Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka slakterier betalar vad lamm och får är värda?  (läst 29004 gånger)

Charlotte

• -
SV: Vilka slakterier betalar vad lamm och får är värda?
« Svar #40 skrivet: 14 jan-11 kl 13:49 »
Men det är ju utan tvivel det mest lönsamma.
Är det verkligen det i alla lägen? Om man räknar med alla kostnader som Existens? skriver om och räknar efter och tar betalt för sin egen tid? (Inte räknar det som en kul hobby att prata med folk om sina fina djur och åka bil till och från slakteri osv, utan verkligen räknar det också som arbetstid).
                                                                Mvh
                                                            Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #41 skrivet: 17 jan-11 kl 11:36 »
Allt hänger ju på var man bor och hur man löser logistiken. I Skåne finns gott om små slakterier och även charkförädlare. Dessutom verkar befolkningen mer intresserad av bra mat. Grattis Johan P ;)
Tyvärr är det inte lika lätt överallt. Här i Småland är det ganska långt till slakterierna numer. Enklast är om man kan skaffa ett par kontakter (butiker/restauranger) som vill köpa köttet och de fixar själva transporten.
Har sålt en del köttlådor till konsument och brukar ta 80-90:-/kg. I förhållande till att mina djur generellt lever på bete och grovfoder, med smidig utfodring, så lägger jag minimal tid på dem. Har heller inte lagt någon större möda på att leta kunder, utan träffat på intresserade.
Tid för pyssel och klippning t.ex räknas inte in, för det är nöje och annan  inkomst (ull). Skinnen är en bonus, som faktiskt efterfrågas mer och mer. Dessutom har vi med utrotningshotade raser faktiskt en mindre ersättning för att djuren växer långsammare. Ser man dessutom till att djuren håller ordning på fina naturbeten, så får man ganska bra ersättning. Vi är dessutom eko, vilket också betalas bättre och bättre av EU ;)

Är det svårt att få ihop lönsamheten, så har man nog en för dyr uppfödningsmodell?

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 17 jan-11 kl 12:00 »
Allt hänger ju på var man bor och hur man löser logistiken. I Skåne finns gott om små slakterier och även charkförädlare. Dessutom verkar befolkningen mer intresserad av bra mat. Grattis Johan P ;)
Tyvärr är det inte lika lätt överallt. Här i Småland är det ganska långt till slakterierna numer. Enklast är om man kan skaffa ett par kontakter (butiker/restauranger) som vill köpa köttet och de fixar själva transporten.
Har sålt en del köttlådor till konsument och brukar ta 80-90:-/kg. I förhållande till att mina djur generellt lever på bete och grovfoder, med smidig utfodring, så lägger jag minimal tid på dem. Har heller inte lagt någon större möda på att leta kunder, utan träffat på intresserade.
Tid för pyssel och klippning t.ex räknas inte in, för det är nöje och annan  inkomst (ull). Skinnen är en bonus, som faktiskt efterfrågas mer och mer. Dessutom har vi med utrotningshotade raser faktiskt en mindre ersättning för att djuren växer långsammare. Ser man dessutom till att djuren håller ordning på fina naturbeten, så får man ganska bra ersättning. Vi är dessutom eko, vilket också betalas bättre och bättre av EU ;)

Är det svårt att få ihop lönsamheten, så har man nog en för dyr uppfödningsmodell?
Ja, 80-90 kronor är väl ungefär vad man tar ut för lammköttlådor här också... men 110 har jag svårt att tro att någon skulle betala, så mycket nyttigare och godare än nötkött eller älgkött är inte lammkött ;)
Jag undrade egentligen inte om vilken modell som är lönsam eller inte.... För det har så mycket med att göra vilka förutsättningar man har på gården och var och en blir också alltid salig på sin tro ;)
Utan precis som Existens? undrade jag om det verkligen är så mycket mer lönsamt att ta återtag på köttet i alla lägen?
Om man har lamm som är så små att man inte får betalt för dom på slakteri så är det så klart mer lönsamt att ta återtag, men jag undrar om det Alltid är det annars?
Inkomster för ull, skinn och  bete osv får man ju oavsett var man säljer sitt kött så det har ju inget med inkomsten slakterisålt/återtag att göra.
                                                   Mvh
                                                Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 jan-11 kl 12:20 »
Apropå små lamm, så får man inte glömma hur den som styckar tar betalt.. har man många små lamm, så får man försöka få ett kilopris..har man många stora -ett styckpris.  Ett styckpris som låter billigt, kan ju om det är ett litet lamm, plötsligt bli 15 kronor/ kg.
Jag hade ofta problem med för små grisar..och mitt kalkylerade styckningspris på 5 kr visade sig ofta vara över 10 istället.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 jan-11 kl 15:29 »
Jag skulle bara vilja "tacka" några av de som skrivit i denna tråd för den har hjälp mig mycket i planeringen av den framtida lilla fårfarmen.

Tack tack tack och bockar  .

Nawid

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 17 jan-11 kl 16:55 »
så finns det någon som säljer får kött, om ni säljer så kan ni mejla mig. inte i små bitar som i affären.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser