jag sökte lite och hittade då denna sida http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm.
Jag tänker mig även att ett oljefylt trögt element borde stråla mer energi mot väggen bakom och värma upp den mer än nödvändigt och har man då ett dåligt isolerat hus går väl värmen rakt igenom väggen.
Det är ingen större skillnad mellan oljefyllda och andra radiatorer på den punkten, snarare skillnad mellan olika tillverkare.
En del oljefyllda radiatorer har en extra plåt utanpå den sida som ska vändas mot väggen, så att det inte blir någon nämnvärd strålningsvärme mot väggen och konvektionen av varmluft sker mellan radiatorn och plåten.
När det gäller radiatorer utan oljefyllning så var de förr i tiden (60-70-tal) ofta gjorda så att värmeelementet låg an mot radiatorns "framsida", så den blev stekhet och strålade det mesta av värmen ut i rummet, medan baksidan mot väggen höll sig ganska kall. Sedan blev det skriverier om att småbarn brände sig på elradiatorer, det kom föreskrifter om begränsning av yttemperatur, och sedan gick tillverkarna över till att placera elementet mitt i radiatorn så att det huvudsakligen värmer genomströmmande luft och plåtarna på fram- och baksida blir ungefär lika varma.
Tänk på att många gamla dåligt isolerade hus ändå har bättre isolering just under fönstren än på andra ställen. Det är vanligt att 40- och 50-talshus som är byggda med regelväggar har sågspånsisolering överallt utom just under fönstren, där det ligger mineralull.