligen 0,8-1,0 mm i plåtsvepen runt ljuddämparna.

Men ta en funderare extra om det verkligen är någon mening att börja svetsa, är det inte i så fall enklare att göra provisoriska lagningar med avgaspasta, konservburksplåt och ståltråd för att klara besiktningen och köp sedan ett nytt avgassystem på billigast möjliga piratfirma så snart du har råd. Ett komplett avgassystem efter katalysatorn på en 940 borde inte behöva kosta mycket mer än en full tank bränsle.
Har man lappat ihop ett gammalt avgassystem brukar det ändå vara dags att göra om jobbet inom ett halvår.

Om du ska elsvetsa, så var noga med att jorda svetsen i avgassystemet, INTE i karossen eller någon maskindel.

Jo, jag har tänkt på det men är rädd att det ska läcka ändå. Sen ser jag det som träning, svetsar gärna för övnings skull och just avgassystemet behöver inte vara snyggt, bara tätt :)

Just nu är ekonomin ansträngd här hemma, så det jag behöver köpa nu, nya upphäng och nya bultar mm kommer bli med lånade pengar. Så jag får göra det så billigt som möjligt och sen göra om det. Dubbelt upp med jobb men så får det bli helt enkelt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jan-11 kl 21:35 »
Hur som, nån som vet hur man enklast får bort de två givarna som sitter före katalysatorn? Sitt två st som det går sladdar från. Vill gärna inte förstöra dem genom att försöka utan att veta hur de sitter :/
Det är lambdasonderna, och dom brukar sitta sjukt hårt. Värmen gör att dom fastnar på något vis. Det finns speciella verktyg för att få lös dom, men annars går det med en fast nyckel eller i värsta fall en rörtång också. Var försiktig bara, för dom går lätt sönder och funkar dom inte blir det anmärkning på besiktningen

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jan-11 kl 21:38 »
Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jasså är det aluminium, jag det är ju lite bättre i alla fall. Men jag tror inte den röken är direkt nyttig heller

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-11 kl 21:39 »
Det är lambdasonderna, och dom brukar sitta sjukt hårt. Värmen gör att dom fastnar på något vis. Det finns speciella verktyg för att få lös dom, men annars går det med en fast nyckel eller i värsta fall en rörtång också. Var försiktig bara, för dom går lätt sönder och funkar dom inte blir det anmärkning på besiktningen

Aj, aj, har för mig att de är jäkligt dyr också :/
Hm, får kolla på det imorgon, kan kanske vara att biltema har nått specialverktyg. Men det är en del som ser ut att passa för en fastnyckel, så då är det bara skruva av som en vanlig bult? Inget man ska tänka på? Man vet ju inte, ibland ska saker skruvas åt fel håll och så tänkte jag.

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 21:42 »
Dom skall bara vara att skruva lös som vanliga skruv. Men som sagt så brukar dom sitta som berget. Kan du sätta fast röret i ett skruvstycke eller liknande så hjälper det.

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 22 jan-11 kl 21:48 »
Dom skall bara vara att skruva lös som vanliga skruv. Men som sagt så brukar dom sitta som berget. Kan du sätta fast röret i ett skruvstycke eller liknande så hjälper det.

Ska nog gå att få fast röret på nått fiffigt sätt. Har ett löst skruvstycke som jag nog kan sätta på en planka och hissa ner däcket på tänker jag, gjort så en gång för att få fast en sak i framvagnen.

Men dåså, då kör jag imorgon så får vi se hur det går!

Härligt med ett forum där man får bra och snabba svar! :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 22 jan-11 kl 22:26 »
Lambdasonder brukar vara omöjliga att få loss om de är inskruvade i en fastsvetsad bussning på främre avgasröret eller katalysatorn. Om de är inskruvade i gjutjärn brukar de däremot släppa ganska snällt.

Lämpligen låter du dem (märkligt att det är två?) sitta kvar på avgassystemet när du tar ner det, lossa kablarna från kontaktdon och klammer i bilen så alltsammans kan följa med.

De uppslitsade hylsor som t ex Biltema säljer som specialverktyg för att lossa lambdasonder fungerar inte om de sitter hårt, men de går bra att använda för att skruva fast en ny lambdasond med. Ska man lossa en gammal fastkärvad lambdasond är det ingen mening att försöka med t ex öppen nyckel, skiftnyckel eller polygrip, det slinter bara. Lossa istället kabeln i andra änden och trä över en ringnyckel.
Om lambdasonden är trasig och ändå ska bytas kan man klippa kablarna nära lambdasonden och sedan lossa den med en vanlig lång hylsa.

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-11 kl 22:30 »
Lambdasonder brukar vara omöjliga att få loss om de är inskruvade i en fastsvetsad bussning på främre avgasröret eller katalysatorn. Om de är inskruvade i gjutjärn brukar de däremot släppa ganska snällt.

Lämpligen låter du dem (märkligt att det är två?) sitta kvar på avgassystemet när du tar ner det, lossa kablarna från kontaktdon och klammer i bilen så alltsammans kan följa med.

De uppslitsade hylsor som t ex Biltema säljer som specialverktyg för att lossa lambdasonder fungerar inte om de sitter hårt, men de går bra att använda för att skruva fast en ny lambdasond med. Ska man lossa en gammal fastkärvad lambdasond är det ingen mening att försöka med t ex öppen nyckel, skiftnyckel eller polygrip, det slinter bara. Lossa istället kabeln i andra änden och trä över en ringnyckel.
Om lambdasonden är trasig och ändå ska bytas kan man klippa kablarna nära lambdasonden och sedan lossa den med en vanlig lång hylsa.

Okej, hm då får jag nog se hur de sitter fast i andra änden.
Min svåger sa nu på msn att det nog är en lambdasond och sen en tempmätare eller liknande. Själv tyckte jag de såg exakt likadan ut bägge två.

Men det låter vettigast att låta dem sitta kvar om jag får loss sladen i andra sidan. Just den delen de sitter på är det inge rost på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser