Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squash/Zucchini  (läst 27589 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Squash/Zucchini
« skrivet: 20 jan-11 kl 15:17 »
Hej!
Jag bor i södra skåne. Jag undrar om man kan så squash/zucchini ute i trädgårdslandet, eller måste detta göras i växthus?? Mitt trädgårdsland ligger i söderläge och jag har både skugga och sol i det. Är det bäst med direkt sol eller trivs den i skuggan? 
Sen undrar jag också om ni har några tips för hur man lyckas med sin squash?

//Ida
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Squash/Zucchini
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 15:26 »
inge vidare på odling, men minda föräldrar som bor uppe utanför stockholm odlar squash/zucchini  både i växthus (som ligger mer i skugga) och ute framför huset där vi får in som mest med sol (bor mitt i skogen så är inte så öppet) och det växer ju bätte i bväxthuset men växer även bra ute i landet också! har mycket sand i våran mark men växer så det knakar ändå :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 15:33 »
Om man har sniglar, om än bara få, så gör man bäst i att förodla sin squash. Egentligen annars också, den växer bättre då. Förodla bara 2-4 veckor innan den ska planteras ut, utplantering sker efter sista frost, vilket brukar vara början av juni i södra Sverige. Längre tid gör den ranglig och svårhanterlig, och den etablerar sig sämre när den kommer ut. Avhärda genom att ha plantorna ute på dagen och inne på natten under minst en vecka. Börja med skugga och vindskyddat och sedan gradvis soligare.

Sätt inte plantan i alltför soligt läge, då kräver den massor av vatten. Samtidigt behöver den en hel del sol för att ge bra skörd. Täck gärna med gräsklipp runt plantan, ger både näring och håller kvar fukt. Plantan kan med fördel stå på friland, men om man kan dra plast eller fiberduk över den i början och slutet av säsongen så ökar skörden markant. Skörda ofta, små frukter är godare, och man stimulerar plantan att fortsätta blomma om man inte låter den utveckla frön.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evamarta

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jan-11 kl 15:35 »
Jag provade här i Skåne för första gången i somras. Satte några få inomhus först,  och sen satte jag ut åtta små plantor i landet. Växte mej totalt överhuvudet!!
Groteskt stora grönsaker tog över hela landet! Jag fick ge bort många, men vissa (inte grönsakerna nu, människorna) bara skrek: "NEJ!! Jag har dom själv!"

Jag hade dem i soligt söderläge, men jag tror att de trivs i halvskugga också. I början vattnade jag dem mycket, men sen klarade de sig själva.

Ja, så mitt tips är:
- Sätt bara några få plantor. Åtta plantor räckte mer än väl till oss som är mellan 3-5 personer.
- Skörda dom medan dom är små och hanterbara.
- Dom fryser som gurka, så frost förstör dom direkt (tack och lov?  ;))
- Skaffa en massa bra recept!

Jag gjorde en hel del squashplättar som ungarna älskade. Riv ner squashen i vanlig pannkakkssmet bara. Om du lägger till lite havregyn i smeten också, då blir det jättegott.  ;)
« Senast ändrad: 20 jan-11 kl 22:39 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 16:16 »
Förra helgen var vi på middag hos en granne och dom hade syltad squash. Det var fantastiskt gott och hon hade hur mycket som helst sa hon, men under vintern gick det åt.  ;D

Så det ska jag testa att göra om jag sår några i år.

Bo

« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 18:17 »
Jag har dem i stora krukor så länge jag kan och sätter ut dem i juni. Avhärdningen består i att ha dem täckta med något halvgenomskinligt en vecka.

melongurka

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 18:29 »
squash är en av de bästa grönsakerna. Ugnsstek, grilla, gör soppa användningsområdet är så stort. Som sagt, förodla dina plantor och sätt både sommar och vintersquash. Vissa sorter som tex Delicata och Marina di choggia (vintersquash)  kan lagras i månader ibland fram till våren. Lägg dem bara svalt och frostfritt och håll koll på dem ibland. Sommarsquashen kommer tidigt och har plantan väl börjat producera så tänk på att plocka squashen  relativt små så producerar plantan bara fler och fler. Lycka till.

evamarta

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 18:54 »
Vilka bra tips!
Särskilt "plocka dem när de är små.."

Låt det inte gå över styr som hemma hos mej!  :o

Kolla, först var plantorna helt under kontroll, det är de små rara växterna i den övre bildens vänsterkant, bakom rödbetorna.
Sen spårade det ur...

evamarta@live.se
0767-933525

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 20 jan-11 kl 19:01 »
jag skulle vilja odla zucchini bor i zon 5 , ska jag odla i växthus eller kan jag odla på friland.. självklart så sår jag inne först.. det är väl alltid så här i norr..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-11 kl 20:04 »
Min mor i Umeå odlar enorma mängder squash varje år, hon har satt plantor i allt från komposten till landet, sått direkt på friland, förgrott inne etc - allt funkar och det kommer stora mängder varje år! Norrlandsklimatet inget problem! Jag fryser in squash i "båtar"; delar dem och gröper ur innanmätet så det bara är köttigt kvar innan de åker in i frysen, tar sedan fram dem, fyller med god röra och toppar med ost, direkt in i ugnen. Supergott. Fryser in i skivor också och det blir bra, inte soggigt, så länge innanmätet gröps ur först. Lycka till!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 20 jan-11 kl 20:16 »
 ;D
jag ska prova..   låter så gott..  åh vad man längtar till våren...  åh odla i växthuset..  Härligt med vintern när man kan sitt inne och drömma om vad man ska så till våren..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-11 kl 20:19 »
Är det någon som har odlat den Danska sorten Grön Busk ? Är det en sommar eller vinter sort ?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #12 skrivet: 20 jan-11 kl 22:32 »
för att svara på första frågan. bor du i södra skåne, som jag själv, kan du direktså på plats i landet. jag gräver en grop i landet som jag fyller upp med hästgödsel. ovan på lägger jag ca 4cm jord och sår fröerna. ovanpå ställer jag ett genomskinligt plasttråg, förslagsvis sådan du får när du köper tex vindruvor eller päron, som jag fäster med blomsterpinnar. sen gäller det att hålla sådden blöt. jag sår i mitten av maj.

magdalenaAG

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 jan-11 kl 14:37 »
har tidigare odlat squash i Lund. tog inte särskilt väl hand om den men den växte som hur bra som helst! Glöm inte att vattna, annars blir de pyttesmå. Går ej att misslyckas med. tränger dessutom bort ogräset.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 jan-11 kl 14:39 »
Tusen tack för alla bra svar och tips! Det verkar ju vara superlätt att odla squash, jag som trodde det skulle vara svårt:)
Jag älskar alternativ.nu, så fort man undar över något så är det bara att kika in här så får man svar fort som attan!:)
Det är så roligt att läsa trådar här och diskutera med andra som har samma intressen som en själv!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 21 jan-11 kl 14:46 »
Jag älskar alternativ.nu, så fort man undar över något så är det bara att kika in här så får man svar fort som attan!:)
Det är så roligt att läsa trådar här och diskutera med andra som har samma intressen som en själv!

Jag kan bara hålla med!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #16 skrivet: 21 jan-11 kl 18:03 »
ja det tycker jag med alltid svar och alltid trevlig ton..  min favo plats på nätet.. ;D

melongurka

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 21 jan-11 kl 18:56 »
Angående sorten "grön busk". Det finns en som heter "green bush " undrar om det kan vara den du menar. Det är i alla fall en sommarsquash.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 22 jan-11 kl 02:43 »
Dom växer vansinnigt bra uppe i Luleå också, jag kommer ta lärdom av min mamma inför min egen trädgård och ge dom massor med utrymme... I mammas odlingslåda blev dom helt vilda stora och galna och tog över allt typ...
//Lina

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 22 jan-11 kl 12:26 »
Angående sorten "grön busk". Det finns en som heter "green bush " undrar om det kan vara den du menar. Det är i alla fall en sommarsquash.

Hittade ett sortnamn : VERIBO

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser