Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flexibla vattenslangar med elvärmeslinga, hur fan då?  (läst 19170 gånger)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Flexibla vattenslangar med elvärmeslinga, hur fan då?
« Svar #20 skrivet: 12 jan-11 kl 20:14 »
öh den meningen är ju solklar. Anders vet vad han pratar om

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 jan-11 kl 20:16 »
Mm.. Men nu är inte alternativ tänkt att man ska visa upp sig för att glänsa internt för de som redan vet, utan för att dela med sig till de som inte vet. Och då måste man använda vanliga svenska ord och grammatiskt korrekta meningsbyggnader och tydliga syftningar.

På den svarta har du en T-koppling där du ansluter värmekabeln (vilken kabel? från vilket håll?) via en genomföring i den ena (vilken ena?), och utgående slang i den andra (vilken andra?) , och vattenkopplingen (vilken vattenkoppling? allt är ju vattenkopplingar överallt) till  en T-koppling i den röda slangen i den tredje (den tredje vadå?).
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 20:19 av Stabon »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #22 skrivet: 12 jan-11 kl 20:19 »
På den svarta har du en T-koppling där du ansluter värmekabeln via en genomföring i den ena, och utgående slang i den andra, och vattenkopplingen till  en T-koppling i den röda slangen i den tredje.

I ena änden på den svarta slangen har du en T-koppling. I denna T-koppling sätter du en genomföring för värmekabeln. Värmekabeln går sedan rakt igenom T-kopplingen ut i den svarta slangen. Det lediga benet på T-kopplingen ansluter du till den röda slangen.

Lämpligen har du en T-koppling även på den röda slangen, där du kan koppla in den svarta slangen.

Du får nog fundera på det där med 400 meter värmekabel. Det kommer att bli rätt dyrt, gissar jag. Det borde bli MYCKET billigare med en nedgrävd PEM-slang. Den kan sedan gå upp till ytan här och där. Och där kan du ha en liten bit värmekabel. 2-3 meter, kanske.
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 20:55 av sɹǝpuɐ »

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 jan-11 kl 20:22 »
TAck, blev tydligare även om jag är för stirrig i huvudet justnu för att fatta exakt.

Man kan inte ha saker som "sticker upp här och där" på en åker. Den ska brukas.

Men det tål att tänkas på om det ändå går att gräva mer än jag tror. Men vad kostar det att värma 400 meter en jävlig vinter som denna? Så jag kan jämföra.

mclaeson

• Småland
« Svar #24 skrivet: 12 jan-11 kl 20:23 »
Nej det förstår jag. Jag vill inget annat än att försöka hjälpa till men det är inte alltid så lätt i text.

Kolla på någon anläggning som är i drift hos nån bonde idag så du ser en genomföring i verkligheten. Det brukar alltid vara bra.

Har du tänkt att koppla allt själv eller ska du ta hjälp av rörmokare/elektriker så har säkert de fler tips.

mclaeson

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 jan-11 kl 20:30 »
Jag vet inte riktigt hur din tanke är med de här vattenautomaterna men du skulle inte kunna sätta vattenautomaterna direkt på den röda ledningen och på så sätt slippa alla problem med de svarta ledningarna?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 20:37 »
Här är ett exempel på en 135 meter lång värmekabel. Kostar 2625:-

När man har den påslagen drar den 8 watt per meter. Alltså lite drygt 1000 watt.

400 meter blir alltså nästan 4kW.

http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=143185

Det är möjligt att det finns billigare värmekablar. Jag vet inte.

Du skulle kunna hålla den röda slangen frostfri helt gratis genom att gräva ner den. Och låta en stump sticka upp vid grindöppningar eller hörn mellan fält. Då kan du ansluta en uppvärmd kabel där och smidigt vattna dina djur.
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 20:51 av sɹǝpuɐ »

trappern

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 12 jan-11 kl 20:43 »
400 meter värmekabel kan du glömma!
Nexans kabel är maxlängden 100 m utanpå rör och 60m inne i rör 10amp säkring
Kimas kabel är den som har längsta maxlängd  130m 16amp säkring.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 jan-11 kl 20:52 »
Jag förstår inte vad som blir bättre med det.

koppen:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 jan-11 kl 20:52 »
Å varför kan man inte sätta ihop flera kablar så att den blir längre?

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 jan-11 kl 20:59 »
 4kW... hur ofta då? per dygn? timme?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #31 skrivet: 12 jan-11 kl 21:00 »
Säkringen räcker inte. Du måste nog ansluta kablarna i olika faser i ditt elskåp, varsin säkring, för att det skall gå att värma 400 meter. Dessutom måste ha en j-a massa elkabel.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 12 jan-11 kl 21:01 »
4kW... hur ofta då? per dygn? timme?

Hela tiden, medan du har den på.

Om du har den på 1 timme blir det 4kWh.

Per dag blir det nästan 100kWh.

mclaeson

• Småland
« Svar #33 skrivet: 12 jan-11 kl 21:02 »
Jag förstår inte vad som blir bättre med det.

koppen:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018585&Ggart=6229

Då slipper du ju ha värmekabel som sticker ut ifrån den röda och det räcker med bara en värmeledning i slangen. Till en sån vattenkopp måste du ju också ha en elmatning från en transformator på nått sätt. Alltså en kabel som driver värmeslingan i vattenkoppen. Den elledningen är alltså en annan än den som är i vattenledningen.

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 jan-11 kl 21:07 »
FAnihelvete. Det fattade inte jag. Ska det gå TVÅ elsladdar till automaten? jag trodde man satte transformatorn i ena änden, kopplade på  elvärmekabel å sist vattenkoppen.

OM det går 4 kW på en timme, hur kan det  bli 100 kw på en dag? 4 x 12 timmar är 48 kw eller 4 x 24 timmar (ett dygn) blir... jaha.. du menade på ett dygn?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #35 skrivet: 12 jan-11 kl 21:11 »
jaha.. du menade på ett dygn?

Ja.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 12 jan-11 kl 21:12 »
Det är skillnad på effekt (kW) och energi (kWh).
Om effekten är 4 kW så är det bara att ta den gånger tid för att få energiförbrukningen. 4 kW x 1 timme blir 4 kWh, 4 kW x 24 timmar blir 96 kWh osv.
Så du får räkna med att det kostar 100 kr per dygn eller om man så vill 3000 kr per månad att hålla värmekabelanläggningen igång.

mclaeson

• Småland
« Svar #37 skrivet: 12 jan-11 kl 21:15 »
FAnihelvete. Det fattade inte jag. Ska det gå TVÅ elsladdar till automaten? jag trodde man satte transformatorn i ena änden, kopplade på  elvärmekabel å sist vattenkoppen.

Ja så är det tyvärr. en värmekabel och en elkabel med lågspänning från transformatorn.

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 jan-11 kl 21:15 »
Mmmm vad roliga fakturor!

Då slänger vi det här systemet..

Några andra tips? Som inte är dyra och omständiga att investera och sparar daglig arbetstid?

Imp

« Svar #39 skrivet: 12 jan-11 kl 21:18 »
Skaffa en vattentank på en vagn. Kör ut den dit du behöver vatten. Dra dit el och värm vattnet/tina isen vid behov. Då borde du klara dig med några få meter värmekabel.
Vad är det för avstånd på skissen?
Slangar är skit på vintern. Att köra ut vatten är troligen mindre jobb i längden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser