Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vi få ekonomi i detta?  (läst 15006 gånger)

DrömmareEmma

• Övriga världen
Kan vi få ekonomi i detta?
« skrivet: 30 dec-10 kl 22:04 »
Hejsan!

Jag och min sambo är nybörjare vad det gäller gårdar men har länge drömt om en egen oas på landet. Efter några år på vift har vi nu bestämt oss för att göra slag i saken och leta gård på allvar. Tyvärr är ju ekonomin för nystartade gårdar lite deppig läsning så jag tänkte därför be om råd här :)

Gården vi har hittat har följande förutsättningar:
- ligger ca 20 minuters bilfärd från en storstad
- bostadshuset kräver lite renovering
- det finns inga ekonomibyggnader på marken så ev. stall, ladugård, lösdrift etc. skulle kräva ytterligare investeringar
- 32 hektar skog
- 18,6 hektar åker
- 4,3 hektar "övrigt"
- pris: 7 miljoner kronor

I väntan på svar från mäklare och egen besiktning av marken så vet vi inte hur bra avkastning det ger och inte heller hur mycket EU-bidrag man kan få. Enligt annons finns stödrätter för åkermarken som följer med fastigheten. Självklart kommer dessa uppgifter underlätta i avgörandet om det är en lönsam gård eller inte. Men om vi utgår ifrån att det är en gård med "normal" avkastning/hektar. Vet inte vad det innebär i pengar per månad men hoppas att någon här har koll på det ;)

Vi kommer vara tvungna att låna 90% av köpeskillnaden, dvs. betala runt 15 000:-/månad i ränta.

Jag kommer att studera heltid de närmsta 5-6 åren (dvs. inte ha så mycket pengar men desto mer tid). Min sambo kommer att arbeta deltid och vara föräldraledig deltid. Han har tillräcklig lön för att täcka räntan men när räntan och våra egna driftkostnader (el, mat, internet...) är betalda så är det inte mycket kvar. Om två år är föräldraredigheten över, det innebär ju mindre tid hemma för hans del men mer pengar.

Om jag fick drömma helt fritt så önskar jag mig en gård med självhushållning. Lite hästar, kor, höns, kaniner, grisar osv... Gärna lantraser (även bra för EU-bidrag). Odla, slakta, avverka skog etc. för husbehov och sedan sälja resten. Men ambitionen är inte att starta upp en mjölkgård med 400 kor t.ex. Om vi skulle satsa på något storskaligt i framtiden så blir det hästverksamhet. Närheten till storstaden och bra busskommunikationer gör att man kan ta bra betalt för boxplatser. Men även småskalig djurhållning skulle kräva ytterligare ekonomiska investeringar på gården eftersom den idag helt saknar ekonomibyggnader.

Skötseln av skogen skulle vi lägga ut på entreprenad. Ev. skulle vi också arrendera ut lite åker om vi inte behöver allt för eget bruk.

Andra inkomstkällor som vi har tänkt på är B&B, kursgård, fritidsaktiviteter för barn och liknande. Jag tror att det är väldigt givande för både barn och vuxna att komma ut på landet, möta alla djur osv. och skulle inte ha något emot sådan verksamhet.

Men nu efter all denna information (hoppas ni orkat läsa...) så kommer ju frågan: tror ni att vi skulle få någon ekonomisk bäring i detta? Om aktiviteterna på gården bara går +/0 så är ju 15 000:- i ränta väldigt mycket pengar för att få bo på landet... Finns det någon idé som vi borde slopa alternativt lägga till för att få bättre ekonomi i det hela?

Tack så jättemycket på förhand för alla tips och funderingar!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kan vi få ekonomi i detta?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 22:26 »
mycket pengar att ha ångest över :P

ni måste ha råd med det även om din man råkar bli sjukskriven.. att bara betala räntan tror inte jag på..amortera av en större del av lånet snabbt..kanske genom avverkning av skog..
Fjäderfän och kaniner

Johan1986

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 22:32 »
Tror ni måste skynda långsamt. Börja i en ände och inte starta upp allt på en gång, kanske arrendera ut åkermarken under 5års tid (har ingen koll på hur arrendeavtal utformas eller va det genererar i intäkter) och under den tiden renovera huset och amortera om det är möjligt. Om dom 4-5hektaren övrig är brukbara borde ju de räcka till att börja på självhushållning.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 22:34 »
Inte en chans att det funkar, det är för dyrt. 20 min från en storstad är ett lyxläge för rika direktörer som vill ha ett par hästar som nöje.

Att tillägga: Ni har skaffat barn och du skall själv studera 5-6 år till. (det är förbannat jobbigt, har gått igenom det själv, dock boendes i tvårumslägenhet)

15.000 per måndad i ränta kan tre eller fyrdubblas vid en räntetopp, dvs. 30.000 - 60.000 i ränta per månad, klara ni det?

Din sambo och du skall alltså ha småbarn, en stor gård, renovera hus, du studera på heltid, han jobba på halvtid, driva B&B, bygga till gården med ekonomibyggnader (lägg till ett par miljoner i kostnad)?

Mitt svar: Nej, nej och åter NEJ!

Mitt råd: Plugga färdigt, gå igenom småbarnsåren och behåll din dröm!
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 22:43 av LasseDalom »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 22:34 »
Det är en liten dyr gård. Antingen har ni det som hobby och kan kanske få en liten inkomst, eller så satsar ni rejält och går med jätteförlust. I alla händelser bör ni ha externa inkomster som täcker kostnaderna för räntor, investeringar och drift.

Vad har ni räknat med för räntesats för att komma fram till 15000 i månaden?

DrömmareEmma

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 00:38 »
Tack för svaret, all input är bra :)

Vi räknar med att ha råd med räntan även vid en ev. sjukskrivning tack vare privata sjukförsäkringar. Skulle ekonomin tryta fruktansvärt mycket en period så har vi möjlighet att få extra inkomster. Jag tar t.ex. inga studiemedel i dagläget utan vi lever helt på sambons lön. Studiemedel skulle ge ytterligare 7 000:-/månad om det tryter. Vi har också en bostad utan lån som vi idag hyr ut, den är värderad till 300 000:- eller mer.

Självklart vill vi amortera men det blir nog med klumpsummor vid t.ex. skogsförsäljning som grimbart föreslog. Eftersom vi inte vet så mycket om skogen ännu och inte är tillräckligt insatta i skog så har jag svårt att räkna med vad skog ger för intäkter och hur ofta?

Jadå, vi kommer att skynda långsamt. Allt som jag skrev ska inte hända NU men det vore intressant att veta om det finns en framtid för gården rent ekonomiskt och om det är värt att investera i. Även om det är ens hobby vill man ju inte göra en gigantisk förlustaffär...

Efter ett snabbt samtal med lantbrukskunnig släkting så trodde hon att om vi arrenderade ut all åkermark så skulle det ge i alla fall 5 000:-/månad eftersom stödrätter följer med köpet osv. Detta måste självklart utredas närmare innan nån riktig siffra kan tas fram.

Vad det gäller tiden, plugget, småbarn osv. så ska vi som sagt inte göra allt samtidigt. Jag har redan studerat ett år på denna utbildning och har hyfsad koll på vad det innebär i tid. Vi har gott om barnpassare och snickare i släkten tack och lov. Bostadshuset vill vi gärna renovera men i dagsläget "krävs" ingen renovering, dvs. det blir när tid och pengar finns. Däremot är det ju såklart ett önskemål vi har, även om tidsplanen är lång.

Ang. Ulrics "Det är en liten dyr gård. Antingen har ni det som hobby och kan kanske få en liten inkomst, eller så satsar ni rejält och går med jätteförlust. " Menar du att gården är ovanligt dyr för den marken och dom möjligheterna som finns? Det är ju sånt som är intressant att veta, dvs. om det är en bra affär eller inte. Själva känner vi oss lite för nybörjare för att kunna jämföra ännu...

Runt 15 000:- var svaret vi fick på telefon av vår bank, rörlig ränta. Skulle vi binda räntan i tio år skulle vi betala runt 33 000:-/månad vilket självklart är en skillnad. Men vi kommer nog att välja rörlig ränta och försöka amortera i rask takt istället.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 01:06 »
Din gård verkar storleksmässigt vara nästan lika stor som den vi bor på, och vi betalade långt mindre när vi flyttade hit för fem år sedan. Då är vi iofs längre från en storstad (40-50 minuter) men vi har å andra sidan en mängd ekonomibyggnader. Inte så värst nya, men ändå.

Jag gissar att det är skogen och närheten till stan som drar upp priset? För att veta rimligheten behöver du veta vad för typ av mark det är och vad skogen har för värde, ålder m.m. Finns det möjlighet att arrendera ut? Finns det intressenter för det? Vad har marken använts till fram till nu?

Jag tycker att det låter dyrt med tanke på att ni bara har en deltidslön, men jag är kanske en fegis...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-10 kl 01:44 »
Runt 15 000:- var svaret vi fick på telefon av vår bank, rörlig ränta. Skulle vi binda räntan i tio år skulle vi betala runt 33 000:-/månad vilket självklart är en skillnad. Men vi kommer nog att välja rörlig ränta och försöka amortera i rask takt istället.
Att amortera av sju miljoner i rask takt är inte helt enkelt. Även om man amorterar sjuka belopp varje månad så tar det många år innan man är klar.

Det sägs att enda sättet att få hygglig ekonomi i ett lantbruk är att ärva det...

DrömmareEmma

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 31 dec-10 kl 01:57 »
Värde och avkastning på marken är ju sådant vi håller på att kolla upp, självklart är detta avgörande för ett eventuellt köp. Men det verkar inte som att varken säljare, mäklare eller myndigheter har lust att jobba i rask takt i mellandagarna. Undrar varför? :p

Ang. deltid så har ju min sambo en heltidstjänst egentligen, men väljer att förlänga föräldraredigheten lite genom att jobba deltid och vara hemma deltid. Skulle det behövas rent ekonomiskt kan han ju gå upp i heltid igen men vi hoppas det inte behövs än. Kan han vara hemma deltid så kan han hjälpa till lite mer på gården också.

Nej, vi kan inte amortera av 7 miljoner men genom amorteringar kan vi hela tiden "minska risken" med rörlig ränta.

Jag har också hört att enda sättet är att ärva... Men det "måste" ju gå på något sätt, eller?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 dec-10 kl 05:01 »
Inte en chans att det funkar, det är för dyrt. 20 min från en storstad är ett lyxläge för rika direktörer som vill ha ett par hästar som nöje.

Att tillägga: Ni har skaffat barn och du skall själv studera 5-6 år till. (det är förbannat jobbigt, har gått igenom det själv, dock boendes i tvårumslägenhet)

15.000 per måndad i ränta kan tre eller fyrdubblas vid en räntetopp, dvs. 30.000 - 60.000 i ränta per månad, klara ni det?

Din sambo och du skall alltså ha småbarn, en stor gård, renovera hus, du studera på heltid, han jobba på halvtid, driva B&B, bygga till gården med ekonomibyggnader (lägg till ett par miljoner i kostnad)?

Mitt svar: Nej, nej och åter NEJ!

Mitt råd: Plugga färdigt, gå igenom småbarnsåren och behåll din dröm!
Jag håller med. Detta är inte rimligt alls. Jag kan inte tänka mig att någon bank vill låna ut med dessa förutsättningarna och jag ser inte hur ni skulle klara det ekonomiskt. Köp inte i nuläget

hobbe

« Svar #10 skrivet: 31 dec-10 kl 08:44 »
Hej!
En liten undran bara.

Måste ni köpa en så stor gård för 7 mille?
Varför inte köpa en liten gård under 1 miljon som har en hyfsad bit mark för att odla era egna grönsaker och kanske ha lite höns.
Att sträva efter att bli självförsörjande på det ni odlar halva året till att börja med.
Ni får lära er om jord, odling, växter och att ta hand om det.
Och ni får en känsla för det livet och vad ni mer kan behöva senare.

Det är så lätt i samhället som vi lever i just nu att vilja ha allt "nyss" och stort och mycket, även om man måste låna till det...
Det är så lätt att tappa omdömet en smula.  ;)

??

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 dec-10 kl 09:19 »
Att låna 7 miljoner när én jobbar, én pluggar och ni har ett litet barn låter heltokigt för mig.  Dels för atträntan mycket väl kan vara mycket me om några år,så det är mycket risktagande, dels så finns det en massa jobb, vem har tid att hinna detta?  för ni lär inte ha råd med hantverkare.  För att få ett fungerande jordbruk behöver ni som du nämne ekonomibyggnader, hur ska ni ha råd att bygga dessa? tid?.  Bostadshuset hade också behov, hur ska ni ha råd att ordna dessa behov?tid?
Jordbruket behöver skötas, finns det maskiner? 

För att få ut gårdsstöd måste markerna skötas.  Gårdsstöd är inte mycket pengar, varierar med eurokursen, kanske runt 1100 kr/ha/år.  Det finns flerstöd man kan söka om man gör mer jobb, t.ex. odlar ekologiskt (med växtföljd). Ska ni leja nån/arrendera ut beror det mycket på var i landet det är och om det är efterfråga på jord att arrendera.  I princip är stöden till för den som brukar marken.

för att starta upp nån annan typ av verksamhet som du skriver om, t.ex. med hästar eller B&B krävs investeringar och tid. Innan det blir några intäkter från nån sådan extraverkamhet  krävs alltså startkapital.  Hur ka ni kunna sparar ihop ett startkapital för detta när hela inkomsten går åt till renta varje månad.

Förlåt att jag är så negativ, har al respekt för drömmar men om inte det finns någon okänd ekonomisk faktor (stort arv eller bingovinst) så funkar inte detta!   Inte särskild troligt heller att banken skulle gå med på lånet.

Ge inte upp drömmen, utan räkna på hur drömmen kan bli verklighet på ett annat sätt, antingen på en mindre gård eller lite längre ute i framtiden när du pluggat klart och har en bra inkomst.

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 dec-10 kl 09:22 »
Kom på ett litet tips:
Testa prata med en rådgivare på banken om vilka möjligheter ni har att låna för köp av bostad på landet med er nuvarande.  Då får ni någon sorts hum om vilken prisklass det är idé att titta på i nuläget.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 dec-10 kl 09:44 »
Om läget är rätt kan man ju stycka av tomter, närheten till storstaden är ju lovande. Någon hektar skog mindre spelar kanske inte så stor roll, och kanske man kan dra in en miljon eller mer på det

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 dec-10 kl 11:03 »
Ang. Ulrics "Det är en liten dyr gård. Antingen har ni det som hobby och kan kanske få en liten inkomst, eller så satsar ni rejält och går med jätteförlust. " Menar du att gården är ovanligt dyr för den marken och dom möjligheterna som finns? Det är ju sånt som är intressant att veta, dvs. om det är en bra affär eller inte. Själva känner vi oss lite för nybörjare för att kunna jämföra ännu...

Priset är avhängigt närheten till staden. Det går inte att finansiera genom primärproduktion på gården, då måste man söka sig någon annanstans. Enda möjligheten är att göra som alla andra som köper gårdar i närheten av större städer: finansiera det med jobb på annat håll.

Räntan kommer att stiga.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 dec-10 kl 11:17 »
Vi ha en gård i samma storlek, och har betalt runt 2,5 milj för den, och det är fullt upp att få ihop det, kan jag lova.
Glöm helt att gården i sig ska kunna betala sig självt, om ni inte startar upp en rejäl produktion där av typen 300 kor eller 20000 höns eller nåt liknande, och det var ni ju troligen inte intresserade av.  Att båda ska kunna gå hemma och leva nåt slags självhushållarliv, med lån på 7 mille, är inget annat än en dröm.
Det är ingen lek att fixa fram 15000 varje månad bara till räntorna. Vilket i sig verkar lågt räknat, 20 000 i månaden är nog närmare sanningen.
Dessutom kommer banken att kräva att ni lägger ca 2 mille kontant. Bottenlånen på 75% dvs 5,25 mille, kanske ni skulle kunna få, men topplånen lär ingen vilja ta i med tång ens.
Om din sambo är läkare eller nåt liknande med en lön på 60-70 000 i månaden, så skulle det vara lönt att börja fundera, inte annars.

Skogen.  Om vi tänker oss att all skog är mogen, så skulle det kunna finnas 32x300 m3 = 9600 kubikmeter där. Säljer man allt det så kan nettot bli ca 3,3 miljoner, sen är skogen borta för er livstid, och kommer enbart att kosta.
Och dessutom blir turistvärdet på gården rätt obefintligt där den ligger mitt i ett kalhygge.
Tillväxten i den skogen lär vara runt 200 m3 per år, och säljer ni det efterhand, så blir avkastningen alltså ca 60 000 per år. Högt räknat.

Åkern: Ger max runt 20 000 om året i EU-stöd.  Att arrendera ut den skulle ge runt 20000 om året, och då går ändå stöden till arrendatorn. Var din bekant fått siffran 5000 i månaden ifrån förstår jag inte, ren fantasi.

Dessutom anser jag att ni tänker fel när ni vill bygga upp nåt sakta. Det är ett fel som många gör. Med såna lån från början, så måste intäkter komma direkt, eller åtminstone snarast. Så låna då ett par miljoner extra och dra igång en verksamhet direkt som ger god avkastning, då skulle det finnas en liten liten chans att få ihop det.
Annars kommer ni att ätas ur innifrån av alla utgifter och aldrig kunna komma igång med nåt, för det saknas hela tiden pengar.
Så gör en kalkyl för nån verksamhet som klarar att ränta 10 miljoner i lån, och bortse helt från inkomster från själva gården, det är mitt råd.

Annars är detta en gård för de som har 2 fina jobb i stan, och vill bo lite lantligt, inget annat.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 31 dec-10 kl 11:22 »
7 miljoner...jag tänker på en stor herrgård där jag jobbade en gång..den gav dom 12 miljoner för , med egen sjö, MASSA skog o mark o alla tänkbara ekonomibyggnader med eget slakteri, maskinhallar, flera bostadshus, rubbet.. och då var det inga renoveringsbehov..i sörmland.
O det var rika folk som köpte det...

7 miljioner för ett självhushållarst
älle är för mig helt otänkbart...för poängen är väl att dra ner på kostnader och leva oberoende..

Är det helt otänkbart att se sig om i landet?
Det finns mycket annat som är roligare att betala än räntor...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 dec-10 kl 11:29 »
Gård och mark har blivit spekulationsobjekt, det är närapå omöjligt att köpa en gård med lånade pengar och få det att går runt. m det inte ska vara helt omöjligt måste man bort en bra bit från tätbebyggt område, där priserna är lite lägre i.a.f. på de mindre fastigheterna.

I slutet på 90-talet var det möjligt att köpa en gård och få det att gå runt, i.a.f. några år senare. Bekanta som köpte gård då har löjligt små lån, och deras fastigheter är nu värderade till 6-7 gånger det de betalade för den.. Priserna har skjutit i höjden något alldeles sinnessjukt.. Förr betalade man för en rörelse, d.v.s. att de skulle kunna vara möjligt att dra runt den med lånade pengar.. Så är det inte längre. Nu används lantbruksfastigheterna för att placera pengar för att slippa skatta på dem, vilket gör att det är skit samma vad de kan generera för inkomster, det är inte det som är grejen med köpen.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 31 dec-10 kl 12:06 »
Gjorde en sökning i Jönköpings län bara för ros skull (jag vet inte var ni bor nu eller var ni vill bo), sökte gårdar med utgångspris under 2,5 miljon och hittade detta ställe i Värnamo kommun:
http://www.hemnet.se/beskrivning/1126540?r=3
Taxeringsvärde drygt 2,2 miljoner, så det kan förstås bli dyrare än 2,5 att köpa. Bostadshus, liten lagård, vedbod och dubbelgarage. Det såg rätt fräscht ut. 28 hektar mark totalt.
Att få lönsamhet i småbruk är tusan inte lätt, men det blir åtminstone lättare ju lägre hektarpriset för gården är. Storstadsområden och deras närhet bör en akta sig för.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 dec-10 kl 12:09 »
7 miljoner...jag tänker på en stor herrgård där jag jobbade en gång..den gav dom 12 miljoner för , med egen sjö, MASSA skog o mark o alla tänkbara ekonomibyggnader med eget slakteri, maskinhallar, flera bostadshus, rubbet.. och då var det inga renoveringsbehov..i sörmland.
O det var rika folk som köpte det...

7 miljioner för ett självhushållarst
älle är för mig helt otänkbart...för poängen är väl att dra ner på kostnader och leva oberoende..

Är det helt otänkbart att se sig om i landet?
Det finns mycket annat som är roligare att betala än räntor...
Problemet med den riktiga landsbygden är att man har svårt att pendla till ett jobb vid sidan om. Då blir man tvungen att leva på gården direkt från början

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser