Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torr ligghall  (läst 4388 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Torr ligghall
« skrivet: 06 jan-11 kl 23:16 »
Hur klarar man av att uppfylla en torr ligghall i detta snöoväder ?.
Kör man med EKO får som kan gå ut och in som de vill så måste man ju ströa 300 kg halm i veckan till 56 tackor .
 Ligghall som är torr behövs det?  ,de ligger ute när det snöar ,är ute när det är 20 minus.Går in när det regnar kraftigt ,blåser kraftigt eller snöstorm.Jag matar ute i häck under tak.Så de är sällan inne.Men det räcker att 50 st går in och tittar 2 gånger var så är det blött med all den snö de drar med sig.
Läste tidigare någonstans att får som inte får gå ut och in har det dåligt.
Har de får som går inne på halmbädd hela tiden det dåligt,de har ju en torr och fin halmbädd.
Det är ju omöjligt när de går ut och in.Man  skulle kanske satsat på ett större fårhus så man hade kunnat ha dem inne.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Torr ligghall
« Svar #1 skrivet: 06 jan-11 kl 23:29 »
En ligghall som är torr tror jag är viktig just som du säger de dagar då det regnar eller blåser och fåren vill vara inne.
Drar fåren in så mycket snö eller är det så att det blåser in snö?
Om det blåser in snö går det kanske att minska öppningarna in till ligghallen?
Hur tjock blir djupströbädden för får?
För nötkreatur som jag sysslar med brukar det inte bli så stora problem eftersom bädden är så hög att det blöta försvinner ner i bädden (vilket är tanken med en djupströbädd).
Vore intressant att höra dina erfarenheter eftersom jag går och funderar på att kanske skaffa får/getter i framtiden.
//Martin

jlundgre

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-11 kl 23:34 »
Jag har 200 tackor i vår ligghall och ströar två balar i veckan (ca 400 kg). Ströar dock inte för att det är blött. utan för bajsets skull. Har KRAV får som går ut och in som de vill, men mina vill helst vara inne i snöovädret, men ligger gärna ute när solen tittar fram även om det är mycket kallt. Jag utfodrar i rundbalshäckar inne på ströbädden två gånger om dagen, så då kör jag ut dem för att kunna köra runt i fårhuset med traktorn. Jag upplever dock inte att det blir blött även om de får med sig snö på pälsen in. Har du provat att enbart halma ofta vid ut och ingångarna så att de drar av sig den mest funkten på väg in i hallen? Är din ligghall isolerad? Om inomhustemperaturen är minusgrader också, så borde det inte bli blött. Det viktigaste är att fåren har vindskydd.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-11 kl 23:42 »
Jag har 200 tackor i vår ligghall och ströar två balar i veckan (ca 400 kg).

Jag läste precis på en sida från SLU att man ska räkna ca 50kg per tacka och vinter vilket skulle stämma ganska bra med dina erfarenheter då va?
Jag tänker 25 veckor stallsässong
25 x 400kg = 10000
50 x 200 = 10000

jlundgre

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 00:24 »
Ja, det verkar ju stämma. Det finns dock faktorer (se nedan) som kan skapa variationer. 50 kg/tacka är väl kanske ett snitt över alla variationer.

Exempel på sådana faktorer är

1) Var i landet man bor. Det bör gå åt mer halm i södra sverige än i norra beroende på att det i regel är kallare i norr. Kallt klimat skapar bättre hygien genom att det inte blir så blött.
2) Vilken byggnad man använder sig av. Oisolerad (men vindskyddad) hall. Detta gör att inomhusklimatet inte bör ligga på mer än ca 3 grader varmare än utomhustemperaturen. Om så är fallet, bör man kolla ventilationen då det finns risk för ett för fuktigt inomhusklimat som kan skapa fuktproblem.
3) Typ av djur. Det går t.ex. åt mer halm å lammande tackor än om det t.ex. bara går lamm i byggnaden. Det kan bli ganska kladdigt efter lammande tackor med moderkakor, blod, fostervatten etc, samt att de dricker mycket för att ge di åt sina lamm och kissar därmed också en hel del.
4) Tidigt på säsongen kan man behöva halma mer, innan halmbädden har börjat "brinna" ordentligt och suger åt sig fukt i full omfattning.
Etc.

Det finns säkert ännu mer saker, men detta kom jag på nu.

Wisteria

« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 23:27 »
Jag instämmer med föregående talare.. jag har ca 100 tackor och ströar ca 1 storbal halm i veckan, det är torrt och ser rent ut. Det är viktigt att börja med mycket halm, en del lägger dus/träflis i botten så att det sen blir lättare att gödsla ut ifrån betongplattan. I Kravs regler tror jag att det står att de ska hållas i utomhusliknande förhållanden.. Om tex det finns räv eller örn under lammning får man ha dem inne under lammningen. Kravs regler får aldrig gå ut över djurhälsan.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 19:23 »
Min byggnad är oisolerad 40 mm spalt mellan varje 5 tums bräda,bädden blir nog runt 60 cm.
Jag ger ensilage under tak ute så de är sällan inne i fårhuset .-Skall prova att halma extra mycket vid ingången .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

hustran

« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 23:26 »
Vår ligghall som är oisolerad har funkat tills nu,när det har varit mildväder ngr.dar.Innanför ingången så blir det geggigt.Antagligen så släpar de in snö o elände. Jag försöker att ströa med sågspån där i panik.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 16:20 »
Min morbror ströar nästan så mycket om dan till 50 hereford kor så jag tycker att det är väldigt lite

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser