Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu åker vedpannan ut.  (läst 17152 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Nu åker vedpannan ut.
« Svar #20 skrivet: 19 dec-10 kl 11:05 »
Vi har en ny vedpanna och 3000 liters ackumulatortankar. Vi har ingen egen skog och har för lite tid att såga och klyva själva. Vi köper följdaktligen färdigkluvet i 50cm längder. Det kostade oss förra året ca 16000:- att värma varmvatten och huset som är ett gammalt hus med sisådärisolering och englasfönster på flera ställen. Det är vad många som hade elbaserad uppvärmning betalade för 2-3 vintermånader.
Min bror har bergvärme och en telgstenskamin. Han gör av med 14-16000 kw och 6-8 kubik ved om året.
Så hela hans elkostnad till huset på 120 kvadratmeter kostar 15-17000:- om året inklusive hushållselen och veden.
Han monterade hela anläggninen själv vilket kostade 67 000.- inklusive 2 borrhål. Ett för vatten och ett för bergvärmen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 19 dec-10 kl 11:31 »
Min bror har bergvärme och en telgstenskamin. Han gör av med 14-16000 kw och 6-8 kubik ved om året.
Så hela hans elkostnad till huset på 120 kvadratmeter kostar 15-17000:- om året inklusive hushållselen och veden.
Han monterade hela anläggninen själv vilket kostade 67 000.- inklusive 2 borrhål. Ett för vatten och ett för bergvärmen.

Din brors förutsättningar skiljer en hel del från våra  ;) Vårat hus är mycket större. Geologin skiljer också så vi hade aldrig fått borrhål till bergvärme för 67000... Vi kollade nämligen upp det också då vi visste att vi skulle behöva  borra för ny brun. Brunnen är för övrigt borrad nu. Den blev 165meter djup och gick på lite över 90 000:- Skiffer är inte det bästa i borrsammanhang  :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 19 dec-10 kl 11:38 »
Din brors förutsättningar skiljer en hel del från våra  ;) Vårat hus är mycket större. Geologin skiljer också så vi hade aldrig fått borrhål till bergvärme för 67000... Vi kollade nämligen upp det också då vi visste att vi skulle behöva  borra för ny brun. Brunnen är för övrigt borrad nu. Den blev 165meter djup och gick på lite över 90 000:- Skiffer är inte det bästa i borrsammanhang  :-\
Han fick 2 borrhål + hela jordvärmeanläggningen för 67 000:-
Men då var det mesta kompispriser eller utan kvitton. ;)

trädman

« Svar #23 skrivet: 21 dec-10 kl 00:14 »
Måste du borra? Om jag förstått det hela rätt fungerar det lika bra att hämta värmen ur jorden, även om det kräver en hyggligt stor yta att gräva ner slangen på. Plats brukar det ofta finnas gott om på landet. Och grävning är enklare att "fixa" billigt än brunnsborrning, utifrån mina erfarenheter

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 21 dec-10 kl 18:28 »
Måste du borra? Om jag förstått det hela rätt fungerar det lika bra att hämta värmen ur jorden, även om det kräver en hyggligt stor yta att gräva ner slangen på. Plats brukar det ofta finnas gott om på landet. Och grävning är enklare att "fixa" billigt än brunnsborrning, utifrån mina erfarenheter
Blir det jordvärme så kommer jag att hyra en grävmaskin och gräva ner slangen själv.
Borra är alldeles för dyrt och jag har mark där slangen får plats.

Tankarna flyger runt i huvudet. Men just nu så verkar en begagnad pelletspanna vara mest intressant.
Funderar också om vi skall fortsätta med ved. Men inte för att elda själv utan för att sälja.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 21 dec-10 kl 19:23 »
Jag har ingen egen skog och inte heller några maskiner så vi köper veden på 3 meters längder för ca 220:- kubiken.
Brukar köpa ca 30 kubik vilket blir ca 6500:- + frakt ca 800:- Så vi hamnar på ca 7000:-
Till det så kommer bensin och ström till vedklyven och motorsågen.
Då kroppen är dålig så får jag dela upp körningarna och har svårt att jobba heldagar med veden.
Vilket gör att hela våren försvinner. Byter jag system så räknar jag med en årskostnad på ca 13 000:- men då har jag ledigt alla helger och kan lägga tiden på växtodling och biodling iställer vilket är mycket roligare och ger en del inkomster också.

Veden tar också en stund varje kväll på vintern då den skall bäras in, pannan skall sotas och det skall fyllas på ett par gånger.
Är det riktigt kallt så måste vi elda på morgonen också.
Så om man räknar att vi eldar ca 180 gånger om året (vilket nog är lågt räknat) och att det går åt en kvart varje gång så hamnar vi på 180 X 15 minuter =45 timmar. Om jag istället tillbringar den tiden i verkstaden med att laga saker åt folk tjänar jag 150:-x 45 timmar =6750:- istället. Så det är rena förlusten att elda med ved för mig.

Så därför har jag insett att vedeldning inte är något för mig.

Skulle jag sedan räkna alla timmarna på vedbacken och att jag istället tillbringade dom i verkstaden med att laga saker till folk så skulle det snart bli billigare att elda med olja istället för ved.

För 6750 kronor får du inte mycket värme från de snikna elbolagen...

dahla

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 21 dec-10 kl 20:09 »
Tankarna flyger runt i huvudet. Men just nu så verkar en begagnad pelletspanna vara mest intressant.
Funderar också om vi skall fortsätta med ved. Men inte för att elda själv utan för att sälja.

Jag kör med pellets nu, det är ett evigt tömande av aska och dessutom ett evigt sotande av pannan... jag kanske kör med dålig pellets men dom jag har pratat med som också kör med pellets upplever samma sak.

Jag har inte möjlighet att köpa pellets på bulk så jag får den levererad i säckar på pall och det är ett evigt påfyllande enligt mig och jag kan inte vara borta allt för många dagar om det är -20 som nu innan tratten jag fyller pellets i är tom. Om jag överfyller tratten blir det ibland ett tomrum längst ner i tratten då pelletsen stockar sig och inte faller ner i skruven som matar fram till brännaren.

Ändock får jag väl säga att det är bättre med pellets än med ved eftersom jag klarar mig några dagar utan arbete vilket inte skulle gå med ved som man måste hantera mer eller mindre dagligen.

Jag skulle vilja ha ett kombinerat system med både ved och pellets med automatik så jag skulle kunna använda ved när jag är hemma och där pelletsbrännaren startar när jag inte längre eldar med ved. Som det är nu går elpatronen på när det blir slut på pellets till brännaren.

Som tur är har jag även en kamin och två kasetter i huset så jag klarar mig på ved i nödfall...
:)

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 21 dec-10 kl 22:07 »
För 6750 kronor får du inte mycket värme från de snikna elbolagen...
Just nu så såg jag i stan att dom säljer torkad, och klyven björkved för 1200:- kubiken på småsäck.
Säljer jag min ved istället så tjänar jag 48 000:- om året
Och det får jag mycket ström för. ;)

I februari 2010 så sålde man torkade, kluvna torrgranar för 800:- här i Örebro. Minsta mängd man fick köpa var 10 kubik!
Så jag har inte råd att elda med ved längre. Så enkelt är det.

Så veden får vi sälja och el eller pellets får man köpa.
Först då verkar veden vara lönsamm. I alla fall som jag räknar.
« Senast ändrad: 21 dec-10 kl 22:10 av Rosten »

dahla

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 21 dec-10 kl 22:16 »
Just nu så såg jag i stan att dom säljer torkad, och klyven björkved för 1200:- kubiken på småsäck.
Säljer jag min ved istället så tjänar jag 48 000:- om året
Och det får jag mycket ström för. ;)

I februari 2010 så sålde man torkade, kluvna torrgranar för 800:- här i Örebro. Minsta mängd man fick köpa var 10 kubik!
Så jag har inte råd att elda med ved längre. Så enkelt är det.

Så veden får vi sälja och el eller pellets får man köpa.
Först då verkar veden vara lönsamm. I alla fall som jag räknar.

Konstigt det där med vedpris... men det har väl med tillgång och efterfrågan att göra... jag köper blandved kluven och klar samt torkad för 350:- kubiken i östergörland... när jag bodde på ekerö i sthlm handlade jag torkad och kluven björk för 250:- kubiken...

Solklart

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 21 dec-10 kl 22:32 »
Går verkligen elpatronen in vid ett par minusgrader.
I så fall måste pumpen vara för liten.

Min bror har begvärme och hans hus på landet är på ca 120 kvadratmeter.
Han gör av med 14-16000 kw på ett år.
Han köpte en större pump än var firman rekomenderade honom.

Jag har också bergvärme och gör av med knappt 10,000 kwh. Innan bytet från oljeeldningen brände jag 2,2 kubik med en modern panna och brännare. Det motsvarar väl 22,000 kwh om jag minns rätt.

Observera då att den nuvarande elförbrukningen inkluderar hushållselen som är runt 5000 kwh. Värme-elen är alltså bara 5000 kwh.

Jag har då borrat betydligt djupare än vad som rekommenderades för att hålla tempen på brinen hög vilket ger en bra verkningsgrad över tid. Jag har också stora radiatorer vilket gör att jag kan hålla en låg framledningstemp.

Bara pumpen håller så blir det en bra affär. Har haft pumpen i snart fem år nu.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 21 dec-10 kl 22:45 »
Konstigt det där med vedpris... men det har väl med tillgång och efterfrågan att göra... jag köper blandved kluven och klar samt torkad för 350:- kubiken i östergörland... när jag bodde på ekerö i sthlm handlade jag torkad och kluven björk för 250:- kubiken...
På hösten så kan man köpa torkad och kluven ved för ca 350:- kubiken här med.
Men allt eftersom veden tar slut så ökar priserna lavinartat.
Speciellt när det blir kallt som nu. (just nu ca -23 grader)
Jag räknar med att börja sälja min ved i januari tidigast.
Bättre att sälja lite för 1000:- kubiken är mycket för 350:- kubiken.

Går man in på blocket så är det många som annonserar om ved.
Men ringer man runt så har dom mesta redan slut.
Men har kvar annonsen för att få kontakt med kunderna så att man kan övertala dom till att beställa ved till våren istället.

dahla

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 21 dec-10 kl 22:57 »
Så den late köper billig kluven ved tidigt på hösten och säljer den dyrt på senvintern... :)

anders50

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 21 dec-10 kl 23:48 »
Jag har också bergvärme och gör av med knappt 10,000 kwh. Innan bytet från oljeeldningen brände jag 2,2 kubik med en modern panna och brännare. Det motsvarar väl 22,000 kwh om jag minns rätt.

Observera då att den nuvarande elförbrukningen inkluderar hushållselen som är runt 5000 kwh. Värme-elen är alltså bara 5000 kwh.

Jag har då borrat betydligt djupare än vad som rekommenderades för att hålla tempen på brinen hög vilket ger en bra verkningsgrad över tid. Jag har också stora radiatorer vilket gör att jag kan hålla en låg framledningstemp.

Bara pumpen håller så blir det en bra affär. Har haft pumpen i snart fem år nu.
Du är bara att gratulera om du klarar dig med den elförbrukningen, du lär vara ganska unik!  ;)

Suresh

• -
« Svar #33 skrivet: 22 dec-10 kl 00:55 »
Nu är det i alla fall bestämt. Vedpannan och tanken skall gå i pension.
Men är inte på det klara med om jag skall satsa på ytjordvärme, luft/vattenvärme eller pellets istället

Så vad använder ni?

Förivra dig inte. :-/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #34 skrivet: 22 dec-10 kl 06:50 »

Det innebär att du använder 10 000 kWh för värme. All (nästan) hushållsel blir ju värme. Det kan vara lönsamt att satsa på att spara in på den delen. Det blir dyrare värme än om du skulle fått samma värme från värmepumpen. Ungefär dubbelt så dyrt. Och det låter som att du har kapacitet kvar.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 dec-10 kl 07:16 »
Jag tycker det är mycket klokt av Rosten att verkligen räkna på vad veden kostar, och ta med alla faktorer. Och inte tro att det automatiskt är billigast bara för att det är ved. Många gånger är det billigast, men inte självklart.  Det finns ju många som köper utrustning och ATV med skogsvagnar för 150 000 och fortfarande tror att veden är billig.

Jag tycker ju att om man ska elda med ved så måste arbetet med den ner till ett minimum. Att t.ex se till så man eldar med meterved halverar ju antalet kapningar jämfört med 50 cm. Då får man också i rejält med ved och behöver inte fylla så ofta.
Har man sen en gammal traktor med lastare så man kan lyfta in pallar med meterved direkt i pannrummet, så sparar man mycket jobb.
Ser man till att rationalisera maximalt, så blir ju naturligtvis veden oslagbar.

Man får ju tänka på att i längden, så kommer alla andra varianter att jämna ut sig mer eller mindre. Pellets kan ju t.ex aldrig bli dyrare än el, då skulle ju ingen köpa pellets. Men däremot finns det ju ingen anledning för pelletsbolagen att sälja pellets som ger en uppvärmning för halva priset konta t.ex el. Lite billigare måste det vara pga att det är lite pyssel, men inte mer än så.

Sen gäller ju den allmäna sanningen..billigt blir det först när huset är ordentligt isolerat.

Och sen får man nog överge det gamla lätträknade elpriset på 1 krona, som de flesta här i tråden fortfarande tycks köra med.  1,50 är nog närmare sanningen, med moms och skatt.
Jag har en budget på 2000 kw i månaden, och den totala elräkningen är aldrig mindre än 3000 längre.

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 22 dec-10 kl 08:35 »
Förutsättningen för att få både billig och enkel vedeldning är ju att ha en modern, effektiv panna. Jag kostade på mig en panna som var 5-6000 kr dyrare än andra när jag bytte för 13 år sedan och det har jag inte ångrat. Liten vedåtgång och så gott som total förbränning.

Bra att du tar upp el-priset, Existens. Gör man åt lite el så blir det totala priset på kWa dyrt. Min elförbrukning under de tre sista månaderna var totalt 1064 kWa med ett el-pris på 49,9 öre. Slutpriset blev 1857 kr, alltså ett totalpris på 1,75 kr / kWa.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 22 dec-10 kl 21:19 »
skulle jag få för mig att installera yt/bergvärme skulle det inte falla mig in att slänga ut ved utrustningen ,den skulle få kompletera .jag har hört flera gnälla om dyr tillskottsel när det är kallt sen kamn kompressorn gå sönder.

ulfg

« Svar #38 skrivet: 22 dec-10 kl 21:38 »
Vilken underbar affärsidé jag fick på den här tråden: köpa den svarthuggna veden billigt på våren eller hösten för 350 kr kubiken och sen sälja den dyrt efter julen till dubbla priset. Kanon.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

andtol

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 dec-10 kl 09:52 »
Jag har ett kWh-pris på 1,53 kr och i november gick det åt 1500 kWh. Jag har elvärme (direktverkande el och luft/luft-pump). Vi eldar mycket i kamin och vedspis (sparspis) så vår förbrukning juli 2009- juli 2010 var ca 15500 kWh. ca 140 kvm stort hus som är dåligt isolerat (1940). En medeltemperatur inomhus på 18-19 grader.

Jag har stängt av luftvärmepumpen de senaste dagarna när det varit under -20 för att den bara "brummar", dvs avfrostar sig ofta, så mycket så det stör min nattsömn. Den är utmärkt när tempen ute håller sig över -5 men sen ojar den sig mycket.

Skulle jag få välja system idag så skulle jag välja en kombination av jord-, ved- och solvärme och vattenburen värme. Jordvärme den dagen jag ledsnar på vedhanteringen. Men också ved för den dagen det blir för dyrt att värme huset med el. Men då har vi egen skog. Solvärme för varmvatten på sommaren. Detta system skulle bli alldeles för dyrt för oss nu att sätta in, grovt räknat kanske 300000. Vi har för liten källare och inte vattenburen värme nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser