Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu åker vedpannan ut.  (läst 17149 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Nu åker vedpannan ut.
« Svar #40 skrivet: 23 dec-10 kl 14:16 »
Vilken underbar affärsidé jag fick på den här tråden: köpa den svarthuggna veden billigt på våren eller hösten för 350 kr kubiken och sen sälja den dyrt efter julen till dubbla priset. Kanon.
Ungefär så har jag räknat när jag kom fram till att jag inte skall elda med ved i fortsättningen.
Men eftersom jag har en stor vedklyv och transportör så borde man kunna tjäna betydligt mera på sin vedhantering om man säljer den istället för att elda den själv. Köper jag 30 kubik för 220:- kubiken totalpris 6600 +frakt 800:-
När jag klyvit den så är det minst 45 kubik. Säljer jag den för 700:- kubiken i januari/februari så blir det 31500:-
Alltså en vinst på 24000:- Får jag mera än 700:- kubiken så blir det ännu mera vinst och förhoppningsvis så är kåken varm varje kväll när man kommer hem.

Har man ingen klyv och transportör så kan man alltså köpa exempelvis 30 kubik för 350:- kubiken (totalpris 10500:-)
Och sälja den i januari/februari när alla andra har slut för det dubbla. Så gör du 10 000:- rätt ner i bakfickan på några få timmars jobb. ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 23 dec-10 kl 15:08 »
Skulle jag få välja system idag så skulle jag välja en kombination av jord-, ved- och solvärme och vattenburen värme. Jordvärme den dagen jag ledsnar på vedhanteringen. Men också ved för den dagen det blir för dyrt att värme huset med el. Men då har vi egen skog. Solvärme för varmvatten på sommaren. Detta system skulle bli alldeles för dyrt för oss nu att sätta in, grovt räknat kanske 300000. Vi har för liten källare och inte vattenburen värme nu.

När jag byggde huset så var min första plan att ha vedeldning som primär värmekälla, solfångare för sommar-varmvattnet (och lite av uppvärmningen höst/vår), plus jordvärme. Förberedde för indragningen av jordvärmen när vi gjöt plattan. Men efter att sen ha forskat lite mer så insåg min kära far att jordvärmen skulle kosta på tok för mycket i investeringskostnad (ca 50 000) mot vad man fick ut av den, så den skulle inte ens betala tillbaka sig på 30 år. Så vi strök jordvärme.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anders50

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 dec-10 kl 17:21 »
Ungefär så har jag räknat när jag kom fram till att jag inte skall elda med ved i fortsättningen.
Men eftersom jag har en stor vedklyv och transportör så borde man kunna tjäna betydligt mera på sin vedhantering om man säljer den istället för att elda den själv. Köper jag 30 kubik för 220:- kubiken totalpris 6600 +frakt 800:-
När jag klyvit den så är det minst 45 kubik. Säljer jag den för 700:- kubiken i januari/februari så blir det 31500:-
Alltså en vinst på 24000:- Får jag mera än 700:- kubiken så blir det ännu mera vinst och förhoppningsvis så är kåken varm varje kväll när man kommer hem.

Har man ingen klyv och transportör så kan man alltså köpa exempelvis 30 kubik för 350:- kubiken (totalpris 10500:-)
Och sälja den i januari/februari när alla andra har slut för det dubbla. Så gör du 10 000:- rätt ner i bakfickan på några få timmars jobb. ;)
Funderar på om det inte ändå är nån hake med att handla med ved på detta sättet. För i så fall så skulle det vara många i den här branschen redan! Eller har folk totalt missat detta enkla sätt att bli rik? :o   ;D

KjellX

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 23 dec-10 kl 18:26 »
Tillgång - efterfrågan, Nästa vinter kan bli mild o fin. Då står man där med sin ved..

Jag köper briketter av ett lokalt hyvleri, 1,10 per kilo. Helt oslagbart, enda jobbet är att hämta o bära in, gissningsvis så är eldvärdet 2X ved? Klarar mig på 4,5 ton per år en vanlig vinter. Men nu kanske det drar ut till 6 ton?

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 23 dec-10 kl 18:59 »
Funderar på om det inte ändå är nån hake med att handla med ved på detta sättet. För i så fall så skulle det vara många i den här branschen redan! Eller har folk totalt missat detta enkla sätt att bli rik? :o   ;D

Visst finns det hakar. Ett av dom är att man inte blir rik om man inte har mycket skog. ;D Men man kanske kan tjäna enhacka på slitet med veden som vanlg vedeldare. ;)

Jag tycker att du skall testa att sätt ut enannons på Blocket och begära 800:- kubiken.
Då får du se om det ringer folk eller ej. Det enda du har att förlora är kostnaden för annonsen.
Till dom som ringer får du förklara att du precis sålt slut.

Sen finns det folk som verkligen blir rika. I grannbyn så har vi en som säljer för ca 250 000:- om året på kvitto.
Han köper skog hela tiden. Så han har på några år byggt upp sin gård till en hyffsat stor skogsgård utan skog. ;)
Eftersom han tar ner skogen hela tiden och säljer som ved. All ved säljs till privatpersoner så det verkar funka bra. ;D
Förra året var han sjukskriven hela vintern för att hinna med.

Här är några av problemen som jag ser.
1. Man måste bo i ett område med mycket folk och brist på ved.
2. Om massor av folk börjar sälja ved så sjunker vedpriset. (men många är lata och sitter heller framför TVn än klyver ved på kvälllarna.)
3. En mild vinter.
4. Om folk planerade lite mer så skulle alla fixa sin ved på sommaren istället för att panikhandla i januari/februari när det plöstlig är slut i vedförådet.
5. Folk har inga vedbodar idag så man kan inte lagra tillräckligt med ved. Skulle folk bygga ordentliga vedbodar är det kört.

Senaste dagspriser från i går här i Närke.
 http://www.blocket.se/orebro/Kluven_Ved_1_Kubiks_sackar_31307398.htm?ca=8&w=1
Mina 45 kubik är nu värda 45x800:-=36 000:-
Snacka om att elda upp pengarna!
Om 1 månad så borde vi ha passerat 1000:- kubiken i storsäck!
« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 19:10 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 23 dec-10 kl 19:02 »
Tillgång - efterfrågan, Nästa vinter kan bli mild o fin. Då står man där med sin ved..
Då har man gott om ved till vedspisen. ;)

anders50

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 dec-10 kl 19:55 »
Visst finns det hakar. Ett av dom är att man inte blir rik om man inte har mycket skog. ;D Men man kanske kan tjäna enhacka på slitet med veden som vanlg vedeldare. ;)

Jag tycker att du skall testa att sätt ut enannons på Blocket och begära 800:- kubiken.
Då får du se om det ringer folk eller ej. Det enda du har att förlora är kostnaden för annonsen.
Till dom som ringer får du förklara att du precis sålt slut.

Sen finns det folk som verkligen blir rika. I grannbyn så har vi en som säljer för ca 250 000:- om året på kvitto.
Han köper skog hela tiden. Så han har på några år byggt upp sin gård till en hyffsat stor skogsgård utan skog. ;)
Eftersom han tar ner skogen hela tiden och säljer som ved. All ved säljs till privatpersoner så det verkar funka bra. ;D
Förra året var han sjukskriven hela vintern för att hinna med.

Här är några av problemen som jag ser.
1. Man måste bo i ett område med mycket folk och brist på ved.
2. Om massor av folk börjar sälja ved så sjunker vedpriset. (men många är lata och sitter heller framför TVn än klyver ved på kvälllarna.)
3. En mild vinter.
4. Om folk planerade lite mer så skulle alla fixa sin ved på sommaren istället för att panikhandla i januari/februari när det plöstlig är slut i vedförådet.
5. Folk har inga vedbodar idag så man kan inte lagra tillräckligt med ved. Skulle folk bygga ordentliga vedbodar är det kört.

Senaste dagspriser från i går här i Närke.
 http://www.blocket.se/orebro/Kluven_Ved_1_Kubiks_sackar_31307398.htm?ca=8&w=1
Mina 45 kubik är nu värda 45x800:-=36 000:-
Snacka om att elda upp pengarna!
Om 1 månad så borde vi ha passerat 1000:- kubiken i storsäck!

Hojta till när du blitt miljonär!  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 23 dec-10 kl 21:41 »
Hojta till när du blitt miljonär!  ;D
Hojt! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 3 användare
ClabbeN, johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser