Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squash/Zucchini  (läst 27677 gånger)

Zebbe

• Västergötland
SV: Squash/Zucchini
« Svar #20 skrivet: 26 jan-11 kl 21:34 »
Jag har odlat en del zuccini/squach med blandat resultat. En sort som jag tycker blir väldigt god är Costata Romanesco, det finns även en rund variant av den som du kan fylla med allehanda godsaker och steka i ugnen. Titta hos Runåbergs fröer så hittar du inspiration och roliga sorter. Dom ger även ut ett recepthäfte för dom som får stora skördar - lycka till. :)
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

fastfrusen

• -
« Svar #21 skrivet: 27 feb-11 kl 14:54 »
å vad glad jag blev när jag hittade den här tråden! Att det värkar vara ganska lättodlat  :D
Hur lång tid tar det från frø till planta?
Nån som har prøvat att odla innomhus i kruka? Har ju lite taskigt utomhusklimat før odling här uppe... (Svalbard)
Åt just lite Zuccini i pastan min, och tänkte att det vore kul att odla själv!

Nu ut i snøstormen!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

mistel

• -
« Svar #22 skrivet: 27 feb-11 kl 15:34 »
I svalbard tror inte jag det är en lättodlad grönsak. De gillar inte inomhusklimat något vidare men ofta kan man förkultivera dem inomhus ca 4-5v innan utplantering. De gillar inte jordtemperaturer under +12C. I norra sverige växer de dock ofta något snabbare eftersom det är sol dygnet runt så där kan man ibland lyckas få nått även om man har kortare säsong.

Skulle jag testa på svalbard skulle jag testa svart markduk eller stora upphöjda bäddar (gärna med svart kant runt med tanke på att svart brukar bli extra varmt av solen) + någon slags plasttunnel el. dyl.

melongurka

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 27 feb-11 kl 16:12 »
Jag har ett växthus där jag i början på Maj förodlar alla squash, bönor , gurka ja allt som vill ha lite hjälp på traven. Efter sista frost, som hos mig kan vara i början på Juni ( järnnätter ) åker alla plantorna ut i trädgårdslandet. Sen blir det Basilika och chili i växthuset.

fastfrusen

• -
« Svar #24 skrivet: 02 mar-11 kl 13:05 »
I svalbard tror inte jag det är en lättodlad grönsak. De gillar inte inomhusklimat något vidare men ofta kan man förkultivera dem inomhus ca 4-5v innan utplantering. De gillar inte jordtemperaturer under +12C. I norra sverige växer de dock ofta något snabbare eftersom det är sol dygnet runt så där kan man ibland lyckas få nått även om man har kortare säsong.

Skulle jag testa på svalbard skulle jag testa svart markduk eller stora upphöjda bäddar (gärna med svart kant runt med tanke på att svart brukar bli extra varmt av solen) + någon slags plasttunnel el. dyl.

att odla utomhus är nog ganska uteslutet här... vi riskerar ju snø hela året.. Å det blåser mycket å så har vi permafrost i bakken... Men ska kanske flytta till ett ställe med växthus till sommaren och då skulle jag prøva där... Men om det gick att odla innomhus kunde jag ju børja redan nu, om sex veckor har vi ju midnattssol! Så ljus borde dom få nog av i alla fall  :D

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #25 skrivet: 02 mar-11 kl 13:29 »
växthus och upphöjda bäddar kanske?

fastfrusen

• -
« Svar #26 skrivet: 02 mar-11 kl 14:08 »
växthus och upphöjda bäddar kanske?

satsar på det  :D
växthuset har "odlingsbord" ca en meter øver bakken.. Så jag tänker mig førkultivering innomhus å sen ut i växthuset en "varm" dag..
Hur mycket jord behøver en planta??

esten

• -
« Svar #27 skrivet: 02 mar-11 kl 14:46 »
Om du vill kan du även odla dem inomhus det är inte alls svårt och brukar ge bra skörd .
Välj sorter som inte blir så höga och sådana som blir som buskar inte de som bildar rankor .
Och sorter som inte behöver pollineras , då det kan bli problem inomhus om du inte kan göra det själv .

fastfrusen

• -
« Svar #28 skrivet: 02 mar-11 kl 22:25 »
Om du vill kan du även odla dem inomhus det är inte alls svårt och brukar ge bra skörd .
Välj sorter som inte blir så höga och sådana som blir som buskar inte de som bildar rankor .
Och sorter som inte behöver pollineras , då det kan bli problem inomhus om du inte kan göra det själv .

det var ju det jag frågade nyss, :-) Du har møjligen inte nåt tips på en lämplig inne- Zuccini?

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 03 mar-11 kl 08:50 »
Gold rush är nog den som är enklast att hitta , guldgul färg .
Golden zuzzini också guldgul , lika bra tillagad som rå
Peter pan har gröna flata frukter
Aristokrat och elite är honhybrider , mörkgrönt skal
Diamant F1 tidig och rikbärande

Alla passar inomhus eller i kruka ute på skyddad plats .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #30 skrivet: 03 mar-11 kl 17:09 »
Jag tänkte odla Gold Rush och Lebanese white bush i år.
Gold rush har jag bra erfarenhet av. Någon testat libanesen?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Norrälvsjö

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 07 mar-11 kl 16:01 »
jag skulle vilja odla zucchini bor i zon 5 , ska jag odla i växthus eller kan jag odla på friland.. självklart så sår jag inne först.. det är väl alltid så här i norr..
   Bor själv i zon 4-5 och har odlat både zucchini och pumpor i flera år. Problemet är bara att hinna äta upp allt men grannar och våra höns brukar tycka om dem.
Skall prova vinter pumpa i år.

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 07 mar-11 kl 18:29 »
spara egna pumpafrön det blir intressanta frukter.
odla i varmbänk gjord av gammalt ensilage eller liknade.
täck med plast och kolla dagligen med termometer.
själv lyckas jag med -10 ute och +5 i mina plast kojor till fuchsiorna

kolla vår ofärdiga hemsida   värna.kanin.eu   
mvh piga

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 08 mar-11 kl 07:34 »
spara egna pumpafrön det blir intressanta frukter.
squash och pumpa korsar sig inte särskilt lätt, om man har dem med lite avstånd emellan. Så om inte fröplantorna blir lika sina föräldrar så beror det på att man köpt en F1 hybrid. Själv har jag sparat frön i många år, och de har inte korsat sig vad jag kunnat märka. Ska man sälja frön måste man se till att isolera blomman på den man ska ta frön ifrån, och pollinera själv, men för eget bruk är det tillräckligt säkert (för det mesta) att bara spara frön från en frukt som växt på en frisk och produktiv planta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fastfrusen

• -
« Svar #34 skrivet: 14 mar-11 kl 12:04 »
Nu har jag bestämt mig før att ge innomhus-odlin av zuccini en chans  :D
Hur stora "krukor" behøver man?
Kan det gå bra att blanda vanlig blomjord med sand?
(Svårt att få tag på jord här finns bara i små førpackningar...) å ute får man inte ta något...

Djinn

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 mar-11 kl 12:06 »
Det kan gå bra, men det krävs vatten och gödsel för att det ska bli nå´t.

Kan du få tag på gödsel på ngt sätt? I värsta fall får det ju bli typ blomstergödning på flaska eller så... Kolla bara att den är godkänd för odling av ätbart först.
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 12:09 av Djinn »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 14 mar-11 kl 12:09 »
Du bör ha minst 15 l stora krukor, ju större desto lättare att se till att de inte torkar ut.

Måste man köpa jord är det urnjord som gäller, eller om man kan köpa "5 säckar för 99", så köper man kogödsel. Kan man komma över gräsklipp eller ogräsrens så täcker man jorden med det, helst minst var 14:e dag. Annars kan man göra gödselvatten med hjälp av urin, stallgödsel eller näringsrika växter, t ex nässlor. Sök här på forumet så får du tips.

Näringen lakas snabbt ur i krukor, så det gäller att tillföra ny med jämna mellanrum, särskilt om man odlar näringskrävande växter som squash.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 14 mar-11 kl 13:01 »
Ege :Pnproducerad urin. De år jag kört med endast det som blomnäring har växterna varit finast.
Fast du måste kanske inte berätta för alla. Reaktionerna varierar
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

fastfrusen

• -
« Svar #38 skrivet: 14 mar-11 kl 14:17 »
vatten har jag!
gødsel får vel desvärre bli blomstergødning,...

om jag inte ska prøva med egenproducerad urin då... men det får jag nog hålla tyst om i så fall!
hundskit har jag visserligen i øverflød, men vill inte ha det i mina krukor inne...
hästgødsel kanske går att få tag på, men inte brunnen skulle jag tro... (en firma som har några islandshästar)

Angående jord så är det "blomsterjord" i fem liters säckar det enda som finns att tillgå...
Inte så många hobbyodlare här uppe  ;)
Har frågat på universitetet om dom har nån øverbliven jord efter grobarhetsexperiment etc...

Djinn

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 mar-11 kl 14:56 »
Vore jag du skulle jag kombinera hästgödsel och blomsternäring/urin istället för att köpa dyra (?) blomsterjordspåsar. Hästgödsel är det inte så mycket krut i, och de gånger jag odlat med bäst resultat har jag planterat rakt i en hög med kogödsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser