Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kajorna i falköping!  (läst 13663 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
kajorna i falköping!
« skrivet: 05 jan-11 kl 12:27 »
detta har inget med höns att göra men hittade inget annat att skiva i ..   jag funderar lite kring kajorna som massdog i falköping och usa, polisen i sverige resonerade att nå kan ha skjutit dom men inte kan man väl hinna skjuta 40 kajor i samma ormråde , är det inte så att skjuter man en sticker resten..
jag tror det har nåt med miljön att göra .. vad tror ni..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Huggorm

• Gäst
SV: kajorna i falköping!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 12:31 »
Det märkliga är ju att så många dött så hastigt och samtidigt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 12:35 »
Fåglarna i USA hade dött av inre blödningar och blodproppar. Låter som förgiftning i mina öron....
Kanske någon som matat fåglarna betat utsäde??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 12:35 »
men svält tror jag int på kajor äter väl lite allt möjligt dom e ju så anpassningsbara annat vore om det är små fåglar som bara äter frön. kan tänka mig kölden.  om det är sjukdom dör väl inte alla samtidigt är det inte en här en där..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Ville o Mari

• the greenman art
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 12:37 »
Jag hörde på radion att man drog slutsatser till fyrverkerier och fågeldöd... ???
Tiden är den störste av förnyare (Franis Bacon)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 12:38 »
...okej, men dom obduceras väl..?
För en god portion råttgift i lite smaskens kaj-mat.. ja, ni fattar... ;)

Jag skulle inte bli förvånad, för det finns verkligen MILJONER kajor här.. har aldrig sett på maken... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 13:06 »
DN hade visst en artikel som beskrev hur fåglarna blev skrämda av fyrverkerierna och flög upp och där hamnade i "beskjutningen" från raketerna . Deras kroppar tålde helt enkelt inte stressen så de dödsstörtade .

Försöker man döjla något annat lurt ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 13:11 »
DN hade visst en artikel som beskrev hur fåglarna blev skrämda av fyrverkerierna och flög upp och där hamnade i "beskjutningen" från raketerna . Deras kroppar tålde helt enkelt inte stressen så de dödsstörtade .

Försöker man döjla något annat lurt ?
I mina ögon låter det långsökt. Det skjuts mängder av nyårsraketer i hela världen varje nyår och att bara ett ställe i USA skulle drabbats på nyårsnatten (dessutom strax innan 12 slaget) och Falköping 3 dagar efter nyår... Låter i mina öron konstigt  ???

Det finns mängder av gifter som man kan blanda i fågelmat som ger inre blödningar och blodproppar. Jag tro mer på att någon snäll person har matat fåglarna. Kajor kommer ju ofta i stora flockar till matplatsen äter upp fort och  dör väl förmodligen relativt samtidigt om dom åt ungefär samtidigt....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 19:54 »
ja det hela låter jättekonstigt.. enligt radion hade en lastbilchafför ringt in till ... och enligt han hade dom levt när han passerade men låg på vägen utspritt , jag menar om dom e förgiftade äter väl inte alla samtidigit och dör samtidigt..  måste ju va nåt  i luften då..  och samma sak händer i usa ... skumt..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 06 jan-11 kl 08:15 »
ja det hela låter jättekonstigt.. enligt radion hade en lastbilchafför ringt in till ... och enligt han hade dom levt när han passerade men låg på vägen utspritt , jag menar om dom e förgiftade äter väl inte alla samtidigit och dör samtidigt..  måste ju va nåt  i luften då..  och samma sak händer i usa ... skumt..
Det är ju just det med kråkfåglar. De flyger ofta i flock, och hjälps åt att hitta matställen. Så de kan mycket väl ha ätit på samma ställe samtidigt, och bör då dö vid nästan samma tidpunkt. Fåglar som inte lever i flock på det sättet som kråkfåglar gör i städerna, särskilt vintertid, skulle ju äta och därmed dö mer utspritt.

Jag tror på förgiftning, helt klart. Och jag skulle vara väldigt rädd om hundar och katter om jag bodde i närheten, det är troligen inte alls bra om de äter en förgiftad fågel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #10 skrivet: 06 jan-11 kl 08:51 »
ja det måste ju ha varit något som de ätit eftersom alla bara dog samtidigt, lite läskigt. 
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Mata

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-11 kl 09:01 »
I Australien med: http://www.dailymail.co.uk/news/article-427997/Dead-birds-rain-towns-half-world-apart.html#ixzz1A8H8j17V

Citera
It could be the plot of a horror film, but in two towns on opposite sides of the world the mysterious phenomenon of thousands of dead birds dropping out of the sky is all too real.

Officials are baffled by the unexplained deaths which have affected Australia and the U.S.

Three weeks ago thousands of crows, pigeons, wattles and honeyeaters fell out of the sky in Esperance, Western Australia.

Then last week dozens of grackles, sparrows and pigeons dropped dead on two streets in Austin, Texas.

As birds continue to die in Esperance and the town's dawn chorus remains eerily silent, vets in both countries have been unable to establish a cause of death - despite carrying out a large number of autopsies on the birds.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-427997/Dead-birds-rain-towns-half-world-apart.html#ixzz1AEwya98j

Följ länk för att läsa mer.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 06 jan-11 kl 10:29 »
"Vid elvatiden under onsdagen fick Länsveterinären ett samtal om fåglarna på Wetterlinsgatan.

– En yrkeschaufför ringde och berättade att han körde över en stor flock med kajor i går kväll på den aktuella vägen, säger Christer Olofsson på Räddningstjänsten till Aftonbladet.

Och därmed kan mysteriet med fågeldöden i Falköping vara löst. Eller?

– Han körde över en hel del av dem och tyckte inte att det var något märkvärdigt då, men insåg i dag att det uppmärksammats inte bara i svensk media utan även utomlands, säger Christer Olofsson.

Sent i kväll kom beskedet att kajorna dog av yttre våld. Det visar den obduktion som SVA gjort, enligt TT.

Statsepizootolog Marianne Elvander uppger till nyhetsbyrån att fåglarna avled av kraftiga inre blödningar.

Enligt TT visade ingen av fåglarna tecken på infektion eller sjukdom. "

Aftonbladet
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 10:33 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 06 jan-11 kl 10:32 »
Rådjuren och dovviltet är också så stressade att de inte går undan för fordon.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #14 skrivet: 06 jan-11 kl 10:45 »
Men så många, för några veckor sedan när jag körde på E22 kom där en flock förbi, de flög rätt lågt, tror jag körde över 5-6, och säker fler som bara krockade me rutan.  De brukar ju annars vara rätt duktiga på att flyga snabbt förbi och känna när bilarna kommer
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 06 jan-11 kl 12:05 »
Han som körde över dem hade en teori att kajorna satt och åt vägsalt?  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ripper

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 jan-11 kl 12:10 »
råttgift har ju samma utgång och samma sjukdomsbild med inre blödningar, klart att någon har tröttnat på kajorna å matat dom........
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 06 jan-11 kl 12:12 »
Även Kajor behöver väl grus för att kunna mala maten , så i brist på grus kanske vägsalt duger ?
Men höns är ju väldigt känsliga för salt och blir lätt förgiftade . Hur är det med kajor ? De kanske var saltförgiftade ?

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-11 kl 12:20 »
Även Kajor behöver väl grus för att kunna mala maten , så i brist på grus kanske vägsalt duger ?
Men höns är ju väldigt känsliga för salt och blir lätt förgiftade . Hur är det med kajor ? De kanske var saltförgiftade ?
Det borde ha framkommit vid obduktionen i såna fall

Mata

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 06 jan-11 kl 13:05 »
http://www.expressen.se/nyheter/1.2279997/obduktionen-av-faglar-visar-mystiska-inre-blodningar

Citera
Massdöden i Falköping förbryllar experterna.
Fåglarna var oskadda på utsidan men enligt obduktionsrapporten dog de av trubbigt yttre våld.
- Det är ett mysterium, jag har aldrig sett något liknande, säger Anders Wirdheim på Sveriges ornitologiska förening.

(...(

Sent i går kom resultatet - fåglarna dog av akut trubbigt yttre våld. Men vilken typ av våld är oklart.
- De hade inga tecken på sjukdom eller infektion men när vi öppnade dem såg vi att de hade inre blödningar, säger statsepizootolog Marianne Elvander.
I går förekom uppgifter att bilister kört på fåglarna. Men enligt SVA hade fåglarna inga yttre skador.
- De var helt intakta på utsidan så de har inte hamnat under några hjul, säger Marianne Elvander.
SVA:s viltexperter ska nu fortsätta utreda fågeldöden.
- Vi vet inte vad som orsakat våldet, säger Marianne Elvander.
"Aldrig sett något liknande"

Även Anders Wirdheim är förbryllad.
- Jag har aldrig sett något liknande, kajor är flockdjur som sover i träden på nätterna, de är inte vana att flyga runt då, säger han.
- Något har uppenbarligen skrämt dem och fått dem att flyga i väg men varför de dött är ett mysterium, säger han.

Mysterium. Lite mysko att det hänt på flera ställen samtidigt. Även i Kanada och Australien och 2 ställen i USA. Jag läste i en kommentar en från Gotland (under expressen-artikeln) att hon/han sett kajor flyga runt i cirklar under natten (när de vanligtvis burkar sova).

Men googlar man får man reda på att det händer då och då:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/somerset/8560398.stm

http://somedaywewillsleep.com/birds-falling-from-the-sky/

http://planetsave.com/2011/01/04/birds-fall-from-the-sky-in-more-places/

Det är väl en sådant där mysterium som vanligt i denna mystiska värld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser