Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flexibla vattenslangar med elvärmeslinga, hur fan då?  (läst 19114 gånger)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Flexibla vattenslangar med elvärmeslinga, hur fan då?
« Svar #40 skrivet: 12 jan-11 kl 21:20 »
Jag tror nog att om du ska iväg med ledningen så långt så är det bästa att gräva ner slangen precis som det redan har föreslagits. Gräv samtidigt ner el så att du har det utdraget och kan värma sista biten. Det blir dyrt men det är inte lätt att lösa på annat sätt.
Vattentank på vagn fungerar säkert bra men tar tid.

louise

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 jan-11 kl 21:25 »
Vattentank på vagn funkar dåligt i en metersnö och inget utrymme för traktor att köra på.

Kan man ha dräneringsrör, elslang och vattenslang i samma "gång" under marken?

Misse

• nr 9424
« Svar #42 skrivet: 12 jan-11 kl 21:30 »
.......Som inte är dyra och omständiga att investera och sparar daglig arbetstid?
Om du räknar med alla arbetstimmar som krävs för att betala ett eluppvärmt slangsystem så tror även  jag att en transportabel logiskt utformad vattentank är det som sparar mest daglig arbetstid.

Jag tänker ofta på uttrycket K.I.S.S. när jag bygger eller bygger om saker, tex med fordon. Att jag försöker ha det som ett mantra framför ögonen när min fantasi skenar iväg i fantastiska tekniska lösningar.

Kiss = Keep It Simple Stupid >:D o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #43 skrivet: 12 jan-11 kl 21:32 »
Om man nu redan har beskyllts för att vara kreativ, så kanske man får komma med ett helt nytt förslag?

Man kan dra den "röda" slangen i en rund slinga, och i huvudsak under jord. Här och där sticker den upp, och man har en kran där, gärna även isolering. Genom att slangen går i en slinga kan man sätta på en cirkulationspump. Då håller sig hela rasket frostfritt helt utan el. Men man har ju då inte löst problemet med el till hoarna. Och skulle det bli elavbrott när det är kallt riskerar man att hela systemet blir obrukbart till det blir några tödagar.

Ett annat knep är ju att ändra arronderingen så att det blir lite som tårtbitarna i rastgården på ett fängelse. Då kan man ha en central punkt med frostfritt vatten, och ge djuren från samma plats. Men jag utgår från att det är svårt att ordna i detta fallet?
« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 21:35 av sɹǝpuɐ »

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 jan-11 kl 21:35 »
Skratt, ja det är förjävligt att beskyllas för kreativitet;)

Om jag fortsätter på din grej, så är det väl enklare att låta slangen vara ovan jord, om det nu ändå cirkulerar å blir frostfritt? Då sparar jag in grävjobbet å att stängsla om hela gården.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #45 skrivet: 12 jan-11 kl 21:37 »
Det fryser om det blir kallt nog. Har du den nedgrävd så blir vattnet uppvärmt.

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 jan-11 kl 21:39 »
säkert? att det fryser även om det cirkulerar?

Jag blir så jävla trött. Inte ens om man tror man har en liten slant att förbättra med så hjälper det. Verkar som att jag får återgå till hemmabyggen med isolerade kar, och fortsätta fylla på förhand.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #47 skrivet: 12 jan-11 kl 21:46 »

Nja... Jag tror det... Skulle det bli en halv sekunds avbrott fryser hela slangen.

Misse

• nr 9424
« Svar #48 skrivet: 12 jan-11 kl 21:48 »
Ja. Det börjar frysa på de ställen där det går långsammast. Så om du ska låta det gå över jord måste du ändå värma det någonstans på slingan.

Som mitt vattenfall, även fast det är rejält ös på vattnet här så fryser det till mer och mer ju kallare det blir.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 12 jan-11 kl 22:35 »
Ja, det bygger på i slangarna, och till slut är det stopp. Blir det 20 minus i några nätter så står du där med en flera hundra meter lång istapp. Och den tinar inte igen förrän det blir plusgrader eller du släpar in den.

Tårtbitsförslaget är det mest realistiska hittills. En punkt, centralt, gärna hårdgjord, dit man drar vatten och el, nergrävt.

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 jan-11 kl 21:28 »
*Vad sjutton är det här? jordvärme till vattenkoppar, men.. vad är det för 2 sorters rör/slangar som går ut i bottnen?

http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #51 skrivet: 14 jan-11 kl 23:08 »
*Vad sjutton är det här? jordvärme till vattenkoppar, men.. vad är det för 2 sorters rör/slangar som går ut i bottnen?

http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-12_44435_873703635__44441G44670_Geotermisk+frosts%C3%A4kring

De svarta slangarna med T-stycke är för vattnet, och det böjda kopparröret är det "gasfyllda innerröret" (heatpipe) som ska leda upp värme ur marken och hålla koppen frostfri. Förutsättningen för att det ska fungera är ju att man gräver ner vattenledningen på gott och väl frostfritt djup och inte snålar med grävningen så den hamnar i grundaste laget.

trädman

« Svar #52 skrivet: 15 jan-11 kl 01:22 »
400 m slang ovan jord med värmekabel går naturligtvis att bygga med såväl investeringskostnaden som driftkostnaden gör det med säkerhet helt ointressant i detta fall. Går det inte att låta grisarna gå till vattnet i stället för att släpa vattnet till grisarna?

Det finns vattenautomater som fungerar i sträng kyla utan elvärme och i stället bygger på god isolering och den värmeenergi som ändå finns i vattnet. Vad jag vet är de avsedda för nötkreatur, men kanske kan fungera även för grisar, förutsatt att de är tillräckligt många så att genomströmningen blir stor nog. Vi har använt detta för nöt och det fungerade bra. Det är en relativt enkel och billig lösning eftersom man slipper såväl elinstallationer som elförbrukning. Själva automaten tror jag kostar ca 4000, PEM slang (25mm) kostar ca 7 kr/m. Denna automat går dock näppeligen att flytta och tilledningen måste grävas ner, men grävning brukar inte kosta så mycket i synnerhet inte åkermark på landet. Automater finns exv här: http://www.ofabskara.se/

louise

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 15 jan-11 kl 11:15 »
exakt vilken vattenkopp på ofab menar du?

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 15 jan-11 kl 11:18 »
Ah, såna, nej det går inte. Nu har jag tittat på sidan efter "vattenautomat" och letat upp de som kostar ca 4000. De väger för lite och är troligen för klena för en griskäft. Grisar tuggar på och välter allting.

Elkoppar - kan man koppla hur många som helst till en transformator?

Elkoppar kräver 3 kg tryck. Kan man få ut det ur en sån där stor kubik-plast- tunna? De fyrkantiga med nätbur.
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 11:39 av Stabon »

mclaeson

• Småland
« Svar #55 skrivet: 15 jan-11 kl 11:33 »
Det finns olika storlekar på transformatorerna så du får välja en som klarar driva så många som du tänkt ha.
Det kan de som säljer kopparna hjälpa dig med att välja ut. När jag har köpt har det stått i infon för vattenkoppen vad den kräver för effekt på transformatorn.

louise

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 jan-11 kl 11:41 »
ja.. fat jag hålle rpå med en budget som måste göras hemifrån, men jag har hittat vissa återförsäljare som anger trycket på sin hemsida.  Men som sagt, nu har jag fastnat i om en kubiktank kan göra 3 kg tryck.

mclaeson

• Småland
« Svar #57 skrivet: 15 jan-11 kl 11:51 »
Aha. 3kg tryck är ju för att komma upp i ett visst flöde i koppen. Det som händer är att när det börjar bli lite vatten i tanken så minskar trycket och vattnet rinner ut jättesakta i vattenkoppen. Vad som vore enklare mot en kubiktank är nog vattenkoppar med flottör (typ suevia 43) eftersom de håller en konstant nivå i vattenkoppen så är de inte lika beroende av tryck för att få fram vatten till djuren.
Har du kikat på den lösningen också?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #58 skrivet: 15 jan-11 kl 11:58 »
Tänk på att det inte är lämpligt att dra iväg med kablar långt från transformatorn. Det blir stora förluster med 12 volt, inte säkert att det räcker för att värma koppar långt bort. Bättre med en transoformator per plats. Det är detta som är anledningen till att vi gärna använder högre spänningar i ett hus. Annars skulle man tvingas ha sjukt grova ledningar för att det inte skulle bli besvärande förluster.

Effekt är spänning gånger ström. Ström ger motstånd i ledningen. Så för att få mycket effekt genom en ledning så ökar man spänningen så att strömmen inte blir så hög. Då kan man hålla ner överföringsförlusterna.

louise

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 15 jan-11 kl 12:03 »
Nä.. jag har inte kollat på flottör, men det får visst bli nästa steg.

Jag har aldrig förstått poängen med dem för där står bara vatten och blir skitigt. Tanken med koppar är också att komma ifrån smutsiga vattenkar.

Men om jag  nu ska prova, då måste flottören ge 3 liter på 60 sekunder, kan den det i en kubiktank? Annars struntar grisen i det om koppen är tom på vatten.

Jag känner mig jättebakbunden som inte själv kan räkna, ingen här som har en dummie-formel så att jag inte behöver anlita er varje gång jag konstruerar en ny grej där man måste räkna vattentryck?

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser