Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genomströmningselement eller konvektorelement  (läst 13476 gånger)

lennartbrewitz

Genomströmningselement eller konvektorelement
« skrivet: 01 dec-10 kl 20:45 »
Hej
Håller på att bygga en bastu (vedeldad) med tillhörande relax-rum. Där skall det vara uppvärmt med en kamin också, men när bastun inte används så måste vi ha underhållsvärme på. Det sägs ju att elektriska genomströmningselement ger torrare luft, så ett dylikt element borde ju då vara bra i ett sånt här utrymme när man vill bli av med fukt från ett avslutat bastubad? Annars är ju konvektorelement populärare nu för tiden, särskilt de lite tröga oljefyllda varianterna. Vad tror ni? Genomströmnings- eller konvektorelement?
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 21:04 av lennartbrewitz »

Cyklisten

• Gäst
SV: Genomströmningselement eller konvektorelement
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 20:58 »
Typen av värmeelement har ingen som helst betydelse för fukten, man får bort fukt genom att byta ut luften, alltså ventilation.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 21:30 »
Köp en elektrisk handdukstork istället. Och använd som element mellan varven.

lennartbrewitz

« Svar #3 skrivet: 07 dec-10 kl 16:50 »
Hur kan det då komma sig att ett antal tillverkare av oljefyllda elelement  i sin reklam säger att man "slipper torr inneluft när man installerar deras oljefyllda elelement"? / Lennart B.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 07 dec-10 kl 18:34 »
Hur kan det då komma sig att ett antal tillverkare av oljefyllda elelement  i sin reklam säger att man "slipper torr inneluft när man installerar deras oljefyllda elelement"? / Lennart B.

Det kallas vilseledande, falsk och/eller lögnaktig marknadsföring. Anmäl till konsumentverket nästa gång du ser det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 22:09 »
Saken är väl den att okunniga människor inte kan skilja på å ena sidan torr luft och å andra sidan luft som luktar av bränt damm från gamla "brödrostradiatorer".

davidB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 08:38 »
jag sökte lite och hittade då denna sida http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm.
Jag tänker mig även att ett oljefylt trögt element borde stråla mer energi mot väggen bakom och värma upp den mer än nödvändigt och har man då ett dåligt isolerat hus går väl värmen rakt igenom väggen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 09:20 »
jag sökte lite och hittade då denna sida http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm.
Jag tänker mig även att ett oljefylt trögt element borde stråla mer energi mot väggen bakom och värma upp den mer än nödvändigt och har man då ett dåligt isolerat hus går väl värmen rakt igenom väggen.

Det är ingen större skillnad mellan oljefyllda och andra radiatorer på den punkten, snarare skillnad mellan olika tillverkare.
En del oljefyllda radiatorer har en extra plåt utanpå den sida som ska vändas mot väggen, så att det inte blir någon nämnvärd strålningsvärme mot väggen och konvektionen av varmluft sker mellan radiatorn och plåten.
När det gäller radiatorer utan oljefyllning så var de förr i tiden (60-70-tal) ofta gjorda så att värmeelementet låg an mot radiatorns "framsida", så den blev stekhet och strålade det mesta av värmen ut i rummet, medan baksidan mot väggen höll sig ganska kall. Sedan blev det skriverier om att småbarn brände sig på elradiatorer, det kom föreskrifter om begränsning av yttemperatur, och sedan gick tillverkarna över till att placera elementet mitt i radiatorn så att det huvudsakligen värmer genomströmmande luft och plåtarna på fram- och baksida blir ungefär lika varma.
Tänk på att många gamla dåligt isolerade hus ändå har bättre isolering just under fönstren än på andra ställen. Det är vanligt att 40- och 50-talshus som är byggda med regelväggar har sågspånsisolering överallt utom just under fönstren, där det ligger mineralull.

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-10 kl 09:34 »
Ja någon sådan plåt finns det då inte på mina element. Jag har väl någon billigare kopia (köpt på jula) som de tyckte att det vara onödigt med en sådan plåt då kan vi ju spara in ett par kronor....
Det är efter att ha sett hur mina fungerar som jag blivet tveksam till oljefylda men det finns säkert tillverkare som tänkt till och kostat på dem lite extra för att de ska fungera bra.

Och inte är det någon skillnad på isoleringen, det är samma timmerstomme överalt.

Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
ärt, Torptjej

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser