Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squash/Zucchini  (läst 27627 gånger)

fastfrusen

• -
SV: Squash/Zucchini
« Svar #40 skrivet: 14 mar-11 kl 15:41 »
Vore jag du skulle jag kombinera hästgödsel och blomsternäring/urin istället för att köpa dyra (?) blomsterjordspåsar. Hästgödsel är det inte så mycket krut i, och de gånger jag odlat med bäst resultat har jag planterat rakt i en hög med kogödsel.

Hmm även før odling innomhus? Har inte så mycket koll på hästskit, men hur är aromen?  ;)
Å ja, jordpåsarna är dyra! Så det blir dyra zuccinis...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 14 mar-11 kl 15:52 »
Du kan ju kompostera några spannar hästskit inför nästa säsong. Komposterad luktar den inte, och färsk är inte så farlig, fast inomhus skulle jag inte vilja ha den.

Men om du köper jord denna säsongen, så kan du blanda den använda jorden med komposterad hästskit nästa år. Och samla det gröna material du kan hitta, använd det färskt för att täcka jorden, eller kompostera inför nästa år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 14 mar-11 kl 16:30 »
Hmm även før odling innomhus? Har inte så mycket koll på hästskit, men hur är aromen?  ;)
Å ja, jordpåsarna är dyra! Så det blir dyra zuccinis...
Fördelen med hästskit (och även kaningödsel) är att den inte luktar speciellt otrevligt. Lägg obrunnen hästgödsel i botten på de stora spannarna, ett bra lager jord över så att inte de nya rötterna kommer i direktkontakt med gödseln, vattna rejält och sätt sen ner dina plantor. Gödseln kommer nu att värma plantorna underifrån och när de växer kommer de själva att hämta näring i från krukans botten. Som tillskottsnäring hade nog guldvatten fungerat bra under den största tillväxtperioden (1 del urin + 9 - 10 delar vatten). Du måste väl även befrukta blommorna själv när den tiden kommer eller är de självfertila ??? En riktig utmaning om det går att odla inomhus :D Spännande :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

fastfrusen

• -
« Svar #43 skrivet: 15 mar-11 kl 12:25 »
Fördelen med hästskit (och även kaningödsel) är att den inte luktar speciellt otrevligt. Lägg obrunnen hästgödsel i botten på de stora spannarna, ett bra lager jord över så att inte de nya rötterna kommer i direktkontakt med gödseln, vattna rejält och sätt sen ner dina plantor. Gödseln kommer nu att värma plantorna underifrån och när de växer kommer de själva att hämta näring i från krukans botten. Som tillskottsnäring hade nog guldvatten fungerat bra under den största tillväxtperioden (1 del urin + 9 - 10 delar vatten). Du måste väl även befrukta blommorna själv när den tiden kommer eller är de självfertila ??? En riktig utmaning om det går att odla inomhus :D Spännande :)

Tack før tips! :-) Ska bli spännande! Då ska jag førsøka få tag i hästägaren och fråga om jag kan få lite hästskit av honom  ;)
Får hämta "använd" jord på universitetet, så det kanske inte blir så dyrt i alla fall! :-)

Cirrus

« Svar #44 skrivet: 05 apr-11 kl 17:28 »
Allra bäst har squashen växt när jag planterat den direkt på dyngstan (halm, spån och hästskit)

fastfrusen

• -
« Svar #45 skrivet: 11 maj-11 kl 15:06 »
Nu har zuccini plantorna kommit upp  :D hästskit hann inte ordnas i det allmänna flyttkaoset men dom har fått flytta till varsin tiolitershink med jord och får flytande gödning. Så det ska bli spännande om det blir något av dem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser